2014-05-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja det är väl kul, han ville ju ha officiella källor och gärna avtalet översatt, det är höga krav här nu
Finns även här men bilaga 4 saknas och det är den jag söker.
http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/643_075
Här finns den bilaga:
http://www.szrf.ru/doc.phtml?nb=edition00&issid=1999031000&docid=2249
2014-05-21, 22:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag tror det, kan du överbevisa mig?

Räkna antalet helikoptrar som finns med på bild samtidigt i videosekvenserna på internet. Räkna sen hur lång tid det tar att lasta på och lasta av alla enheter och tanka om osv.
2014-05-21, 22:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det gällde hur många soldater dom fick ha på krim eller hur? Nu vill du övergå till hur en del trupper kom dit och allt som hände sedan då dom säkrade halvön så att folket där kunde hålla val?
Nu vill jag ha en bra källa på hur många pansarfordon du nu påstår att dom flög in.

Nej, avtalet reglerade inte bara mängden trupper men vilka typer av vapen som fick finnas där samt vilka platser som de fick infinna sig på. Det finns en ny lag från 2008 som stipulerar regler för hur dessa får transporteras på Ukrainskt territorium till och från basen. De fick inte under några omständigheter placera trupper på andra ställen än de platser som avtalats.
2014-05-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
Ska man förstå Ukraina i något geopolitiskt sammanhang får man göra mer än att läsa pentagon "talking points" från MSM eller gräva ner sig i detaljer.
Det ser ut som usas "covert regime change" i ukraina lyckas driva fram ett nytt östblock. Och man undrar nästan om det var syftet. Ett nytt kallt krig är mycket bättre för de amerikanska vapenföretagen än något "war on terror" och vi kanske t om kan sälja lite fler JAS om man kan piska upp riktig apokalyps hysteri i världen.
Putin met with President Xi Jinping on broadening trade between the two countries, including a major gas deal. Putin's visit also coincided with the start of joint Chinese and Russian naval exercises in the East China Sea.
http://www.military.com/daily-news/2014/05/20/putin-strengthens-russias-china-ties-in-talks.html?comp=700001075741&rank=7
China, Russia start joint naval exercise
http://www.scmp.com/news/china/article/1516768/china-russia-start-joint-naval-exercise
China, Russia Military Ties Deepen With Naval Drill in East China Sea
http://thediplomat.com/2014/05/china-russia-military-ties-deepen-with-naval-drill-in-east-china-sea/
The Political Significance of the Sino-Russian Joint Military Drill
The Russian Foreign Ministry diplomat Alexander Lukin analyzed that the more sanctions Europe places on Russia, the faster Russia's relations with Asia will develop, including relations with China.
http://www.ntd.tv/en/programs/news-politics/china-forbidden-news/20140520/145862-the-political-significance-of-the-sinorussian-joint-military-drill.html
Man kan ju håna rysslands ekonomi hur mycket man vill men de sitter på naturresurser värda mer än tomt snack och ett samarbete med en ekonomi som beräknas gå om usa 2015.
New data predicts China to replace U.S. as world’s largest economy by 2015
http://www.theinternational.org/articles/546-new-data-predicts-china-to-replace-us-a
Så som jag sa innan jag blev censurerad är det nog dags att sluta slicka NATO röv.
Såg du det här?
Ukraine has Europe’s third-largest shale gas reserves at 42 trillion cubic feet,according to the U.S. Energy Information Administration.
On Nov. 5, 2013 (just a few weeks before the Maidan demonstrations began in Kiev), Chevron signed a 50-year agreement with the Ukrainian government to develop oil and gas in western Ukraine.
Royal Dutch Shell is also engaged in the country, having signed an agreement last year with the government of Yanukovych to explore a shale formation in eastern Ukraine. When it comes to Crimea, numerous oil companies including Chevron, Shell, ExxonMobil, Repsol and even Petrochina have shown interest in developing its offshore energy assets.
http://www.globalresearch.ca/beneath-the-ukraine-crisis-shale-gas/5379228
På det lägger man Bidens son & Co och ja, EU + Ryssland är för starka tillsammans, tycker jag.
2014-05-21, 22:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Såg du det här?
Ukraine has Europe’s third-largest shale gas reserves at 42 trillion cubic feet,according to the U.S. Energy Information Administration.
On Nov. 5, 2013 (just a few weeks before the Maidan demonstrations began in Kiev), Chevron signed a 50-year agreement with the Ukrainian government to develop oil and gas in western Ukraine.
Royal Dutch Shell is also engaged in the country, having signed an agreement last year with the government of Yanukovych to explore a shale formation in eastern Ukraine. When it comes to Crimea, numerous oil companies including Chevron, Shell, ExxonMobil, Repsol and even Petrochina have shown interest in developing its offshore energy assets.
På det lägger man Bidens son & Co och ja, EU + Ryssland är för starka tillsammans, tycker jag.

Faktiskt intressanta uppgifter du kommer med här. Låt oss då utgå ifrån att de stämmer, vad innebär detta?

Tja, det är iof inte precis någon nyhet att USA, med sin utrikespolitik, har en klar tendens att blanda in ekonomiska aspekter i de geopolitiska avvägandena. Inte alltid givetvis. Som under det förra kalla kriget då man engagerade sig i såväl Korea som i Vietnam, utan några synbara direkta ekonomiska intressen.

Men oavsett hur insyltat USA var i den ukrainska revolutionen så innebär ett närmande till väst följande för det ukrainska folket:

Ökad chans till en fungerande västerländsk demokrati
Ökad chans till att bekämpa korruptionen.
Integrering med andra demokratiska länder
Möjlighet att utvinna shale-gas och få en betydligt bättre energisäkerhet.
Ett mindre beroende av Ryssland, (vilket en majoritet av Ukrainarna, även de rysktalande, med undantag av Krim, torde vilja se, då Rysslands påverkan av Ukraina ses som något negativ, snarare än positivt).
2014-05-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, avtalet reglerade inte bara mängden trupper men vilka typer av vapen som fick finnas där samt vilka platser som de fick infinna sig på. Det finns en ny lag från 2008 som stipulerar regler för hur dessa får transporteras på Ukrainskt territorium till och från basen. De fick inte under några omständigheter placera trupper på andra ställen än de platser som avtalats.
Jag vet inte vad du är ute efter nu. Du ifrågasatte antalet soldater Ryssland enligt avtal fick ha på krim och vi sökte fram dokument åt dig.

Vill du diskutera själva annekteringen av Krim nu och hur den gick till? Var du inte med några hundra sidor tillbaka då det togs upp? Min ståndpunkt är och var att handlingen var olaglig och det tycker dom flesta. Sen kan jag och många förstå Rysslands agerande vad det gäller Krim. Jag accepterar nu också folkviljan på Krim som nu vill tillhöra Ryssland. Sen kanske Ukrainas regering gråter över förlusten men dom skulle ha handlat annorlunda för att fått behålla Krim och dess folks hjärta.
2014-05-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Men är det Kreml som lagt ut bilderna? Idiooooooot!!

Annat var det när Ukrainska ljugmaffian och Amerikanska utrikesdepartementet samt NY times gick ut med att den skäggige gubben minsann var Rysk specialsoldat, detta baserat på ett antal bilder som bla Expressen på några minuter kunde fastslå som ICKE visande det ljugarmaffian påstod.
Kreml måste naturligtvis godkänt publiceringen av spektaklet, pressfrihet är ju inte direkt på modet i Kreml. Propaganda är Rysslands bästa gren troligen även om den alltid genomskådas av väst.
Ryssarna köper den kanske i brist på relevant information. Fulspelet Putin kör i Ukraina är ju allmänt känt bland världen länder, Fördöms av dom flesta, erkänns av få länder. Och då givetvis diktaturländer av värsta sort. Lika barn leka bäst.
2014-05-21, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Faktiskt intressanta uppgifter du kommer med här. Låt oss då utgå ifrån att de stämmer, vad innebär detta?

Tja, det är iof inte precis någon nyhet att USA, med sin utrikespolitik, har en klar tendens att blanda in ekonomiska aspekter i de geopolitiska avvägandena. Inte alltid givetvis. Som under det förra kalla kriget då man engagerade sig i såväl Korea som i Vietnam, utan några synbara direkta ekonomiska intressen.

Men oavsett hur insyltat USA var i den ukrainska revolutionen så innebär ett närmande till väst följande för det ukrainska folket:

Ökad chans till en fungerande västerländsk demokrati
Ökad chans till att bekämpa korruptionen.
Integrering med andra demokratiska länder

Möjlighet att utvinna shale-gas och få en betydligt bättre energisäkerhet.
Ett mindre beroende av Ryssland, (vilket en majoritet av Ukrainarna, även de rysktalande, med undantag av Krim, torde vilja se, då Rysslands påverkan av Ukraina ses som något negativ, snarare än positivt).
Japp, det ser man mycket riktigt hända i Irak, Vietnam, Libyen och många andra demokratiska länder
2014-05-21, 23:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Intressant slutsats, vet du vad amerikanarna tycker?
https://www.google.se/search?q=youtube+fracking+video&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&client=safari#hl=sv&q=youtube+fracking+wat er+on+fire

Och Ryssarna själva då? Det lär ju startas storskaliga fackingprojekt i Sibirien.

Men det förstås: I Ryssland kan ingen miljöförstöring inträffa......
2014-05-21, 23:08
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Såg du det här?

Ja och detta:

Losing Crimea Could Sink Ukraine's Offshore Oil and Gas Hopes
And Big Oil had been interested: Before the overthrow of former President Viktor Yanukovych, Ukraine was on the verge of signing a deal with a group, including Exxon Mobil (XOM) and Royal Dutch Shell (RDS.B), that was prepared to spend $735 million to drill two wells off Crimea’s southwest coast. “Exxon and Shell are now in a legal limbo,” Chris Weafer of Moscow investment group Macro Advisory told Bloomberg News. If Crimea votes in a March 16 referendum to secede from Ukraine, the government in Kiev “may soon no longer have jurisdiction over the region.”
http://www.businessweek.com/articles/2014-03-11/losing-crimea-could-sink-ukraines-offshore-oil-and-gas-hopes

Att förlora Krim ingick inte i planerna tror jag.

Citat:

EU+Eurasian Union hade nog varit illa för USA nu får dom Kina+Ryssland istället och frågan är om det är bättre för dom, världsherravälde måste vara ett jobbigt schackspel att syssla med.
Senast redigerad av durrutti 2014-05-21 kl. 23:13.
2014-05-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och Ryssarna själva då? Det lär ju startas storskaliga fackingprojekt i Sibirien.
Men det förstås: I Ryssland kan ingen miljöförstöring inträffa......
Skiffergas och naturgas är två olika saker, googla på det själv.
Det var inte det som var poängen med min inlägg.
2014-05-21, 23:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Skiffergas och naturgas är två olika saker, googla på det själv.
Det var inte det som var poängen med min inlägg.

Hinner inte kolla saken i kväll. Jag konstaterar bara att detta är en Ukraina tråd och att jag tror att det ukrainska folket skulle tjäna på ett närmande till väst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in