2014-05-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Hela grundidén med feminism är att motverka de normer som finns i samhället. Man tror alltså att människan - oavsett kön, är lika och att man sen med årens gång indoktrineras in i olika "fack" vilket då också ska förklara varför tjejer respektive killar "dras" till olika typer av yrken som i sin tur påverkar statistiken på löneinkomsterna.

Men, eftersom feminister är emot dessa normer, varför följer man dom själv? Jag såg nyligen en grupp feminister(ca 20tjejer och några killar) ha ett möte och en sak jag la märke till var att varenda tjej klädde sig väldigt feminint, dvs dom allihop hade tighta kläder på sig och det var tydligt att dom ville framhäva kroppsformer likt andra tjejer och därmed sexualisera sig själva.

Så en följd fråga blir då: Är feminism naturligt? ligger det i kvinnans natur att sexualisera sig själv?

Feminism är inte naturligt. Orsaken är att den feministiska samhällssynen omöjligen kan fungera i ett natursamhälle. Den förutsätter en hög ekonomisk och teknisk nivå i samhället, förutan vilka den inte kan existera. I äldre tiders samhällen, var de allra flesta kvinnor, liksom de allra flesta män, tvungna att vara gifta för att t ex gården skulle fungera. Detta ledde också till många graviditeter, som det var besvärligt med familjeplanering, även om sådan ofta fanns. Många kvinnor, kanske de flesta i fertil ålder, blev efter giftermålet för rätt många år antingen gravida eller ammandes. Det vill säga, de blev knutna till hemmet. Att i ett sådant samhälle hävda feministiska principer av de slag som vi ser i vår tid, var så klart orimligt. Nu skall man hålla i minnet att svenska kvinnor ändå över tid kan anses ha haft en stark ställning i både familj och samhälle, men det marxistiska derivat som feminismen ändå är, blir omöjlig att tillämpa i äldre tiders samhällen. Därför är den varken naturlig, eller ens användbar - inte ens i vår tid.
Citera
2014-05-21, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Du "glömde" den viktigaste orsaken i din lilla lista, nämligen att kvinnor väljer låglönejobb i större utsträckning än män. Det är upp till individen själv att prioritera i livet, det gäller både familj och karriärval. Vad feminismen vill göra är att bortse från egenansvaret, vilket är en typisk vänsteridé. När något inte blir som man tänkt sig så skyller man på någon annan, i feminismens fall på normer, patriarkala strukturer och diskriminering.

Punkt 3 har du inga belägg för, och det vet du, eftersom detta inte är första gången du diskuterar detta ämne.

Njet, kvinnor sitter inte och letar desperat efter det yrket som ger absolut sämst betalning.
Det är snarare så att de jobb som av tradition varit just kvinnors domäner, barn, åldringar, sjukvård, städning etc. anses som mindre status och därmed lägre betalda. utom naturligtvis de få yrken inom dessa sfärer som varit manliga av tradition ex. läkare.
Om stora grupper skulle ta ert ständiga " det är upp till individen" på allvar och skita i att utbilda sig till sjuksyror, dagispersonal ,skola etc. och vägra ta hand om sina ungar skulle hela samhället stanna. Utan folk som tar hand om dessa våra basbehov så stannar rubb och stubb upp. Därför ska fakstiskt dessa jobb ge en betalning som står i korrelation med övriga lönemarknanden.
3: an har jag massor med belägg för, eftersom jag har diskuterat detta betydligt längre än du har suttit här och ringt i klockor
Citera
2014-05-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Njet, kvinnor sitter inte och letar desperat efter det yrket som ger absolut sämst betalning.
Det är snarare så att de jobb som av tradition varit just kvinnors domäner, barn, åldringar, sjukvård, städning etc. anses som mindre status och därmed lägre betalda. utom naturligtvis de få yrken inom dessa sfärer som varit manliga av tradition ex. läkare.
Om stora grupper skulle ta ert ständiga " det är upp till individen" på allvar och skita i att utbilda sig till sjuksyror, dagispersonal ,skola etc. och vägra ta hand om sina ungar skulle hela samhället stanna. Utan folk som tar hand om dessa våra basbehov så stannar rubb och stubb upp. Därför ska fakstiskt dessa jobb ge en betalning som står i korrelation med övriga lönemarknanden.
3: an har jag massor med belägg för, eftersom jag har diskuterat detta betydligt längre än du har suttit här och ringt i klockor

Dom får redan betalt men är det inte nog kan dom ju göra som du skrev. Så arbetare i alla tider fått betalt, strejka, protestera etc tills dom viker sig.
Citera
2014-05-21, 14:35
Medlem
Om något är "naturligt" eller inte känns som en ickefråga. Frågan är om det är bra och rättvist. Vilket feminismen inte kan beskyllas för.
Citera
2014-05-21, 15:13
Medlem
hansl77s avatar
Feminism är ideologisk och alltså inte organisk eller naturlig om man så vill.
Citera
2014-05-21, 15:46
Medlem
GodeGorans avatar
Citat:
Hela grundidén med feminism är att motverka de normer som finns i samhället. Man tror alltså att människan - oavsett kön, är lika och att man sen med årens gång indoktrineras in i olika "fack" vilket då också ska förklara varför tjejer respektive killar "dras" till olika typer av yrken som i sin tur påverkar statistiken på löneinkomsterna.

Men, eftersom feminister är emot dessa normer, varför följer man dom själv? Jag såg nyligen en grupp feminister(ca 20tjejer och några killar) ha ett möte och en sak jag la märke till var att varenda tjej klädde sig väldigt feminint, dvs dom allihop hade tighta kläder på sig och det var tydligt att dom ville framhäva kroppsformer likt andra tjejer och därmed sexualisera sig själva.

Så en följd fråga blir då: Är feminism naturligt? ligger det i kvinnans natur att sexualisera sig själv?

Alltså, att samhället blir mer "jämställt" som det är idag jämfört med längre bak i tiden tror jag är en naturlig följd av att vi blivit mer civiliserade. Idag känns det dock som man rör ihop jämställdhet med likhet, och hur skulle den 100% jämställda utopin se ut egentligen? Vi kommer alltid hitta olika för- och nackdelar med att vara man respektive kvinna, om män upplever 10 problem just för att de är män och kvinnor upplever 10 problem just för att de är kvinnor, är det jämställt då? Nej, det är för diffust att definiera vad ett 100% jämställt samhälle är och därför är inte dagens feminism naturlig. Självklart kan vi ändå alltid fortsätta sträva efter att alla ska behandlas så bra som möjligt, men inte i feminismens namn

Grejen med tjejer som klär sig "sexualiserat" är att det ständigt av någon anledning problematiseras, av både män och kvinnor. Att söka bekräftelse och uppskattning är en naturlig och stark drivkraft hos alla människor, hur man klär sig har givetvis med detta att göra och om tjejer väljer att klä sig sexigt borde ingen ha något emot det. Vill bara inte höra sen att det är "patriarkatet som tvingar oss att klä oss så här". Ni får klä er precis som ni vill!
Citera
2014-05-21, 16:06
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ja, det är någonting fullständigt naturligt att på olika sätt framhäva sig själv, om det så handlar om kvinnors sätt att anspela på sexualitet eller mäns vilja att framhålla makt eller muskler. Att man samtidigt jobbar för fördelar för sitt kön är fullständigt naturligt. Det intressanta är att studera hur en uttalad feminist skulle reagera om hon hamnade i en familjsituation där hennes politiska uppfattning om systerskap etc skulle hamna i konflikt med hennes egenintressen, tex att hennes man förlorar jobbet till en kvinna till följd av kvotering.

Eller kanske ett väldigt enkelt exempel, hur många av feministerna skulle välja bort smink, attraktiva kläder etc i ett normalt sällskap för att inte ställa upp på "patriarkala idéer" om skönhet.
Citera
2014-05-21, 17:03
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:

Nej, det är klart att de inte gör. Vem har någonsin sagt det? Försök inte skapa några halmgubbar här.

Citat:

Kvinnor väljer oftare yrken som domineras av offentlig sektor. Offentlig sektor ger i stort sett alltid mindre betalt jämfört med motsvarande privat sektor, oavsett om det gäller kvinnor eller män. Det saknar totalt evidens att säga att ett yrke är lågavlönat på grund av att det är många kvinnor som arbetar inom yrket, och att yrket värderas lägre på grund av detta. Det fattar vem som helst som har någorlunda basala kunskaper inom statistik.

Citat:
Om stora grupper skulle ta ert ständiga " det är upp till individen" på allvar och skita i att utbilda sig till sjuksyror, dagispersonal ,skola etc. och vägra ta hand om sina ungar skulle hela samhället stanna. Utan folk som tar hand om dessa våra basbehov så stannar rubb och stubb upp.

Och? Så nu påstår du att kvinnor väljer dessa yrken av filantropiska skäl? Om man nu är så fruktansvärt missnöjd över lönen så kan man låta bli att söka sig till yrket. Detta skulle i så fall kunna skapa en bristsituation, vilket skulle tvinga offentlig sektor att höja lönerna. Basal marknadsekonomi. Tillgång och efterfrågan.

Citat:
Därför ska fakstiskt dessa jobb ge en betalning som står i korrelation med övriga lönemarknanden.

Ja, det tycker jag med. Poliser, lärare, brandmän mfl är minst lika förtjänta av löneförhöjning i så fall.

Citat:

Aha, så ju längre man diskuterar en sak, desto fler belägg får man? Fin logik där du. Men fram med beläggen då. Det vattnas redan i munnen.
Citera
2014-05-21, 20:42
Medlem
[quote=IvanPavlov|48883746]
Citat:
Nej, det är klart att de inte gör. Vem har någonsin sagt det? Försök inte skapa några halmgubbar här.

Tss skriver man så dumt får man skylla sig själv...ska du tramsa med mig sörru får du ha koll på formuleringarna...

Citat:
Kvinnor väljer oftare yrken som domineras av offentlig sektor. Offentlig sektor ger i stort sett alltid mindre betalt jämfört med motsvarande privat sektor, oavsett om det gäller kvinnor eller män. Det saknar totalt evidens att säga att ett yrke är lågavlönat på grund av att det är många kvinnor som arbetar inom yrket, och att yrket värderas lägre på grund av detta. Det fattar vem som helst som har någorlunda basala kunskaper inom statistik.

Handlar i stort om kollektivavtalen och fackförbundens löneförhandlingar. dvs andra fack måste gå med på att höja de med sämst lön. Och pavlovan, ( du vet att det är en fluffig liten dessert eller hur?) är en allmän kännedom att när yrken blir kvinnodominerade så rasar lönerna....så konstigt eller hur?

Citat:
Och? Så nu påstår du att kvinnor väljer dessa yrken av filantropiska skäl? Om man nu är så fruktansvärt missnöjd över lönen så kan man låta bli att söka sig till yrket. Detta skulle i så fall kunna skapa en bristsituation, vilket skulle tvinga offentlig sektor att höja lönerna. Basal marknadsekonomi. Tillgång och efterfrågan.

Nej påstår att kvinnor väljer dessa för att det är yrken som existerar och måste göras. En bsitstistuation inom sjuksyrror har vi redan, de drar till norge och jobbar.

Citat:
Ja, det tycker jag med. Poliser, lärare, brandmän mfl är minst lika förtjänta av löneförhöjning i så fall.
At bli polis tar 2 år på högskola, att bli sjukskötare tar 3 och är lägre betalt.

Citat:
Aha, så ju längre man diskuterar en sak, desto fler belägg får man? Fin logik där du. Men fram med beläggen då. Det vattnas redan i munnen.

aha så du menar att ju mindre man diskuterar en sak dessto mer källor, belägg , koll får man...
ja det verkar ju ypperligt logiskt.
Äsch, jag har just suttit och ältat detta i en tråd till förbannelse...jag ska leta upp tråden till dig.

edit: (FB) Rimliga sifferuppgifter löneskillnader män kvinnor?
Senast redigerad av ScottWalter 2014-05-21 kl. 21:00.
Citera
2014-05-21, 21:09
Medlem
antitotaliterians avatar
Citat:
1. nej det finns familjer som löser detta med att mannen ( eller försåvitt kvinnan) skjuter över lön och pensionspoäng etc till den part som går hemma. Vilket är helt ok, men löser inte de andra problemen, mäns svårighet med att få nära kontakt, enskild vårdnads problemet, barns rätt till sin pappa, minskade karriärmöjligheter för den individen som går hemma, samt arbetsgivares minskade förtroende för gruppen kvinnor, om nu kvinnor fortsätter vara den part som stannar hemma. Rubbet skulle lösas med att man idag delar fair and square arbetet med sina egna barn. Inte så orimligt tycker jag.

2.var tog 2.an vägen ?

3. Inget. men lite tjatigt för kivnnor kanske att ideligen kuta runt och anmäla? samt kostsamt för samhället.

4. Nej anser att arbeten som är av väsentlig vikt för vårt samhälle, är ansträngande och uppbär lång studeitid på höskola ex. sjuksyster ska ha en vettig lön motsvarande andra liknande jobb. Huruvida det är en majoritet kvinnor eller män i dessa yrken ska ha 0 och ingen betydelse.

(se den fetade texten) Detta är en myt!
Feminister har designat ett system som diskriminerar pappor i vårdnadstvister, och i synnerhet de pappor som har (hade) en nära relation med sina barn. Det är en propagandamyt att det skulle ha med mäns generellt mindre uttag av ledighetsbidrag. Feministerna kan upprätthålla sina myter genom att de kontrollerar media och censurerar samt förföljer de som berättar hur det är.

Feminism är en form av självspäkelse (som anorexi eller sexuell masochism, fast riktad mot oskyldiga) vilken uppkommer när kvinnor har en för bekväm tillvaro.
Citera
2014-05-21, 22:27
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Tss skriver man så dumt får man skylla sig själv...ska du tramsa med mig sörru får du ha koll på formuleringarna...

Seriöst? Du tycker alltså att det är samma sak att "välja ett låglönejobb" och att "desperat leta efter det yrke som ger absolut sämst betalning (dvs att välja ett jobb pga att det har låg lön"?

Här gör du dig skyldig till Bristande förmåga till logiskt tänkande nr1.

Citat:
är en allmän kännedom att när yrken blir kvinnodominerade så rasar lönerna....så konstigt eller hur? [/url]

Nej, det är inte en allmän "kännedom". Däremot en teori som saknar evidens. Eller har du någon signifikant statistik som kan visa på ett sådant entydigt samband? Och snälla, dra inte upp exemplet med läraryrket. En fluga gör nämligen ingen sommar.

Citat:
Nej påstår att kvinnor väljer dessa för att det är yrken som existerar och måste göras. En bsitstistuation inom sjuksyrror har vi redan, de drar till norge och jobbar.[/url]

Aha, så du tror att folk tänker "Sjuksköterska. Det är ett jobb som existerar och måste göras. Jag får väl ta det då! Någon måste ju göra det. Fast egentligen skulle jag hellre vilja bli rörmokare."

Eller inte. Folk väljer sjuksköterskeprogrammet för att de vill bli sjuksköterskor.

Citat:
At bli polis tar 2 år på högskola, att bli sjukskötare tar 3 och är lägre betalt.[/url]

För det första finns inget yrke som heter sjukskötare.

För det andra är det korkat att värdera ett yrke utifrån hur länge man suttit i skolbänken. Det tar t.ex. 4 år att bli operationssjuksköterska, och vad gör då en sådan? Räcker över instrument, tvättar patienten, håller ordning i salen, administrerar och dylika sysslor. Jävligt "svårt". Och om vi nu ska va såna. En psykolog läser 5 år på högskolan, en ssk 3. Enligt din logik borde då en psykolog tjäna 5/3 av ssk:s lön, dvs drygt 41000 kr (medellön ssk 24.698 kr). Gör de då det? Nej, en psykolog har en medellön på 32.356 kr. Trots att andelen män i psykologyrket är 200% högre än andelen män i sjuksköterskeyrket. Hur förklarar feministerna det?

http://www.scb.se/statistik/_publikationer/UF0521_1990I30_BR_A40BR1001.pdf
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Sjukskoterska-1226
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Psykolog-1237

Citat:
aha så du menar att ju mindre man diskuterar en sak dessto mer källor, belägg , koll får man...
ja det verkar ju ypperligt logiskt.
Äsch, jag har just suttit och ältat detta i en tråd till förbannelse...jag ska leta upp tråden till dig.

edit: (FB) Rimliga sifferuppgifter löneskillnader män kvinnor?

Seriöst? Så du menar att en logisk följd av 1) "Det är inte sant att: ju mer man diskuterar ett ämne, desto fler belägg får man" är 2) "Ju mindre man diskuterar en sak, desto fler belägg får man" ???

Här gör du dig skyldig till Bristande förmåga till logiskt tänkande nr2. Det du gör är samma sak som det här: Jag: "Det är inte sant att ju längre man är desto smartare är man". Du: "Aha! Alltså: ju kortare man är desto smartare är man"

Hoppas för din skull att du bara hade väldigt otur när du tänkte i ditt föregående inlägg, och att detta inte är ett mönster.
Citera
2014-05-21, 22:57
Medlem
Sir Dwains avatar
Beskrivningen av feminism i TS är inte särskilt utförlig men jag kan låta det passera och gå in på huvudfrågan.

Min bestämda uppfattning är att allt människor tar sig för är naturligt. Antydan här är alltså att det skulle vara onaturligt med feminism, onaturligt för att det går mot det naturliga, som i det här fallet är att som kvinna framhäva sin sexualitet.
Det fungerar inte så, det är naturligt att äta, äter man för mycket så påverkar det ens förmåga att framhäva sin sexualitet, betyder det då att det är onaturligt att äta? Onaturligt att äta för mycket?

Onaturligt är ett konstigt ord, jag vet inte något som borde beskrivas som onaturligt. Naturligt eller övernaturligt är valen vi har. Feminism är inte övernaturligt. Inget som faktiskt finns är övernaturligt (med stor sannolikhet åtminstone), sen kan man väl debattera om ideologier och liknande är saker som finns, det är kanske det TS egentligen menar att göra?

Kan en ideologi vara naturlig? Är tankar naturliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in