2014-05-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag har 1.6 (har skrivit några prov innan dock) och vill in på läkarprogrammet. Kan plugga var som helst i Sverige, och man bör kunna komma in på Örebro och Umeå med 1.75 till vårterminen så det är väl det jag satsar på. Eller jag kanske istället satsar på 2.0 och hamnar halva vägen, det bör nog generera ett högre resultat. Det är bra att ha höga ambitioner; shoot for the moon and you'll land among the stars, som någon sa.

Vill verkligen ha 1.7+ nu till hösten så ska också lägga väldigt mycket tid under sommaren på detta. Tänker plugga mycket i biblioteket.

1.6->1.7+ är iaf ett rimligt mål, till skillnad från mitt 1.2->1.8. Tror definitivt att du kommer fixa fixa det. Jag är 100 % säker på att jag kommer fixa mitt mål. Om inte nu till hösten så får det blir vår15/höst15.
Jag vill också plugga i biblioteket och gör det ibland men då måste datorn med och det blir bara jobbigt. Skrev ut ett prov för ett tag sedan och det kostade 80 kr och då fick jag inte ens med DTK-delarna. Tyckte det var lite för dyrt. Borde kanske köpa en skrivare... Hur gör du när du pluggar på biblioteket?
Citera
2014-05-21, 19:00
Medlem
Måste bara säga detta...får typ lite ångest när jag inte hinner plugga en dag. Känner någon likadant?

Jobbar för övrigt över 100% som stensättare och tränar 5 gånger i veckan. Nästan all ledig tid går till HP-plugg
Citera
2014-05-21, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Är det någon här som satsar på 1.8 (läkare) och vill snacka på skype? Har ingen runt mig som pluggar eller verkar vara ambitiös och skulle vara kul med en pluggkamrat att dela problem och motivation med Pm för add på skype

Bump
Citera
2014-05-21, 22:26
Medlem
Danielsantanders avatar
Hur lång tid uppskattar ni att det tar att uppnå 1,8-2,0 på högskoleprovet om man har väldigt begränsade kunskaper sedan tidigare?
Jag har i princip fått börja om från scratch med matematiken då jag flummade mig igenom hela den kursen på gymnasiet utan några som helst positiva resultat. Jag skulle uppskatta min svenska som slätstruken, och engelskan likaså. Utöver det så är jag normalbegåvad, jag har möjligtvis lite lättare än medelsnittet när det gäller inlärning.
Citera
2014-05-21, 22:35
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Om det är en rättvis beskrivning så är det nog en rejäl uppförsbacke. Ska du ha 1.8+ måste du skriva bättre än 98,9% av de andra provdeltagarna.
Citera
2014-05-21, 23:14
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielsantander
Hur lång tid uppskattar ni att det tar att uppnå 1,8-2,0 på högskoleprovet om man har väldigt begränsade kunskaper sedan tidigare?
2 år, med 3-4 tim koncentrerat studerande varje dag, 5 dagar i veckan. Finns en tråd för folk som försöker göra stora höjningar på HP, kan vara värt att blicka på.
(FB) Höja sig på HP från 1.1 till 1.8 på fyra månader - är det möjligt?
Citera
2014-05-22, 02:23
Medlem
EvilGs avatar
Hur utökar ni ert ordförråd, utöver att läsa? Rättare sagt, hur gör ni så att ni blir bättre på ORD-delen?
Tips och förslag tas emot med tacksamhet.

Edit:
Gjorde senaste ORD-testet på Svenska Dagbladet, fick bara 25/40, vilket jag personligen anser är dåligt.
Senast redigerad av EvilG 2014-05-22 kl. 02:42.
Citera
2014-05-22, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Hur utökar ni ert ordförråd, utöver att läsa? Rättare sagt, hur gör ni så att ni blir bättre på ORD-delen?
Tips och förslag tas emot med tacksamhet.

Edit:
Gjorde senaste ORD-testet på Svenska Dagbladet, fick bara 25/40, vilket jag personligen anser är dåligt.

Kolla alltid upp alla ord du läser, som du inte vet vad de betyder. Jepp, det är inte något som går fort och ORD är notoriskt svårt att bli bra på om man inte har en grundläggande god vokabulär. Med alla tusentals ord som finns, är det mycket liten chans att just de som man pluggat på kommer på provet, om man aktivt pluggat in ord.

Vad gäller mig själv, så har ORD alltid varit min bästa del. Fan vad sur jag blev när de halverade den delen till det nya provet. Många lätta poäng gick om intet.
Citera
2014-05-22, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PokusHokus
Kolla alltid upp alla ord du läser, som du inte vet vad de betyder. Jepp, det är inte något som går fort och ORD är notoriskt svårt att bli bra på om man inte har en grundläggande god vokabulär. Med alla tusentals ord som finns, är det mycket liten chans att just de som man pluggat på kommer på provet, om man aktivt pluggat in ord.

Vad gäller mig själv, så har ORD alltid varit min bästa del. Fan vad sur jag blev när de halverade den delen till det nya provet. Många lätta poäng gick om intet.

Det finns runt 5000 ord som anses svåra och det brukar vara några av dessa som dyker upp. Svenskan uppskattas ha runt 170000 ord.

5000 ord går att plugga in. Speciellt då man redan kan en del utav dom. Jag har runt 1000 kvar att lära mig...

Sedan får man inte glömma att MEK också är en form av ORD. Att öka vokabuläret kan ge väldigt många poäng.
Citera
2014-05-22, 08:47
Medlem
LiberPrimuss avatar
Hur gör ni med gamla prov? Var finns de? Skriver ni ut varje prov för att få en bättre simulation eller betar ni av frågorna via datorn?
Citera
2014-05-22, 11:21
Medlem
Böcker vs artiklar, vilken kräver mest vikt?

Ang för förbättra engelskan så är ju att läsa engelska böcker helt klart bättre än hoppa på tunga artiklar direkt tycker jag, men ju längre man kommer är det bättre att byta till mer artiklar och dra ned på böckerna?

Ni som förbättrat er på läs, böcker vs artiklar?
Citera
2014-05-22, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Böcker vs artiklar, vilken kräver mest vikt?

Ang för förbättra engelskan så är ju att läsa engelska böcker helt klart bättre än hoppa på tunga artiklar direkt tycker jag, men ju längre man kommer är det bättre att byta till mer artiklar och dra ned på böckerna?

Ni som förbättrat er på läs, böcker vs artiklar?

Nu har väl inte jag förbättrat mig särskilt mycket på läs, men jag skulle säga artiklar. Böcker är bra, men det är helt enkelt för mycket språk som man inte har nytta av, det är inte effektiv tid. Artiklar däremot brukar vara väldigt "to-the-point", handla om ett ämne vilket gör det lätt att sammanfatta för sig själv efter, träna på att förstå det viktigaste.

Jag tycker också att det är bra att ta artiklar ur ämnen som man inte är särskilt intresserad av, för att på så sätt förbereda sig både ord- och koncentrationsmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in