Citat:
Ursprungligen postat av
gissamusiken
Jag kan exempelvis tänka mig att det kan vara utilitaristiskt att bevilja asyl till ensamkommande flyktingbarn. Dessa torde ha hyfsad chans till integration. Placeras dessa inte i rosengård eller husby, utan i en hyfsat välmående kommun bör de under ett helt yrkesliv kunna bidra till den svenska välfärden genom skatt.[...] Ett annat tänkbart scenario är en högutbildad flykting, läkare eller ingenjör som kommer hit för att jobba och fly krig i hemlandet.
Tack, då fattar jag hur du menar. Javisst, om Sverige tjänar på en flykting så är det värt att släppa in honom jämfört med att skicka pengar i bistånd. Isåfall kan vi faktiskt skicka mer pengar i bistånd.
De flesta svenskar går dock inte med "vinst" under livet. Risken är dock överhängande att ditt ensamkommande flyktingbarn blir en av de 60% i Sverige som kostar mer i välfärd än han betalar i skatt (
länk).
En läkare eller ingenjör kan ha bättre möjligheter att löna sig. Men bara om han är ung, en medelålders ingenjör kommer inte att hinna betala så mycket skatteöverskott så att det täcker hans pension och äldrevård som kostar mer än tre miljoner.
Och ska man vara pragmatisk så är väl risken överhängande att även högutbildade flyktingar blir arbetslösa eller lågavlönade? Så borde det kanske inte vara, men så är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
gissamusiken
Och innan någon annan skriver det - ja jag inser att detta är en liten minoritet av fallen. Just därför menar jag att man bör vara pragmatisk och ägna sig åt både bistånd OCH flyktingmottagande.
Det låter som vi är rätt överens om formerna? Sverige borde ta emot mycket färre flyktingar eftersom det inte är kostnadseffektivt, och koncentrera lejonparten av resurserna på bistånd. Sen kan man diskutera storleken på biståndet, men då har vi åtminstone använt pengarna på bästa sätt.
Är det en hyfsad sammanfattning av din ståndpunkt?
Citat:
Ursprungligen postat av
gissamusiken
Ok, det här får bli mitt absolut sista inlägg för nu har halva dagen gått och jag har inte ens börjat plugga.
Lycka till, förväntar mig inget svar idag