2014-05-21, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Beskrivningen av feminism i TS är inte särskilt utförlig men jag kan låta det passera och gå in på huvudfrågan.

Min bestämda uppfattning är att allt människor tar sig för är naturligt. Antydan här är alltså att det skulle vara onaturligt med feminism, onaturligt för att det går mot det naturliga, som i det här fallet är att som kvinna framhäva sin sexualitet.
Det fungerar inte så, det är naturligt att äta, äter man för mycket så påverkar det ens förmåga att framhäva sin sexualitet, betyder det då att det är onaturligt att äta? Onaturligt att äta för mycket?

Onaturligt är ett konstigt ord, jag vet inte något som borde beskrivas som onaturligt. Naturligt eller övernaturligt är valen vi har. Feminism är inte övernaturligt. Inget som faktiskt finns är övernaturligt (med stor sannolikhet åtminstone), sen kan man väl debattera om ideologier och liknande är saker som finns, det är kanske det TS egentligen menar att göra?

Kan en ideologi vara naturlig? Är tankar naturliga?

Du har för filosofisk syn på frågeställningen.
Med en filosofisk syn på vad som är naturligt eller ej kanske endast övriga djur (ej människor) och dessa djurs reflexmässiga handlingar ses som naturliga, fast kanske inte. Är naturlig ett mått på normalitet? Är djurliv eller liv överhuvudtaget normalitet? Är universum normalitet i ett oändligt tidsspann?

Så om vi håller oss till människor och människors beteende i både nutid och dåtid så kan ej feminism och feministiskt beteende ses som naturligt. Det är en beteendemässig avvikelse, som ej återfinns hos den absoluta majoriteten av människors beteenden.

Eller gör den? Kanske beteendet är naturligt hos majoriteten men detta får aldrig möjligheten att ta sig uttryck då beteendet förtrycks, förskjuts och förkastas av män i alla icke feministiskt upplysta länder?

Mja, det här är nog en frågeställning som det kan tvistas om i all evighet utan att man egentligen kommer någon vart.
Senast redigerad av oLf 2014-05-21 kl. 23:18.
Citera
2014-05-21, 23:28
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Du har för filosofisk syn på frågeställningen.
Med en filosofisk syn på vad som är naturligt eller ej kanske endast övriga djur (ej människor) och dessa djurs reflexmässiga handlingar ses som naturliga, fast kanske inte. Är naturlig ett mått på normalitet? Är djurliv eller liv överhuvudtaget normalitet? Är universum normalitet i ett oändligt tidsspann?

Så om vi håller oss till människor och människors beteende i både nutid och dåtid så kan ej feminism och feministiskt beteende ses som naturligt. Det är en beteendemässig avvikelse, som ej återfinns hos den absoluta majoriteten av människors beteenden.

Eller gör den? Kanske beteendet är naturligt hos majoriteten men detta får aldrig möjligheten att ta sig uttryck då beteendet förtrycks, förskjuts och förkastas av män i alla icke feministiskt upplysta länder?

Mja, det här är nog en frågeställning som det kan tvistas om i all evighet utan att man egentligen kommer någon vart.

Ja men precis!

Jag skulle kalla även beteendemässiga avvikelser, oavsett hur liten andel det gäller, naturliga även de. Det är nog meningen att man ska tänka naturligt = normalt här, men jag tycker inte det hjälper. Jag vill inte säga att majoriteten avgör vad som är normalt, i så fall är det ju relativt, en sak kan vara normal för en tid eller plats men onormal överallt annars. Jag vet inte hur man ska definiera normalt, när det gäller saker är det väl inte omöjligt men beteenden och idéer, vad behöver ett beteende uppfylla för att vara normalt eller onormalt?
Citera
2014-05-21, 23:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
...
Det intressanta är att studera hur en uttalad feminist skulle reagera om hon hamnade i en familjsituation där hennes politiska uppfattning om systerskap etc skulle hamna i konflikt med hennes egenintressen, tex att hennes man förlorar jobbet till en kvinna till följd av kvotering.
...
Hon skulle ta ut skilsmässa efter ett tag. I en vårdnadstvist skulle se mannens situation vändas mot honom.
Citera
2014-05-21, 23:39
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ja men precis!

Jag skulle kalla även beteendemässiga avvikelser, oavsett hur liten andel det gäller, naturliga även de. Det är nog meningen att man ska tänka naturligt = normalt här, men jag tycker inte det hjälper. Jag vill inte säga att majoriteten avgör vad som är normalt, i så fall är det ju relativt, en sak kan vara normal för en tid eller plats men onormal överallt annars. Jag vet inte hur man ska definiera normalt, när det gäller saker är det väl inte omöjligt men beteenden och idéer, vad behöver ett beteende uppfylla för att vara normalt eller onormalt?

Självfallet är det normala relativt, en rakt igenom subjektiv kvalitet, det som är "enligt normen", från latinets 'norma' - det som rymms i kvadraten. "Naturligt" däremot tycker jag är en närmast hopplös sak att definiera.
Citera
2014-05-21, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Seriöst? Du tycker alltså att det är samma sak att "välja ett låglönejobb" och att "desperat leta efter det yrke som ger absolut sämst betalning (dvs att välja ett jobb pga att det har låg lön"?

Här gör du dig skyldig till Bristande förmåga till logiskt tänkande nr1.
Bah! Skriver du: " ......att kvinnor väljer låglönejobb i större utsträckning än män." så lämnar du flanken helt öppen, du får därmed stå ditt kast när jag ger dig ett rejält tjuvnyp där. Garden pavlov!

Seriöst, så väljer inte kvinnor låglönejobb nej, de låga lönerna "väljer" kvinnor. Och jepp helt seriös.

Citat:
Nej, det är inte en allmän "kännedom". Däremot en teori som saknar evidens. Eller har du någon signifikant statistik som kan visa på ett sådant entydigt samband? Och snälla, dra inte upp exemplet med läraryrket. En fluga gör nämligen ingen sommar.

baggis....behöver du mer så kan jag rota fram åt dig i morgon
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lon-efter-kon-sanker-hela-yrkesgrupper_7721442.svd

Citat:
Aha, så du tror att folk tänker "Sjuksköterska. Det är ett jobb som existerar och måste göras. Jag får väl ta det då! Någon måste ju göra det. Fast egentligen skulle jag hellre vilja bli rörmokare."

Eller inte. Folk väljer sjuksköterskeprogrammet för att de vill bli sjuksköterskor.

För det första finns inget yrke som heter sjukskötare.
haha finns det visst det... kan du inte svenska, påg?

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista
http://www.kommunarbetsgivarna.fi/sv/kommunen-som-arbetsgivare/yrken/sjukskotare/Sidor/default.aspx

Citat:
För det andra är det korkat att värdera ett yrke utifrån hur länge man suttit i skolbänken. Det tar t.ex. 4 år att bli operationssjuksköterska, och vad gör då en sådan? Räcker över instrument, tvättar patienten, håller ordning i salen, administrerar och dylika sysslor. Jävligt "svårt". Och om vi nu ska va såna. En psykolog läser 5 år på högskolan, en ssk 3. Enligt din logik borde då en psykolog tjäna 5/3 av ssk:s lön, dvs drygt 41000 kr (medellön ssk 24.698 kr). Gör de då det? Nej, en psykolog har en medellön på 32.356 kr. Trots att andelen män i psykologyrket är 200% högre än andelen män i sjuksköterskeyrket. Hur förklarar feministerna det?

http://www.scb.se/statistik/_publikationer/UF0521_1990I30_BR_A40BR1001.pdf
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Sjukskoterska-1226
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Psykolog-1237

Du menar man läser 4 år till operationsskötare ( ) och ägnar 3 år till att flörta med doktorn?
( klart logik fel A.) de läser 4 år men gör inget "svårt" på jobbet, ALLA kan göra det. jaha du.

Psykologer är 70% kvinnor, och jupp har haft en nedgående lönekurva.
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/UF0521_1990I30_BR_A40BR1001.pdf ) s. 43)

Citat:
Seriöst? Så du menar att en logisk följd av 1) "Det är inte sant att: ju mer man diskuterar ett ämne, desto fler belägg får man" är 2) "Ju mindre man diskuterar en sak, desto fler belägg får man" ???

Här gör du dig skyldig till Bristande förmåga till logiskt tänkande nr2. Det du gör är samma sak som det här: Jag: "Det är inte sant att ju längre man är desto smartare är man". Du: "Aha! Alltså: ju kortare man är desto smartare är man"

Hoppas för din skull att du bara hade väldigt otur när du tänkte i ditt föregående inlägg, och att detta inte är ett mönster.

Du som gick emot mitt påstående varvid jag frågade om det var mer logiskt med motsatt.
Ditt exempel har ingen logisk korrelation. ( längd och smarthet åtföljs inte direkt) mitt har det dock. För jo sätter man sig in i ett ämne, via att diskutera, googla runt, leta källor som man sitter och lusläser för att ha nått riktigt smarrigt att dänga i motståndarens huvud så jepp...då blir man lite inläst.
Så...bristande logik B. Hoppas du inte tänker gå igenom hela alfabetet.

går inget bra det här för pavlovan...

Sov gott.
Citera
2014-05-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ja men precis!

Vanligtvis (och i frågeställningen) används ordet "naturligt" kanske (för sakens skull) på samma sätt som "normalt", vad definitionen för normalt är vet jag inte och är tveksam till att vi även med definitionen får klarhet i vad som egentligen är normalt/naturligt.

Jag brukar göra det lätt för mig och anta att något som är väldigt vanligt förekommande, 50% eller mer är normalt. Svårt att argumentera för att det är onormalt i varje fall.
Sen kan ett beteende vara mer eller mindre normalt inom olika grupper. Exempelvis är det normalt bland män att stå och pissa och onormalt bland kvinnor. Jag antar att det ser ut på det viset över hela världen men jag är inte säker, men bland svenska män är påståendet sant.

Så om vi håller oss till Sverige för enkelhetens skull så skulle jag påstå att feminism är onormalt, och i sammanhanget som ordet "naturligt" möjligtvis användes så är även feminism onaturligt.
Men då förutsätter jag att ordet naturligt använts på det sättet, även om jag är hyfsat övertygad om att det inte använts på det viset utan mer på ett biologistiskt vis.
Och då sitter vi fast på ruta ett igen där vi förgäves försöker fastställa vad som är naturligt och vad som inte är det, och drömmer oss bort i filosofins värld där allt är möjligt, fast kanske inget är möjligt...

Nu låter det säkert som om att jag har något emot filosofi men det har jag inte.

Nej, det blir nog inget svar på den här frågeställningen.
Citera
2014-05-22, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Hela grundidén med feminism är att motverka de normer som finns i samhället. Man tror alltså att människan - oavsett kön, är lika och att man sen med årens gång indoktrineras in i olika "fack" vilket då också ska förklara varför tjejer respektive killar "dras" till olika typer av yrken som i sin tur påverkar statistiken på löneinkomsterna.

Men, eftersom feminister är emot dessa normer, varför följer man dom själv? Jag såg nyligen en grupp feminister(ca 20tjejer och några killar) ha ett möte och en sak jag la märke till var att varenda tjej klädde sig väldigt feminint, dvs dom allihop hade tighta kläder på sig och det var tydligt att dom ville framhäva kroppsformer likt andra tjejer och därmed sexualisera sig själva.

Så en följd fråga blir då: Är feminism naturligt? ligger det i kvinnans natur att sexualisera sig själv?

Feminismen går emot allt som är naturligt, men feministen lever aldrig som hen lär så det går jämnt upp. Det finns alltid undantag och ursäkter för att säga en sak och bete sig tvärtom. Hyckleriet är norm. Feministens ambition i frågan är dock irrelevant. Det går ändå inte att vinna mot naturen. Karriärfeministen är åtminstone ärlig mot sig själv.

Feminismen har, eller utnyttjar, en rad naturliga egenskaper. Det gör det möjligt att påverka massan med feminism. Kvinnans skyddsvärde gör att kvinnor kan placeras i en offerroll. Det skulle aldrig gå att dra den valsen om män, även fast män i flera avseenden bevisligen är offer. Bevisligen dör fler män i krig, på våra arbetsplatser, i självmord och så vidare. Det kallas lite skämtsamt för att kvinnor mår psykiskt dåligt och i den andan rullar feminismen på. Feminismen kommer med ett förakt mot manlig svaghet, med ett fokus på toppar och en total blindhet för helheter. Feminismen följer bristfällig eller ingen logik alls och spelar på känslor och godtyckligt självrättfärdigande. Du behöver inte vara orättvist behandlad eller förtryckt. Det räcker med en känsla av orättvisa eller förtryck.

Därför kan man säga att feminismen ärver eller spelar på naturliga egenskaper, som är mer utpräglade, eller åtminstone mer frekvent förekommande, hos ett specifikt kön. Feminismen framstår därmed som både logisk och naturlig.
Senast redigerad av betongtrollet 2014-05-22 kl. 00:08.
Citera
2014-05-22, 01:46
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Feminism är en psykos som uppstår när kvinnor när kvinnor inte blir förtryckta.

I så fall har vi många psykopater ute i arbetslivet, för den som inte är feminist blir sällan accepterad bland jobbarkompisarna.

Men ni karlar får ta på er skulden, för ni har inte klagat på feminismen någon annanstans än här på Flashback. Ute i verkliga livet är ni så fogliga, så. Duttiga vovsingar är vad ni är.
Citera
2014-05-22, 05:41
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Njet, kvinnor sitter inte och letar desperat efter det yrket som ger absolut sämst betalning.
Det är snarare så att de jobb som av tradition varit just kvinnors domäner, barn, åldringar, sjukvård, städning etc. anses som mindre status och därmed lägre betalda. utom naturligtvis de få yrken inom dessa sfärer som varit manliga av tradition ex. läkare.
Om stora grupper skulle ta ert ständiga " det är upp till individen" på allvar och skita i att utbilda sig till sjuksyror, dagispersonal ,skola etc. och vägra ta hand om sina ungar skulle hela samhället stanna. Utan folk som tar hand om dessa våra basbehov så stannar rubb och stubb upp. Därför ska fakstiskt dessa jobb ge en betalning som står i korrelation med övriga lönemarknanden.
3: an har jag massor med belägg för, eftersom jag har diskuterat detta betydligt längre än du har suttit här och ringt i klockor

Utan klassikt "manliga" yrken inom infrastruktur så som vatten/avlopp, el/telefoni skulle hela samhället stanna. Utan folk som tar hand om dessa våra basbehov så stannar rubb och stubb upp. återigen försöker du göra det till att stackars kvinnor axlar ett ansvar av rent 100% alturistiska skäl, för att samhället ska gå runt. varför kan dom inte börja köra sopbil då? det är minst lika viktigt. sedan "ska" lön inom offentlig sektor stå i korrelation? varför? det är skattepengar dom använder, varför inte börja jobba inom den privata sektorn om lön är sp viktigt?
Citera
2014-05-22, 14:13
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Självfallet är det normala relativt, en rakt igenom subjektiv kvalitet, det som är "enligt normen", från latinets 'norma' - det som rymms i kvadraten. "Naturligt" däremot tycker jag är en närmast hopplös sak att definiera.

Jo, fast.. Om man tar en människa till exempel, där kan jag föreställa mig en ganska klar definition på vad normal är, normalfungerande, "onormala" blir i så fall personer med svårare typer av funktionsnedsättningar. Om man vill definiera normal strikt som majoritet så får man t ex säga att det är normalt att vara man, onormalt att vara kvinna (då ration för världens befolkning är ca 101 män på 100 kvinnor), eller varför inte att en normal människa är östasiat. Det blir inte alls lika lätt om man talar om beteende eller åsikter, jag skulle kanske kunna säga att onormalt beteende är ett beteende som är orsakat av annan onormalitet.

(Det låter nog lite illa att tala om andra människor som onormala så här men jag lägger inget värde i det, vill man definiera normal på det här sättet så bör man inte påstå att normalt är bättre eller mer värt än onormalt. Normalt ska läsas som standard i sammanhanget.)

Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Vanligtvis (och i frågeställningen) används ordet "naturligt" kanske (för sakens skull) på samma sätt som "normalt", vad definitionen för normalt är vet jag inte och är tveksam till att vi även med definitionen får klarhet i vad som egentligen är normalt/naturligt.

Jag brukar göra det lätt för mig och anta att något som är väldigt vanligt förekommande, 50% eller mer är normalt. Svårt att argumentera för att det är onormalt i varje fall.
Sen kan ett beteende vara mer eller mindre normalt inom olika grupper. Exempelvis är det normalt bland män att stå och pissa och onormalt bland kvinnor. Jag antar att det ser ut på det viset över hela världen men jag är inte säker, men bland svenska män är påståendet sant.

Så om vi håller oss till Sverige för enkelhetens skull så skulle jag påstå att feminism är onormalt, och i sammanhanget som ordet "naturligt" möjligtvis användes så är även feminism onaturligt.
Men då förutsätter jag att ordet naturligt använts på det sättet, även om jag är hyfsat övertygad om att det inte använts på det viset utan mer på ett biologistiskt vis.
Och då sitter vi fast på ruta ett igen där vi förgäves försöker fastställa vad som är naturligt och vad som inte är det, och drömmer oss bort i filosofins värld där allt är möjligt, fast kanske inget är möjligt...

Nu låter det säkert som om att jag har något emot filosofi men det har jag inte.

Nej, det blir nog inget svar på den här frågeställningen.

Fast borde inte feminism, speciellt i Sverige, "feminismens Nordkorea", vara normalt med det resonemanget? Jag tror du har rätt i att det är en mer biologisk betydelse TS tänkt sig, men jag kan inte förstå hur något skulle kunna stämma in på det. Jag tror han menar att onaturligt är något som strider mot något annat som är naturligt men jag tycker det är en missuppfattning. Det är tvärtom vanligt att naturliga saker strider mot varann. Antiloper är naturliga men det är lejon också..
Citera
2014-05-22, 15:52
Medlem
Engelskas avatar
Citat:

Traditionellt sett (ontologiskt sett om vi ska vara filosofiska) så har natur definierats i motsatsförhållande till kultur; dvs, natur är det som existerar oberoende av människors handlingar, kultivering och vilja. Detta innebär givetvis en massa problem som alla dikotomier gör; är exempelvis luften naturlig när den är fylld av avgaser skapade av människans kultur? Jag vet inte, men vi människor finner det i varje fall meningsfullt att göra distinktioner mellan det kulturella och naturliga annars så skulle vi ju inte använda de uttrycken. "Naturligt" används ju också normativt, där "onaturligt" ses som dåligt -- men begreppet kan ju även användas som "logiskt"/"förklarligt" ("det är naturligt att man blir ledsen när ens älskade dör"). Men vi människor behöver inte heller tydliga distinktioner för att kategorisera världen (när blir en novell en roman? När blir det ett långt gångavstånd till stranden? Jag vet inte, men det behöver jag heller inte veta för konventionen om vad som gör en skönlitterär text till novell eller roman eller bedömer avståndet till en plats som långt ifrån eller nära räcker gott och väl.)

Ontologiskt sett så existerar inte feminism utanför de mänskliga kulturerna, inte vad jag vet i alla fall. Men det gör inte heller slipade diamanter, cancerdiagnoser, presidentval och porrkonsumtion eller för den delen antifeminism.
Senast redigerad av Engelska 2014-05-22 kl. 15:55.
Citera
2014-05-23, 13:41
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Bah! Skriver du: " ......att kvinnor väljer låglönejobb i större utsträckning än män." så lämnar du flanken helt öppen, du får därmed stå ditt kast när jag ger dig ett rejält tjuvnyp där. Garden pavlov!

Seriöst, så väljer inte kvinnor låglönejobb nej, de låga lönerna "väljer" kvinnor. Och jepp helt seriös.

1. Det finns yrken man kan klassificera som låglöneyrken.
2. Kvinnor väljer dessa yrken i högre grad än män.

Ergo: Kvinnor väljer låglöneyrken i högre grad än män. Svårare än så är det inte. Enkel fakta och logisk härledning. Att löner skulle vara kapabla att göra val är givetvis befängt.

Citat:
baggis....behöver du mer så kan jag rota fram åt dig i morgon
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lon-efter-kon-sanker-hela-yrkesgrupper_7721442.svd

Den där debattartikeln bevisade inte att lönediskriminering förekommer, det hoppas jag att du förstår om du tänker efter lite.

Citat:
Vision har analyserat nya siffor från Statistiska Centralbyrån, SCB. Det handlar om lönestatistik i 43 olika yrkesgrupper. Siffrorna visar på ett linjärt samband mellan lönen i ett yrke och könsfördelningen i yrket. Ju större andel kvinnor i yrket, desto lägre är lönen. Ju större andel män i yrket, desto högre är lönen

Vad säger detta? Jo, att det finns ett samband mellan lön och könsfördelning. Att det skulle röra sig om ett orsakssamband är dock fortfarande lååååångt från bevisat. Att förstå skillnaden mellan ett samband och ett orsakssamband är rätt grundläggande för att förstå statistik överhuvudtaget. Så du får nog leta fram nåt bättre, om du har nåt.

Citat:
haha finns det visst det... kan du inte svenska, påg?

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista
http://www.kommunarbetsgivarna.fi/sv/kommunen-som-arbetsgivare/yrken/sjukskotare/Sidor/default.aspx

Extremt komiskt att du länkar till en FINSK hemsida för att bevisa att det existerar en yrkestitel som heter 'sjukskötare'. Ja det gör det. I FINLAND. I Sverige existerar det inget sådant yrke.

Citat:
Du menar man läser 4 år till operationsskötare ( ) och ägnar 3 år till att flörta med doktorn?
( klart logik fel A.) de läser 4 år men gör inget "svårt" på jobbet, ALLA kan göra det. jaha du.

Psykologer är 70% kvinnor, och jupp har haft en nedgående lönekurva.
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/UF0521_1990I30_BR_A40BR1001.pdf ) s. 43)

Ja, och sen ägnar de ca 1 år åt att lära sig tvätta händerna korrekt.

Står ingenting om löneutvecklingen för psykologer i länken. Och faktum kvarstår: trots en högre andel män så tjänar de mindre än sjuksköterskor relativt sin utbildningslängd.

Citat:
Du som gick emot mitt påstående varvid jag frågade om det var mer logiskt med motsatt.
Ditt exempel har ingen logisk korrelation. ( längd och smarthet åtföljs inte direkt) mitt har det dock. För jo sätter man sig in i ett ämne, via att diskutera, googla runt, leta källor som man sitter och lusläser för att ha nått riktigt smarrigt att dänga i motståndarens huvud så jepp...då blir man lite inläst.
Så...bristande logik B. Hoppas du inte tänker gå igenom hela alfabetet.

går inget bra det här för pavlovan...

Sov gott.

Man blir "lite mer inläst" ja. Men man får inte automatiskt mer belägg för sin tes p.g.a detta. Det var där logiken brast.

Går alldeles utmärkt för mig hörru du. Bor du i Finland för övrigt? Hälsa muminmamman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in