2014-05-04, 15:47
Medlem
Ringde en här om dagen om någon tandvårdsförsäkring.
Kostade bara x kronor i månaden så var det bara att skicka in sina kvitton så fick man pengarna tillbaka av dom. Hur enkelt som helst.
När jag frågade hur dom kunde tjäna pengar på det här upplägget blev hon tyst, till slut kom ett "ööh".
-om jag går till tandläkaren mer än en gång om året så börjar ju ni förlora hur mycket pengar som helst, det fungerar inte så, då är det ju någonting som du inte berättar.
Lång tystnad.. -ja, nu är det så våran försäkring ser ut.
-men förstår du inte vad jag säger, man kan ju inte bedriva verksamhet så här.
-men vill du inte ha pengar tillbaka?
Där någonstans la jag på.
Citera
2014-05-04, 16:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Ringde en här om dagen om någon tandvårdsförsäkring.
Kostade bara x kronor i månaden så var det bara att skicka in sina kvitton så fick man pengarna tillbaka av dom. Hur enkelt som helst.
När jag frågade hur dom kunde tjäna pengar på det här upplägget blev hon tyst, till slut kom ett "ööh".
-om jag går till tandläkaren mer än en gång om året så börjar ju ni förlora hur mycket pengar som helst, det fungerar inte så, då är det ju någonting som du inte berättar.
Lång tystnad.. -ja, nu är det så våran försäkring ser ut.
-men förstår du inte vad jag säger, man kan ju inte bedriva verksamhet så här.
-men vill du inte ha pengar tillbaka?
Där någonstans la jag på.

För att få en s k tandvårdsförsäkring, vare sig det är hos folktandvården eller hos privatist så krävs en besiktning (undersökning) av tänderna först. Först därefter kan du erbjudas en tandvårdsförsäkring med en månatlig premie, dvs att du betalar X kr i månaden. Det hela går alltså ut på att man gör en kalkylerad riskberäkning av vad du kommer behöva för tandvård under typ 3 - 5 år.

Detta är alltså något som inte kan erbjudas direkt över telefon eftersom säljaren inte kan känna till din tandstatus. Din tandstatus är bara något din tandläkare känner till och dessa uppgifter får ej lämnas ut till tredje part då de är sekretessbelagda.

Så du gjorde helt rätt som inte tecknade något. För du hade garanterat blivit blåst på något sätt.
Citera
2014-05-04, 16:32
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
För att få en s k tandvårdsförsäkring, vare sig det är hos folktandvården eller hos privatist så krävs en besiktning (undersökning) av tänderna först. Först därefter kan du erbjudas en tandvårdsförsäkring med en månatlig premie, dvs att du betalar X kr i månaden. Det hela går alltså ut på att man gör en kalkylerad riskberäkning av vad du kommer behöva för tandvård under typ 3 - 5 år.

Detta är alltså något som inte kan erbjudas direkt över telefon eftersom säljaren inte kan känna till din tandstatus. Din tandstatus är bara något din tandläkare känner till och dessa uppgifter får ej lämnas ut till tredje part då de är sekretessbelagda.

Så du gjorde helt rätt som inte tecknade något. För du hade garanterat blivit blåst på något sätt.
Eller så har han dåliga tänder o blåste sig själv.
Kan mkt väl tänka mig ett privat försäkringsbolag som anser att alla kunder ska få samma rätt till försäkring som alla andra.
Det funkar ju redan i dag på både bilar samt bostäder. Är ingen som brukar besikta en bil innan den får försäkras.
Där bär alla kunders premier upp de skador som betalas. Så därigenom kan man bygga upp en tandvårdsförsäkring på samma sätt.
Felet försäljaren gjorde var att uppdragsgivaren inte gett försäljaren förutsättningar att kunna förklara konceptet om det nu var en koncept som fungerar.
Citera
2014-05-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Kan mkt väl tänka mig ett privat försäkringsbolag som anser att alla kunder ska få samma rätt till försäkring som alla andra.
Det funkar ju redan i dag på både bilar samt bostäder. Är ingen som brukar besikta en bil innan den får försäkras.
Där bär alla kunders premier upp de skador som betalas. Så därigenom kan man bygga upp en tandvårdsförsäkring på samma sätt.
Felet försäljaren gjorde var att uppdragsgivaren inte gett försäljaren förutsättningar att kunna förklara konceptet om det nu var en koncept som fungerar.
Jag förstår ju hur dom tjänar pengar, alla som bara går på en-två undersökningar om året utan att göra någonting tjänar dom ju pengar på.
Jag som måste skrapa tandsten minst en gång om året, gärna två och dessutom har lyckats flisa en tand om året senaste åren blir ju jobbig för dom.
Dock gav säljaren ett osäkert och oseriöst intryck och kunde inte ens svara på hur hur dom kan tjäna pengar, då blir det no deal.
Citera
2014-05-04, 16:43
Medlem
godboys avatar
Citat:

Det är en ganska stor skillnad på bilar och tänder. Bilar försäkras enligt tariffer utefter ett antal pre-beräknade parametrar. Typ hur långt har den rullat, vad är det för märke, var bor försäkringstagaren, hur stöldbegärlig är kärran mm.

När det gäller tänder görs ALLTID en besiktning av tandhälsan innan om det är frågan om ett seriöst erbjudande, just eftersom det annars är förenat med mycket stora kostnader om tandhälsan är anskrämlig. Du kan ha rätt att det finns något bolag som försöker sig på att försäkra obesedda munnar, men då tror jag nog att villkoren i slutändan är rätt strikta, dvs de får inte överskrida ett fåtal tusenlappar i ersättning.

Men är man intresserad av detta be om en web-adress där all info finns. Kan ingen sådan lämnas så är det i mitt tycke oseriöst. Att be om att få info hemskickat kan också vara en variant, men passa er då så ni inte ingår något avtal, utan bara får just info hemsänt.
Citera
2014-05-04, 16:47
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaFet
Jag förstår ju hur dom tjänar pengar, alla som bara går på en-två undersökningar om året utan att göra någonting tjänar dom ju pengar på.
Jag som måste skrapa tandsten minst en gång om året, gärna två och dessutom har lyckats flisa en tand om året senaste åren blir ju jobbig för dom.
Dock gav säljaren ett osäkert och oseriöst intryck och kunde inte ens svara på hur hur dom kan tjäna pengar, då blir det no deal.

Du gjorde helt rätt enligt mitt tycke. Kan de inte redogöra för din sak ordentligt kan det finnas en hund begraven. Man ska gå på sin magkänsla, känns det skumt, så är det skumt. Sen om det mot förmodan skulle vara ett bra avtal, so what, det går fler tåg. Är du intresserad av en tandvårdsförsäkring skulle jag rekommendera dig att tala med din behandlande tandläkare / Klinik. De har ju alla uppgifter de behöver för en korrekt bedömning, men även i det fallet, läs igenom avtalet ordentligt och kolla om det är begränsat på något sätt.
Citera
2014-05-04, 18:13
Medlem
Blir så irriterad på dessa folk. Jag skulle fan aldrig kunna lura personer på detta sätt.

Blev uppringd för några dagar sedan av en tjej som sa sig ringa från ICA och jag var en finalist att vinna 10000:-. Spelade med ett tag och efter en liten stund kom den riktiga anledningen fram till varför hon ringde.

- Men du, vill du inte testa våra nya omega3 tabletter? Bara 39:- + frakt.

Där sa jag hej då.

Jag förstår inte varför dessa företag får fortsätta sin verksamhet. Är jag intresserad av en produkt så letar jag fram erbjudanden själv och jag behöver ingen hjälp av korrupta företag för att göra det.
Citera
2014-05-04, 19:12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamre
Blir så irriterad på dessa folk. Jag skulle fan aldrig kunna lura personer på detta sätt.

Blev uppringd för några dagar sedan av en tjej som sa sig ringa från ICA och jag var en finalist att vinna 10000:-. Spelade med ett tag och efter en liten stund kom den riktiga anledningen fram till varför hon ringde.

- Men du, vill du inte testa våra nya omega3 tabletter? Bara 39:- + frakt.

Där sa jag hej då.

Jag förstår inte varför dessa företag får fortsätta sin verksamhet. Är jag intresserad av en produkt så letar jag fram erbjudanden själv och jag behöver ingen hjälp av korrupta företag för att göra det.

Nä, det finns inget som är gratis. Vissa (många) säljare verkar tro de är Guds gåva till konsumenten genom att erbjuda allsköns skit till billigt pris. Sen säger de inte att det bara gäller första burken. Sen kommer den typ att kosta 599 + p&p.

Ännu värre är de stollar som försöker få en att byta elavtal fast man bor i lägenhet. Hur många gånger har det inte visat sig att folk har blivit lurade att det ska bli si och så mycket billigare med den nya elleverantören fast det i själva verket blivit betydligt dyrare?

Riktiga fånar är de säljare som försöker pracka på en ett nytt mobilabonnemang. Kör själv kontantkort på Halebop och lägger ca 200 kr i mån på det. Så jävla skönt att inte vara bunden till något i massa år. Dessutom funkar Halebop i princip överallt eftersom det går på Telias nät. För mig är det viktigast att det funkar, inte att det är billigt!

Nu är jag med i NIX, men innan jag gick med där så hände det titt som tätt att säljarna blev sura för att jag inte ville teckna avtal med dem. Frågan jag fick några gånger var: Vill du inte spara pengar?
vilket jag svarade nej på, eftersom det är viktigare för mig att saker fungerar, och sen om jag mot allt rimligt tvivel skulle spara 200 om året, så är det för lite för att jag ska byta plus att dessutom bli uppbunden på något år.
Citera
2014-05-05, 14:01
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är en ganska stor skillnad på bilar och tänder. Bilar försäkras enligt tariffer utefter ett antal pre-beräknade parametrar. Typ hur långt har den rullat, vad är det för märke, var bor försäkringstagaren, hur stöldbegärlig är kärran mm.

När det gäller tänder görs ALLTID en besiktning av tandhälsan innan om det är frågan om ett seriöst erbjudande, just eftersom det annars är förenat med mycket stora kostnader om tandhälsan är anskrämlig. Du kan ha rätt att det finns något bolag som försöker sig på att försäkra obesedda munnar, men då tror jag nog att villkoren i slutändan är rätt strikta, dvs de får inte överskrida ett fåtal tusenlappar i ersättning.

Men är man intresserad av detta be om en web-adress där all info finns. Kan ingen sådan lämnas så är det i mitt tycke oseriöst. Att be om att få info hemskickat kan också vara en variant, men passa er då så ni inte ingår något avtal, utan bara får just info hemsänt.
Jaja. Jag säger inte att du har fel. Men du kan försöka vända på steken o se att ett företag faktiskt har kommit på ett sätt att få lönsamhet i tänder på samma sätt som bilar.
Men den som fick samtalet bekräftade det jag skrev.
Hade han fått bra info så hade det kanske varit intressant.

Du är en av de personer som anser att all telefonförsäljning är bluff samt att produkter/tjänster är kassa.
Att få dig att köpa av dessa är lönlöst o inget jag tänker påverka.
Men rent krasst så är alla erbjudanden olika.
Vissa erbjudanden går ut på att kränga en befintlig produkt som antingen är något öre billigare eller en aning bekvämare genom hemleverans.
Men det finns faktiskt ett kategori erbjudanden som är riktigt bra.
Det är den kategorin som enbart är till för reklam. De erbjudandena är oftast så bra att man förutsätter att man blir lurad. Men tanken bakom det hela är att du som kund ska få ett erbjudande du både sparar pengar på samt att det på något sätt är praktiskt för dig. De som säljer det till dig gör en förlust på dig som betalande kund.
Däremot så kommer de få merförsäljning genom att du som är en nöjd kund kommer tala dig varm för produkten o skapa ett intresse bland dina bekanta.
Jag själv sålde just en sådan produkt. Förutom att den halverade kostnaden för kunden så fick de även ett år gratis telefoni.
Jag trodde det skulle sälja som smör i solsken. Inte en chans. Det var det svåraste jag någonsin sålt just för att det var för bra fast det var sant.

Jag skulle tro att tandförsäkringen var ett sådant erbjudande,
Citera
2014-05-05, 20:10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jaja. Jag säger inte att du har fel. Men du kan försöka vända på steken o se att ett företag faktiskt har kommit på ett sätt att få lönsamhet i tänder på samma sätt som bilar.
Men den som fick samtalet bekräftade det jag skrev.
Hade han fått bra info så hade det kanske varit intressant.

Du är en av de personer som anser att all telefonförsäljning är bluff samt att produkter/tjänster är kassa.
Att få dig att köpa av dessa är lönlöst o inget jag tänker påverka.

Men rent krasst så är alla erbjudanden olika.
Vissa erbjudanden går ut på att kränga en befintlig produkt som antingen är något öre billigare eller en aning bekvämare genom hemleverans.
Men det finns faktiskt ett kategori erbjudanden som är riktigt bra.
Det är den kategorin som enbart är till för reklam. De erbjudandena är oftast så bra att man förutsätter att man blir lurad. Men tanken bakom det hela är att du som kund ska få ett erbjudande du både sparar pengar på samt att det på något sätt är praktiskt för dig. De som säljer det till dig gör en förlust på dig som betalande kund.
Däremot så kommer de få merförsäljning genom att du som är en nöjd kund kommer tala dig varm för produkten o skapa ett intresse bland dina bekanta.
Jag själv sålde just en sådan produkt. Förutom att den halverade kostnaden för kunden så fick de även ett år gratis telefoni.
Jag trodde det skulle sälja som smör i solsken. Inte en chans. Det var det svåraste jag någonsin sålt just för att det var för bra fast det var sant.

Jag skulle tro att tandförsäkringen var ett sådant erbjudande,

Du har helt rätt! Det är helt lönlöst att få mig att köpa något över telefon. Samma sak gäller med s k gatuförsäljare som ska försöka få en att byta mobilabonnemang. Jag har träffat på allt för många stollar för att gå på något.
Visst, jag kanske går miste om någon enstaka bra grej, men i det stora hela lönar sig min inställning. Jag behöver ju inte köpa något jag inte ens är i behov av. Det är ju bara löjligt. Skulle jag "öppna" min telefon igen från NIX och köpa all skit det skulle ringas om skulle jag nog ganska snabbt bli ett fall för Lyxfällan.

Som jag tidigare sagt; vill jag ha en tjänst eller produkt kan jag lätt söka upp det alternativ som är bäst för mig.
Citera
2014-05-21, 16:55
Medlem
Fru.Lindholms avatar
Hur många samtal per dag ringer en telefonförsäljare?Hur många sälj måste ni få?
Citera
2014-05-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadler
"De ringer och stör" är ingen vettig orsak. Varför har man en telefon om man inte vill ta emot samtal?.
Varför har du en dörr till ditt hem om du inte vill at Jehovas vittne knakar på eller någon unge busringer..... dörr till sitt hem vilken logic om man ej vill att folk kommer och stör en....
Senast redigerad av detvartjutur 2014-05-22 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in