Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Ja men precis!
Jag skulle kalla även beteendemässiga avvikelser, oavsett hur liten andel det gäller, naturliga även de. Det är nog meningen att man ska tänka naturligt = normalt här, men jag tycker inte det hjälper. Jag vill inte säga att majoriteten avgör vad som är normalt, i så fall är det ju relativt, en sak kan vara normal för en tid eller plats men onormal överallt annars. Jag vet inte hur man ska definiera normalt, när det gäller saker är det väl inte omöjligt men beteenden och idéer, vad behöver ett beteende uppfylla för att vara normalt eller onormalt?
Vanligtvis (och i frågeställningen) används ordet "naturligt" kanske (för sakens skull) på samma sätt som "normalt", vad definitionen för normalt är vet jag inte och är tveksam till att vi även med definitionen får klarhet i vad som egentligen är normalt/naturligt.
Jag brukar göra det lätt för mig och anta att något som är väldigt vanligt förekommande, 50% eller mer är normalt. Svårt att argumentera för att det är onormalt i varje fall.

Sen kan ett beteende vara mer eller mindre normalt inom olika grupper. Exempelvis är det normalt bland män att stå och pissa och onormalt bland kvinnor. Jag antar att det ser ut på det viset över hela världen men jag är inte säker, men bland svenska män är påståendet sant.
Så om vi håller oss till Sverige för enkelhetens skull så skulle jag påstå att feminism är onormalt, och i sammanhanget som ordet "naturligt" möjligtvis användes så är även feminism onaturligt.
Men då förutsätter jag att ordet naturligt använts på det sättet, även om jag är hyfsat övertygad om att det inte använts på det viset utan mer på ett biologistiskt vis.
Och då sitter vi fast på ruta ett igen där vi förgäves försöker fastställa vad som är naturligt och vad som inte är det, och drömmer oss bort i filosofins värld där allt är möjligt, fast kanske inget är möjligt...
Nu låter det säkert som om att jag har något emot filosofi men det har jag inte.
Nej, det blir nog inget svar på den här frågeställningen.