2013-07-30, 18:58
Medlem
Peter77s avatar
Jag är så trött på telefonförsäljare så nuförtiden orkar jag inte ens lyssna på vad de har att säga.
Såfort jag förstår att det är en säljare så lägger jag bara på luren. :P
Citera
2013-07-30, 19:07
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donkens
Va e de för goja.

Handlar du via nätet så måste du ange ditt personnummer, förnamn address och massa mer. Ja tror du pratar om 80 talet då det säkert var fascinerande att handla över telefon. Men nu är det så mycket mera krav på det hela. Sen har man distansavtalslagen som skyddar en så man får alltid hem ett bekräftelsebrev och från och med den dagen har man 2 veckor att ångra sig.

Och telefonnummer kommer endast ut till aktörerna om man redan är kund hos dem, varit befintlig kund, eller är dum nog och deltar i internettävlingar och anger sitt riktiga telefonnummer. Läs VILLKOREN för i helvete!

Och NÄR började dessa så kallade skitföretag att följa lagar och författningar. Och GOD SED för handel. Nä dissa dem bara, Vill jag köpa en produkt så uppsöker jag lämpligt ställe för just den produkten eller tjänsten!

Och vidare om Telia/TeleNor/Tele2 mfl som ibland står i entréer till vissa butiker eller gallerior, dels brukar jag först säga att jag ej är intresserad och om de inte fattar det, vilket de flesta idiotsäljare inte gör, brukar jag be dem dra åt helvete plus att jag brukar höra av mig till butiken i vars entré de står och klargöra att jag inte tänker handla hos dem så länge de upplåter sina lokaler för ockrare. Och gissa vad? NU har fler och fler butiker avslutat "samarbetet" med dessa nasare eftersom många klagat. Så klaga gärna till den butik vars entré de står i.
Citera
2013-07-30, 19:11
Medlem
MeanMEs avatar
Brukar prata sport och väder med dem som är tappra nog och fortfarande ringer.

Senaste pratade jag om utgången av dam EM med.
(Du gissade fel om du läser detta, och jag fick rätt )
Citera
2013-07-30, 19:42
Medlem
yojiibochans avatar
vill vi ha något så letar vi upp det själv, ni behöver inte ringa och undra om ett abonnemang.
Citera
2013-08-02, 19:16
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
....plus att jag brukar höra av mig till butiken i vars entré de står och klargöra att jag inte tänker handla hos dem så länge de upplåter sina lokaler för ockrare. Och gissa vad? NU har fler och fler butiker avslutat "samarbetet" med dessa nasare eftersom många klagat. Så klaga gärna till den butik vars entré de står i.
Bra tanke, den där sk canvasförsäljningen har ingen plats i vårt samhälle.
Citera
2013-08-02, 19:36
Medlem
Pope666s avatar
Många som klagar¨på oss telefonförsäljare men ni skulle veta hur korkade och otrevliga många personer är som man behöver kontakta.

Ringde på att jag skulle hjälpa folk att förlänga och eventuellt betala ett bättre pris. Var en som blev jätte arg när jag sa att han kunde ju ha ett bättre abonnemang. De är ju redan kunder men hade kunnat få ett nytt o billigare abonemang men får ändå höra "NEJ DU HÖR VÄL VAD JAG SÄGER???!!!"

"Så du vill betala mer pengar i onödan?"

"JA JAG VILL BETALA SKITMYCKET FATTARU?"

Sedan finns det väldigt många riktigt dryga personer med, som försöker ge en "du är världelös känsla". Vet om folk som även betet sig så mot andra säljare med när de mest velat boka in ett möte för rådgivning eller där de ska berätta vad de gjort med deras pengar ( gäller deras sparande).

Lite trist ibland när man känner att folk försöker ta ut sin frustration på en eller när de är riktigt jäkligt dryga i telefon men skulle förmodligen inte vara lika "tuffa" irl. Var en b riktigt bitchig tjej idag som lät så jäkla dryg.

Så krävs ett ganska starkt psyke. Önskar att jag var en bättre säljare/bokare, lite segt när jag bokar minst hela tiden.

Funderar på om jag låter för snäll...

Ska skaffa säljbok och försöka bli bättre på det. Vill slippa bli arbetslös igen.
Citera
2013-08-02, 20:13
Medlem
Malingos avatar
Jag funderar på att börja svara, "hej, varför ringer du till min TV-apparat?"
Citera
2013-08-02, 20:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Många som klagar¨på oss telefonförsäljare men ni skulle veta hur korkade och otrevliga många personer är som man behöver kontakta.

Ringde på att jag skulle hjälpa folk att förlänga och eventuellt betala ett bättre pris. Var en som blev jätte arg när jag sa att han kunde ju ha ett bättre abonnemang. De är ju redan kunder men hade kunnat få ett nytt o billigare abonemang men får ändå höra "NEJ DU HÖR VÄL VAD JAG SÄGER???!!!"

Sedan finns det väldigt många riktigt dryga personer med, som försöker ge en "du är världelös känsla". Vet om folk som även betet sig så mot andra säljare med när de mest velat boka in ett möte för rådgivning eller där de ska berätta vad de gjort med deras pengar ( gäller deras sparande).

Lite trist ibland när man känner att folk försöker ta ut sin frustration på en eller när de är riktigt jäkligt dryga i telefon men skulle förmodligen inte vara lika "tuffa" irl. Var en b riktigt bitchig tjej idag som lät så jäkla dryg.

Så krävs ett ganska starkt psyke. Önskar att jag var en bättre säljare/bokare, lite segt när jag bokar minst hela tiden.

Ska skaffa säljbok och försöka bli bättre på det. Vill slippa bli arbetslös igen.

Du behöver inte gå längre än till dig själv. Handen på hjärtat, inte fan uppskattar du att bli störd av någon klämkäck säljartyp på din fritid? Kanske har du just gått av ett 15 timmars arbetspass och precis somnat in när fanskapet ringer?

Visst, du har blåslampan i röven av a-kassan, arbetsförmedlingen etc men även du måste förstå varför människor blir upprörda och varför du får mycket hatkänslor när du ringer.

Mindre otrevliga irl? Skulle försäljare vara lika framfusiga så kan jag garantera att jag skulle bli *mycket* otrevlig. Gudskelov kan man bara genom kroppsspråk signalera en hel del innan eventsäljare hinner fram till en så många siktar in sig på andra "offer".
Citera
2013-08-02, 21:04
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666

Kom inte och påstå att DU ringer för att vara snäll, det är för att du måste för att få betalt! Allt som oftast brukar ju dessa så kallade bra el-, tele-avtal mm som erbjuds vara rena lurendrejeriet! Det blir inte billigare i slutändan. Blev för några år sedan uppringd av en typ som ville att jag skulle byta telefonavtal. När jag tackade nej blev dumhuvudet skitsur och sa att är du så jävla dum att du vill betala mer så visst. Då upplyste jag fanskapet om att det är MINA pengar och jag använder dem precis som JAG vill. Dessutom upplyste jag om att det viktigaste var att telefonen hade täckning och FUNGERADE, för annars skulle den vara värdelös. Precis så värdelös som detta företagets mobilteckning är.

Telefonförsäljare är inget vi behöver! Jag säger alltid nej, inte intresserad, klick! innan de ens presenterat vad de har att "erbjuda". Vill jag ha en tjänst eller vara så söker jag upp en SJÄLV och det tjänar/sparar jag garanterat på eftersom jag läser på ordentligt innan, vilket man inte har möjlighet till i samband med telefonförsäljning. Är det så att du ser alla som idioter som ringer till så lär du inte bli långrandig i branschen.

Önskar dig dock lycka till i framtiden och hoppas du hittar ett bättre jobb! Kanske som säljare i butik? Lycka till!
Senast redigerad av godboy 2013-08-02 kl. 21:07.
Citera
2013-08-02, 21:59
Medlem
Pastmasters avatar
Svarar inte ens på mobilen längre när jag kollar vilket nr som ringer.

Annars kör jag standardursäkten: "Jag har bråttom till bussen..."

Och så blir man av med dem. Fungerar alltid.
Citera
2013-08-02, 22:13
Medlem
Malingos avatar
Om jag bortser från att jag ej tycker om att okända människor ringer till mig..

Om jag vill köpa någonting, oavsett vad det är, så vill jag oftast kunna jämföra olika alternativ, från olika leverantörer och olika informationskällor. Dessutom så vill jag oftast själv vilja köpa det, och inte bli tillsagd av någon annan att vilja köpa det. En telefonförsäljare som ringer, ser jag ej som en objektiv informationskälla för att jag ska kunna ta ett beslut. En telefonförsäljare ser jag som någon som vill sälja just sin tjänst, och själv tjäna så mycket som möjligt på det för sig själv eller entiteten han eller hon representerar.

Jag tror att det är en av anledningarna till att jag själv är väldigt skeptisk till telefonförsäljare. Telefonförsäljarens motiv.

Den enda "nyttan" som jag eventuellt kan se med telefonförsäljare, är ifall telefonförsäljaren råkar ringa och påminna mig om just någonting som jag ej själv visste att jag behövde. Detta scenariot upplever jag ju dock händer extremt sällan.

Ett praktiskt exempel löst plockat ur verkligheten.
Flyttat in i ny lägenhet. Vill bara "komma igång så snabbt som möjligt inledningsvis". Samtal till elbolag för att få igång el. Väljer ett dyrare "tills vidare val"/default-val på elen för att jag ej har lust/behov/ork/annan anledning att besluta om vad för elavtal jag ska ha. Glömmer sedan bort/Tänker inte på/Bryr mig inte/Har inget behov inledningsvis av att ändra elavtal till ett mer förmånligt.

Telefonförsäljare ringer.
-Hej, vi kan se att du har ett dyrt elavtal, vi kan ge dig ett billigare alternativ om du väljer Vår El!

Jag tackar nej och kollar upp vad mitt elbolag, som jag själv valt av olika anledningar, har för alternativ. Telefonförsäljaren "hjälpte" mig alltså här i form av att påminna mig. Jag köpte sedan tjänsten av telefonförsäljarens konkurrent. Telefonförsäljarens motiv var ju dock knappast att "hjälpa" mig, utan var ju att sälja sin egna tjänst.
Senast redigerad av Malingo 2013-08-02 kl. 22:18.
Citera
2013-08-02, 22:28
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kom inte och påstå att DU ringer för att vara snäll, det är för att du måste för att få betalt! Allt som oftast brukar ju dessa så kallade bra el-, tele-avtal mm som erbjuds vara rena lurendrejeriet! Det blir inte billigare i slutändan. Blev för några år sedan uppringd av en typ som ville att jag skulle byta telefonavtal. När jag tackade nej blev dumhuvudet skitsur och sa att är du så jävla dum att du vill betala mer så visst. Då upplyste jag fanskapet om att det är MINA pengar och jag använder dem precis som JAG vill. Dessutom upplyste jag om att det viktigaste var att telefonen hade täckning och FUNGERADE, för annars skulle den vara värdelös. Precis så värdelös som detta företagets mobilteckning är.

Telefonförsäljare är inget vi behöver! Jag säger alltid nej, inte intresserad, klick! innan de ens presenterat vad de har att "erbjuda". Vill jag ha en tjänst eller vara så söker jag upp en SJÄLV och det tjänar/sparar jag garanterat på eftersom jag läser på ordentligt innan, vilket man inte har möjlighet till i samband med telefonförsäljning. Är det så att du ser alla som idioter som ringer till så lär du inte bli långrandig i branschen.

Önskar dig dock lycka till i framtiden och hoppas du hittar ett bättre jobb! Kanske som säljare i butik? Lycka till!

Jo jag jobbar som kommunikatör just för att ha råd med hyran, mat osv. Skulle inte jobba med det för att det är kul...

Egentligen förstår jag inte varför företagen som jag ringer åt vill att kunder ska få billigare avtal. Visserligen vill de att de ska förnya dem och så kanske man kan lyckas sälja en mobiltelefon samtidigt med ( som exempel). Kan förstå om man blir sur när vi ringer kl 08 på morgonen men när vi ringer på "normala" tider så har jag svårt att se varför man ska bli så upprörd. Jag undviker att låta som en lismande säljare. I mitt exempel så hade ju personen faktiskt fått det billigare. Så tycker det är onödigt att vara otrevlig mot mig som faktiskt försöker göra ett bra jobb, samtidigt som det nya avtalet är ju faktiskt bättre.

Brukar dock mest vara en eller två riktigt otrevliga kunder per pass och ibland har man däremot en eller två kunder som är riktigt trevliga med, de kan t ex säga att man låter väldigt trevlig o sådär o då blir jag lit glad. Tyvärr så brukar de riktigt otrevliga kunderna sitta i längre.

Angående att "söka upp det själv" så stämmer det ju kanske men samtidigt så känner man ju faktiskt inte till alla avtal och erbjudande som finns. Så bara för att man är intresserad av mobiler så vet man ju kanske inte att det finns ett nytt abonnemang som är bättre än det man har...

Idag så såg jag att jag hade kunnat ha sparat 500kr i månaden åt en kund om denna personen bara hade orkat ta mitt samtal ( många klickar bort en lite fegt utan att ens svara). På den bindningstiden på två år så blir det ju pengar som man hade kunnat lägga på en utlandssemester istället.

Man kan ju tänka på att de som ringer är människor som bara försöker försörja sig, precis som ni gör på era jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in