2014-05-25, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu är det emellertid på det viset att likdoft säkrats och med det beskedet vet vi vad
som gäller: Vatchareeya har i helt eller delat skick befunnit sig den dömdes baklucka
och är DÖD.
Det där påståendet med likdoft i bagageutrymmet säger inte mycket, om det funnits likdoft där.
Om jag skulle ha varit mördaren hade jag lätt kunnat söka upp likdelarna och endast dra med en trasa över likdelarna och plantera den doften i bagageutrymmet, som är likdoft.
Citera
2014-05-25, 08:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Precisera vad du menar med "blodiga kläder"

I mitt resonemang har jag använt blodiga kläder i ett exempel på hur blod och likdoft kan ha hamnat i KJ bil. VB, KJ eller för den delen NN blodiga kläder kan ha legat i KJ bil.

Ponera att KJ och/eller NN kläder blev besudlade med VB blod och likdoft i samband med t ex. emballering eller styckning. Kläderna transporterades i KJ bil till en plats att t ex. elda upp dem. Det är en lika rimlig förklaring till blod och likdoft i bilen som om liket har legat i bilen.

Jag påstår att det inte är självklart att en död kropp har legat i bilen, det är inte ens styrkt med tekniska bevis. Åklagaren har inte kunnat visa att en kropp har legat i bilen, hon har endast framfört en hypotes som fortfarande inte har kunnat visas vara den enda rimliga förklaringen till blod och likdoft i KJ bil.

Varje enskilt bevis ska prövas och hålla innan det sätts in i en struktur. Jag menar att det finns alternativa förklaringar till blod och likdoft i bilen som åklagaren inte har lyckats att eliminera, just därför är det märkligt att två domstolar okritiskt har köpt åklagarens hypotes. Domstolarna har inte beaktat att fynden i bilen kan ha en annan rimlig förklaring än att en död kropp har legat i bilen.

Sannolikhet? Det är vanskligt att förlita sig på sannolikhet då det här fallet kan utgöra undantaget. Jag tror att en kropp eller delar har transporterats i KJ bil, men det är inte vad frågan handlar om för min del. Jag resonerar ur ett rättssäkerhetsperspektiv, och jag menar att domstolarna har dömt KJ utan att ha en tillräcklig grund för det. Jag kan inte se vad i åklagarens bevisning som styrker att KJ är den enda som kan ha mördat VB.
Citera
2014-05-25, 08:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Länge sedan den där planteringsteorin blev avfärdad.
Ingen av domstolarna som dömde KJ fäster avseende vid en sån.

Att några stycken aktörer i den här tråden inte släppt tanken på att någon varit
framme med en marinadspruta eller nåt annat i grabbens baklucka, spelar liksom
ingen roll.
Citat:
Så nu är det här trollet tillbaka igen och ska bedriva personförföljelse i vanlig ordning
med all sannolikhet.

"Bindande bevisning med blodet?" Jo, så blev fallet faktiskt.
"Vem mördade inte VB?" Vilken märklig fråga.
Det var visst bara en som gjorde det. Commander KJ. Det utreds väl just nu för att finna ut
vilken anstalt som lämpar sig bäst för honom att hamna på och avtjäna sitt oförskämt
korta straff för det ohyggliga mordet på Vatchareeya Bangsuan.
"Blodet planterat?" Nix. Ingen plantering här inte. Det nämns ingenting om någon plantering
i domsluten så det är bara till att glömma då.
Vi diskuterar om domsluten är korrekta. Då kan du inte använda domsluten som belägg för att de är korrekta.
Citera
2014-05-25, 08:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Eftersom Kristoffer ÄR GM och blodet hamnade i bagageutrymmet när han transporterade den mördade VB så avsattes likdoft eftersom VB var död och inte levande. Därför kan inses att likdoften hamnade där för att det har legat ett lik i bagageutrymmet och att hunden Uno markerade för lik därför att VB hade legat där när hon var död efter hon levde och Uno kände att det var doft efter lik och inte efter en levande VB. Eftersom blodet inte är planterat för att det kommer från VB eftersom KJ mördat henne så kan det anses som bevisat att KJ är GM och transporterat liket från VB i sitt bagageutrymme och därför finns det likdoft som hunden Ulf markerade.
Med risk för att inkräkta på MrFolds ensamrätt till ordet cirkelbevisning vill jag påstå att det är precis vad du gör.
KJ är skyldig, därför finns det spår av VB i bagageutrymmet, alltså är KJ skyldig.
Citera
2014-05-25, 08:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vi diskuterar om domsluten är korrekta. Då kan du inte använda domsluten som belägg för att de är korrekta.

Domsluten är inte korrekta och hovrättsdomen är mer inkorrekt än tingsrättsdomen. Advokaten "vet" att klienten gjort sig skyldig till ett betydligt grövre brott än han är dömd för - det är förklaringen till att överklagande i HD inte skett och att tummarna (och andan) hålls för att Massi Fritz inte får prövningstillstånd, då vet man nämligen inte vart det här tar vägen.
Citera
2014-05-25, 10:03
Medlem
Quarrels avatar
Det har diskuterats i tråden, och även mellan åklagaren och KJ i TR, om KJ och VB hann med sex utöver messandet, eller om VB messade under sexet. KJ påstår i TR att de tittade på Vampire Diaries före sexet. Därefter hade de sex under 1-1½ timme, varefter de tittade på Simpsons följt av Family Guys. TRLULEÅ, B1300-13, [KJ], Tilltalad, Inspelning 1, 16278637, 50 minuter in i inspelningen.

Vampire Diaries sändes 18-19. VB skickade sitt sista SMS kl 18:40. Simpsons sändes kl 19-20, Family Guys kl 20-21. De kan alltså ha hunnit med sexet efter VB:s sista SMS och innan Simpsons var slut. KJ hade knappast tillgång till TV-tablån medan han satt häktad, och därför kunde anpassa historien efter det. TV-tablå

Det kan alltså vara sant det KJ berättade om sexet trots att VB messade. Kl 19:31 skickades MB:s sista SMS. VB kan ha mottagit SMS under sexet och läst det efter första avsnittet av Family Guys kl 20:30, då hon började prata om att gå.
Citera
2014-05-25, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Blodet blev planterat dit.
Jag är beredd att hålla med Lagro om att blodet blev planterat. Jag tror att KJ planterade blodet oavsiktligt.
Senast redigerad av Vierstein 2014-05-25 kl. 10:55.
Citera
2014-05-25, 11:57
Medlem
Det är hål i gummilisten till vänster om låskistan.
Skulle det va blod inuti listen så ökar ju misstanken om plantering. Nu har jag inte riktigt köpt det där med marinadspruta och plantering men skulle det va blod där så vore det intressant.
Det får vi väl aldrig reda på.
Citera
2014-05-25, 12:21
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Menar du dig kunna leda i bevis att så skulle vara fallet här?

(OBS! Jag påstår inte att detta inte kan hända. DaCosta-fallet innehöll dessa ingredienser. Men jag tror inte det är särskilt vanligt)

Jag kan inte belägga det påståendet, nej - jag undrade däremot om det var möjligt.

Någon som är manad att lista misstagen och vad dem lett fram till?
Citera
2014-05-25, 12:28
Medlem
Jag har länge trott att likdoften i bagaget har kommit dit ganska sent - 18-23e maj. Bagaget är flitigt använt efter 4-5 maj och ev likdoft därifrån borde ha försvunnit. Om det blivit planterat eller kommit dit på annat sätt kan man undra.
Citera
2014-05-25, 12:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofor
Jag har länge trott att likdoften i bagaget har kommit dit ganska sent - 18-23e maj. Bagaget är flitigt använt efter 4-5 maj och ev likdoft därifrån borde ha försvunnit. Om det blivit planterat eller kommit dit på annat sätt kan man undra.

Är du kemist, molekylärbiolog eller har några liknande fackkunskaper? Eller på vad bygger du annars slutsatsen att den "borde ha försvunnit"? Jag tror tvärtom mot dig att molekylerna kan bli kvar ganska länge. Polisen väntade ju också i ett antal veckor innan likhunden kunde komma till Luleå och göra markeringstestet.
Citera
2014-05-25, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det är blodet som finns i kroppen efter dödsögonblicket som är likblod, blod som kommit från kroppen exempelvis med knivstick och personen varit medveteslös är inte likblod.
Efter dödsögonblicket stoppas all blodströmmning i kroppen och det bildas kadaverine ämnet i blodet.

1. Alltså blod från en kropp som legat ett tag kommer att ha en annan struktur än blod som avsatts som ett flöde från en levande kropp. Det handlar om saker som att syre, kadaverine, nedbrytningsdelar osv. osv. osv. - det där kan man normalt undersöka med mikroskåp och diverse laboratorie utrustning. Vidare är det en process som fortgår över tid, ifall liket varit formellt dött i säg några timmar så är ju fortfarnade kroppen levande så att säga, men får inget nytt syre och genomför ingen cirkulation. Har kroppen legat i två veckor så är det en helt annan sak (i + grader värme). Det borde alltså finnas möjligheter att undersöka saken.

2. Vidare så kan de undersöka hur gammalt blodet är dvs. hur länge sedan det avsattes och levrades, man kan alltså bestämma tidpunkten då blodet avsattes i bilen +- några timmar med hjälp av diverse olika analyser. Väntar man något år till så är det +- några dagar för att om säg 4 år vara +- några veckor...

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det har diskuterats i tråden, och även mellan åklagaren och KJ i TR, om KJ och VB hann med sex utöver messandet, eller om VB messade under sexet. KJ påstår i TR att de tittade på Vampire Diaries före sexet. Därefter hade de sex under 1-1½ timme, varefter de tittade på Simpsons följt av Family Guys. TRLULEÅ, B1300-13, [KJ], Tilltalad, Inspelning 1, 16278637, 50 minuter in i inspelningen.

Vampire Diaries sändes 18-19. VB skickade sitt sista SMS kl 18:40. Simpsons sändes kl 19-20, Family Guys kl 20-21. De kan alltså ha hunnit med sexet efter VB:s sista SMS och innan Simpsons var slut. KJ hade knappast tillgång till TV-tablån medan han satt häktad, och därför kunde anpassa historien efter det. TV-tablå

Det kan alltså vara sant det KJ berättade om sexet trots att VB messade. Kl 19:31 skickades MB:s sista SMS. VB kan ha mottagit SMS under sexet och läst det efter första avsnittet av Family Guys kl 20:30, då hon började prata om att gå.

1. Det finns vissa osäkerhet i SMS, nämligen att kontakten med stolpen inte alltid är perfekt. Det är alltså inte säkert att ett SMS skickats vid den tidpunkt som mobilstationen anger utan SMS:et kan ha varit skrivet tidigare och sedan skickats när kontakt med antennen upprättades. SMSen kan alltså ha skrivits vid tidigare tidpunkter än vad mobilstationen anger. Huruvida tidpunkterna stämmer exakt kan fastställas genom att mäta antennens styrka invid lägenheten eller stället där de befann sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in