Det är Marit Paulsen (FP) och Mikael Gustafsson (V). Paulsen är FP:s förstanamn och Gustafsson V:s andranamn.
En väldig skandal, detta kommer drabba deras partier och deras förtroende hårt.
Citat:
Utspel i tidning beställs
Vad som inte framgår i tidningen är att utspelen är beställda av myndigheter, företag och organisationer. Efter ett tips kontaktar vi DODS och utger oss för att vara intresserade av att köpa deras tjänster. Hamilton-Thomas ger oss en detaljerad beskrivning av hur deras säljupplägg fungerar.
– Du berättar för mig vilken fråga du vill lyfta och ger oss namn på 4-5 parlamentariker eller EU-kommissionärer som du vill ska skriva om din fråga, berättar Hamilton-Thomas.
Utvalda politiker kontaktas
PR-byrån kontaktar därefter de utvalda politikerna och den som anlitas skriver en text som förankras hos kunden. Är kunden inte nöjd ber DODS politikern ändra texten.
– Det är en dialog mellan oss, den utvalde politikern och dig. Eftersom du är kund publiceras utspelet inte förrän du är nöjd med innehållet, säger Hamilton-Thomas.
http://www.svt.se/nyheter/val2014/kop-en-eu-politiker-for-6-500-euro
Citat:
– Rent moraliskt är det parlamentarikerna vi ska hänga när en lobbyist vinner, säger Paulsen till SVT Nyheter.
Hur ser du då på situationer där du approcheras av pr-byråer eller lobbyister?
– Slänger ut dem. Förlåt, men jag är en asocial tant som inte är så artig, säger Marit Paulsen.
Också Mikael Gustafsson, andranamn för vänsterpartiet i EU-valet, säger till SVT Nyheter att han inte samarbetar med lobbyister eller PR-firmor.
Ändå framhålls bägge två särskilt av PR-byrån DODS, då SVT frågar vilka svenska EU-politiker DODS har bra samarbete med.
Citat:
Men Marit Paulsen, Folkpartiets förstanamn i valet till EU-parlamentet, skrev bara under april månad två artiklar i The Parliament Magazine. Initiativet togs av pr-byrån DODS visar mejl-kommunikation SVT tagit del av.
– Parliament Magazine ser jag nog på skrivbordet, men vete fan om jag har läst den, säger Paulsen när vi frågar om hon känner till tidningen. Att hon skrivit för den medger hon först när vi visar DODS lista på svenska EU-parlamentariker.
http://www.svt.se/nyheter/val2014/marit-paulsen-ingen-aning-att-det-var-en-lobbytidning