2014-05-24, 13:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
FUP-12 är känd för att alltid föra trådar framåt. Du är ökänd för motsatsen. Intellektuellt är hen som Stephen Hawking medan dina talanger snarare för tanken åt Åsa-Nissehållet.
Jag är uppriktigt intresserad till hur du kommit fram till dina slutsatser i detta och andra fall. Bedömer du själv att en majoritet håller med dig?

Har inte gjort någon skattning eller utvärdering av hur det ser ut på den fronten. Jag är genuint ointresserad av att få proselyter, tycker det är irrelevant - men jag är ganska säker på att opponenterna får bereda sig på Kanossavandring om sanningen om VB-mordet kommer upp i ljuset.
Citera
2014-05-24, 13:36
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har inte gjort någon skattning eller utvärdering av hur det ser ut på den fronten. Jag är genuint ointresserad av att få proselyter, tycker det är irrelevant - men jag är ganska säker på att opponenterna får bereda sig på Kanossavandring om sanningen om VB-mordet kommer upp i ljuset.

Krävs väl inte mycket skattning och utvärdering, om man hängt med i tråden. Svaret kan beskrivas med en siffra, 0. Precis som i palme tråden -Upplys oss igen om "sanningen" enligt dig?

Edit: Nej förresten upplys oss inte igen. Kom på hur den gick nu, MB/KJ/plantering/+3-4GM.
Senast redigerad av henkess 2014-05-24 kl. 13:52.
Citera
2014-05-24, 14:06
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jadå jag kallar KJ pojken för att jag i otaliga inlägg hävdat och fortfarande hävdar att hans
mentala ålder är något helt annat än hans biologiska ålder, vi har att göra med en 15-åring
på ett ungefär och efter att följt KJ närmare ett år så börjar jag tro att han kommer att klara
fängelsetiden relativt bra, att han kommer att åka akut till och från till rättspsyk lite nu som då
känns numera absolut inte självklart.

Har du minsta belägg för att han är som 15 år eller är det bara din tolkning efter att ha följt KJ i ett år? Du vet inte vad som fanns i hans psykjournaler sedan innan, men tror alltså att åklagarna gör sig stort besvär att stänga dörrarna och tala om innehållet trots att det inte finns något i det?

Nja, jag håller inte med om att just denna killen inte är farlig. Han verkar inte vara direkt harmlös även om hans föräldrar gärna vill säga att han är det. Jag anser också att rent tyckande om hans mentala ålder inte alls är så uppenbart som du vill ha det till. Däremot så förstår jag att han inte satt på Öjerbyn för att hans mentala ålder är 15 år.

Ditt fokus är inriktat på den sk pojken och hans föräldrar vilka du tycker synd om. Jag har mitt fokus på offret och dennes anhöriga. Där skiljer sig ditt och mitt fokus betydligt, och jag vill nog säga att just det är vi dåliga på i detta landet. Efterlevande från ett mordoffer är något man bör beakta i betydligt större utsträckning än vad som görs i dag. Det är så synd om mördare och frågan är om inte den typen av åsikter som du har hade lindrat deras lidanden såpass att du hade befriat dom från alla straff. I min ögon har domstolen dömt den sk pojken för dråp en lindrigare form av mord. Hans funktionsnedsättning påverkade straffet, men det finns inget som helst underlag för att han handlat i affekt. Det hade lika väl kunnat vara minst 16 år för mord.
I och med att man dömt honom faller också tycka synd om bort. Han behandlas som vilken annan kriminell mördare som helst då han hamnar på anstalt. Så jag tror din skattning på ålder inte håller för 15 åringar sätter vi inte på på vanliga anstalter.
Citera
2014-05-24, 14:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
FUP-12 är känd för att alltid föra trådar framåt. Du är ökänd för motsatsen. Intellektuellt är hen som Stephen Hawking medan dina talanger snarare för tanken åt Åsa-Nissehållet.
Jag är uppriktigt intresserad till hur du kommit fram till dina slutsatser i detta och andra fall. Bedömer du själv att en majoritet håller med dig?

Öht det är din åsikt och det är alltså en helt klart delad mening om den saken. Det händer allt för ofta att det framförs felaktigt information, så det får helt stå för dig och din åsikt.
Citera
2014-05-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Din lilla teori om hur hundar skall markera har fallit platt, tråkigt att du inte kan reda ut detta för oss i tråden eftersom du har hävdat saker felaktigt i 100-tals inlägg ?
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Om hunden "Kompis" hade också gjort sök i bagageutrymmet och markerat blodfläcken på listen med ett skall, vad skulle du ha sagt i så fall, med en sådan markering ?
Citera
2014-05-24, 15:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Huruvida du begriper detta vet jag inte men att Massi
inte fattat detta i sin "klockrena analys" framgår tydligt
, HR däremot insåg att gossen var
så pass speciell att man såg sig tvungen att slå dövörat till och såg sig tvungna att välja mellan dom
två altrnativen som fanns dråp eller mord, dom valde dråp för att dom endast ansåg sig ha bokomslaget.
Fattat att hon skulle plädera för ett så milt straff som möjligt för den åtalade?
Massi Fritz är där i egenskap av målsägarbiträde och ska naturligtvis agera för att
personen ifråga ska få ett straff som står i rimlig proportion till det brott som denne utfört;
ett alldeles bestialiskt illdåd.
Liksom det är åklagarteamets uppgift.
Straffet som utmättes stod verkligen inte i proportion till den gärning som avhandlades.

För övrigt anser jag att brottsrubriceringen "dråp" snarast bör avskaffas.
Mord eller vållande till annans död räcker så gott så.
Citera
2014-05-24, 16:11
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om hunden "Kompis" hade också gjort sök i bagageutrymmet och markerat blodfläcken på listen med ett skall, vad skulle du ha sagt i så fall, med en sådan markering ?
Då hade vi vetat att det fanns blod från någon levande eller död. Men det visste vi ju redan. P.g.a. Bluestar och andra analyser så det hade inte påverkat något över huvud taget.
Citera
2014-05-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Då hade vi vetat att det fanns blod från någon levande eller död. Men det visste vi ju redan. P.g.a. Bluestar och andra analyser så det hade inte påverkat något över huvud taget.
Om hunden Uno först söker i bagageutrymmet som endast markerar för liklukt och likblod och den hunden markerar inte för blodet på listen.
Sedan söker Kompis som markerar blodfläcken.
Frågan är kom blodfläcken från en levande eller avliden person?
Citera
2014-05-24, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
[/spoiler]

Har du minsta belägg för att han är som 15 år eller är det bara din tolkning efter att ha följt KJ i ett år? Du vet inte vad som fanns i hans psykjournaler sedan innan, men tror alltså att åklagarna gör sig stort besvär att stänga dörrarna och tala om innehållet trots att det inte finns något i det?

Nja, jag håller inte med om att just denna killen inte är farlig. Han verkar inte vara direkt harmlös även om hans föräldrar gärna vill säga att han är det. Jag anser också att rent tyckande om hans mentala ålder inte alls är så uppenbart som du vill ha det till. Däremot så förstår jag att han inte satt på Öjerbyn för att hans mentala ålder är 15 år.

Ditt fokus är inriktat på den sk pojken och hans föräldrar vilka du tycker synd om. Jag har mitt fokus på offret och dennes anhöriga. Där skiljer sig ditt och mitt fokus betydligt, och jag vill nog säga att just det är vi dåliga på i detta landet. Efterlevande från ett mordoffer är något man bör beakta i betydligt större utsträckning än vad som görs i dag. Det är så synd om mördare och frågan är om inte den typen av åsikter som du har hade lindrat deras lidanden såpass att du hade befriat dom från alla straff. I min ögon har domstolen dömt den sk pojken för dråp en lindrigare form av mord. Hans funktionsnedsättning påverkade straffet, men det finns inget som helst underlag för att han handlat i affekt. Det hade lika väl kunnat vara minst 16 år för mord.
I och med att man dömt honom faller också tycka synd om bort. Han behandlas som vilken annan kriminell mördare som helst då han hamnar på anstalt. Så jag tror din skattning på ålder inte håller för 15 åringar sätter vi inte på på vanliga anstalter.

Som jag skrev tidigare det är bl a mitt sunda förnuft som får mig att utan minsta tvivel skriva
att pojkens mentala och biologiska ålder inte går ihop, att ha brister i förståndsutvecklingen är absolut
ingen självklar garanti för att slippa fängelse. KJ faller säkerligen in i dom typiska mallarna för
vad personer med lägre intelligenskvot brukar göra i fängelsemiljö, blir oftare trakasserad, har mindre kontakt med omvärlden, mindre kunskaper hur man för fram klagomål och självklart tillbringar dessa personer så mycket som möjligt av sin tid i ensamhet vilket självklart kan leda till deprissioner, sen på detta skall du också plussa på två funktionshinder.

Jag tror inte att du kommer att läsa allt för ofta i media att pojken hamnat i (gäng)bråk eller att han prövar på att rymma med jämna mellanrum, farliga, manipulativa, beräknande personer med psykopatiska drag brukar vi däremot kunna läsa om någon gång nu eller då i media. Enligt
åklagarnas och Massis analys torde KJ falla in i det sistnämda alternativet. Jag själv placerar in han
i det första facket, han kommer tillbringa störstadelen av sin fängelsetid i sin lilla bubbla helt
harmlös. Vart han hamnar efter sin korta tid i fängelse återstår att se.
Senast redigerad av LKVN 2014-05-24 kl. 17:50.
Citera
2014-05-24, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Fattat att hon skulle plädera för ett så milt straff som möjligt för den åtalade?
Massi Fritz är där i egenskap av målsägarbiträde och ska naturligtvis agera för att
personen ifråga ska få ett straff som står i rimlig proportion till det brott som denne utfört;
ett alldeles bestialiskt illdåd.
Liksom det är åklagarteamets uppgift.
Straffet som utmättes stod verkligen inte i proportion till den gärning som avhandlades.

För övrigt anser jag att brottsrubriceringen "dråp" snarast bör avskaffas.
Mord eller vållande till annans död räcker så gott så.

Du vill tydligen ha min uppmärksamhet men för att få den måste du kunna tänka till och det gör du
definitivt inte när du gång efter annan försöker misskreditera helheten i mina inlägg, du svärtar
endast en rad i mina inlägg och försöker poängtera självklarheter. Koncenterera dig!

Men jag bemöter dig som du vill bli bemött, självklart skall ett målsägarbiträde arbeta för
sina klienter och endast sina klienter. Tur som fan att du poängterade detta för mig jag hade
nämligen ingen aning om vad ett mälsägarbiträde pysslade med innan du nu på ett ärligt
sätt klargjorde detta för mig.
Senast redigerad av LKVN 2014-05-24 kl. 17:42.
Citera
2014-05-24, 17:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare det är bl a mitt sunda förnuft som får mig att utan minsta tvivel skriva
att pojkens mentala och biologiska ålder inte går ihop, att ha brister i förståndsutvecklingen är absolut
ingen självklar garanti för att slippa fängelse. KJ faller säkerligen in i dom typiska mallarna för
vad personer med lägre intelligenskvot brukar göra, blir oftare trakasserad, har mindre kontakt med omvärlden, mindre kunskaper hur man för fram klagomål och självklart tillbringar dessa personer så mycket som möjligt av sin tid i ensamhet vilket självklart kan leda till deprissioner, sen på detta skall du också plussa på två funktionshinder.

Jag tror inte att du kommer att läsa allt för ofta i media att pojken hamnat i (gäng)bråk eller att han prövar på att rymma med jämna mellanrum, farliga, manipulativa, beräknande personer med psykopatiska drag brukar vi däremot kunna läsa om någon gång nu eller då i media. Enligt
åklagarnas och Massis analys torde KJ falla in i det sistnämda alternativet. Jag själv placerar in han
i det första facket, han kommer tillbringa störstadelen av sin fängelsetid i sin lilla bubbla helt
harmlös. Vart han hamnar efter sin korta tid i fängelse återstår att se.

Eklund är ett exempel på lätt förståndshandikappad, men mycket farlig pga sin sexuella perversion.
Jag är inte så säker på att denna killen är i slag med förståndshandikappad, men jag kan hålla det öppet tills man klargör att det är på det viset.
Han va i alla fall förslagen med att låtsasringa och ljuga i förhör. Dessutom så agerade han efteråt med att placera ut benen i ett ödehus. Kanske till och med senare än torson. Händerna har han också sett till så de försvunnit. Han va med och letade efter VB, så jag ser inte det du ser med att han har brister i sitt förstånd. Han såg inte blodet som läckte heller och var gjorde han av sängen?
Vad gjorde han egentligen med hunden? Vad stod det i dokumenten från BUP?

Han som är i sin bubbla harmlös va inte harmlös då det gällde mord med efterföljande åtgärder, och jag sorterar inte in han i den kategorin som klargör att han är ofarlig.
Citera
2014-05-24, 18:06
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om hunden Uno först söker i bagageutrymmet som endast markerar för liklukt och likblod och den hunden markerar inte för blodet på listen.
Sedan söker Kompis som markerar blodfläcken.
Frågan är kom blodfläcken från en levande eller avliden person?
Vad har det för betydelse då hunden Uno klart och tydligt markerade två ggr att det legat ett lik i bagaget. Hur vet vi att inte VB var levande när hon lades där och död då hon togs därifrån???? Skulle det ha någon betydelse för utredningen? Det är VBs blod och VB som dött. Det är KJ som handskats med levande och död VB. Vart vill du komma med dessa hundars nosar. Vad försöker du bevisa?
Senast redigerad av yoloits 2014-05-24 kl. 18:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in