2014-05-21, 17:19
Medlem
bernad_laws avatar
Som sagt är inte detta en nyhetsförmedling utan ett diskussionsforum, där artiklar skall kompletteras med egna reflektioner, det duger inte att skriva "nyhetsbyrå X skriver". /Mod
2014-05-21, 17:22
Medlem
Men hur kan ryssarna vara så komplett sinnesförvirrade att dom använder bilder från USA i sin propaganda? Det genomskådas ju i samma ögonblick dom läggs ut i propagandaflödet där ju Kreml hittar på det ena tokiga efter det andra. I bästa sovjetstil suddar man och manipulerar och hoppas någon går på det. Möjligen gör ryska fanatiker det men knappast vi i väst. Skammens rodnad borde fläcka fejsen på makthavarna i Kreml, men inte ens det har dom vett att inse. Ryssarna har verkligen fått makthavarna dom inte förtjänade, den saken är klar.
2014-05-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Haha, så ryssarna tvingades gå med på kinesernas villkor helt och hållet? Visar att Moskva är desperata och att Kina fick gasen billigt, de har fler källor att köpa gas från och kan spela ut Ryssland mot andra säljare. Vad viktigare är att detta avtal inte kommer hjälpa Ryssland i dagens ekonomiska kris.

Det enda denna affär gör är att förhindra att Ryssland utvecklas från råvaruexportör till ett moget industriland, och förskjuter än mer makten från Moskva till Peking. Ryssland riskerar att bli en klientstat till Kina.

1. Enligt de Kinesiska kommentatorerna så var priset väldigt nära Rysslands vilja. Vidare så framgår det att det är mer än bara gas som kommer att säljas över tiden. -> man ska nog akta sig för att dra några slutsatser av vissa mediers skriverier och manipulerade foton. Avtalet har förstås strategisk betydelse, även för EU men även för USA och Kanada samt Asien i övrigt.

2. En massa pengar har lämnat den Ryska börsen. Finanskrisen 2008 var nog fyrdubbelt pressande på Ryssland sett till de ekonomiska data.

3. Knappast, du får studera reaktionerna runt i kring i världen samt läsa övriga fakta om affären samt de delar som inte avser just sälja "gas i pipeline".
2014-05-21, 18:27
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Ryska journalister blir arresterade i Ukraina
http://en.itar-tass.com/world/732109

Jag är inte ett dugg förvånad att nyhetsrapportering från Ukraina censureras på detta sätt. En pressfrihet råder alltså inte!
2014-05-21, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Ryska journalister blir arresterade i Ukraina
http://en.itar-tass.com/world/732109

Jag är inte ett dugg förvånad att nyhetsrapportering från Ukraina censureras på detta sätt. En pressfrihet råder alltså inte!
Även en britt är gripen. British journalist Graham Phillips held in Ukraine | BBC
Konstigt att svenska medier tiger om detta. Eller kanske inte så konstigt
2014-05-21, 19:22
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Även en britt är gripen. British journalist Graham Phillips held in Ukraine | BBC
Konstigt att svenska medier tiger om detta. Eller kanske inte så konstigt

Nej det är kanske inte så konstigt att brittisk media är mer bekymrade för brittiska medborgare än vad svensk media är, det har du nog rätt i.
2014-05-21, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nej det är kanske inte så konstigt att brittisk media är mer bekymrade för brittiska medborgare än vad svensk media är, det har du nog rätt i.
Tycker du?
De var rätt snabba (publicerade samma dag som det inträffade), när det gällde Känd journalist gripen av pro-ryska i Ukraina.
Av en ren slump har de inte gjort det nu efter 30 timmar, menar du?
Well, well...
För övrigt har inte någon media förutom kanske Guardian reagerat särskilt snabbt i Britannien heller. Säger en hel del om den vunna demokratin.
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-05-21 kl. 19:42.
2014-05-21, 19:48
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Tycker du?
De var rätt snabba (publicerade samma dag som det inträffade), när det gällde Känd journalist gripen av pro-ryska i Ukraina.
Av en ren slump har de inte gjort det nu efter 30 timmar, menar du?
Well, well...
För övrigt har inte någon media förutom kanske Guardian reagerat särskilt snabbt i Britannien heller. Säger en hel del om den vunna demokratin.
Naturligtvis är man snabb att rapportera om en västjournalist grips av pro-ryska element!

Däremot tiger man om att ryska journalister grips av kiev-putschen.
2014-05-21, 19:49
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag kände till att de fick ha anställda på plats vid sina flottbaser ja. Men du säger att avtalet inräknar TRUPPER. Det är stor skillnad på flottbaspersonal och marktrupper. Enorm skillnad. Var står det att Ryssland får ha 12500 soldater och var står det att de får ha dem någon annanstans än vid flottbasen?

Lille vän! Det gör mig ont att se en god gärning bli bestraffad. Han är en mycket vänlig och tålmodig själ som försöker hjälpa dig från att ställa dig själv i dålig dager.

Ditt grundfel som du gör, som jag ser det, är att t.ex begreppet flottbas är något du inte behärskar och därför gör felaktiga antagande om vad en sådan torde innehålla.

Troligtvis beror det på att du saknar grundutbildning i det militära, inget fel i det.

Men en sådan utbildning omfattar inlärning av sin egna och andra länders krigsorganisation.

Krigsmaktens består av olika försvarsgrenar, i Sverige tre: Armén, flyget och Marinen. Dessa i sin tur är uppdelade i olika vapenslag inom varje gren. Marinen ingår t.ex kustartilleri och flottan under ett gemensamt kommando: marinstaben.

Du tycks tro att en flottbas är som t.ex en Silja Line terminal med bara civilpersonal för biljettförsäljning. logistik och administration...

En flottbas är en militäranläggning som har som huvudsyfte att utföra krigshandlingar mot andra länders krigsmakt och detta med blixtens hastighet.

Därför hittar du på en sådan bas massor fartyg, men också en massa krigsmaterial av alla olika slag och även soldater av alla slag, där ibland något som kallas marininfanteri, vilka är elittränade soldater, som har sin motsvarighet till U.S marinkår, som också dom tillhör sitt lands flotta. Denna del av en flotta är väldigt talrik och utgör en stor del till den totala mängden av soldater i en flottbas.

Jag vet inte om du förstår det, men att anfall mot ett mål med t.ex bara helikoptrar, missiler och kanoner från flottenheter är helt meningslöst, om du inte sedan efter det, släpper i land en massa soldater som gör själva slutjobbet...

Därför finns det på en flottbas otroligt många soldater, även i Sevastepol Krim, som är mycket duktiga på kriga och på att ockupera territorium.

Alltså sluta tänk på Silja Line och tänk istället på Berga/ Muskö!
2014-05-21, 20:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Lille vän! Det gör mig ont att se en god gärning bli bestraffad. Han är en mycket vänlig och tålmodig själ som försöker hjälpa dig från att ställa dig själv i dålig dager.

Ditt grundfel som du gör, som jag ser det, är att t.ex begreppet flottbas är något du inte behärskar och därför gör felaktiga antagande om vad en sådan torde innehålla.

Troligtvis beror det på att du saknar grundutbildning i det militära, inget fel i det.

Grundfelet du gör är att du förminskar mig med härskartekniker som man gör när man är minderårig. Jag begriper skillnaden mellan att ha flottbaspersonal och marktrupper. En marinofficer kan skjuta med en AK men är inte nödvändigtvis kompetent att hantera en markstrid i urban miljö. Vad jag tycker är på sin plats är att prestera någon form av BELÄGG i form av officiell handling och inte RT/ propaganda.

Jag begriper mycket väl att Berga/ Muskö har soldater, men om ett främmande land skulle ha en flottbas i Sverige kan jag garantera att avtalet skulle specificera vilken typ av soldater skulle få beträda marken och knappast på andra orter än just på flottbasen. Era propagandalänkar som beskriver att Ryssland har rätt att skicka trupper kors och tvärs över Ukraina är skrattretande och jag tror inte ett ögonblick på saken förrän jag ser ett officiellt dokument från Ukrainsk sida och ett ryskt som matchar.

Att svenskar öht kan vara så lättlurade förvånar mig dock inte, har varit ute och rest tillräckligt mycket för att fatta varför svenskar och norrmän står så högt i kurs bland alla lurendrejare.
2014-05-21, 20:14
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är väldigt vilken fantasi ITAR-tass, RT (och allt vad Putins nyhetskanaler heter) har. CO bildas vid bränder men även väldigt många andra, de påstår att spår av chloroform hittats och de borde nämna att spår av alla möjliga gaser kan hittas vid en brand när bland annat plaster brinner

Kemist också! En mycket väl utbildad människa på min ära. Helt ärligt har du någon aning om vad du pratar om?

Var då så god och följ vetenskaplig praxis med att bevisa dina teorier och utlåtanden:

a) uppge källor?
b) vilka plaster hävdar du fanns i byggnaden enligt dessa ?
C) enligt vilken kemisk formel skulle kloroform spontant ha uppstått i branden?
d) stödjer den brandtekniska undersökning detta?

Eller hittade du på igen?
2014-05-21, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men hur kan ryssarna vara så komplett sinnesförvirrade att dom använder bilder från USA i sin propaganda? Det genomskådas ju i samma ögonblick dom läggs ut i propagandaflödet där ju Kreml hittar på det ena tokiga efter det andra. I bästa sovjetstil suddar man och manipulerar och hoppas någon går på det. Möjligen gör ryska fanatiker det men knappast vi i väst. Skammens rodnad borde fläcka fejsen på makthavarna i Kreml, men inte ens det har dom vett att inse. Ryssarna har verkligen fått makthavarna dom inte förtjänade, den saken är klar.

Men är det Kreml som lagt ut bilderna? Idiooooooot!!

Annat var det när Ukrainska ljugmaffian och Amerikanska utrikesdepartementet samt NY times gick ut med att den skäggige gubben minsann var Rysk specialsoldat, detta baserat på ett antal bilder som bla Expressen på några minuter kunde fastslå som ICKE visande det ljugarmaffian påstod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in