Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Om du bokstavligen menar din granne dvs. personen som bor i huset/lägenheten intill dig så kommer du inte hållas ansvarig om han plötsligt dör. Om du har ihjäl honom eller underlåter att anmäla brott är det såklart en annan sak.
Jag tar förstås även ansvar för att hans liv skyddas i form av polis. Vi är nog inte riktigt på samma våglängd här – jag talar alltså om statens självutnämnda roll som "ansvarstagare" och min plikt att finansiera detta, a.k.a. mitt ansvar för ex. grannens hälsa, ekonomi och säkerhet.
Citat:
Fysisk sjukvård ja, men även en del mentalsjukvård är ju så. Det är ju så att psykiater, precis som "fysisk-sjukvård-läkare" eller vad man ska kalla dem, genomgår en så lång utbildning att dom rimligtvis borde veta ungefär vad de håller på med. Därmed borde även de kunna anmälas för felbehandling.
Sen var det här väl en psykolog, inte psykiater, så det är ju inte en läkare.
Självklart borde de kunna anmälas för felbehandling! Det är dock inte upp till varken ett mediadrev eller en patient att avgöra om denne blivit felbehandlad, även om patienten kanske mått dåligt – den kompetensen kan man förutsätta att varken mediapöbeln eller patienten har.
Att någon mår dåligt betyder
ingenting.
It's now very common to hear people say, 'I'm rather offended by that.' As if that gives them certain rights. It's actually nothing more... than a whine. 'I find that offensive.' It has no meaning; it has no purpose; it has no reason to be respected as a phrase. 'I am offended by that.' Well, so fucking what. – Stephen Fry