2014-05-22, 09:32
Medlem
Citat:
Mina gamla kollegor på SVT (två reportrar som jag har jobbat med och som jag har högt förtroende för) sitter på bomben i valrörelsen som kan pulverisera de partier som är berörda.

Det handlar om det här avslöjandet* att utspel av parlamentariker kan köpas via en lobbyistfirma som gör Parliament Magazine och som ligger bakom den interna ryggdunkningstävlingen Parliamentarian of the Year (där ingen svensk vann i år).

SVT uppger att lobbyfirman framhåller särskilt två svenskar MEP:ar som ännu inte namngivits. Utifrån hur jag skulle ha lagt upp nyhetsarbetet så kommer det i steg 2 eller 3 och att man nu jagar dessa två för kommentarer.

Om jag tänker nyhetscykel förväntar jag mig att de kommer att publiceras senast till kl 19:30 i Rapport ikväll. Kanske tidigare om kvällstidningarna jagar fram namnen vilket tvingar SVT ut på banan. De partier som är berörda kommer att få en tuff uppåtbacke de tre sista dagarna före valet. För partier som hänger på gärdsgården kan det bli fullständigt förödande.

Troligt är att avslöjandet också kommer att kunna få effekter i att det ökar politikerföraktet vilket leder till påverkan i valdeltagandet eller att röster går till EU-skeptiska partier.
http://eublogg.wordpress.com/2014/05/22/har-kommer-faktor-x-i-valrorelsen/

*Avslöjandet är denna SVT-artikel, publicerad tidigare i morse:
Citat:
Köp en EU-politiker för 58.000 kronor

Den inflytelserika lobby-och pr-byrån DODS erbjuder sina kunder att mot betalning få EU-parlamentariker att göra politiska utspel i media. Just nu har de ett introduktionserbjudande: 58.692 kronor.

Utspel i tidning beställs
PR-byrån ger ut tidningen The Parliament Magazine som distribueras till EU:s viktigaste beslutsfattare. Under 2013 inleddes en ny artikelserie, ”The thought leaders serie”, där EU-parlamentariker, kommissionärer och andra makthavare gör utspel i betydande frågor.

Vad som inte framgår i tidningen är att utspelen är beställda av myndigheter, företag och organisationer. Efter ett tips kontaktar vi DODS och utger oss för att vara intresserade av att köpa deras tjänster. Hamilton-Thomas ger oss en detaljerad beskrivning av hur deras säljupplägg fungerar.

– Du berättar för mig vilken fråga du vill lyfta och ger oss namn på 4-5 parlamentariker eller EU-kommissionärer som du vill ska skriva om din fråga, berättar Hamilton-Thomas.

Utvalda politiker kontaktas
PR-byrån kontaktar därefter de utvalda politikerna och den som anlitas skriver en text som förankras hos kunden. Är kunden inte nöjd ber DODS politikern ändra texten.

– Det är en dialog mellan oss, den utvalde politikern och dig. Eftersom du är kund publiceras utspelet inte förrän du är nöjd med innehållet, säger Hamilton-Thomas.
http://www.svt.se/nyheter/val2014/kop-en-eu-politiker-for-6-500-euro
Senast redigerad av narcissist_ 2014-05-22 kl. 10:15.
Citera
2014-05-22, 09:40
Medlem
Uthängning att vänta snart! Uppdatering 9:21
Citat:
Räkna med att namnen publiceras på SVT.se runt lunchtid om inte förr.
http://eublogg.wordpress.com/2014/05/22/har-kommer-faktor-x-i-valrorelsen/
Citera
2014-05-22, 09:47
Medlem
Kwatos avatar
MEP betyder Member of the European Parliament, det vill säga EU-parlamentariker på svenska.
Citera
2014-05-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
MEP betyder Member of the European Parliament, det vill säga EU-parlamentariker på svenska.
Ändrar rubrik från MEPs till EU-parlamentariker.
Citera
2014-05-22, 10:33
Medlem
Sir_Ks avatar
Ut med namnen! Vad väntar de på?
Citera
2014-05-22, 10:57
Medlem
JPs avatar
Hmm, vilka partier ska man tippa på?

Jag tippar på Centern och Folkpartiet.
Citera
2014-05-22, 11:03
Medlem
SD-Kalles avatar
Förhoppningsvis blir det en stor nyhet i media, om det inte rör sig om en miljöpartist, då lär väl media mörka händelsen. Magkänslan säger dock att det rör sig om en folkpartist och en socialdemokrat.
Citera
2014-05-22, 11:22
Medlem
Det skulle ju vara en riktig valbomb om parlamentarikerna själva mottagit pengar för sina utspel. MEN det finns ju inga uppgifter om detta än så länge.

Men säg att de inte känt till något av detta alls utan behandlat det som vanlig tidning. Bör det då fortfarande inte skada ett parti att de uppenbarligen skickar naiva, blåögda politiker som indirekt låter sig utnyttjas av lobbyistföretagen som tjänar stora pengar på deras dumhet?

Och om de känt till lobbyismens spelregler, men hänvisar till att allt de gjort är lagligt, lär allmänheten ändå inte ha mycket till övers för varken spelet eller de som spelar det.
Citera
2014-05-22, 11:46
Medlem
Marit Paulsen!!
Citera
2014-05-22, 11:50
Medlem
1. Marit Paulsen använder starka ordalag om att "slänga ut" lobbyister, samt understryker att det är EU-parlamentarikernas fel (ska "hängas" moraliskt) när en lobbyist vinner.

2. Marit Paulsen har under april månad skrivit två artiklar på beställning av nämnda pr-byrå.
Citat:
Marit Paulsen har i EU-kampanjen varit tydlig med att hon tycker illa om pr-byråer och lobbyister som försöker påverka politiska frågor. Men att ansvaret när de lyckas ligger hos de förtroendevalda.

– Rent moraliskt är det parlamentarikerna vi ska hänga när en lobbyist vinner, säger Paulsen till SVT Nyheter.

Hur ser du då på situationer där du approcheras av pr-byråer eller lobbyister?

– Slänger ut dem. Förlåt, men jag är en asocial tant som inte är så artig, säger Marit Paulsen.

”Dumt att inte ha bättre koll”
Men Folkpartiets förstanamn i valet till EU-parlamentet skrev bara under april månad, två artiklar i The Parliament Magazine. Initiativet togs av pr-byrån DODS visar mejl-kommunikation SVT tagit del av.

– Hon har varit på tidningens första sida och skrev för oss nyligen, säger Andrew Hamilton-Thomas, försäljningsansvarig vid PR-byråns huvudkontor i London.
Citera
2014-05-22, 11:50
Medlem
EvilGs avatar
Jag tror att det är en moderat.

Sen behöver man inte redovisa gåvor som är under 150€, däremot är 58.000 kronor en del.
Citera
2014-05-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Jag tror att det är en moderat.

Sen behöver man inte redovisa gåvor som är under 150€, däremot är 58.000 kronor en del.
Verkar som pr-byrån tjänat pengar i detta genom att fakturera kunder som vill lyfta upp ett visst budskap/utspel.
Senast redigerad av narcissist_ 2014-05-22 kl. 11:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in