2007-07-19, 18:04
Medlem
Är det bara jag som blir extremt sur när man ser reklam för skit pk-filmer som "Ett öga rött" och vet att på samma gång så får inte ett av våra få svenska filmgeni Roy Andersson pengar för att göra sina filmer så han kanske ska sluta göra film nu. Jag tycker att det är dags för en rejäl omstrukturering av SF så vi kan kasta ut alla dessa dinosaurier som sitter där och bestämmer vilka som ska få pengar och vem som inte ska få pengar och in med nytt blod som har någon som helst vilja att få upp svensk film på kartan igen. För just nu så kör SF med att vi har förstora förväntningar för att vi är ett så litet land men det är ju något av det värsta bullshit jag hört för att både Sydkorea (25M) och Danmark (5,4M) har lyckats så då kan vi fan också börja göra lite bra film .
Citera
2007-07-19, 20:18
Medlem
boba fetts avatar
Vad skulle det vara för fel på att filmatisera Ett öga rött nu då? Har du läst boken, eller har du bara läst om den?

Hur vet du att det är en skit pk-film?
Citera
2007-07-19, 20:27
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undulaten
Är det bara jag som blir extremt sur när man ser reklam för skit pk-filmer som "Ett öga rött" och vet att på samma gång så får inte ett av våra få svenska filmgeni Roy Andersson pengar för att göra sina filmer så han kanske ska sluta göra film nu. Jag tycker att det är dags för en rejäl omstrukturering av SF så vi kan kasta ut alla dessa dinosaurier som sitter där och bestämmer vilka som ska få pengar och vem som inte ska få pengar och in med nytt blod som har någon som helst vilja att få upp svensk film på kartan igen. För just nu så kör SF med att vi har förstora förväntningar för att vi är ett så litet land men det är ju något av det värsta bullshit jag hört för att både Sydkorea (25M) och Danmark (5,4M) har lyckats så då kan vi fan också börja göra lite bra film .

Vad har egentligen Danmark lyckats så bra med?, Dogmafilmerna? det var ju några år sedan, Pusher-serien? Det var ett tag sedan det kom något bra därifrån, och så värst mycket är det inte heller. Inga stora internationella framgånger heller för den delen. Sannolikt spelar svensk film in betydligt mer pengar (en gissning baserad på att våra dussinpolisfilmer är populära i tyskland).
Citera
2007-07-19, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Vad har egentligen Danmark lyckats så bra med?, Dogmafilmerna? det var ju några år sedan, Pusher-serien? Det var ett tag sedan det kom något bra därifrån, och så värst mycket är det inte heller. Inga stora internationella framgånger heller för den delen. Sannolikt spelar svensk film in betydligt mer pengar (en gissning baserad på att våra dussinpolisfilmer är populära i tyskland).

Dansk film har mycket större bredd när det kommer till vilka filmgenrer som görs i landet än om man jämför med Sverige , visst Beckfilmerna säljer kanske mycket men det är väl knappast några filmer med banbrytande manus och att dom säljer så mycket är att alla kärringar går och ser dom och att dom säljer som smör när dom dubbas och släpps i Tyskland. Innerst inne så skulle säkert Persbrandt vilja syssla med något annat än Beck men man måste ju tjäna pengar på något sätt.

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,1055496,00.html <-- ett annat exempel på att något är fel på Svensk film , sådan här skit borde inte få se dagens gryning.
Citera
2007-07-19, 21:13
Medlem
Men! vi gör väldigt bra dokumentärer i Sverige , det kan jag gå med på
Citera
2007-07-19, 21:19
Medlem
soundsofsciences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
i kina käkar dom hundar... en av de bästa filmer någonsin genom tidernA!!!
Citera
2007-07-20, 00:52
Medlem
Duerfians avatar
Statlig styrning av inhemsk film är inte nödvändigtvis något ont. I Sydkorea har det visat sig väldigt framgångsrikt.

Men där, till skillnad från här, har dom fått fram en kull mycket begåvade filmskapare. Vi behöver en ny Bergman med en ny Nykvist. Nu menar jag inte att någon skall göra svartvita filmer om guds tystnad. Den nya Bergman får gärna göra skräckfilm. Men någon rejält begåvad som startar en ny våg av filmskapande.

Jag tror helt enkelt att någon sådan saknas för tillfället. Runge, Fares, Moodyson och Andersson i all ära. Dom gör bra filmer (från och till), men inga filmer som naglar sig fast hos tittaren som Oldboy, Pan's Labyrint, filmer av Jeunet eller Hanekes gör.

Visst kan man tröttna på filmer om tonårstjejer där budskapet är "du är du och du duger" och de sura uppstötningar Hobert får ur sig, men jag ser inte så många alternativ som är väldigt mycket bättre. Jag tror vi har låg allmän- och spetskompetens vad gäller filmskapande i det här landet. Det gäller i hela ledet. Från manus, via skådespeleri och foto, till regi.

Citat:
Ursprungligen postat av Undulaten
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,1055496,00.html[/url] <-- ett annat exempel på att något är fel på Svensk film , sådan här skit borde inte få se dagens gryning.

Gangster, och jag hyser inga tvivel om att den är extremt dålig, finns ingen anledning att klaga på. Den är privatfinansierad. Folk får göra vad dom vill för sina pengar. Även spela in skitfilm.
Citera
2007-07-20, 02:34
Medlem
gurkan???s avatar
fast jag kan verkligen hålla med trådskaparen när Rickard Hobert får stöd film efter film, trots att han är helt värdelös... Samma sak som Mats Ahren...
Citera
2007-07-20, 03:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Vad skulle det vara för fel på att filmatisera Ett öga rött nu då? Har du läst boken, eller har du bara läst om den?

Hur vet du att det är en skit pk-film?
tycker att filmen ett öga rött är en sån film där man försöker framföra att det är coolt att snacka blatte-svenska(det är iallafall uppfattningen jag har fått i från trailern). och en sån film är det sista sverge behöver. fattar du ei len yo softish brosan.
Citera
2007-07-20, 03:26
Medlem
MiniGangsters avatar
Man kan ju inte göra en film av "Ett öga rött" eftersom man aldrig riktigt får veta hur huvudpersonen ser ut och det är ju en stor del av boken att inte vet om han pratar sanning om hur han ser ut eller inte.. Jag tror iaf att den inte kommer likna boken på någon punkt
Citera
2007-07-20, 06:26
Medlem
Xstars avatar
Håller fullständigt med TS. Bland det värsta slöseriet med skattepengar sen 1200-talet...
Citera
2007-07-20, 09:52
Medlem
Zairas avatar
får mig att tänka tillbaka på filmen "gangster"...
usch, vill inte tänka på den
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in