2014-05-21, 23:05
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Funderade på en sak.

Den såkallade bild X förekommer enligt bloggaren inte i FUP va? Om så är fallet borde väl trovärdigheten vara högre? Då har ju bloggaren en bild i bildserien som inte tidigare publicerats vilket styrker trovärdigheten.
Jag bryr mig egentligen inte om bilden och innehållet alls utan jag har försökt belysa faktumet att bloggen KAN vara vinklad och manipulerad.
Anser det vara märkligt att lita mer på uppgifter från en blogg som är skapad anonymt än att lita på att polisen faktiskt gjort ett korrekt jobb när man undersökt bilen.
Citera
2014-05-21, 23:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bilderna påverkar medvetet eller omedvetet, viktigt att känna till att det är så vi fungerar som människor.

Du ska visa var domstolen säger att mängden besudling i fallet har avgörande betydelse för bedömningen. Det är alltså något du påstår men det saknas grunder för det. En typisk åsikt ingenting annat. Det räcker alltså inte med din åsikt här utan det ska beläggas.
Citera
2014-05-21, 23:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Domstolens bedömning av mängden blod baserades på bilden, inte fakta. Av den bilden, och annat, gjorde domstolen bedömningen att VB:s kropp legat i bagageutrymmet. Du kan inte påstå att en korrekt bild inte hade ändrat domstolens bedömning. En korrekt bild hade kanske fått domstolen att fundera på en annan förklaring av blodets förekomst.
Jo, det kan jag visst förneka. Den måttliga skillnader det är fråga om ger inte utrymme för någon som helst alternativ bedömning av hur blodet kom dit. Quarrel, det är precis såna här oväsentliga detaljer som den sortens rättshaverister som jag kallar för alternativteoretiker går igång på. Skrev domstolen "Tine" i stället för "Tina"? Justitiemord! Frige den oskyldiga! Men jag har läst tillräckligt många domar för att vara spiksäker på att den här skillnaden inte har spelat någon som helst roll för hur domstolen resonerade. Borde inte också du ha läst tillräckligt många domar för att komma till samma slutsats?
Citera
2014-05-21, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Hur är den bilden skapad? Det verkar vara från den som kallas bild 4 i bloggen. Men i bloggen syns inte samma linjer. På bild x på bloggen kan man kanske urskilja linjer.

det är bilden som heter
3_bagage_bluestar_fotograferad_kl_1623_xk2h0324__5 37880ffe087c313ed59a5df.jpg
och jag använde paint.net
Citera
2014-05-21, 23:13
Medlem
Grandiosos avatar
Det som naturligtvis kommer att följa på denna högst sensationella bild på en hand är
att domen mot KJ blir ogiltigförklarad, upphävd och han släpps omedelbart på fri fot igen.
Pressens rubriker skriker ut: Rättsskandal i Boden! Polisen planterar blod på uppdrag
av offrets älskare!

Boden och hela landet kokar av vrede.
Ett helt gäng med snutar, hundförare, åklagare, domare, åtalas och döms till 10 års fängelse.
Karatetränaren döms till livstid och hinner precis undan från att lynchas av en alldeles
vild och mordlysten flashbackmobb.

Kristoffer J blir stor hjälte och får fullt med avsugningar av trånande beundrarinnor.
En lördagskväll ett år efteråt försvinner ytterligare en ung dam efter att ha besökt unge
herr Johansson.
Ingen får denna gång för sig att misstänka killen.
Istället tror man att karategubben tillåtits smyga ut i aftonen från sin anstalt och
slagit till på nytt.

KJ står höjd över alla misstankar i fortsättningen av sitt liv hur mycket unga kvinnor
som än kommer att gå upp i rök eller rättare sagt delar i hans omgivning.

Han står i evig tacksamhetsskuld till bundsförvanterna på Flashback som aldrig upphörde
att tro på honom.
Senast redigerad av Grandioso 2014-05-21 kl. 23:41.
Citera
2014-05-21, 23:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, det kan jag visst förneka. Den måttliga skillnader det är fråga om ger inte utrymme för någon som helst alternativ bedömning av hur blodet kom dit. Quarrel, det är precis såna här oväsentliga detaljer som den sortens rättshaverister som jag kallar för alternativteoretiker går igång på. Skrev domstolen "Tine" i stället för "Tina"? Justitiemord! Frige den oskyldiga! Men jag har läst tillräckligt många domar för att vara spiksäker på att den här skillnaden inte har spelat någon som helst roll för hur domstolen resonerade. Borde inte också du ha läst tillräckligt många domar för att komma till samma slutsats?
Har du någon förklaring till varför polisen manipulerade bilden? Än en gång publicerar jag jämförelsen, den övre bilden föreställer polisens falsarium, den undre hur bilden borde ha sett ut. http://img15.imageshack.us/img15/229/bdu2.jpg
Citera
2014-05-21, 23:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Menar du att blodets mängd, besudlingarnas omfattning och placering är ovidkommande i bedömningen om hur de uppstod
Inom de gränser det är fråga om här, ja. Det är ju fråga om en skillnad på max 25%.

Citat:
så tappar jag allt förtroende för din auktoritet oavsett hur mycket professor du är i molekylärbiologi eller vad det nu är.
Varför tror du att jag skulle bry mig om ditt förtroende för min auktoritet? Det ha alltid varit så att alternativteoretiker inte har haft något förtroende för min intellektuella förmåga. It goes with the territory - en alternativteoretiker har snarast definitionsmässigt inget förtroende för någon som kritiserar eller motsäger de egna tankefostren.

Men även om det inte kvantitetsmässigt ser ut så just i den här tråden, uppgår alternativteoretikerna till mindre än en promille av Flashbacks samlade medlemskår.

Och, som jag skrev till Quarrel: Jag har läst en jävla massa brottmålsdomar vid det här laget. Jag vet ganska väl vad domstolar bygger sina resonemang på och inte när det gäller att döma i brottmål. Det är inte bara slapptyckande när jag gör den bedömningen. Den är i hög grad erfarenhetsgrundad.
Citera
2014-05-21, 23:34
Medlem
Citat:
Har du någon förklaring till varför polisen manipulerade bilden? Än en gång publicerar jag jämförelsen, den övre bilden föreställer polisens falsarium, den undre hur bilden borde ha sett ut. http://img15.imageshack.us/img15/229/bdu2.jpg

den undre bilden borde se ut så här
http://imgdrop.se/UPL/1400707912aft.jpg

(vilket är (mer eller mindre) identiskt med den övre bilden) när man lägger samman

XK2H0324.jpg
och
XK2H0326.jpg
Senast redigerad av pruttochbajs 2014-05-21 kl. 23:39. Anledning: skrivfel
Citera
2014-05-21, 23:35
Medlem
Citat:

1. Till saken hör väl den att summan av klumpigt polisarbete och övriga försök att härleda vittnesmål till denne KJ:s skuld i kombinationen med åklagarens brist på bevis medför att det helt objektivt nog måste betraktas som att denne KJs skuld nog är lika sannolik som osannolik -> anledningen till att de fäller är nog mer politisk och beskrivandemässig i kombination denne KJs oförmåga att försvara sig, vilket ju faktiskt kan bero på dennes mentala tillstånd och sjukdom samt förstås bristen på kvalificerat försvar.

2. Bara en sådan sak som kombinationen av att jäviga personer befunnit sig i brottsutredning, skrivit den mest löjliga rapport om saken som någonsin lästs och övriga brister innebär ju grund för rimligt tvivel.

3. Men i övrigt så kan man ju gratulera dem till ekonomin i det hela, kanske var den avgörande.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det som naturligtvis kommer att följa på denna högst sensationella bild på en hand är
att domen mot KJ blir ogiltigförklarad, upphävd och han släpps omedelbart på fri fot igen.
Pressens rubriker skriker ut: Rättsskandal i Boden! Polisen planterar blod på uppdrag
av offrets älskare!

Boden och hela landet kokar av vrede.
Ett helt gäng med snutar, hundförare, åklagare, domare, åtalas och döms till 10 års fängelse.
Karatetränaren döms till livstid och hinner precis undan från att lynchas av en alldeles
vild och mordlysten flashbackmobb.

Kristoffer J blir stor hjälte och får fullt med avsugningar av trånande beundrarinnor.
En lördagskväll ett år efteråt försvinner ytterligare en ung dam efter att besökt unge
herr Johansson.
Ingen får denna gång för sig att misstänka killen.
Istället tror man att karategubben tillåtits smyga ut i aftonen från sin anstalt och
slagit till på nytt.

KJ står höjd över alla misstankar i fortsättningen av sitt liv hur mycket unga kvinnor
som än kommer att gå upp i rök eller rättare sagt delar i hans omgivning.

Han står i evig tacksamhetsskuld till bundsförvanterna på Flashback som aldrig upphörde
att tro på hans oskuld.

1. Sannolikheten för att det där kommer att inträffa är väl någonstans runt noll. De saknade kroppsdelarna kommer väldigt osannolikt att hittas, gör de det så är det nog den fängslade som är skyldig eller tros vara skyldig eftersom handen antingen placerats där av den riktigt skyldige eller helt enkelt placerats av den dömde.

2. Det tror inte jag. Men det finns ju många grader av oskuldsfullhet.

3. Är karategubben skyldig, det finns åtminstone inga bevis för saken. Skulle han kunna vara skyldig?, nog skulle han se mer skyldig ut än denne KJ ifall samma hypotetiska & konspiratoriska operation som föreslagits, genomfördes gentemot denne och någon smetade lite blod i hans bil och letade upp lite gamla släckta flammor med historier om dennes våldsamhet samt genomförde visitering av gamla polisregister mm. Läste hans frus inlägg på facebook osv. osv. Det finns ju all anledning att höja på ögonbrynen för metoder där ett enda potentiellt förstört bevis skulle kunna ändra skuldinriktningen så uppenbart. Kanske är det den årliga terroroperationen gentemot Norrlands befolkning där befolkningen ska lära sig att frukta staten eftersom den väldigt enkelt kan slänga någon i finkan genom att gnugga lite blod... givetvis är KJ ett lämpligt offer i det avseendet, Karategubben eller andra skulle nog försvara sig med näbbar, klor och karatekator hela vägen till fängelset och skrika lika mycket som stollen TQs offer gjorde när han försökte blanda in dem på SPs uppmaning.

4. Summa summarum är det inte lite medeltida att hålla på, på det där viset så här när serien NCIAs eller vad den heter går på tv, har inte Sverige någon smart brunett i ett labb som kan hitta den garanterat skyldige åt konstapel doofy?
Citera
2014-05-21, 23:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Inom de gränser det är fråga om här, ja. Det är ju fråga om en skillnad på max 25%.

Varför tror du att jag skulle bry mig om ditt förtroende för min auktoritet? Det ha alltid varit så att alternativteoretiker inte har haft något förtroende för min intellektuella förmåga. It goes with the territory - en alternativteoretiker har snarast definitionsmässigt inget förtroende för någon som kritiserar eller motsäger de egna tankefostren.

Men även om det inte kvantitetsmässigt ser ut så just i den här tråden, uppgår alternativteoretikerna till mindre än en promille av Flashbacks samlade medlemskår.

Och, som jag skrev till Quarrel: Jag har läst en jävla massa brottmålsdomar vid det här laget. Jag vet ganska väl vad domstolar bygger sina resonemang på och inte när det gäller att döma i brottmål. Det är inte bara slapptyckande när jag gör den bedömningen. Den är i hög grad erfarenhetsgrundad.
Jag är inte säker på det, men jag gissar att Leif Gustav Willy Persson har läst fler domar än du.
Expressen: Leif GW: "Jag får väl stå där med långnäsa"
GW är duktig på kriminalhistoria, men jag kan inte se att han är bra på att lösa brott. Är du?
Citera
2014-05-21, 23:42
Moderator
OYs avatar
Citat:

Dom eller inte, det här fallet har troligen gått dig förbi misstänker jag.

Lorene eller Lorena http://www.magasinetparagraf.se/rattssakerhet/bevisforvanskning-i-form-av-censurerad-oversattning

Om en advokat kan hänga upp sig på en sådan sak så kan alla vi andra också tillåta oss att göra det tycker jag. Möjligtvis är advokaten i exemplet en alternativteoretiker, det vet inte jag, ingår iof i rollen som försvarare.

Alla måste inte vara åklagare i det här forumet, eller?
Citera
2014-05-21, 23:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du behöver inte visa den för mig - det där var ju uppenbart från första början. De ville väl att det skulle synas så tydligt som möjligt. Jag tror för övrigt inte att de bara har lagt ihop två bilder heller, utan att de har förstärkt färgen genom att måla på i ett bildbehandlingsprogram. Mättnaden är för hög, och nyansen lite för röd för att det skulle vara en banal dubbelexponering. (Jag gjorde det betydligt snyggare när jag försökte.) Hade Terje Hellesö gjort så, hade fotoforumet skrikit i högan sky. Men nu är inte polisens kriminaltekniker medlemmar i Naturfotograferna /N, och de har visserligen fejkat bilden, men inte på något materiellt sätt vilselett domstolen. Och den där bilden måste ju i sig vara rekonstruerad - det syns ju inte någon blå luminescens i den belysning som får bakluckans detaljer att framträda. Exakt hur man rekonstruerar den är mindre viktigt, så länge det inte påverkar domstolens slutsatser.

Och det är det som är det viktiga. Alternativteoretiker tänker ofta i termer av Gotcha!: Ha, jag har hittat ett fel/en manipulering/en vilseledande framställning. Där fick jag dem! Nu är domen misskrediterad!

Men det är den ju inte bara för det. Annat än bland andra alternativteoretiker. För att det verkligen ska vara någon anledning att vifta med armarna, måste det man har hittat ju ha påverkat domen. Konkret.

För irrelevanta fel, det finns det i precis alla förundersökningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in