Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Handen ser jag inte som det största problemet, utan förstärkningen av blodmängden genom att överlagra två bluestarbilder på bilden av bagageutrymmet, förskjutna så mellanrummet mellan rastren doldes, och ta med en fläck som polisen visste inte var blod. Det vilseledde domstolen att tro att det var mer blod än det egentligen var.
Fast nu är vi inne på såna där
Tina/Tine-diskussioner igen. Ja, polisen har fejkat bilden så de ser ut som om det var lite mer blod - max 25% mer - än vad det var. Har detta spelat
någon som helst roll för domstolens bedömning, tror du?
Det är alltså inte så att en dom blir vare sig juridiskt ogiltig eller sakligt felaktig för att man har hittat ett fel eller en vilseledande framställning i den. Och vad jag kan förstå var domstolens resonemang helt, fullständigt och totalt oberoende av
mängden blod, inom de gränser det är fråga om här. Det var
existensen av Vatchareeyas blod som som var det som, tillsammans med Unos likmarkering fick domstolen att dra slutsatsen att VB:s döda kropp transporterats i KJ:s skuff.
Och under de omständigheterna förstår jag öht inte den sakliga poängen med att komma och vifta med händerna över att polisen har valt att presentera sina BlueStar-data på ett sätt som får det att se ut som om det var något mer blod än det verkligen var.