2014-05-23, 15:16
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atessla
Såg en debatt igår och då menade en vänsterprasslare att sverige behöver invandringen pga just att Sverige minskar i antal? Att vi inte förökar oss..

Och att vi blir mer och mer pensionister så att tillslut så kommer vi komma till ett 50/50 samhälle av pensionister.
Själv så står jag neutralt i frågan om invandringen.

Först kan man fråga sig: varför är dagens ungdom & invandrare arbetslösa till så stor grad när 40-talsbabyboomen gått i pension? Vart tog jobben vägen?

Enligt FNs beräkningar stannar jordens befolkning på 10 miljarder människor inom detta sekel. Varifrån ska man sen ta invandrare för att hålla uppe befolkningspyramidspelet? Det är fysisk omöjlighet att ha en evig befolkningsökning på jorden, så någon gång måste man ta tag i "problemet" med en minskande befolkning vare sig man vill eller inte. Att befolkningsminskning är något negativt är dock bara något folk har antagit och sen tar för givet som en gudagiven sanning. Så är dock inte fallet, läs vidare på t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Population_decline#Economic_consequences

Med andra ord: En konstant eller minskande befolkning är ett faktum i framtiden. Att det är negativt ekonomiskt är sannolikt fel.

Glöm inte heller att teknikutvecklingen automatiserat bort det mesta av jordbrukssektorn, och en stor del av industrisektorn. Färre personer tillverkar mer, en utveckling som sannolikt fortsätter framöver.
Senast redigerad av Uran233 2014-05-23 kl. 15:20.
Citera
2014-05-23, 15:26
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThatCoolGuy77
Kommer ihåg att jag har läst på migrationsverket att ca 40k svenskar flyttar från Sverige varje år. Även detta kan vara bidragande till Sveriges invandringspolitik.

Alla dessa är inte etniska svenskar. En neger som får svenskt medborgarskap kommer att räknas som svensk (god knows why) så om denna neger flyttar till Kongo igen så kommer det att räknas som en svensk som flyttar till Kongo.
Citera
2014-05-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansl77
Jag har mycket svårt att sätta min lit till att somalier och annat löske ska sörja för mig på min ålderdom. Jag köper det bara inte. Det är ju knappt att ohängda svenskar tar hand om sina äldre.

Nej, jag kommer på eget initiativ återinföra ättestupan. Tyvärr saknas fina stup på de flesta håll i Sverige så kanske måste jag med mina sista krafter ta mig västerut.

Ättestupan är en myt.

Citat:
Såg en debatt igår och då menade en vänsterprasslare att sverige behöver invandringen pga just att Sverige minskar i antal? Att vi inte förökar oss..

Och att vi blir mer och mer pensionister så att tillslut så kommer vi komma till ett 50/50 samhälle av pensionister.

Ja, det är sant. Annars löper vi samma risk som Japan gör just nu, att få kraftigt minskad befolkning.
Citera
2014-05-23, 15:31
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokusHokus

Ja, det är sant. Annars löper vi samma risk som Japan gör just nu, att få kraftigt minskad befolkning.

Vilket är precis vad detta land behöver. Vi har ingen som helst användning av en ökande befolkning.
Citera
2014-05-23, 15:31
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Om folk blir äldre och vill bibehålla rådande levnadsstandard så är det klart att Sverige behöver invandring. Det går inte att trolla när det gäller pensionerna. Alternativet är att folk jobbar längre (= höjd pensionsålder). Gissningsvis kommer framtiden bjuda på en kombination (invandring + höjd pensionsålder).

Som jag skrev förut så är det mycket möjligt att vi behöver invandring. Men då handlar det ju om en europeisk invandring.

För inte är du en sådan som fortfarande tror att folk från tredje världen ska kunna rädda din och min pension?

Det är fullkomligt absurt att tro att den stora massan bland rasfrämlingarna kommer att bli någonting av värde.
Citera
2014-05-23, 15:52
Medlem
Roadworkers avatar
Allt handlar bara om lönedumpning och konkurrens om jobben,
medans politikerna och politiken bara blir dyrare.
Citera
2014-05-23, 16:00
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThatCoolGuy77
Kommer ihåg att jag har läst på migrationsverket att ca 40k svenskar flyttar från Sverige varje år. Även detta kan vara bidragande till Sveriges invandringspolitik.

Enligt Invandrarverkets statistik så har strax över 600000 Svenska medborgare lämnat landet (skattat ut) sedan 1980. Ingen hänsyn tagen till eventuell återflyttning dock!
Citera
2014-05-23, 16:09
Medlem
Nej. Det är inte hållbart att ha en ständigt växande befolkning, när jorden redan är så pass överbefolkad som den är. Sverige är inte i behov av fler invånare, så jag tycker en sakta men säker befolkningsminskning är något att sträva efter.

Om man nu tänker på demografin i överbefolkningsaspekt.
Senast redigerad av Ghana 2014-05-23 kl. 16:21.
Citera
2014-05-23, 16:12
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:

Tidigare när jag hade jobb 8h/dag och gott om pengar av vilka jag kunde betala en hel del i skatt var jag nog mer empatisk, men:

Jag oroar mej stundtals också litet över det matematiska förhållandet pensionärer/arbetande, och antalet skattebetalare per kvadratkilometer. Om vi ska få bukt med detta så borde det vara viktigt att vi hjälps åt med att få igång företagen i sverige, och om vi lyckas med detta så kommer det senare att leda till att det behövs viss arbetskraftsinvandring tror jag.

Nu verkar det som att vi börjar i fel ända, importerar folk som sedan får vänta i evigheter på både bostäder och jobb. (Och några svenskar har samtidigt flera bostäder, och pengar på banken..)
Citera
2014-05-23, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Enligt Invandrarverkets statistik så har strax över 600000 Svenska medborgare lämnat landet (skattat ut) sedan 1980. Ingen hänsyn tagen till eventuell återflyttning dock!

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101J/ImmiEmiFod/table/tableViewLayout1/?rxid=fae6add0-cb58-433c-9e64-bfd3c0ee0b4a

Mellan åren 2000-2013:

Invandrade 189 325 inrikes födda svenskar till Sverige.
utvandrade 262 114 inrikes födda svenskar från Sverige.

Det ger oss ett utvandringsnetto på 5199 per år. De flesta som flyttar kommer tillbaka. Det är så små siffror att de saknar demografisk betydelse.

Edit: ändrade felaktiga siffror
Senast redigerad av Ghana 2014-05-23 kl. 16:21.
Citera
2014-05-23, 16:18
Medlem
Francisco-Francos avatar
Nej. Det mesta styrs av ekonomin. Stoppa invandringen och inför istället högre barnbidrag, bostadsbidrag till svenska flerbarnsfamiljer, bättre villkor vid vab, föräldraledighet med mera. Sådana åtgärder skulle gynna kärnfamiljen och leda till fler födda barn.
Citera
2014-05-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Francisco-Franco
Nej. Det mesta styrs av ekonomin. Stoppa invandringen och inför istället högre barnbidrag, bostadsbidrag till svenska flerbarnsfamiljer, bättre villkor vid vab, föräldraledighet med mera. Sådana åtgärder skulle gynna kärnfamiljen och leda till fler födda barn.

Men det finns inget behov av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in