2014-05-16, 23:09
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Njae det är väl inget fel på att en psykolog visar sin patient lite respekt. Problemet här har att göra med att låta psykpatienter få bestämma över vad deras läkare får och inte får säga.

Dock blir det antagligen en icke-fråga eftersom det sannolikt inte kommer att leda någonstans. uppmärksamhetstörstande trans-hen finns det gott om.
Citera
2014-05-16, 23:16
Medlem
Diamondgrits avatar
Så en "transperson" som "bytt" från kvinna till man anmäler sin psykolog för att han använde fel ord. Är inte detta ett bevis på att det inte går att byta kön? För att agera offer för minsta lilla är för mig väldigt kvinnligt.

Citat:
Ursprungligen postat av IT-chefen
Det ligger självklart i en läkares intresse att kunder/patienter känner sig väl bemötta, och inte minst i deras arbetsgivares intresse, men ett ansvar? Nej, det tycker jag faktiskt inte. Tar någon illa upp av något som inte avser att skada så är det ett problem dessa individer emellan, men jag skulle aldrig sträcka mig till att påstå att man har rätt att kräva ett ansvar för hur någon annan mår. Hur skulle det se ut?

På en frisk och sund marknad hade denna psykologen förmodligen haft skralt med kunder.
När det gäller läkare kan de ju faktiskt felbehandla och bli stämda för det så de har ju ett visst ansvar. Fast i detta fall kommer det nog inte på fråga.
Citera
2014-05-16, 23:16
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Nej men titta. Ännu en anledning att vi inte skall ha hen i Svenska språket.

Jag garanterar att det finns ingen utbildning som kan förhindra att kliniker hamnar i detta läget i framtiden.

Får patienterna läsa sin egen journal förresten?

Jag tror inte hen spelar någon roll alls här, det är förmodligen tidningen som tagit med detta för att det ger så många upprörda läsare. Personen hade säkerligen helst kallats han, och inte klagat om den blivit kallad hen.

Man får läsa sin journal och det lär personen ha gjort i det här fallet eftersom de andra som har tillgång till den knappast skulle uttala sig i media om vad som står där. Men journalen är förstås inte skriven i syfte att vara trevlig läsning för patienten, jag ser inget större problem med beskrivningen där.
Det är sämre om psykologen konsekvent inte accepterade patientens hållning i deras samtal, vilket jag förutsatt är vad som har hänt.
Citera
2014-05-16, 23:21
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Det är sämre om psykologen konsekvent inte accepterade patientens hållning i deras samtal, vilket jag förutsatt är vad som har hänt.

Jo i så fall vore det ju ett riktigt problem. Men då är det usel rapportering av media. Inklusive Robin själv. Men jag kan ha fel, det händer med jämna mellanrum.
Citera
2014-05-19, 14:33
Medlem
IT-chefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
När det gäller läkare kan de ju faktiskt felbehandla och bli stämda för det så de har ju ett visst ansvar. Fast i detta fall kommer det nog inte på fråga.

Det ligger i deras intresse eftersom de riskerar att bli stämda eller bojkottade, ja, men de har inget ansvar (i ordets rätta bemärkelse) för hur någon mår.

Det är en nymodig djävla sjuka att tillskriva folk massor av ansvar inför andra människor. Idag är jag ansvarig för grannens liv - allt från ekonomi till hälsa har jag på mitt samvete om han dukar under. Trams!
Senast redigerad av IT-chefen 2014-05-19 kl. 14:40.
Citera
2014-05-19, 17:00
Medlem
Citat:
Det ligger i deras intresse eftersom de riskerar att bli stämda eller bojkottade, ja, men de har inget ansvar (i ordets rätta bemärkelse) för hur någon mår.

Det är en nymodig djävla sjuka att tillskriva folk massor av ansvar inför andra människor. Idag är jag ansvarig för grannens liv - allt från ekonomi till hälsa har jag på mitt samvete om han dukar under. Trams!
Det är väl klart att man har ett ansvar för det arbete man är satt att utföra och uppbär lön för. Det vore helidiotiskt av en läkare eller psykolog att påstå att de inte har ansvar för hur patienterna mår. Vad har de då på jobbet att göra?
Citera
2014-05-21, 11:18
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:

Du är väl inte ansvarig för grannens liv? Däremot är meningen med läkarbehandling att du ska må bra, det är det du betalar för, så om du inte mår bra på grund av att läkaren gör något misstag eller felbehandlar är det självklart att han har skuld.
Citera
2014-05-22, 08:08
Medlem
IT-chefens avatar
Citat:
Du är väl inte ansvarig för grannens liv? Däremot är meningen med läkarbehandling att du ska må bra, det är det du betalar för, så om du inte mår bra på grund av att läkaren gör något misstag eller felbehandlar är det självklart att han har skuld.

"Skuld"? Han har ett yrkesmässigt ansvar att alltid göra sitt bästa, om jag mår psykiskt dåligt av hans professionellt avvägda behandling så är det inte hans problem mer än att det kan drabba hans karriär.

Fysisk sjukvård är förstås lite annorlunda på det sättet.

Jag är väl visst ansvarig för grannens liv? Jag kan knappast avsäga mig det påtvingade ansvaret heller, för då blir jag satt i fängelse.
Citera
2014-05-22, 08:11
Medlem
IT-chefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Det är väl klart att man har ett ansvar för det arbete man är satt att utföra och uppbär lön för. Det vore helidiotiskt av en läkare eller psykolog att påstå att de inte har ansvar för hur patienterna mår. Vad har de då på jobbet att göra?

De har ett yrkesmässigt ansvar. Men om patienter mår psykiskt dåligt av en korrekt behandling så är det inte läkarens problem, mer än karriärsmässigt.

Jag tror fler feminister skulle behöva ögonöppnande terapi som gör lite ont i hjärnan på dem. Ställa dem inför den kognitiva dissonansen eller dubbeltänket som de alldeles tydligt väljer att inte se.
Citera
2014-05-22, 09:16
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
"Skuld"? Han har ett yrkesmässigt ansvar att alltid göra sitt bästa, om jag mår psykiskt dåligt av hans professionellt avvägda behandling så är det inte hans problem mer än att det kan drabba hans karriär.

Fysisk sjukvård är förstås lite annorlunda på det sättet.

Jag är väl visst ansvarig för grannens liv? Jag kan knappast avsäga mig det påtvingade ansvaret heller, för då blir jag satt i fängelse.
Om du bokstavligen menar din granne dvs. personen som bor i huset/lägenheten intill dig så kommer du inte hållas ansvarig om han plötsligt dör. Om du har ihjäl honom eller underlåter att anmäla brott är det såklart en annan sak.

Fysisk sjukvård ja, men även en del mentalsjukvård är ju så. Det är ju så att psykiater, precis som "fysisk-sjukvård-läkare" eller vad man ska kalla dem, genomgår en så lång utbildning att dom rimligtvis borde veta ungefär vad de håller på med. Därmed borde även de kunna anmälas för felbehandling.
Sen var det här väl en psykolog, inte psykiater, så det är ju inte en läkare.
Citera
2014-05-22, 11:33
Medlem
IT-chefens avatar
Citat:
Om du bokstavligen menar din granne dvs. personen som bor i huset/lägenheten intill dig så kommer du inte hållas ansvarig om han plötsligt dör. Om du har ihjäl honom eller underlåter att anmäla brott är det såklart en annan sak.

Jag tar förstås även ansvar för att hans liv skyddas i form av polis. Vi är nog inte riktigt på samma våglängd här – jag talar alltså om statens självutnämnda roll som "ansvarstagare" och min plikt att finansiera detta, a.k.a. mitt ansvar för ex. grannens hälsa, ekonomi och säkerhet.

Citat:
Fysisk sjukvård ja, men även en del mentalsjukvård är ju så. Det är ju så att psykiater, precis som "fysisk-sjukvård-läkare" eller vad man ska kalla dem, genomgår en så lång utbildning att dom rimligtvis borde veta ungefär vad de håller på med. Därmed borde även de kunna anmälas för felbehandling.
Sen var det här väl en psykolog, inte psykiater, så det är ju inte en läkare.

Självklart borde de kunna anmälas för felbehandling! Det är dock inte upp till varken ett mediadrev eller en patient att avgöra om denne blivit felbehandlad, även om patienten kanske mått dåligt – den kompetensen kan man förutsätta att varken mediapöbeln eller patienten har.

Att någon mår dåligt betyder ingenting.

It's now very common to hear people say, 'I'm rather offended by that.' As if that gives them certain rights. It's actually nothing more... than a whine. 'I find that offensive.' It has no meaning; it has no purpose; it has no reason to be respected as a phrase. 'I am offended by that.' Well, so fucking what. – Stephen Fry
Citera
2014-05-22, 12:25
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Jag tar förstås även ansvar för att hans liv skyddas i form av polis. Vi är nog inte riktigt på samma våglängd här – jag talar alltså om statens självutnämnda roll som "ansvarstagare" och min plikt att finansiera detta, a.k.a. mitt ansvar för ex. grannens hälsa, ekonomi och säkerhet.

Självklart borde de kunna anmälas för felbehandling! Det är dock inte upp till varken ett mediadrev eller en patient att avgöra om denne blivit felbehandlad, även om patienten kanske mått dåligt – den kompetensen kan man förutsätta att varken mediapöbeln eller patienten har.
Aha. Staten, jo, det stämmer, på det viset är vi alla ansvariga för varandra. I min mening är detta något positivt, och jag ser statsmakten som en följd av det kontrakt varmed medborgarna är statens ägare. Du är medansvarig för mitt liv eftersom du ånjuter fördelarna med att vara medborgare. Men det är off topic.

Jag håller helt med om att drevet inte ska få bestämma. Det ska vara upp till ansvarig myndighet. Tyvärr påverkas ju myndigheter även de av media och av dumma pöbelmänniskor fastän de inte borde.

Citat:
Att någon mår dåligt betyder ingenting.

It's now very common to hear people say, 'I'm rather offended by that.' As if that gives them certain rights. It's actually nothing more... than a whine. 'I find that offensive.' It has no meaning; it has no purpose; it has no reason to be respected as a phrase. 'I am offended by that.' Well, so fucking what. – Stephen Fry
You find me offensive? I find you offensive for finding me offensive - Eminem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in