Citat:
Ursprungligen postat av
majk69
Precisera vad du menar med "blodiga kläder"
I mitt resonemang har jag använt blodiga kläder i ett exempel på hur blod och likdoft kan ha hamnat i KJ bil. VB, KJ eller för den delen NN blodiga kläder kan ha legat i KJ bil.
Ponera att KJ och/eller NN kläder blev besudlade med VB blod och likdoft i samband med t ex. emballering eller styckning. Kläderna transporterades i KJ bil till en plats att t ex. elda upp dem. Det är en lika rimlig förklaring till blod och likdoft i bilen som om liket har legat i bilen.
Jag påstår att det inte är självklart att en död kropp har legat i bilen, det är inte ens styrkt med tekniska bevis. Åklagaren har inte kunnat visa att en kropp har legat i bilen, hon har endast framfört en hypotes som fortfarande inte har kunnat visas vara den enda rimliga förklaringen till blod och likdoft i KJ bil.
Varje enskilt bevis ska prövas och hålla innan det sätts in i en struktur. Jag menar att det finns alternativa förklaringar till blod och likdoft i bilen som åklagaren inte har lyckats att eliminera, just därför är det märkligt att två domstolar okritiskt har köpt åklagarens hypotes. Domstolarna har inte beaktat att fynden i bilen kan ha en annan rimlig förklaring än att en död kropp har legat i bilen.
Sannolikhet? Det är vanskligt att förlita sig på sannolikhet då det här fallet kan utgöra undantaget. Jag tror att en kropp eller delar har transporterats i KJ bil, men det är inte vad frågan handlar om för min del. Jag resonerar ur ett rättssäkerhetsperspektiv, och jag menar att domstolarna har dömt KJ utan att ha en tillräcklig grund för det. Jag kan inte se vad i åklagarens bevisning som styrker att KJ är den enda som kan ha mördat VB.