2014-05-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Jag har inget sparkapital. Är en fattig student. Hade jag flyttat till Somalia idag så hade jag blivit fattig där med. När jag är färdigutbildad läkare kan jag absolut tänka mig att flytta utomlands och bidra till utjämningen.

Återkom om 5 år och läs ditt inlägg ovan, ditt framtida jag kommer ta sig för pannan över hur naiv du var på studenttiden och kanske även småskratta lite.
Citera
2014-05-25, 14:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Inte verkningslös. Det kommer antagligen finnas fusk. Men jag har svårt att tro att de allra flesta skulle välja att riskera sina uppehållstillstånd för att bo i ett annat område.

Man riskerar ju ingenting... om myndigheterna struntar i att någon inte följer lagen - vilket alltså redan är fallet för majoriteten av dem, som väljer att uppehålla sig illegalt i landet.
Citera
2014-05-25, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Och hade inte majoriteten av väljarna varit för en nedsmutsning av miljön ... så hade Miljöpartiet varit största parti i riksdagen... eller hur?

----

Min fråga var, varför du tror, att det inte skulle spela någon roll, om väljarna kände till

1. Den totala samhällskostnaden för den världsunika invandringspolitiken

2. Hur mycket brottslighet som importeras

Det framstår som ett egendomligt antagande, som du gör, att det skulle vara betydelselöst för väljarnas ställningstaganden i olika frågor, om de känner till - eller om de inte känner till - vad någon politik kostar eller får för konsekvenser.

Varför tror du, att det inte spelar någon som helst roll, om väljarna är oinformerade (t.o.m. vilseledda) eller välinformerade?

Du tillskriver mig påståenden som jag inte gjort. Självklart har det betydelse vilken information väljarna har tillhanda. Jag har inte påstått annat. Här finns dock misskommunikation åt bägge håll. En del underdriver invandringens kostnader. Andra överdriver den. Transparens är alltid bra. Jag skulle gärna vilja att de uppgifter du syftar på var allmänt kända.
Citera
2014-05-25, 14:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Du tillskriver mig påståenden som jag inte gjort. Självklart har det betydelse vilken information väljarna har tillhanda. Jag har inte påstått annat. Här finns dock misskommunikation åt bägge håll. En del underdriver invandringens kostnader. Andra överdriver den. Transparens är alltid bra. Jag skulle gärna vilja att de uppgifter du syftar på var allmänt kända.

Hur vet du, att somliga överdriver kostnaden för Sveriges världsunika invandringspolitik?? Vad baserar du det antagandet (?) på?
Citera
2014-05-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ok, jag har ett öppet sinne för att jag kan haft otur när jag tänkt.

Hur ser ett exempel ut där det är mer utilitaristiskt att bevilja asyl, snarare än att använda samma summa pengar för att ge bistånd?

Ok, det här får bli mitt absolut sista inlägg för nu har halva dagen gått och jag har inte ens börjat plugga. Jag kan exempelvis tänka mig att det kan vara utilitaristiskt att bevilja asyl till ensamkommande flyktingbarn. Dessa torde ha hyfsad chans till integration. Placeras dessa inte i rosengård eller husby, utan i en hyfsat välmående kommun bör de under ett helt yrkesliv kunna bidra till den svenska välfärden genom skatt. Detta är förutsatt att vi kan göra stora besparingar in byrokratin hos migrationsverket. Ett annat tänkbart scenario är en högutbildad flykting, läkare eller ingenjör som kommer hit för att jobba och fly krig i hemlandet.

Finns säkert fler tänkbara scenarion, men nu måste jag återgå till fysiologin!!
Citera
2014-05-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ok, det här får bli mitt absolut sista inlägg för nu har halva dagen gått och jag har inte ens börjat plugga. Jag kan exempelvis tänka mig att det kan vara utilitaristiskt att bevilja asyl till ensamkommande flyktingbarn. Dessa torde ha hyfsad chans till integration. Placeras dessa inte i rosengård eller husby, utan i en hyfsat välmående kommun bör de under ett helt yrkesliv kunna bidra till den svenska välfärden genom skatt. Detta är förutsatt att vi kan göra stora besparingar in byrokratin hos migrationsverket. Ett annat tänkbart scenario är en högutbildad flykting, läkare eller ingenjör som kommer hit för att jobba och fly krig i hemlandet.

Finns säkert fler tänkbara scenarion, men nu måste jag återgå till fysiologin!!

Och innan någon annan skriver det - ja jag inser att detta är en liten minoritet av fallen. Just därför menar jag att man bör vara pragmatisk och ägna sig åt både bistånd OCH flyktingmottagande.
Citera
2014-05-25, 15:12
Medlem
Citat:
Jag argumenterar inte för regeringens politik, så prata helst inte om min 'sida'. Jag argumentet bara utifrån mina egna ståndpunkter. Det är möjligt att du har rätt att man kunde ha gjort mer med lokala satsningar. Och jag håller med dig om att det är underligt att vi erbjuder permanenta uppehållstillstånd till att som lyckas smuggla sig hit, vi borde bemöta dem på lokala ambassader så dem slapp betala människosmugglare. MEN. Det krävs också långsiktiga lösningar. Människor kan inte leva hela sina liv i flyktingläger och ingen vet hur länge kriget kommer pågå. Tänk barn som växer upp i dessa läger. Om vi gav tillfälligt uppehållstillstånd, varför då ställa krav att de lär sig svenska? Om de ska skickas tillbaka så fort kriget är över menar jag. Och om vi ställer krav på tex arbete, innebär det att vi skickar tillbaka barnfamiljer till kriget om föräldrarna inte kan jobba pga tramatisering, fysiska krigsskador och för att de inte kan språket?

Nej det låter onekligen märkligt. Tur då att jag aldrig föreslagit detta. Det jag skrev var att man ska få möjlighet till permanent uppehållstillstånd givet att man visat sig kompatibel med värdlandet, dvs. att man har ett jobb, behärskar språket och så vidare. Jag har heller inte sagt att någon ska hem till krig, jag skrev uttryckligen "när kriget är över". Det jag vänder mig emot är alltså att man delar ut permanenta uppehållstillstånd helt utan krav på motprestation, något som resulterat i att vi nu har människor som befunnit sig i uppemot 20 år i landet och knappt kan några ord svenska alls. Självklart kan vi inte slänga ut människor som befunnit sig här så länge, men problemet hade aldrig uppstått om man faktiskt ställde krav till att börja med.

Människor kan inte leva hela sina liv i flyktingläger och ändå är det så att 99% kommer att befinna sig där tills kriget är över oavsett hur mycket flyktingar Sverige tar hand om. vad är alltså mest humant enligt dig, att göra ett barnhem en lite bättre plats, att se till att barnen där får någon form av skolgång, skicka dit läkare m.m. ELLER att helt skita i denna misär och istället hämta 1% av barnen som lever på barnhemmet till det "goda livet" medan resten lämnas vind för våg? Vi kan nämligen inte göra båda
Citera
2014-05-25, 20:33
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Jag kan exempelvis tänka mig att det kan vara utilitaristiskt att bevilja asyl till ensamkommande flyktingbarn. Dessa torde ha hyfsad chans till integration. Placeras dessa inte i rosengård eller husby, utan i en hyfsat välmående kommun bör de under ett helt yrkesliv kunna bidra till den svenska välfärden genom skatt.[...] Ett annat tänkbart scenario är en högutbildad flykting, läkare eller ingenjör som kommer hit för att jobba och fly krig i hemlandet.

Tack, då fattar jag hur du menar. Javisst, om Sverige tjänar på en flykting så är det värt att släppa in honom jämfört med att skicka pengar i bistånd. Isåfall kan vi faktiskt skicka mer pengar i bistånd.

De flesta svenskar går dock inte med "vinst" under livet. Risken är dock överhängande att ditt ensamkommande flyktingbarn blir en av de 60% i Sverige som kostar mer i välfärd än han betalar i skatt (länk).

En läkare eller ingenjör kan ha bättre möjligheter att löna sig. Men bara om han är ung, en medelålders ingenjör kommer inte att hinna betala så mycket skatteöverskott så att det täcker hans pension och äldrevård som kostar mer än tre miljoner.

Och ska man vara pragmatisk så är väl risken överhängande att även högutbildade flyktingar blir arbetslösa eller lågavlönade? Så borde det kanske inte vara, men så är det.

Citat:
Och innan någon annan skriver det - ja jag inser att detta är en liten minoritet av fallen. Just därför menar jag att man bör vara pragmatisk och ägna sig åt både bistånd OCH flyktingmottagande.

Det låter som vi är rätt överens om formerna? Sverige borde ta emot mycket färre flyktingar eftersom det inte är kostnadseffektivt, och koncentrera lejonparten av resurserna på bistånd. Sen kan man diskutera storleken på biståndet, men då har vi åtminstone använt pengarna på bästa sätt.

Är det en hyfsad sammanfattning av din ståndpunkt?

Citat:
Ok, det här får bli mitt absolut sista inlägg för nu har halva dagen gått och jag har inte ens börjat plugga.

Lycka till, förväntar mig inget svar idag
Citera
2014-05-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dandh
Så många som flyr från krig tar vi faktiskt inte emot. däremot tar vi emot ett stort antal bidragsflyktingar. Naturligtvis spelar inte ett fåtal någon större roll för varken arbete eller utbildning. Men i dagsläget ser verkligheten ut som sådan att vi har ung 1.6 miljoner invandrare i Sverige. Med den volymen så påverkas naturligtvis arbetsmarknaden rejält. Sedan år 2000 har antalet människor med utländsk bakgrund ökat med dryga 781 000 personer. Etniska svenskar har minskat med nästan 109 000 st. Det handlar inte om invandring, det handlar om ett befolkningsutbyte av ett aldrig tidigare skådat slag.

Varför komma med massa statistik om du inte lägger upp några källor?
Citera
2014-05-25, 22:50
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Varför komma med massa statistik om du inte lägger upp några källor?

Spelar det nån roll? Skulle det förändra din syn på invandringen om dessa siffror stämmer?
Citera
2014-05-25, 22:56
Medlem
Vänsterfolk kan aldrig tänka långsiktigt utan agerar utifrån det som känns bäst för stunden. Det är därför de har slut med pengarna i slutet på månaden och inte klarar av långsiktigt sparande eller investeringar.

Samma sak i denna fråga. Vänstern vill bara hjälpa, de klarar inte av att beakta följderna.
Citera
2014-05-26, 00:45
Medlem
Jag mår illa av att man hela tiden målar upp en bild av fattiga som om de inte har något eget ansvar i huvudtaget för hur deras situation ser ut.
Skaffar man barn som man inte kan försörja så förtjänar man inte att få någon hjälp. Dessa människor är inte värda ett skit i mina ögon, det är djur och natur som får lida för att det föds alldeles för många människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in