Statlig styrning av inhemsk film är inte nödvändigtvis något ont. I Sydkorea har det visat sig väldigt framgångsrikt.
Men där, till skillnad från här, har dom fått fram en kull mycket begåvade filmskapare. Vi behöver en ny Bergman med en ny Nykvist. Nu menar jag inte att någon skall göra svartvita filmer om guds tystnad. Den nya Bergman får gärna göra skräckfilm. Men någon rejält begåvad som startar en ny våg av filmskapande.
Jag tror helt enkelt att någon sådan saknas för tillfället. Runge, Fares, Moodyson och Andersson i all ära. Dom gör bra filmer (från och till), men inga filmer som naglar sig fast hos tittaren som Oldboy, Pan's Labyrint, filmer av Jeunet eller Hanekes gör.
Visst kan man tröttna på filmer om tonårstjejer där budskapet är "du är du och du duger" och de sura uppstötningar Hobert får ur sig, men jag ser inte så många alternativ som är väldigt mycket bättre. Jag tror vi har låg allmän- och spetskompetens vad gäller filmskapande i det här landet. Det gäller i hela ledet. Från manus, via skådespeleri och foto, till regi.
Citat:
Ursprungligen postat av Undulaten
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,1055496,00.html[/url] <-- ett annat exempel på att något är fel på Svensk film , sådan här skit borde inte få se dagens gryning.
Gangster, och jag hyser inga tvivel om att den är extremt dålig, finns ingen anledning att klaga på. Den är privatfinansierad. Folk får göra vad dom vill för sina pengar. Även spela in skitfilm.