Citat:
Ursprungligen postat av
MrsMagoo
[/spoiler]
Har du minsta belägg för att han är som 15 år eller är det bara din tolkning efter att ha följt KJ i ett år? Du vet inte vad som fanns i hans psykjournaler sedan innan, men tror alltså att åklagarna gör sig stort besvär att stänga dörrarna och tala om innehållet trots att det inte finns något i det?
Nja, jag håller inte med om att just denna killen inte är farlig. Han verkar inte vara direkt harmlös även om hans föräldrar gärna vill säga att han är det. Jag anser också att rent tyckande om hans mentala ålder inte alls är så uppenbart som du vill ha det till. Däremot så förstår jag att han inte satt på Öjerbyn för att hans mentala ålder är 15 år.
Ditt fokus är inriktat på den sk pojken och hans föräldrar vilka du tycker synd om. Jag har mitt fokus på offret och dennes anhöriga. Där skiljer sig ditt och mitt fokus betydligt, och jag vill nog säga att just det är vi dåliga på i detta landet. Efterlevande från ett mordoffer är något man bör beakta i betydligt större utsträckning än vad som görs i dag. Det är så synd om mördare och frågan är om inte den typen av åsikter som du har hade lindrat deras lidanden såpass att du hade befriat dom från alla straff. I min ögon har domstolen dömt den sk pojken för dråp en lindrigare form av mord. Hans funktionsnedsättning påverkade straffet, men det finns inget som helst underlag för att han handlat i affekt. Det hade lika väl kunnat vara minst 16 år för mord.
I och med att man dömt honom faller också tycka synd om bort. Han behandlas som vilken annan kriminell mördare som helst då han hamnar på anstalt. Så jag tror din skattning på ålder inte håller för 15 åringar sätter vi inte på på vanliga anstalter.
Som jag skrev tidigare det är bl a mitt sunda förnuft som får mig att utan minsta tvivel skriva
att pojkens mentala och biologiska ålder inte går ihop, att ha brister i förståndsutvecklingen är absolut
ingen självklar garanti för att slippa fängelse. KJ faller säkerligen in i dom typiska mallarna för
vad personer med lägre intelligenskvot brukar göra i fängelsemiljö, blir oftare trakasserad, har mindre kontakt med omvärlden, mindre kunskaper hur man för fram klagomål och självklart tillbringar dessa personer så mycket som möjligt av sin tid i ensamhet vilket självklart kan leda till deprissioner, sen på detta skall du också plussa på två funktionshinder.
Jag tror inte att du kommer att läsa allt för ofta i media att pojken hamnat i (gäng)bråk eller att han prövar på att rymma med jämna mellanrum, farliga, manipulativa, beräknande personer med psykopatiska drag brukar vi däremot kunna läsa om någon gång nu eller då i media. Enligt
åklagarnas och Massis analys torde KJ falla in i det sistnämda alternativet. Jag själv placerar in han
i det första facket, han kommer tillbringa störstadelen av sin fängelsetid i sin lilla bubbla helt
harmlös. Vart han hamnar efter sin korta tid i fängelse återstår att se.