2007-08-03, 22:16
Medlem
attackks avatar
Well, jag skriver ett manus just nu som jag inte tror att jag kommer få några pengar för eftersom den innehåller långa kamerasekvenser, fina vinklar och mindre dialog än Göta Kanal 2.
Citera
2007-08-07, 13:03
Medlem
Gareth Keenans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePuppetMaster
Hahahahaha. Ja, för Roy Andersson är ju verkligen ett geni. Riksidiot skulle jag hellre säga. Det är nog bara hjonet Moodyson som ligger före när det gäller överskattade filmmakare. Dock håller jag med om att PK-filmer som "Ett Öga Rött" kan dra åt helvete. Lika väl relationskomedier som "Ogifta Par" och "Vuxna Människor".

Jag är lite nyfiken på vad du anser vara BRA filmer?
Citera
2007-08-08, 00:00
Medlem
deliriums avatar
SF är som tidigare nämnts i tråden ett propagandaverktyg för normaliseringen av mångkultur och homosexualitet. Det lär ju sitta en hel del 68-vänster mysproggare i den grupp som beslutar om filmanslag. Men saken är väll den, att det funkar för den indoktrinerade massan så att de får tjäna sig lite mys-pk i biosalongen.
Citera
2007-08-08, 00:08
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troligt
Dom spottar ut / massproducerar sånt skit sen funderar dom varför folk blir rasister och grinar illa över hur vissa ibland "skojjar" till det med sitt modersspråk. Personligen så byter jag kanal varje gång den där jävla skojjaren sitter där och försöker ragga på flickan. Dålig film och dålig reklam det har man fått nog av iaf.

Word på den. Problemet är att trailern inte försvinner.
Och jag blir så arg när jag tänker på vilka äckliga människor som gjort filmen och känner sig mångkulturella... och går tillbaka till sina bostadsrätter i Vasastan, det är ju så långt de kommit till förorten, såvida de inte somnade på t-banan nån gång och hamnade i Farsta. Eller om de bor på K-holmen, Akalla!
Citera
2007-08-08, 00:08
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Den som vill se bra film skall ta en titt på Skenbart. Här kan vi tala om äkta filmskapande konst för publiken med både underhållning, handling, karaktärer, som man dessutom inte längtar till eftertexterna medan man ser den.

Där snackar vi kvalité. Helt klart en av de roligaste svenska filmer på länge.
Citera
2007-08-08, 00:11
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delirium
SF är som tidigare nämnts i tråden ett propagandaverktyg för normaliseringen av mångkultur och homosexualitet. Det lär ju sitta en hel del 68-vänster mysproggare i den grupp som beslutar om filmanslag. Men saken är väll den, att det funkar för den indoktrinerade massan så att de får tjäna sig lite mys-pk i biosalongen.
Hur lång tid skulle de ta innan dessa vädrades ut om man la ner filmstödet? Eller skulle de faktiskt klara att göra komersiell film och ändå smyga in sin äckliga propaganda?
Citera
2007-08-08, 01:14
Medlem
deliriums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Hur lång tid skulle de ta innan dessa vädrades ut om man la ner filmstödet? Eller skulle de faktiskt klara att göra komersiell film och ändå smyga in sin äckliga propaganda?

Skulle väll bli en del multikultipropaganda ändå. Jag tror dock att filmerna skulle bli likritade på ett annat sätt ifall möjligheten till stöd skulle försvinna helt. Fördelen vore att vi skulle slippa den vidriga dramaten-skådisar adeln, deras barn och barnbarn i dessa jävla pk-rullar så en nedläggning kanske vore på sin plats ändå.
Citera
2013-12-07, 11:42
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag väcker liv i denna tråd för att tipsa om Statskontorets utredning om SFI, som inte verkar ha uppmärksammats i subforumet.

Som det verkar skulle SFI kunna bantas rejält och stödet slopas eller lottas ut eftersom de filmer som får stöd inte lyckas bättre än de som inte får stöd, vare sig vad gäller kvalitet (i meningen positiva recensioner) eller kvantitet (tittare).

http://www.statskontoret.se/nyhetsarkiv/effektivisera-filminstitutet/

SFI hävdar att det behövs och gör nytta, men vägrar att själv mäta nyttan eller låta någon annan mäta nyttan.

Intressant nog använder SFI betydande resurser för att lobba för sitt bevarande och utvidgning, så skattebetalarna betalar för ynnesten att garanteras att få fortsätta betala.

En annan intressant sak som framgår av rapporten är att SFI är en ytterst chefstät organisation: En chef per sex anställda.

SFI slår därmed polisen, som är en annan ineffektiv organisation med alldeles för många chefer.

"Av landets 20 292 poliser förra året var nästan 2 500 chefer, alltså var åttonde anställd. Med chef menas en person som har personalansvar.

Snittet på andra myndigheter i Sverige ligger på mindre än hälften, knappt var 17:e är chef."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/var-attonde-polis-ar-chef/
Citera
2013-12-07, 11:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag väcker liv i denna tråd för att tipsa om Statskontorets utredning om SFI, som inte verkar ha uppmärksammats i subforumet.

Som det verkar skulle SFI kunna bantas rejält och stödet slopas eller lottas ut eftersom de filmer som får stöd inte lyckas bättre än de som inte får stöd, vare sig vad gäller kvalitet (i meningen positiva recensioner) eller kvantitet (tittare).
Givetvis bör SFI läggas ner. SFI finns främst till för att en massa vänsterorienterade Stockholmare skall få försörjning genom sin anställning, där dom sen sitter & delar ut skattepengar till sina vänsterorienterade kompisar.

Det är i princip det som är syftet med allt kulturstöd & all kulturpolitik.
Citera
2014-05-22, 16:38
Medlem
Gullegubbens avatar
Anna Serner och ett omfattande entourage har varit i Cannes. Väl investerade pengar för svensk film får man anta.

http://annasernersfi.wordpress.com/2014/05/20/stark-resa/

Senaste gången SFI var i Cannes varnade Anna Serner filmvärlden i bakvattnen utanför Sverige enligt följande:

"Pressträffen inleddes med lite fakta:

• Mer än 1000 filmer har tävlat om Guldpalmen i Cannes de senaste 50 åren – 54 av dem har varit regisserade av kvinnor. En av dem har vunnit, och det var 20 år sedan.

• Fyra personer av de över 400 som nominerats till en Oscar för bästa regi har varit kvinnor. En av dem har vunnit.

• I Sverige har kvinnor regisserat ca 10 % av alla långfilmer de senaste 50 åren. Åtta kvinnor har vunnit Guldbagge för bästa regi de senaste 50 åren, fem av dem det senaste decenniet.
Anna Serner, Filminstitutets VD:

– Det här duger inte. Filmen är den kanske viktigaste kulturformen, den påverkar vårt samhälle och hjälper oss att förstå oss själva och vår tid. Därför måste allas röster höras och allas berättelser berättas. Annars kommer filmen inte vara relevant i framtiden.

Efter det presenterade Anna Serner det svenska målet om en jämställd filmbransch och Filminstitutets fempunktsprogram för förändring – finns i sin helhet här www.sfi.se/jamstalldhet - och riktade sig sen till hela filmvärlden med frågan: Hur jobbar ni? Hur uppnår vi tillsammans förändring?

Utmaningen riktade sig till filmfestivaler, filminstitut och fonder, och alla som gör film.

– I Sverige är filmvärlden, helt berättigat, kritiserad för bristande jämställdhet. Men samtidigt framstår vi för många andra länder som föregångare och ”best practice” då vi har bättre siffror och en strategi. Vi får redan inbjudningar från hela världen för att komma och prata om hur vi gör. Därför kändes det relevant att presentera detta i Cannes."

Är det inbjudningar som medför att SFI får betalt för att komma eller får betala för att komma?

Svaret ger sig självt.
Senast redigerad av Gullegubben 2014-05-22 kl. 17:04.
Citera
2014-05-22, 17:11
Medlem
Engelskas avatar
Hur fungerade SFI på 60-talet? 60-talet är i princip mitt favoritårtionde vad gäller svensk film men delade SFI ut särskilt mycket pengar och stöd på den tiden, eller klarade sig Sjöman, Bergman och Widerberg alldeles utmärkt utan deras stöd?

Kanade startade ju sitt offentliga filmstöd på 70-talet efter europeisk modell för att öht ge Kanada en nationell filmproduktion (de konkurrerades ut av USA och Hollywood annars); vilket har gett oss David Cronenberg och många av hans filmer. Det är väl därför som man har filmstöd antar jag. Sedan så tyckte jag Gullegubbens inlägg för ett halvår sedan var lite förvirrande; vilka svenska filmer får inte filmstöd och klarar sig lika bra (på biomarknaden) som de som får?? Hundraåringen som klev ut genom fönstret hade ju typ ett dussin miljoner (eller mer) i filmstöd -- så vilka filmer är det vi pratar om??
Citera
2014-05-22, 18:11
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelska
Hur fungerade SFI på 60-talet? 60-talet är i princip mitt favoritårtionde vad gäller svensk film men delade SFI ut särskilt mycket pengar och stöd på den tiden, eller klarade sig Sjöman, Bergman och Widerberg alldeles utmärkt utan deras stöd?

Kanade startade ju sitt offentliga filmstöd på 70-talet efter europeisk modell för att öht ge Kanada en nationell filmproduktion (de konkurrerades ut av USA och Hollywood annars); vilket har gett oss David Cronenberg och många av hans filmer. Det är väl därför som man har filmstöd antar jag. Sedan så tyckte jag Gullegubbens inlägg för ett halvår sedan var lite förvirrande; vilka svenska filmer får inte filmstöd och klarar sig lika bra (på biomarknaden) som de som får?? Hundraåringen som klev ut genom fönstret hade ju typ ett dussin miljoner (eller mer) i filmstöd -- så vilka filmer är det vi pratar om??

Jag sammanfattade. Här är ett någorlunda täckande citat från ST:s utredning.

"Figur 5 Svenska långa spelfilmer 2008–2012 fördelat på kvalitet och biobesök

...

Trenden har sett likadan ut under samtliga fem år. De konsulentstödda filmerna har oftast fått höga kvalitetsbetyg men de har mer sällan nått en stor biopublik. Endast filmer som har erhållit produktionsstöd har fått för-hållandevis höga betyg av recensenterna medan filmer både med och utan produktionsstöd har lyckats nå en stor biopublik.

Utfallet visar att det är lika vanligt att filmer som har fått produktionsstöd får höga kvalitetsbetyg och många biobesök (24 procent av filmerna) som låga kvalitetsbetyg och få biobesök (24 procent). En dryg tredjedel av fil-merna som erhållit produktionsstöd får höga kvalitetsbetyg men lyckas inte nå en stor biopublik. Det omvända, det vill säga att filmer med produktions-stöd får låga kvalitetsbetyg men många biobesök, är desto ovanligare (16 procent).

Statskontoret konstaterar att filmer som har erhållit produktionsstöd oftast håller, enligt Filminstitutets mått, hög kvalitet men endast i 40 procent av fallen når en stor biopublik. Detta kan jämföras med de premiärsatta långa spelfilmerna som inte hade tilldelats produktionsstöd under samma period. Av dessa nådde 50 procent en stor biopublik. Det totala publika genom-slaget för svensk långfilm mäts dock inte. Svenskar ser i genomsnitt endast två av totalt 80 filmer under ett år på biograf (se avsnitt 1.2). De cirka 78 filmer som den genomsnittlige svensken årligen ser utanför biografer finns det ingen uppföljning av." (min kursivering)

Om jag känner mig sur på SFI igen inom närmaste tiden ska jag plocka upp dess verksamhetsberättelse och kolla om man på något sätt beaktat ST:s anmärkningar. Jag gissar att svaret är nej.

En mycket känrnfull sammanfattning av ST:s utredning:

http://www.voodoofilm.org/nyheter/produktionsstod-2872
Senast redigerad av Gullegubben 2014-05-22 kl. 18:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in