2014-05-23, 19:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag menar en kontinent som är fattig har ökat sett till det oerhörda rika Europa nu 5 ggr på 50 år det går ju inte ihop! Det måste ju vara fel någonstans...
Citera
2014-05-23, 19:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag kommer då aldrig fatta de djävlarna som säger ok föd så många barn du kan vi har mat... Just denna invasion av båtflyktingar handlar ju om att Europa fött mer i Afrika än vad Afrika kan ta hand om.
Citera
2014-05-23, 20:07
Medlem
hansl77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Har du ett bättre förslag?

Nu delar inte jag din materialistiska grundsyn men om man nu lyckats med konststycket att övertyga om förträffligheten med ett folkutbyte borde man också klara av att skapa politisk opinion för att banta den offentliga sektorn med den befintliga befolkningen någorlunda intakt och med en kulturell kontinuitet.

Jag är dock osäker på att en fullständig krash verkligen är önskvärd ens för dig. Har du verkligen tänkt igenom följderna?
Ska du stå sida vid sida med bostadslösa, bidragslösa en gång så opportuna immigranter och åter bygga landet, fast nu i en liberal anda? Tänker du dig något slags survival of the fitest-scenario?

Kommer en andligt högstående ledning av aldrig tidigare skådat slag uppstå ur askorna, för jag antar att du inte är anarkist väl?

Säg mig, vilken revolution i historien skulle du själv helst vilja ha upplevt? (Nej, it-revolutionen räknas inte)
Citera
2014-05-23, 20:10
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag tycker ju iofs att man får skilja på massinvandring och arbetskraftsdito. I slutet av 50- och början av 60-talet var den svenska tillverkningsindustrin (vart tog den vägen?) i stort behov av kvalificerade arbetare så man genomförde rekryteringsresor genom Europa. Även de mest rabiata invandringshatarna har nog svårt att påstå annat än att det var en framgång. Den invandrargenerationen, och deras barn, är i min erfarenhet välintegrerade, produktiva och (faktiskt) rätt stolta medborgare.

På vad vis du tror dig lösa våra ev. behov av de högutbildade yrkeskategorier du nämner genom den invandring vi har idag är mig en gåta. Vi kan dessutom enkelt lösa behovet av t. ex. sjuksköterskor redan idag. Betala dem vad de förtjänar så kommer de tillbaka från Norge och Danmark.

Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag faktiskt har fört fram min åsikt att vi ska ta emot folk från fler länder också. Gärna folk som redan är högutbildade också. Men jag är ändå för att somalier, montenegriner och irakier ska få fortsätta komma i stora antal framdeles. Tror bara det gynnar oss.

Får man inte kombinera dessa åskådningar eller vad är det frågan om?

Vad gäller sjuksköterskornas löner så kan jag bara instämma. Även lärarlönerna behöver lyftas. Problemet är bara att när dessa yrken får högre status så kommer det kosta andra yrken, som det kommer att bli brist inom. Slutsatsen är därmed fortsatt att vi behöver fortsatt arbetskraftsinvandring för att komma till bukt med jobbfrågan. Det är alla riksdagens partier helt eniga om, alla utom Sverigedemokraterna så klart...
Citera
2014-05-23, 20:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag faktiskt har fört fram min åsikt att vi ska ta emot folk från fler länder också. Gärna folk som redan är högutbildade också. Men jag är ändå för att somalier, montenegriner och irakier ska få fortsätta komma i stora antal framdeles. Tror bara det gynnar oss.

Får man inte kombinera dessa åskådningar eller vad är det frågan om?

Vad gäller sjuksköterskornas löner så kan jag bara instämma. Även lärarlönerna behöver lyftas. Problemet är bara att när dessa yrken får högre status så kommer det kosta andra yrken, som det kommer att bli brist inom. Slutsatsen är därmed fortsatt att vi behöver fortsatt arbetskraftsinvandring för att komma till bukt med jobbfrågan. Det är alla riksdagens partier helt eniga om, alla utom Sverigedemokraterna så klart...

Jag hade inte för avsikt att kritisera dig, du hade skrivit en bra sammanfattning av läget och jag byggde bara vidare på den

Säger verkligen SD att vi inte ska ta in utbildat folk där vi behöver? Har jag isf missat. Däremot har jag svårt att se att vi gynnas av mer analfabeter som huvudsakligen kommer att hamna i livslångt bidragsberoende. Vilka jobb ska de hantera menar du, i ett land med skaplig arbetslöshet?
Citera
2014-05-23, 20:34
Medlem
LGDs avatar
Det är inte svenskarna som föder för lite barn. Det är länderna det invandras ifrån till Sverige, som det reproduceras alldeles för mycket i. Om preventivmedel skulle vara en lösning? Nej, en rejäl nedskärning av invandring från länder vars kultur som är helt främmande våran, är förslagsvis den lösningen som för närvarande skulle kunna vara den mest lämpade. Men som det ser ut nu, krävs det ett smärre mirakel för att reparera den skada politikers förstörelseverk har åsamkat vårat samhälle under sista decenniena.
Citera
2014-05-23, 20:38
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Jag tycker ju iofs att man får skilja på massinvandring och arbetskraftsdito. I slutet av 50- och början av 60-talet var den svenska tillverkningsindustrin (vart tog den vägen?) i stort behov av kvalificerade arbetare så man genomförde rekryteringsresor genom Europa. Även de mest rabiata invandringshatarna har nog svårt att påstå annat än att det var en framgång. Den invandrargenerationen, och deras barn, är i min erfarenhet välintegrerade, produktiva och (faktiskt) rätt stolta medborgare.

Men det är stor skillnad, jag kommer ihåg när polacker var i Sverige för att arbeta, detta var 80-tal.
Det var just ren arbetskraft, de åkte hem när jobbet var klart, så det var bara vinst kan man säga.

Jag har för mig att de jobbade mycket billigare också, men det minns jag inte om arbetsgivarna var tvingade att ge svenska löner, det kanske du vet bättre?

Visst, vi har mycket finnar, men de är mycket mer lika oss.
Somalier som går på bidrag har verkligen ingen likhet med det.
Citera
2014-05-23, 20:41
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Sett ur arbetsmarknadssynpunkt så behöver Sverige mer arbetskraft utifrån. Vi är idag lika många i arbetsför ålder som för 10 år sedan och det beror på att vi faktiskt har tagit emot mycket folk under denna 10-årsperiod. Har för mig att jag har läst att vi faktiskt behöver ta emot ännu fler invandrare än idag för att klara av jobben i framtiden.

Redan idag så saknas det tiotusentals lärare, specialpedagoger, sjuksköterskor och läkare osv! Utan invandringen hade Sverige varit kört i botten, både kulturellt och jobbmässigt.

Svältande, atavistiska, trångsynta, våldsamma, skitiga, arbetslösa och totalt förlorade finländare drar omkring på Åbos och Helsingfors gator.
Senast redigerad av Uran233 2014-05-23 kl. 20:43.
Citera
2014-05-23, 20:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Men det är stor skillnad, jag kommer ihåg när polacker var i Sverige för att arbeta, detta var 80-tal.
Det var just ren arbetskraft, de åkte hem när jobbet var klart, så det var bara vinst kan man säga.

Jag har för mig att de jobbade mycket billigare också, men det minns jag inte om arbetsgivarna var tvingade att ge svenska löner, det kanske du vet bättre?

Visst, vi har mycket finnar, men de är mycket mer lika oss.
Somalier som går på bidrag har verkligen ingen likhet med det.

De jag menar invandrade hit permanent, blev behandlade och betalade som den kvalificerade arbetskraft de var. Konstigt va? Fungerade gjorde det iaf och jag ser inga problem med det.
Vi har haft liknande situationer tidigare, valloner som var duktiga på bergsbruk; holländare som var duktiga på skeppsbygge etc. Med andra ord har vi ibland selektivt arbetat för att få hit kvalificerad arbetskraft med den kompetens vi som nation behövt. Varför skulle de åka "hem" när de varit här i generationer?
Citera
2014-05-23, 20:59
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Jag tycker ju iofs att man får skilja på massinvandring och arbetskraftsdito. I slutet av 50- och början av 60-talet var den svenska tillverkningsindustrin (vart tog den vägen?) i stort behov av kvalificerade arbetare så man genomförde rekryteringsresor genom Europa. Även de mest rabiata invandringshatarna har nog svårt att påstå annat än att det var en framgång.

Visst, det är inte svårt att hitta många exempel bland dagens invandrare som lyckas mycket sämre än arbetskraftsinvandrarna på 60-talet.

Men det är inte samma sak som att Sverige i kronor och ören faktiskt tjänat på 60-talets invandrare. De betalade säkert mer i skatt än de kostade i välfärd under sitt arbetsliv. Men hur ser slutsumman ut när man räknar in deras pension och äldrevård?

Sverige har världens dyraste välfärdssystem. Det är inte alls uppenbart att arbetskraftsinvandrare "lönar" sig för Sverige.
Citera
2014-05-23, 21:08
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Visst, det är inte svårt att hitta många exempel bland dagens invandrare som lyckas mycket sämre än arbetskraftsinvandrarna på 60-talet.

Men det är inte samma sak som att Sverige i kronor och ören faktiskt tjänat på 60-talets invandrare. De betalade säkert mer i skatt än de kostade i välfärd under sitt arbetsliv. Men hur ser slutsumman ut när man räknar in deras pension och äldrevård?

Sverige har världens dyraste välfärdssystem. Det är inte alls uppenbart att arbetskraftsinvandrare "lönar" sig för Sverige.

Jo, slutsumman ser såvitt jag vet väldigt bra ut, varför skulle den inte det?
Det var inga pensionärer som kom hit direkt så de jobbade ihop till sin ålder på samma sätt som de flesta (alla kan jag knappast säga) andra. Dessutom bidrog de till att svensk industri, som var grunden i byggandet av den svenska välfärden, kunde fortsätta frodas. De vänner jag har som är barn till dessa är imho minst lika (betydligt mer, men ok då) driftiga, högutbildade, hårdjobbande och bidragande till systemet jämfört med många andra jag känner

På vad vis ser du några minus i den ekvationen?
Citera
2014-05-23, 21:11
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Jag hade inte för avsikt att kritisera dig, du hade skrivit en bra sammanfattning av läget och jag byggde bara vidare på den

Säger verkligen SD att vi inte ska ta in utbildat folk där vi behöver? Har jag isf missat. Däremot har jag svårt att se att vi gynnas av mer analfabeter som huvudsakligen kommer att hamna i livslångt bidragsberoende. Vilka jobb ska de hantera menar du, i ett land med skaplig arbetslöshet?

1) Vet inte. Men själva partiet vill väl strypa all invandring, och speciellt från Mellanöstern och Afrika. Jag tror att vad Sverigedemokraterna drivs av är att svenskar ska få vara ifred här i Sverige. Annars har jag missuppfattat deras politik helt.

2) Kanske inte gynnas ekonomiskt på en sån person, men kulturellt! Pengar är inte allt! Sen tror jag faktiskt man bör titta lite längre fram än bara en generation också. När invandrarna och deras avkommor väl integreras (och accepteras) fullt ut i samhället så kommer vi få se frukten av massinvandringen.

3) Bara för att ett land har arbetslöshet, så behöver det inte alls betyda att det inte behövs arbetskraftsinvandring!!

(Det finns massor av handikappade och mentalt sjuka som inte har arbete och många kommer inte få det heller över en överskådlig framtid. Det är ju så att det är till stor del samma personer som är arbetslösa år efter år.)

Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Svältande, atavistiska, trångsynta, våldsamma, skitiga, arbetslösa och totalt förlorade finländare drar omkring på Åbos och Helsingfors gator.

Dags att hjälpa dessa då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in