2014-05-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du föreslår alltså ett kraftfullt slag i luften...

Nej jag föreslår att vi tar del av en liten del av den misär som redan finns ute i världen, så att misär och välstånd blandas ut litegran till en lite mer jämn blandning. Så att ens födelseort inte är den främsta prediktorn för ens livskvalitet.
Citera
2014-05-25, 14:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Nej jag föreslår att vi tar del av en liten del av den misär som redan finns ute i världen, så att misär och välstånd blandas ut litegran till en lite mer jämn blandning. Så att ens födelseort inte är den främsta prediktorn för ens livskvalitet.
Det är väl bara för dig att flytta till Somalia med ditt sparkapital så har du dragit ditt strå till stacken avseende den utjämning du förespråkar.
Citera
2014-05-25, 14:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Transparens är såklart alltid bra. Med brasklappen att det är den typen av byrokrati som krävs för att ta fram dessa siffror som gör att migrationsverkets kostnader är så höga, och därmed att flyktingmottagandet är så dyrt. Men visst, jag vill att sådana uppgifter ska vara allmänt tillgängliga.

Anledningen till att de flesta politiker inte talar om invandringens baksida är helt enkelt att det finns fler röster att vinna genom att vara invandringsliberal än invandringskritisk. Politiker vänder såklart kappan efter vinden, så att de kan komma till makt. Ingen nytt alls. Men det reflekterar att det fortfarande finns en bred opinion som är FÖR en liberal invandringspolitik.

Du är alltså övertygad om, att majoriteten av väljarna är *positive* till att bli utsugna och påförda en importerad, grotesk brottslighet?

Det finns enl. dig inte något annat skäl till att t.ex. Jan Tullbergs bok "Låsningen" inte recenseras? Tullberg beräknar kostnaden för den världsunika invandringspolitiken till 250 miljarder (vilket troligen är i underkant).
Citera
2014-05-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är väl bara för dig att flytta till Somalia med ditt sparkapital så har du dragit ditt strå till stacken avseende den utjämning du förespråkar.

Jag har inget sparkapital. Är en fattig student. Hade jag flyttat till Somalia idag så hade jag blivit fattig där med. När jag är färdigutbildad läkare kan jag absolut tänka mig att flytta utomlands och bidra till utjämningen.
Citera
2014-05-25, 14:20
Medlem
Citat:
Du är alltså övertygad om, att majoriteten av väljarna är *positive* till att bli utsugna och påförda en importerad, grotesk brottslighet?

Det finns enl. dig inte något annat skäl till att t.ex. Jan Tullbergs bok "Låsningen" inte recenseras? Tullberg beräknar kostnaden för den världsunika invandringspolitiken till 250 miljarder (vilket troligen är i underkant).

Hade inte majoriteten av väljarna varit för en liberal migrationspolitik så hade SD varit största parti i riksdagen och betydligt fler partier hade försökt kapitalisera på missnöjet. Vi hade också sett det i opinionsundersökningar att en majoritet var emot invandringen. Men så ser inte läget ut. Men jag tillstår att missnöjet växt kraftigt under de senaste åren, vilket vi också ser genom SD:s framgång och i opinionsundersökningar.
Citera
2014-05-25, 14:20
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Jag skulle gärna mångdubbla vårt bistånd och det känns heller inte rätt att skicka barnfamiljer tillbaka till kriget. Det måste gå att banta migrationsverkets kostnader. Många privata aktörer gör dessutom miljonvinster på att hyra ut flyktingboenden till kommunerna, vilket borde regleras i lag. Sätt ett vinsttak på den verksamheten, eller ett maxpris. Kort sagt, vi kan nog göra flyktingmottagandet billigare [...]

Visst går det att göra flyktingmottagandet billigare i Sverige. Men är det inte ännu billigare isåfall att lägga pengarna på att förbättra de flyktingläger som redan finns nära krigszonerna?

De stora kostnaderna är skola, sjukvård, pension, äldrevård. Hur ska vi dra ner på dessa utan att flyktingarna blir en andra klassens medborgare i Sverige?

Det mest humanitära för Syrien borde väl vara om FN gick in med ett antal divisioner pansar och infanteri för att säkra en del av av landet där alla krigsflyktingar kan bo i mer normala samhällen? Här kan vi lägga några miljarder på att stötta deras ekonomi medan man bygger upp den delen av landet.

Citat:
[...] jag är osäker på om vi kan säga definitivt att bistånd alltid är bättre.

Visst, det är inga problem att hitta biståndsprojekt som inte gett något eller till och med skapat problem. Men proportionerna på hur mycket man får ut av en krona i Sverige jämfört med på plats (10-1000x) är väl ändå rätt uppenbar?

Är dagens flyktingpolitik långsiktigt hållbar? Kan vi fortsätta med den i 100 år till? Då lär vi vara runt 100 miljoner här i landet. Kan den då fortsätta i 100 år till?

Citat:
[...] det känns heller inte rätt att skicka barnfamiljer tillbaka till kriget.

Visst är det svårt. Det är därför det lätt blir så att man lägger en massa pengar på de problemen som sticker oss i ögonen här i Sverige, snarare än att ha en logisk och utilitär inställning som du förespråkar så att man istället hjälper fler totalt sett.

Citat:
Men det reflekterar att det fortfarande finns en bred opinion som är FÖR en liberal invandringspolitik.

Den opinionen är väl till största delen känslostyrd? Dvs den har inget att göra med vad som logiskt sett är bäst för hela jordens befolkning, inte bara de som tar sig hit?
Citera
2014-05-25, 14:25
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:

Om svenska myndigheter inte går i land med att utvisa dem, som väljer att uppehålla sig illegalt (!) i landet... hur kan du tro, att "geografiskt begränsade uppehållstillstånd" skulle ha någon som helst effekt??

Den etniska enklaviseringen av landet är främst en konsekvens av, att t.ex. syrianer flyttar till Södertälje för att de *vill* bo, där andra syrianer bor... somalier *vill* bo, där somalier ur samma klan bor osv.

Så här ser det ut i ALLA multietniska lander. Är du omedveten om det?
Jag är självklar medveten om bostadssegregationen. Vad jag talar om är att begränsa den genom ovan nämnda geografiskt begränsade uppehållstillstånd. Att svenska myndigheter inte klarar av att utvisa de som illegalt vistas i landet är klandervärt, det kan jag tillstå. Många lever gömda från myndigheter för att undvika utvisning, och en del av dessa ägnar sig åt kriminell verksamhet. Jo jag ser problemen. De finns där.

Du föreslår alltså ett kraftfullt slag i luften...

Ett kraftfullt slag i luften syftade på ditt förslag om "geografiskt begränsade uppehållstillstånd" för att motverka enklaviseringen.

Du skrev: "Jo jag ser problemen. De finns där". Det verkade som du instämde i, att en lagstiftning om "geografiskt begränsade uppehållstillstånd" skulle bli verkningslös.
Citera
2014-05-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Visst går det att göra flyktingmottagandet billigare i Sverige. Men är det inte ännu billigare isåfall att lägga pengarna på att förbättra de flyktingläger som redan finns nära krigszonerna?

De stora kostnaderna är skola, sjukvård, pension, äldrevård. Hur ska vi dra ner på dessa utan att flyktingarna blir en andra klassens medborgare i Sverige?

Det mest humanitära för Syrien borde väl vara om FN gick in med ett antal divisioner pansar och infanteri för att säkra en del av av landet där alla krigsflyktingar kan bo i mer normala samhällen? Här kan vi lägga några miljarder på att stötta deras ekonomi medan man bygger upp den delen av landet.

Visst, det är inga problem att hitta biståndsprojekt som inte gett något eller till och med skapat problem. Men proportionerna på hur mycket man får ut av en krona i Sverige jämfört med på plats (10-1000x) är väl ändå rätt uppenbar?

Är dagens flyktingpolitik långsiktigt hållbar? Kan vi fortsätta med den i 100 år till? Då lär vi vara runt 100 miljoner här i landet. Kan den då fortsätta i 100 år till?

Visst är det svårt. Det är därför det lätt blir så att man lägger en massa pengar på de problemen som sticker oss i ögonen här i Sverige, snarare än att ha en logisk och utilitär inställning som du förespråkar så att man istället hjälper fler totalt sett.

Den opinionen är väl till största delen känslostyrd? Dvs den har inget att göra med vad som logiskt sett är bäst för hela jordens befolkning, inte bara de som tar sig hit?

Vet inte hur jag ställer mig till militärt inträde. Vad vi har sett i de amerikanska invasionerna är att det ofta leder till förlängda konflikter med massvis av oväntade problem.

Återigen. Jag ger dig rätt i frågan om bistånd vs flyktingmottagande OM det kan visas otvivelaktigt att det räddar fler liv per krona, vilket jag tvivlar på att det verkligen gör i alla fall. Jag tror att det i många fall faktiskt kan vara utilitaristiskt att bevilja asyl snarare än att ge bistånd. Det ena fallet är inte alltid det andra likt. Här bör man nog vara pragmatisk. Hur som helst tror jag att vi har råd att lägga de pengar vi lägger nu, om mer därtill.

Det stämmer att väljarsympatier är känslobaserade. Frågan jag skulle besvara var varför inte fler politiker är öppet kritiska mot invandringen. Svaret är pga opinionen.
Citera
2014-05-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ett kraftfullt slag i luften syftade på ditt förslag om "geografiskt begränsade uppehållstillstånd" för att motverka enklaviseringen.

Du skrev: "Jo jag ser problemen. De finns där". Det verkade som du instämde i, att en lagstiftning om "geografiskt begränsade uppehållstillstånd" skulle bli verkningslös.

Inte verkningslös. Det kommer antagligen finnas fusk. Men jag har svårt att tro att de allra flesta skulle välja att riskera sina uppehållstillstånd för att bo i ett annat område.
Citera
2014-05-25, 14:38
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Hade inte majoriteten av väljarna varit för en liberal migrationspolitik så hade SD varit största parti i riksdagen och betydligt fler partier hade försökt kapitalisera på missnöjet. Vi hade också sett det i opinionsundersökningar att en majoritet var emot invandringen. Men så ser inte läget ut. Men jag tillstår att missnöjet växt kraftigt under de senaste åren, vilket vi också ser genom SD:s framgång och i opinionsundersökningar.

Och hade inte majoriteten av väljarna varit för en nedsmutsning av miljön ... så hade Miljöpartiet varit största parti i riksdagen... eller hur?

----

Min fråga var, varför du tror, att det inte skulle spela någon roll, om väljarna kände till

1. Den totala samhällskostnaden för den världsunika invandringspolitiken

2. Hur mycket brottslighet som importeras

Det framstår som ett egendomligt antagande, som du gör, att det skulle vara betydelselöst för väljarnas ställningstaganden i olika frågor, om de känner till - eller om de inte känner till - vad någon politik kostar eller får för konsekvenser.

Varför tror du, att det inte spelar någon som helst roll, om väljarna är oinformerade (t.o.m. vilseledda) eller välinformerade?
Citera
2014-05-25, 14:39
Medlem
Nu har jag ett prov att plugga till. Uppskattade debatten. Mycket klokt skrev och jag har fått nya insikter, främst av lm5711 som jag tycker debatterade klart bäst. Skulle gärna fortsätta men har tyvärr alldeles för mycket att göra nu. Kikar kanske inte igen om någon dag för att se om något nytt klokt har sagts!
Citera
2014-05-25, 14:39
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Jag tror att det i många fall faktiskt kan vara utilitaristiskt att bevilja asyl snarare än att ge bistånd. Det ena fallet är inte alltid det andra likt.

Ok, jag har ett öppet sinne för att jag kan haft otur när jag tänkt.

Hur ser ett exempel ut där det är mer utilitaristiskt att bevilja asyl, snarare än att använda samma summa pengar för att ge bistånd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in