2014-05-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Varför? Hp har inget med begåvning att göra, Person A kanske har matematisk fallhet medans Person B har lätt inlärning när det kommer till andra saker.

Det borde vara som i Finland där det är inviduella intagningsprov och inte ett som är för alla.

Och vem är det som säger att bara för man fick lättare säg 1.8 på HP att man skulle vara bättre än någon annan som inte fick det lika lätt om de går på samma program? Kom gärna med källa innan du börjar jämföra HP med begåvning.

Jag utgår från mig själv och mina erfarenheter. Jag kan givetvis inte säga att det är så, däremot är det min uppfattning att det är så.

Däremot finns det korrelation mellan IQ och fallenhet för matematik samt IQ och studiekapacitet. Därifrån skulle man nog kunna dra några samband om man nu vill det. Men jag är inte här i tråden för att käfta om vem som är mer begåvad än någon annan, utan för att hjälpa folk med KVA så jag håller mig utanför diskussionen.

Puss och kram
Citera
2014-05-23, 13:46
Bannlyst
Citat:
Varför? Hp har inget med begåvning att göra, Person A kanske har matematisk fallhet medans Person B har lätt inlärning när det kommer till andra saker.

Det borde vara som i Finland där det är inviduella intagningsprov och inte ett som är för alla.

Och vem är det som säger att bara för man fick lättare säg 1.8 på HP att man skulle vara bättre än någon annan som inte fick det lika lätt om de går på samma program? Kom gärna med källa innan du börjar jämföra HP med begåvning.
Hm? Klart att det finns en (mycket?) stark korrelation
Citera
2014-05-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm

Det jag menar är att HP är ingen slutgiltigt bevis på att "hej du jag fick högre resultat än dig på Hp alltså är jag bättre än dig", vilket man får höra från många.

Speciellt detta "äh jag skrev bara 1.6 första gången, fan äru dålig eller som bara skrev 1.0?" eller liknande som exempel

Ajja ännu mer offtopic.
Citera
2014-05-23, 14:35
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm

Jag tror högskoleprovet har ett bra samband med ens kristalliserade intelligens, däremot väldigt lite med ens flytande intelligens att göra. gF-faktorn kan bättre testas med ett IQ-test, exempelvis ett sådant man får göra på Karolinska Institutet ifall man söker till PIL. Kristalliserad intelligens kan höjas och det gör den ju bättre skolkunskaper och inlärningsförmåga man bygger upp. Ju mer erfaren, desto bättre presterar man på högskoleprovet. Vissa är redan erfarna genom att de läser mycket böcker och andra genom att de räknat mycket matematik på gymnasiet.

Det verkar inte ha gjorts så mycket forskning i ämnet, men 2005 gjorde forskarna Carlstedt och Gustafsson en studie där de undersökte hur väl högskoleprovet mäter generell begåvning, den så kallade g-faktorn, men även det som brukar kallas kristalliserad intelligens. Medan g-faktorn avser förmågan att ta till sig och tolka ny, okänd och osorterad information är kristalliserad intelligens förmågan att ta till sig och komma ihåg redan “färdig” kunskap – till exempel att lära sig alla länders huvudstäder, vilka författare som skrivit vilka verk eller vad olika ord har för innebörd.

Carlstedt och Gustafsson genomförde en rad komplicerade statistiska analyser, och kunde konstatera att högskoleprovet mäter kristalliserad intelligens betydligt bättre än vad det mäter g-faktorn. Vissa deltest, som det matematisk-logiska NOG, mätte framför allt g-faktorn, medan ordprovet och engelskprovet nästan enbart mätte kristalliserad intelligens.

Carlstedt, B. & Gustafsson, J: Construct validation of the Swedish Scholastic Aptitude Test by means of the Swedish Enlistment Battery. Scandinavian Journal of Psychology. 46(1), Feb 2005, 31-42.

Känns skönt att man spikade NOG-delen då.
Citera
2014-05-23, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag tror högskoleprovet har ett bra samband med ens kristalliserade intelligens, däremot väldigt lite med ens flytande intelligens att göra. gF-faktorn kan bättre testas med ett IQ-test, exempelvis ett sådant man får göra på Karolinska Institutet ifall man söker till PIL. Kristalliserad intelligens kan höjas och det gör den ju bättre skolkunskaper och inlärningsförmåga man bygger upp. Ju mer erfaren, desto bättre presterar man på högskoleprovet. Vissa är redan erfarna genom att de läser mycket böcker och andra genom att de räknat mycket matematik på gymnasiet.

Det verkar inte ha gjorts så mycket forskning i ämnet, men 2005 gjorde forskarna Carlstedt och Gustafsson en studie där de undersökte hur väl högskoleprovet mäter generell begåvning, den så kallade g-faktorn, men även det som brukar kallas kristalliserad intelligens. Medan g-faktorn avser förmågan att ta till sig och tolka ny, okänd och osorterad information är kristalliserad intelligens förmågan att ta till sig och komma ihåg redan “färdig” kunskap – till exempel att lära sig alla länders huvudstäder, vilka författare som skrivit vilka verk eller vad olika ord har för innebörd.

Carlstedt och Gustafsson genomförde en rad komplicerade statistiska analyser, och kunde konstatera att högskoleprovet mäter kristalliserad intelligens betydligt bättre än vad det mäter g-faktorn. Vissa deltest, som det matematisk-logiska NOG, mätte framför allt g-faktorn, medan ordprovet och engelskprovet nästan enbart mätte kristalliserad intelligens.

Carlstedt, B. & Gustafsson, J: Construct validation of the Swedish Scholastic Aptitude Test by means of the Swedish Enlistment Battery. Scandinavian Journal of Psychology. 46(1), Feb 2005, 31-42.

Känns skönt att man spikade NOG-delen då.

Det var intressant. Jag är kass på matte-delen, men jag anser att jag är bra på att komma ihåg och memorera "färdig" information.

Fick 1.0 på KVANT och 1.9 på VERB.
Citera
2014-05-23, 15:20
Bannlyst
Citat:
Det jag menar är att HP är ingen slutgiltigt bevis på att "hej du jag fick högre resultat än dig på Hp alltså är jag bättre än dig", vilket man får höra från många.

Speciellt detta "äh jag skrev bara 1.6 första gången, fan äru dålig eller som bara skrev 1.0?" eller liknande som exempel

Ajja ännu mer offtopic.
Nja, man kan dra vissa slutsatser.
Däremot, mo-lester gillar att stärka sin självkänsla genom att trycka ner andra. Tyder på vissa problem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag är faktiskt inte särskilt förtjust i IQ liknande (mönster liknande) tester. Tyckte att NOG liknande uppgifter i PIL-testet var roliga och intressanta, samtidigt som mönster uppgifter var rätt tråkiga. Och rent allmänt var det bara sex olika uppgiftstyper med ökande svårighetsgrad - man använder då en och samma strategi - tråkigt!
Citera
2014-05-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ajja ännu mer offtopic.

Det faktum att du skriver Ajja korrelerar däremot mer mot begåvning än vad ett HP resultat gör. Ajja ännu mer offtopic.
Citera
2014-05-24, 11:59
Medlem
Från 0,65 till 1,8 på högskoleprovet!

Som rubriken lyder; Kan det vara möjligt att höja sig så mycket? Hade tänkt plugga väldigt mycket till nästa högskoleprov på hösten.

Jag har bott i Sverige i ca sex år så jag har inte svenska som mitt modersmål
Fick 0,65 första gången då jag inte pluggade något innan och dessutom var jag sjuk den dagen och klantade mig på vissa frågor då jag tog lite för mycket tid på vissa frågor vilket resulterade till att jag fick stressa på andra frågor, etc.... Ja ni fattar Nu vet jag hur provet ser ut och vad man ska tänka på. Jag kommer helt enkelt komma mer förberedd till nästa prov.
Har någon provar HP-guiden? Är det något värt att satsa på? finns det nåt andra sätt som hjälper mig att nå högre resultat på HP särskilt om man är invandrare och inte har svenska som modersmål?
Med lite disciplin borde detta gå då det förmodligen blir att plugga någon timme varje dag. Eller vad tror ni?
Citera
2014-05-24, 12:12
Medlem
Jodå! Det är fullt möjligt om du verkligen vill!
Vad vill du ge dig in på?
Citera
2014-05-24, 12:15
Medlem
NoggerTattoos avatar
Iranie som ska bli läkare!

Nej men skämt o sido, vad fick du på "svenska" delen?

Att få 1,8 är svårt, men inte omöjligt. Speciellt om man pluggar då det är samma princip på alla frågor.
Citera
2014-05-24, 13:23
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samsung.galaxy
..
Du har massor av tips på hur du kan förbättra ditt HP-resultat ifall du bara söker.
(FB) Högskoleprovet
(FB) Höja sig på HP från 1.1 till 1.8 på fyra månader - är det möjligt?
Citera
2014-05-24, 13:23
Medlem
jousif650s avatar
Smamma här, mitt modersmål är arabiska inte svenska. Jag har varit i Sverige ca 5 år. Föra året gjorde jag HP och fick 0,65. I år "2014" gjorde jag det oxå och fick nästan full poäng på matte "missade 2 frågor" fick full poäng Eng, men när jag kom till Sve delen så fick jag 1/4 rätt bara -.- pga ord som jag har aldrig hört innan och långa texter som behöver lång tid för mig att läsa
Mitt råd till dig satsa på betyg från gymnasiet annars det är nästan omöjligt för oss att få SÅ bra språk kunskaper medan vi pluggar på gymnasium

Jag kunde höja mig under gymnasiet från F på eng grund "som jag saknade när jag började på gymnasiet" till C på Eng 6 i bara 1,5 år. I alla fall gör ditt bästa, man vet aldrig om man kan göra det eller inte. "NEVER GIVE UP, Never lose hope"
Senast redigerad av jousif650 2014-05-24 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in