2014-05-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Jag förstår det som att Robin är transsexuell som har bytt från kvinna till man, för en sån person är det kränkande om man som den här psykologen gjorde kallar personen för "hon", det rätta är förstås "han".

Citat:
Jag tror hon har gjort det med tanke på diskussionen.

Är du inte lite elak nu?
Citera
2014-05-16, 13:32
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Jag tror hon har gjort det med tanke på diskussionen.

Det tror inte jag. Hade hon gjort det så hade diskussionen sett helt annorlunda ut. SR hade nog inte varit sena med att påtala detta faktum heller.
Citera
2014-05-16, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
I journalanteckningar borde alltid det fysiska könet nämnas. Kan ju vara väsentligt för rätt behandling.

Vad tänker du då för behandlingar?

Självklart kan man inte begära att psykologen i sina journalanteckningar ska beskriva patienten som hen. Som patient kan du inte kräva att psykologen ska skriva varken si eller så i journalen.

Man kan däremot begära att få ändrat i journalen om man anser att något är fel. Att kalla en hon för hon kan knappast anses var ett fel på något sätt.

Däremot bör ju en psykolog som har med en transperson att göra skriva det i journalen då det är av betydelse för hur patienten fungerar. Antingen nu detta fungerar bra eller dåligt. Men könet är ju ändå grunden för att man är man eller kvinna.

Är det däremot ett genomfört könsbyte så är det en annan sak.
Citera
2014-05-16, 17:15
Medlem
Kanelochsockers avatar
Oproffsigt av psykologen. Det är ingen Alien hon/han ska samtala med utan en människa i kris och då hänga upp sig på just att det är en transperson verkar jävligt dåligt. Vill Robin bli benämnd som hen eller han, så vad är problemet?
Citera
2014-05-16, 17:24
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Oproffsigt av psykologen. Det är ingen Alien hon/han ska samtala med utan en människa i kris och då hänga upp sig på just att det är en transperson verkar jävligt dåligt. Vill Robin bli benämnd som hen eller han, så vad är problemet?

Tvärtom är det väldigt professionellt av psykologen att inte "spela med" i patientens psykiska åkomma. GID(Gender Identity Disorder) är behandlingsbar och det bygger på att individen ifråga lär sig acceptera det han/hon är född tiil, dvs man eller kvinna, inte både och eller ingetdera eftersom sånt bara kan existera på det mentala planet.
Citera
2014-05-16, 18:05
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Hur vet vi att det gällde journalanteckningar?

Det stod så i DN

Citat:
Ursprungligen postat av IT-chefen
Det ligger självklart i en läkares intresse att kunder/patienter känner sig väl bemötta, och inte minst i deras arbetsgivares intresse, men ett ansvar? Nej, det tycker jag faktiskt inte. Tar någon illa upp av något som inte avser att skada så är det ett problem dessa individer emellan, men jag skulle aldrig sträcka mig till att påstå att man har rätt att kräva ett ansvar för hur någon annan mår. Hur skulle det se ut?

På en frisk och sund marknad hade denna psykologen förmodligen haft skralt med kunder.

Nja, jag vill påstå att en psykologs arbetsuppgift är att värna om sina patienters välmående. Om man sen vill säga att de har ett ansvar för det är kanske en annan sak men oavsett det tycker jag att den aktuelle psykologen verkar ha betett sig olämpligt.
Citera
2014-05-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Tvärtom är det väldigt professionellt av psykologen att inte "spela med" i patientens psykiska åkomma. GID(Gender Identity Disorder) är behandlingsbar och det bygger på att individen ifråga lär sig acceptera det han/hon är född tiil, dvs man eller kvinna, inte både och eller ingetdera eftersom sånt bara kan existera på det mentala planet.

skitsnack, det finns ingen evidens för det påståendet över huvud taget. Tvärtom är det pseudovetenskap i likhet med "gay conversion therapy".

Vad gäller frågeställningen är det svårt att säga bu eller bä då jag inte var där. Personligen anser jag att vi alla börjat bli alldeles för lättkränkta i detta land och att man inte kan gå och stämma folk hela jävla tiden. Man kan heller inte begära att varje psykolog ska vara kunnig inom vartenda litet specialområde som finns, trots allt är det väldigt få individer som klassificerar sig själva som transsexuella. I slutändan är det dock psykologens uppgift att hjälpa patienten, inte att döma denne vilket det känns lite som här var fallet.
Citera
2014-05-16, 21:03
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cordyceps
Vad jag inte riktigt förstår är: när i ett möte mellan en vårdtagare och vårdpersonal, som rimligtvis sker med båda parter i samma rum, skulle någon av deltagarna i tilltala den andre i tredje person? En sådan dialog ter sig väldigt 1800-tal:

Patient: Hur ställer sig Herr/Fru/Fröken Doktor till min situation?
Psykolog: Hon bör ta sina mediciner efter förskrivning, en tablett morgon och kväll så ska det nog ordna sig.

Ringer falskt i mina öron...

Eller rör det sig om journalanteckningar där psykologen refererar till "Robin" som hon?

Det handlar inte bara om att kalla någon för ett pronomen. I terapisamtalet blir könsidentiteten en viktig komponent. Om psykologen bara kan identifiera personen som man spelar det ingen roll om hen kallas hen, hon eller äcklet.
Citera
2014-05-16, 21:44
Medlem
SkurtDenOndas avatar
När jag var inlagd på hispan så blev jag trots upprepade önskemål inte kallad Napoleon.
Trots att jag är Napoleon!
Citera
2014-05-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtDenOnda
När jag var inlagd på hispan så blev jag trots upprepade önskemål inte kallad Napoleon.
Trots att jag är Napoleon!

Fast i ärlighetens namn skulle jag inte ha något problem alls att kalla en transvestit för hon eller vad helst de vill.
Vad förlorar man liksom på det?
Tror inte någon blir botat direkt beroende av vad man kallar dem, men vad vet jag?
Citera
2014-05-16, 22:55
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Nej men titta. Ännu en anledning att vi inte skall ha hen i Svenska språket.

Jag garanterar att det finns ingen utbildning som kan förhindra att kliniker hamnar i detta läget i framtiden.

Får patienterna läsa sin egen journal förresten?
Citera
2014-05-16, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker

Att det inte stämmer? Att de är samma sak som när någon på hispan vill bli kallad för Napoleon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in