Hoppas att jag inte går off topic här! Har gjort HP en gång och fick det smått pinsamma resultatet 1.1. Jag är medveten om att jag gjorde 2 stora fel som drog ner på resultatet, dessa är att jag var tvungen att gissa på majoriteten av diagramdelarna pga felaktig disponering av tiden samt att jag stressade på MEK som jag vanligtvis har lätt för i hopp om att ha tid att lägga mer tid på läsförståelsetexterna. Jag hade också vissa delar i matten vi inte gått igenom än samt att jag helt hade förträngt hur man dividerade/multiplicerade större tal utan miniräknare.
Till syftet med det här inlägget:
Mitt mål är att få 1.5 på HP, för att ta mig in på juristlinjen i någon av stundentstäderna i Sverige. För att göra detta måste jag då uppenbarligen höja mig med minst 0.4 på HP. Nu till min fråga, hur ska jag göra detta? Jag har lusläst många trådar angående detta och fått reda på tips osv men hade gärna sett att ni kunde ge mig lite kritik på hur jag tänkt lägga upp det.
Har hela sommarlovet bortsett från 3 veckors sommarjobb samt teoriplugg inför körkortet på mig att öva.
Hur jag lagt upp det:
- Köpt boken "Den kompletta guiden till Högskoleprovet".
- Övar ord på ordprov.se varje dag. Börjar dock lära mig många av dessa orden nu (snittar runt 16-17/20 varje gång) så undrar om det finns någon annan sida där man kan plugga ord. Helst gratis.
Läsa en tidning på nätet, läser just nu Svd men om det finns någon mer lämpad får ni gärna tipsa mig. Läser då framförallt "opinion" samt kulturdelen men om det finns någon del med svårare texter får ni som sagt gärna tipsa.
- Läser engelska nyhetsartiklar samt kollar filmer utan svensk text osv
Vad mer kan jag inkludera i mitt upplägg för att eventuellt höja mitt resultat. Det jag har svårt för är läsförståelsen trots att jag läser snabbt och har god förståelse, är dock inte van vid svårare texter dvs sådana som förekommer på HP. Även ORD var en katastrof (13/20).
Undrar även hur jag enklast pluggar på matten, är plugga gamla prov det primära för att nå framgång i detta fallet?
Har 2 chanser till att göra HP då jag för närvarande går i 2an på gymnasiet.
Har för övrigt alltid haft lätt för att lära mig även om jag inte är en ny Albert Einstein. Mina betyg i ämnena som berör hp är A (Ma) B (ENG) B (SVE) så anser att jag har relativt bra kunskaper inom områdena.
Hoppas någon orkar ta sig tid och hjälpa en liggande men kämpande person att nå sitt mål!