2014-05-23, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Tack så väldigt mycket för svaret! Ska se om jag kan leta upp det imorgon då jag inte har tillgång till inloggningsuppgifterna nu.

Hur fungerar det med orden att ladda ner via hpguidens ordlistor? Behöver man VIP-medlemskap för full behörighet på orden? Är det värt att köpa VIP-medlemskap på hpguiden eller klarar man sig på gratisvarianterna?

Känner att jag misslyckades rätt mycket på matematiken endast för att jag inte kunde avrunda större tal samt andra basic saker och att jag missade diagramsuppgifterna så tror också att repetition av Ma A hade varit lämpligt.

Återigen tack för ett föredömligt och givande svar!

Edit: Vad menar du exakt med att MEK oftast är hämtat ifrån DN? Syftar du på att meningarna kommer ifrån deras artiklar eller att det finns en speciell del på DN som håller på med just meningskomplettering som någon slags tidsfördriv/nöje för läsarna. Antar att det är det förstnämnda då en googling inte gav någon direkt träff. Antar att jag precis dumförklarade mig själv, men känner mig verkligen taggad för att höja mitt hp resultat och då vill jag ha de bästa möjliga förutsättningarna för att kunna göra det.

HPGuiden har ett ordprogram som är tillgängligt för VIP medlemmar. Det består av sisådär 25 ordlistor totalt med 100-200 ord i varje. I snitt brukar 17-18 av de 20 ord som är med på högskoleprovet ligga i någon av dessa 25 ordlistor, det är ju ganska bra.

Ordlistorna som jag länkade går nog bara att ladda ned i inloggat läge.

Jag menar att själva meningarna i MEK ganska ofta har förekommit i artiklar som publicerats på DN, inte i någon speciell "meningskompletterings-del". Så ja, det är det förstnämnda.

Svårt att säga om VIP medlemskapet är värt det, det är trots allt minst 1800 kr du kommer betala. Jag tycker du borde testa med det du nämnde i ditt första inlägg samt tipsen jag kommit med innan du går och köper något medlemskap. Att höja sig från 1.1 är inte svårt och speciellt om du nu säger att det var första gången och det gick som det gick pga. slarv etc.
Citera
2014-05-23, 10:14
Medlem
Orwellians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
HPGuiden har ett ordprogram som är tillgängligt för VIP medlemmar. Det består av sisådär 25 ordlistor totalt med 100-200 ord i varje. I snitt brukar 17-18 av de 20 ord som är med på högskoleprovet ligga i någon av dessa 25 ordlistor, det är ju ganska bra.

Jag menar att själva meningarna i MEK ganska ofta har förekommit i artiklar som publicerats på DN, inte i någon speciell "meningskompletterings-del". Så ja, det är det förstnämnda.

Svårt att säga om VIP medlemskapet är värt det, det är trots allt minst 1800 kr du kommer betala. Jag tycker du borde testa med det du nämnde i ditt första inlägg samt tipsen jag kommit med innan du går och köper något medlemskap. Att höja sig från 1.1 är inte svårt och speciellt om du nu säger att det var första gången och det gick som det gick pga. slarv etc.

Har sett att många rekommenderar detta (fetmarkerat). Är HPGuidens ordlistor bättre än t.ex Ordprovs, i så fall på vilket sätt?
Citera
2014-05-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orwellian
Har sett att många rekommenderar detta (fetmarkerat). Är HPGuidens ordlistor bättre än t.ex Ordprovs, i så fall på vilket sätt?

Samma ord i grund och botten.
Citera
2014-05-23, 11:59
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Hoppas att jag inte går off topic här! Har gjort HP en gång och fick det smått pinsamma resultatet 1.1. Jag är medveten om att jag gjorde 2 stora fel som drog ner på resultatet, dessa är att jag var tvungen att gissa på majoriteten av diagramdelarna pga felaktig disponering av tiden samt att jag stressade på MEK som jag vanligtvis har lätt för i hopp om att ha tid att lägga mer tid på läsförståelsetexterna. Jag hade också vissa delar i matten vi inte gått igenom än samt att jag helt hade förträngt hur man dividerade/multiplicerade större tal utan miniräknare.

Till syftet med det här inlägget:
Mitt mål är att få 1.5 på HP, för att ta mig in på juristlinjen i någon av stundentstäderna i Sverige. För att göra detta måste jag då uppenbarligen höja mig med minst 0.4 på HP. Nu till min fråga, hur ska jag göra detta? Jag har lusläst många trådar angående detta och fått reda på tips osv men hade gärna sett att ni kunde ge mig lite kritik på hur jag tänkt lägga upp det.

Har hela sommarlovet bortsett från 3 veckors sommarjobb samt teoriplugg inför körkortet på mig att öva.

Hur jag lagt upp det:
- Köpt boken "Den kompletta guiden till Högskoleprovet".
- Övar ord på ordprov.se varje dag. Börjar dock lära mig många av dessa orden nu (snittar runt 16-17/20 varje gång) så undrar om det finns någon annan sida där man kan plugga ord. Helst gratis.
Läsa en tidning på nätet, läser just nu Svd men om det finns någon mer lämpad får ni gärna tipsa mig. Läser då framförallt "opinion" samt kulturdelen men om det finns någon del med svårare texter får ni som sagt gärna tipsa.
- Läser engelska nyhetsartiklar samt kollar filmer utan svensk text osv

Vad mer kan jag inkludera i mitt upplägg för att eventuellt höja mitt resultat. Det jag har svårt för är läsförståelsen trots att jag läser snabbt och har god förståelse, är dock inte van vid svårare texter dvs sådana som förekommer på HP. Även ORD var en katastrof (13/20).

Undrar även hur jag enklast pluggar på matten, är plugga gamla prov det primära för att nå framgång i detta fallet?

Har 2 chanser till att göra HP då jag för närvarande går i 2an på gymnasiet.

Har för övrigt alltid haft lätt för att lära mig även om jag inte är en ny Albert Einstein. Mina betyg i ämnena som berör hp är A (Ma) B (ENG) B (SVE) så anser att jag har relativt bra kunskaper inom områdena.

Hoppas någon orkar ta sig tid och hjälpa en liggande men kämpande person att nå sitt mål!
Fan vad patetiskt att du skriver 1.1 med de betygen. Själv har jag samma och skriver mycket mycket bättre än så...betygsinflation?
Citera
2014-05-23, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Fan vad patetiskt att du skriver 1.1 med de betygen. Själv har jag samma och skriver mycket mycket bättre än så...betygsinflation?

Fast HP korresponderar inte med betyg eller hur begåvad man är.
Citera
2014-05-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester

Tydligen gjorde jag det. Var dock första terminen i ettan och hade inte förberett mig alls på upplägget utan gjorde endast det för att lära mig inför framtiden. Du verkar också vara rätt patetisk, kanske psyket för dig?
Citera
2014-05-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver

Får tacka så mycket för alla tips!
Citera
2014-05-23, 12:25
Medlem
Citat:
Tydligen gjorde jag det. Var dock första terminen i ettan och hade inte förberett mig alls på upplägget utan gjorde endast det för att lära mig inför framtiden. Du verkar också vara rätt patetisk, kanske psyket för dig?

Fast.. det är ju inte jag som behöver häva mig genom att jämföra mina betyg mot en annan samt jämföra HP resultat.

Om man jämför det hela, person A har fallhet för HP och får 1.8 och kommer in på säg läkare.
Person B har inte fallhet för provet, men kämpar och nöter och sätter också 1.8 och kommer in på läkare.

Vem kan säga att person A är bättre än person B bara han kom in lättare? perosnligen tycker jag person B verkar vettigare som kämpar, nöter, pluggar och fortsätter fast det är svårt och lyckas.

Men hela diskussionen är offtopic.
Senast redigerad av karlmag 2014-05-23 kl. 12:30.
Citera
2014-05-23, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Fast.. det är ju inte jag som behöver häva mig genom att jämföra mina betyg mot en annan samt jämföra HP resultat.

Antar att du citerade fel?
Citera
2014-05-23, 12:32
Medlem
Citat:
Antar att du citerade fel?

Oj självklart, my bad.
Citera
2014-05-23, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag

Om man jämför det hela, person A har fallhet för HP och får 1.8 och kommer in på säg läkare.
Person B har inte fallhet för provet, men kämpar och nöter och sätter också 1.8 och kommer in på läkare.

Vem kan säga att person A är bättre än person B bara han kom in lättare? perosnligen tycker jag person B verkar vettigare som kämpar, nöter, pluggar och fortsätter fast det är svårt och lyckas.

Men hela diskussionen är offtopic.

Skillnaden uppenbara sig om A kämpar och nöter lika mycket som B, då har han ett milslångt försprång.
Citera
2014-05-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Skillnaden uppenbara sig om A kämpar och nöter lika mycket som B, då har han ett milslångt försprång.

Varför? Hp har inget med begåvning att göra, Person A kanske har matematisk fallhet medans Person B har lätt inlärning när det kommer till andra saker.

Det borde vara som i Finland där det är inviduella intagningsprov och inte ett som är för alla.

Och vem är det som säger att bara för man fick lättare säg 1.8 på HP att man skulle vara bättre än någon annan som inte fick det lika lätt om de går på samma program? Kom gärna med källa innan du börjar jämföra HP med begåvning.
Senast redigerad av karlmag 2014-05-23 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in