2014-05-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s0pkvast
Även tekniken utvecklas..
Maskiner gör mer och mer av människans jobb.
Vilket är bra då produktiviteten ökar samtidigt som folk slipper slita ut sina kroppar.

Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Hur många tyskar, holländare etc tror du vill till Sverige när Sverige utomlands har fått namnet Soviet Sweden...
Jag tror att de flesta som lever i ett fredligt land med hög levnadsstandard, likt Tyksland och Holland, gärna bor där livet ut. Precis som att många svenskar stannar i Sverige. Känner förövrigt inte igen uttrycket "Soviet Sweden".

Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Räcker för vad?
Räcker till att bära upp kostnaderna för alla pensionärer som lever allt längre.
Citera
2014-05-23, 21:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
1) Vet inte. Men själva partiet vill väl strypa all invandring, och speciellt från Mellanöstern och Afrika. Jag tror att vad Sverigedemokraterna drivs av är att svenskar ska få vara ifred här i Sverige. Annars har jag missuppfattat deras politik helt.

2) Kanske inte gynnas ekonomiskt på en sån person, men kulturellt! Pengar är inte allt! Sen tror jag faktiskt man bör titta lite längre fram än bara en generation också. När invandrarna och deras avkommor väl integreras (och accepteras) fullt ut i samhället så kommer vi få se frukten av massinvandringen.

3) Bara för att ett land har arbetslöshet, så behöver det inte betyda att det inte behövs arbetskraftsinvandring!!
Det finns massor av handikappade och mentalt sjuka som inte har arbete och många kommer inte få det heller över en överskådlig framtid. Det är ju så att det är till stor del samma personer som är arbetslösa år efter år.

Dags att hjälpa dessa då

1) Jag tror dom är för att det ska gå bra för Sverige. Som jag visat i minst tre exempel har det ibland inneburit att vi rekryterat de yrkeskompetenser vi behövt från Europa.

2) Kulturellt? Driver du med mig? Och tror du på fullt allvar att bristen på personal i äldreomsorgen löses av somalier? Har du varit i Rinkeby?

3) Vi har INGEN arbetskraftsinvandring. Analfabeter från tredje världen som vi inte ens har boenden till lär inte lösa de kompetenser som behövs. Eller hur?
Citera
2014-05-23, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hansl77
Nu delar inte jag din materialistiska grundsyn men om man nu lyckats med konststycket att övertyga om förträffligheten med ett folkutbyte borde man också klara av att skapa politisk opinion för att banta den offentliga sektorn med den befintliga befolkningen någorlunda intakt och med en kulturell kontinuitet.

Jag är dock osäker på att en fullständig krash verkligen är önskvärd ens för dig. Har du verkligen tänkt igenom följderna?
Ska du stå sida vid sida med bostadslösa, bidragslösa en gång så opportuna immigranter och åter bygga landet, fast nu i en liberal anda? Tänker du dig något slags survival of the fitest-scenario?

Kommer en andligt högstående ledning av aldrig tidigare skådat slag uppstå ur askorna, för jag antar att du inte är anarkist väl?

Säg mig, vilken revolution i historien skulle du själv helst vilja ha upplevt? (Nej, it-revolutionen räknas inte)

Den sexuella revolutionen.
Citera
2014-05-23, 21:31
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jo, slutsumman ser såvitt jag vet väldigt bra ut, varför skulle den inte det?
Det var inga pensionärer som kom hit direkt så de jobbade ihop till sin ålder på samma sätt som de flesta (alla kan jag knappast säga) andra. [...]

På vad vis ser du några minus i den ekvationen?

De siffrorna jag sett ser ut så här: länk

Dvs en vinst på ca en miljon under arbetslivet, och sedan en total förlust på mer än två miljoner pga världens dyraste pension och äldrevård.

Hur ser dina siffror ut? Hur stort är nettot under deras arbetsliv, och vad kostar de efter pensionen?

Det är kronor och ören som betalar vår välfärd. Inte antalet personer, hårt arbete eller en god vilja.

Edit:
Citat:
[...] de jobbade ihop till sin ålder på samma sätt som de flesta (alla kan jag knappast säga) andra. [...]

Vår välfärd är så dyr och de rika betalar så hög skatt att det är bara de 40% av befolkningen i Sverige med högst livsinkomst som betalar mer i skatt än de kostar i välfärd.

Det här är en modell som jag själv ställer upp på. Åtminstone så länge som vi inte ökar andelen lågavlönade i all evighet genom invandring.

Men det innebär också att det är en väldigt hög ribba som du ska över innan du betalar så mycket skatt att Sverige "tjänar" på dig.
Senast redigerad av lm5711 2014-05-23 kl. 21:37.
Citera
2014-05-23, 21:35
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
1) Vet inte. Men själva partiet vill väl strypa all invandring, och speciellt från Mellanöstern och Afrika. Jag tror att vad Sverigedemokraterna drivs av är att svenskar ska få vara ifred här i Sverige. Annars har jag missuppfattat deras politik helt.
Fördelen med friheten i Sverige är ju att man kan lämna landet och söka nya intryck utifrån - Sverige är ju inte DDR i det avseendet; man gärna får flytta härifrån om man är trött på "trångsynta och insulära" svenskar.

Citat:
2) Kanske inte gynnas ekonomiskt på en sån person, men kulturellt! Pengar är inte allt! Sen tror jag faktiskt man bör titta lite längre fram än bara en generation också. När invandrarna och deras avkommor väl integreras (och accepteras) fullt ut i samhället så kommer vi få se frukten av massinvandringen.
Varför äter svenskar sushi men inte gashaato?
Citat:
3) Bara för att ett land har arbetslöshet, så behöver det inte alls betyda att det inte behövs arbetskraftsinvandring!!
(Det finns massor av handikappade och mentalt sjuka som inte har arbete och många kommer inte få det heller över en överskådlig framtid. Det är ju så att det är till stor del samma personer som är arbetslösa år efter år.)
SD vill väl ha hit kvalificerad och behövd arbetskraft och äkta flyktingar såsom de är definierade av FN?

Citat:
Dags att hjälpa dessa då
Tror det blir svårt att övertyga dem om att kopiera Sveriges nuvarande politik. Visst är det märkligt att Finland inte är som jag beskrev trots den ringa invandringen?
Senast redigerad av Uran233 2014-05-23 kl. 21:57.
Citera
2014-05-23, 21:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
De siffrorna jag sett ser ut så här: länk

Dvs en vinst på ca en miljon under arbetslivet, och sedan en total förlust på mer än två miljoner pga världens dyraste pension och äldrevård.

Hur ser dina siffror ut? Hur stort är nettot under deras arbetsliv, och vad kostar de efter pensionen?

Det är kronor och ören som betalar vår välfärd. Inte antalet personer, hårt arbete eller en god vilja.

Seriöst? Du jämför det jag sa med invandringen av folk från Rumänien och Bulgarien sen 2007? Du fattar verkligen ingenting av det jag skrev, eller vill inte fatta.
Citera
2014-05-23, 21:49
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Känner förövrigt inte igen uttrycket "Soviet Sweden".

Du tittar på fel hemsidor i sådana fall.

Hur som helst, som andra har skrivit i tråden:

Ska vi öka barnafödandet så är det väl bättre att vi ger SVENSKAR bidrag så att dessa kan skaffa 5 ungar istället för en massa negrer och araber?

Varför ge sådana som är genetiskt sämre än oss pengar för att skaffa barn?
Citera
2014-05-23, 21:49
Medlem
Malingins avatar
Citat:
De jag menar invandrade hit permanent, blev behandlade och betalade som den kvalificerade arbetskraft de var. Konstigt va? Fungerade gjorde det iaf och jag ser inga problem med det.
Vi har haft liknande situationer tidigare, valloner som var duktiga på bergsbruk; holländare som var duktiga på skeppsbygge etc. Med andra ord har vi ibland selektivt arbetat för att få hit kvalificerad arbetskraft med den kompetens vi som nation behövt. Varför skulle de åka "hem" när de varit här i generationer?

Polackerna var bara här för att arbeta.
Tja, det är svårt att förstå med dagens massinvandring, den är så självklar idag men då jobbade en del i Sverige sedan åkte de hem.

En tid som man idag vill glömma ungefär och det var inte så länge sedan ändå.
Det var annat klimat då, Sverige var annorlunda, invandrare fanns knapp.
Undantag finnar då.

Ja, svårt för folk att föreställa sig idag kanske. Tänk ett helt Sverige där i princip alla var vita och sinnebilden av en svensk var blond och blåögd.

Man har varit mycket effektiv att sudda bort det och propagera för det vi har idag, fort har det gått också!

Att massinvandringen skulle vara "räddningen" blir helt absurd med det i tanken, iaf i mina ögon.
Citera
2014-05-23, 21:53
Medlem
1989-04-20s avatar
Djur som förlorar sitt naturliga habitat har en tendens att dra ner på förökandet de med. Det är psykologiskt nedrotat och fullständigt rationellt. Har man inte sitt revir säkrat så känns det ju som en dålig affär att öka behovet av resurser som man ändå inte får tag på eller ens kan försvara. När invandrarna (som oavsett vad folk säger utåt ändå räknas som inkräktare, rent psykologiskt, för svensken) breder ut sig så låter det rimligt att svensken reagerar på samma vis som valfritt däggdjur i en liknande situation.

Barnafödande är ju en känslomässig reflex, snarare än ett rationellt beslut, framförallt i dagens välfärdsstatsamhällen där barn inte direkt behövs för ens egen överlevnad. Så vi ska lösa detta problem, att svensken känner sig hotad och otrygg och därmed inte vill öka på sin egen befolkning, genom att göra svensken än mer hotad och otrygg? Låter som en bra lösning.

Notera att det här är en rätt spontan tanke, har inte gjort någon större forskning kring det här. Jag tycker ändå det låter rimligt att vi människor är djur och reagerar på samma vis som alla andra, ja, djur.
Citera
2014-05-23, 21:54
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Polackerna var bara här för att arbeta.
Tja, det är svårt att förstå med dagens massinvandring, den är så självklar idag men då jobbade en del i Sverige sedan åkte de hem.

En tid som man idag vill glömma ungefär och det var inte så länge sedan ändå.
Det var annat klimat då, Sverige var annorlunda, invandrare fanns knapp.
Undantag finnar då.

Ja, svårt för folk att föreställa sig idag kanske. Tänk ett helt Sverige där i princip alla var vita och sinnebilden av en svensk var blond och blåögd.

Man har varit mycket effektiv att sudda bort det och propagera för det vi har idag, fort har det gått också!

Att massinvandringen skulle vara "räddningen" blir helt absurd, iaf i mina ögon.

Vem faen har propagerat för massinvandring då? Till skillnad från dig var jag faktiskt med på 70-talet och i min gymnasieklass var nästan alla vita och svenska men ganska få var blonda. Och nej, jag vill inte glömma den tiden. Jag tyckte betydligt bättre om samhällsutvecklingen då än nu.

Är du ens 20 år?
Citera
2014-05-23, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atessla
Såg en debatt igår och då menade en vänsterprasslare att sverige behöver invandringen pga just att Sverige minskar i antal? Att vi inte förökar oss..

Och att vi blir mer och mer pensionister så att tillslut så kommer vi komma till ett 50/50 samhälle av pensionister.
Själv så står jag neutralt i frågan om invandringen.

Nej, det är inte sant. Det vi kan behöva är ett fåtal arbetskraftsinvandrare som får tidsbegränsade UT. Resten är skitsnack, då de allra flesta invandrare endast blir en nettokostnad för samhället.
Citera
2014-05-23, 22:01
Bannlyst
Citat:

Jo rent kulturellt så har verkligen somalier, irakier, eritreaner, iranier och afganer gjort mycket? Vi kanske har en persiskt eller libanesisk restaurang driven av dessa, men på köpet fick vi hedersmord, personrån, gängbildningar, inbrott, knarkhandel, bilbränder, upplopp och våldtäkter. Tror vi kunde klara oss utan en skabbig restaurang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in