2014-05-21, 22:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Varför ska någon motbevisa något som är totalt ointressant för ett fall som redan är dömt och klart,.
Frågan är väl snarare vad bloggaren vill uppnå med att svamla ohindrat på den här bloggen.
Om jag hade upptäckt något galet så skulle jag vända mig till rätt instans för att se till så det kom till sin rätt, och inte sitta som den här bloggaren.

Andras resonemang? Snälla du den som läser dessa resonemangen kommer skratta i sömnen, så säger det inget så vet inte jag. Är du också en idiot?

En dom är aldrig stängd, resning kan begäras närhelst nya bevis kan läggas fram som kan innebära en annan bedömning i skuldfrågan, att du inte vet det utgår jag ifrån, därför berättar jag det för dig. En dom kan vara aktuell att diskutera i evinnerlig tid även om du är av den sorten som har ett behov av att sätta punkt, har du dåligt tålamod eller lider av något psykiskt besvär, verkar inte riktigt frisk tycker jag, men det vet du att jag misstänker.
Citera
2014-05-21, 22:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Funderade på en sak.

Den såkallade bild X förekommer enligt bloggaren inte i FUP va? Om så är fallet borde väl trovärdigheten vara högre? Då har ju bloggaren en bild i bildserien som inte tidigare publicerats vilket styrker trovärdigheten.
Bild X finns inte i FUP.
Citera
2014-05-21, 22:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En dom är aldrig stängd, resning kan begäras närhelst nya bevis kan läggas fram som kan innebära en annan bedömning i skuldfrågan, att du inte vet det utgår jag ifrån, därför berättar jag det för dig. En dom kan vara aktuell att diskutera i evinnerlig tid även om du är av den sorten som har ett behov av att sätta punkt, har du dåligt tålamod eller lider av något psykiskt besvär, verkar inte riktigt frisk tycker jag, men det vet du att jag misstänker.

Ska man begära resning på bilderna som ligger på bloggen? Och sen anklaga polisen för att sätta fast KJ.
Snälla meddela mig då det sker för det vill jag inte missa.

Jag är full klar med bevisningen i fallet precis som domstolen, och jag finner ingen anledning att sitta och konspirera det finns trådar för det och det är tragiskt att man får lov att göra det i ett aktuellt brott. Nivån är liksom allt för låg om du förstår vad det innebär. Det är inte ett ämne för dårar bara utan även normala ska diskutera mordet i Boden. Du trodde kanske att det inte fanns på forumet? Jo dom finns och dom anser att konspirationerna som framförs om plantering av polisen inte hör hemma i fallet.
Citera
2014-05-21, 22:46
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du kan väl motbevisa informationen i bloggen och bekräfta att bilderna är en bluff om du nu är så misstänksam mot äktheten? Kan du inte motbevisa så förstår jag inte varför du ens öppnar brödfittan och kritiserar andras resonemang. Finns det något som ens antyder att informationen skulle vara felaktig?
Kan man som fler och åter fler gjort, sitta här och i över ett år gång på gång resonera och anklaga ett par med familjer för delaktighet i mordet på VB utan några som helst bevis, bara skitsnack så ska man inte yttra sig om att jag ifrågasätter en anonym blogg och skriver att man ska vara källkritisk till innehållet.
Citera
2014-05-21, 22:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Handen ser jag inte som det största problemet, utan förstärkningen av blodmängden genom att överlagra två bluestarbilder på bilden av bagageutrymmet, förskjutna så mellanrummet mellan rastren doldes, och ta med en fläck som polisen visste inte var blod. Det vilseledde domstolen att tro att det var mer blod än det egentligen var.
Fast nu är vi inne på såna där Tina/Tine-diskussioner igen. Ja, polisen har fejkat bilden så de ser ut som om det var lite mer blod - max 25% mer - än vad det var. Har detta spelat någon som helst roll för domstolens bedömning, tror du?

Det är alltså inte så att en dom blir vare sig juridiskt ogiltig eller sakligt felaktig för att man har hittat ett fel eller en vilseledande framställning i den. Och vad jag kan förstå var domstolens resonemang helt, fullständigt och totalt oberoende av mängden blod, inom de gränser det är fråga om här. Det var existensen av Vatchareeyas blod som som var det som, tillsammans med Unos likmarkering fick domstolen att dra slutsatsen att VB:s döda kropp transporterats i KJ:s skuff.

Och under de omständigheterna förstår jag öht inte den sakliga poängen med att komma och vifta med händerna över att polisen har valt att presentera sina BlueStar-data på ett sätt som får det att se ut som om det var något mer blod än det verkligen var.
Citera
2014-05-21, 22:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Handen ser jag inte som det största problemet, utan förstärkningen av blodmängden genom att överlagra två bluestarbilder på bilden av bagageutrymmet, förskjutna så mellanrummet mellan rastren doldes, och ta med en fläck som polisen visste inte var blod. Det vilseledde domstolen att tro att det var mer blod än det egentligen var.

Det är också min åsikt. Att förevisa domstolen en skev bild av sanningen är inte att vara saklig. Bedömningsunderlaget har inte presenterats på ett objektivt sätt anser jag.
Citera
2014-05-21, 22:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Kan man som fler och åter fler gjort, sitta här och i över ett år gång på gång resonera och anklaga ett par med familjer för delaktighet i mordet på VB utan några som helst bevis, bara skitsnack så ska man inte yttra sig om att jag ifrågasätter en anonym blogg och skriver att man ska vara källkritisk till innehållet.

Jag har aldrig anklagat någon vad jag vet, så jag yttrar mig angående dina åsikter med gott samvete.
Skilj på ett påstående och en åsikt eller tro, kan du det så slipper vi en massa ovidkommande urspårningar i ämnet.
Citera
2014-05-21, 22:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Har domstolen tagit del av felaktiga bilder kan det påverka bedömningen i skuldfrågan. Sannolikheten att ett emballage skulle ha läckt minskar medan alternativa förklaringar till blodets uppkomst, ökar.
Vilka alternativa förklaringar då, menar du?
Citera
2014-05-21, 22:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast nu är vi inne på såna där Tina/Tine-diskussioner igen. Ja, polisen har fejkat bilden så de ser ut som om det var lite mer blod - max 25% mer - än vad det var. Har detta spelat någon som helst roll för domstolens bedömning, tror du?

Det är alltså inte så att en dom blir vare sig juridiskt ogiltig eller sakligt felaktig för att man har hittat ett fel eller en vilseledande framställning i den. Och vad jag kan förstå var domstolens resonemang helt, fullständigt och totalt oberoende av mängden blod, inom de gränser det är fråga om här. Det var existensen av Vatchareeyas blod som som var det som, tillsammans med Unos likmarkering fick domstolen att dra slutsatsen att VB:s döda kropp transporterats i KJ:s skuff.

Och under de omständigheterna förstår jag öht inte den sakliga poängen med att komma och vifta med händerna över att polisen har valt att presentera sina BlueStar-data på ett sätt som får det att se ut som om det var något mer blod än det verkligen var.
Domstolens bedömning av mängden blod baserades på bilden, inte fakta. Av den bilden, och annat, gjorde domstolen bedömningen att VB:s kropp legat i bagageutrymmet. Du kan inte påstå att en korrekt bild inte hade ändrat domstolens bedömning. En korrekt bild hade kanske fått domstolen att fundera på en annan förklaring av blodets förekomst.
Citera
2014-05-21, 22:58
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Har domstolen tagit del av felaktiga bilder kan det påverka bedömningen i skuldfrågan. Sannolikheten att ett emballage skulle ha läckt minskar medan alternativa förklaringar till blodets uppkomst, ökar.

Är det bilderna man bedömt i detta fallet?
Det tror jag inte det är utan spårsäkringen och SKL analyserna. Bilderna säger bara vad som visas i besudling och någon mängd är aldrig aktuell i detta fallet. Det handlar om vems blod/DNA man fann i bagaget, och vems fingeravtryck, samt spåren på plastpåsen.
För att inte tala om kontakt DNA på vristen och tejpen i badrummet. Det finns inte mycket att hämta på ett par bilder. Det är inte bilderna domstolen tar beslut på att fälla KJ för dråp.
Citera
2014-05-21, 23:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Menar du att blodets mängd, besudlingarnas omfattning och placering är ovidkommande i bedömningen om hur de uppstod så tappar jag allt förtroende för din auktoritet oavsett hur mycket professor du är i molekylärbiologi eller vad det nu är. En professor brukar ha något innanför pannbenet men nu börjar jag tvivla faktiskt.

Jag anser att besudlingarnas förekomst självklart kan berätta något om deras uppkomst, så om handen och handleden döljer besudlingar är det ett fruktansvärt stort fel begånget i ett rättssäkerhetsperspektiv.

Om åklagaren har valt att förstärka bilden av blodbesudlingar så är det inte okej tycker jag.
Citera
2014-05-21, 23:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Är det bilderna man bedömt i detta fallet?
Det tror jag inte det är utan spårsäkringen och SKL analyserna. Bilderna säger bara vad som visas i besudling och någon mängd är aldrig aktuell i detta fallet. Det handlar om vems blod/DNA man fann i bagaget, och vems fingeravtryck, samt spåren på plastpåsen.
För att inte tala om kontakt DNA på vristen och tejpen i badrummet. Det finns inte mycket att hämta på ett par bilder. Det är inte bilderna domstolen tar beslut på att fälla KJ för dråp.

Bilderna påverkar medvetet eller omedvetet, viktigt att känna till att det är så vi fungerar som människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in