2014-05-21, 19:46
Medlem
CarolynHaxs avatar
Dagens villa från Solsidan, byggd 1962, med bevarade detaljer - låter väl jättebra? http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-saltsjobaden-nacka-kommun-algovagen-35-5580995

Gå inte ut i köket bara. Ett cementkök, komplett med sprickor och spår på väggen av det gamla köket...
Citera
2014-05-21, 19:51
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Gå inte ut i köket bara. Ett cementkök, komplett med sprickor och spår på väggen av det gamla köket...

Dom gillar väl den där ofärdiga känslan, och tycker väl att det ska vara sådär? Det förvånar mig mer att dom har ett klinkersgolv till det där och inte ett slipat betonggolv. Med tanke på utemöblerna av betong, så kanske dom känner nån i betongbranchen? Dom har säkert blivit tillsagda att den där typen av slipade betongväggar är det senaste svarta...
Citera
2014-05-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Blir lite rörelser i metallen när den värms upp på vintern och sommaren.

Som Skidaddle beskriver så tror jag också att just i detta hus så är det nog topnotch på det där plåtarbetet, men däremot undrar jag hur mycket ljud och knäppningar det hörs invändigt med ett plåthus när sol ligger på och går i moln. Har bott i hus med svart plåttak dessutom med bredsidan av taket mot söder och knäppningarna hördes nästan dagligen, mest på sommaren givetvis. Färgen på detta hus är inte svart men ändå ganska mörk. -Sol.....knäpp..bonk...........bonkelibonk. -Moln....knäpp, knak....bank
Citera
2014-05-21, 20:37
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Som Skidaddle beskriver så tror jag också att just i detta hus så är det nog topnotch på det där plåtarbetet, men däremot undrar jag hur mycket ljud och knäppningar det hörs invändigt med ett plåthus när sol ligger på och går i moln. Har bott i hus med svart plåttak dessutom med bredsidan av taket mot söder och knäppningarna hördes nästan dagligen, mest på sommaren givetvis. Färgen på detta hus är inte svart men ändå ganska mörk. -Sol.....knäpp..bonk...........bonkelibonk. -Moln....knäpp, knak....bank

Antagligen knäpper det ganska mycket. Och det behövs bara att solen går ur moln för att det ska bli tillräckligt varmt för det där. Tänkte inte på det, som den där uppfinnaren i Lorry brukade säga...
Citera
2014-05-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Dom gillar väl den där ofärdiga känslan, och tycker väl att det ska vara sådär? Det förvånar mig mer att dom har ett klinkersgolv till det där och inte ett slipat betonggolv. Med tanke på utemöblerna av betong, så kanske dom känner nån i betongbranchen? Dom har säkert blivit tillsagda att den där typen av slipade betongväggar är det senaste svarta...

Hahaa men det är ju det senaste svarta Men ja, det var kontrastrikt, gillar man så pass industrikänsla i köket så tycker jag det borde synas mer i övrig inredning. Övrigt var det ju närmast romantiskt. Men hade det varit för mycket av industrikänsla så hade vi väl klagat även på det Men jag gillar köket, skulle dock ha något i mitt tycke, snyggt kakel på väggarna. Kan ju hända att de flyttat in i huset med detta kök befintligt och aldrig ändrat på det?
Citera
2014-05-21, 21:55
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Detta kan vara en av dom mest pittoreska skånegårdar jag har sett. Som taget ur Nangijala.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-rynge-ystads-kommun-ryngevagen-299-6314743

Dock lite för mycket ryschpysch och shabby chic. Lite för mycket retroprylar som bara är for show. Men till skillnad från många andra ställen ser ju iallafall det här stället ut att användas. Notera också den instängda porslinsgrisen som dom har murat in i ett litet hörn. Väldigt sött.
Liiite för mycket. Jag kan inte tänka bort Postis-Per och hans lilla röda bil.
Citera
2014-05-21, 22:00
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Dagens villa från Solsidan, byggd 1962, med bevarade detaljer - låter väl jättebra? http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-saltsjobaden-nacka-kommun-algovagen-35-5580995

Det där har varit ute i ca två år. Nu ganska rejält prissänkt. Läget är ypperligt och egentligen är huset en liten pärla. Köksväggen fixar man nog till utan att det märks i plånboken om man köper huset.
Citera
2014-05-21, 22:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
men däremot undrar jag hur mycket ljud och knäppningar det hörs invändigt med ett plåthus när sol ligger på och går i moln. Har bott i hus med svart plåttak dessutom med bredsidan av taket mot söder och knäppningarna hördes nästan dagligen, mest på sommaren givetvis.
Va just det jag tänkte på, ett hus ska ändå va tyst så man kan slappna av inte sitta på helspänn som de vore kinesisk vattentortyr typ, bott i lägenhet med knäppande värmerör och det va otrevligt speciellt på natten
Citera
2014-05-21, 22:47
Medlem
Citat:
Hahaa men det är ju det senaste svarta Men ja, det var kontrastrikt, gillar man så pass industrikänsla i köket så tycker jag det borde synas mer i övrig inredning. Övrigt var det ju närmast romantiskt. Men hade det varit för mycket av industrikänsla så hade vi väl klagat även på det Men jag gillar köket, skulle dock ha något i mitt tycke, snyggt kakel på väggarna. Kan ju hända att de flyttat in i huset med detta kök befintligt och aldrig ändrat på det?
Då vi tidigare varit spekulanter kan jag berätta lite om det...

Nej, det är inte så att köket var befintligt utan huset är renoverat under senaste året, då vi tittade på det för ca 2 år sen innan renoveringen gjordes.
Inga spår av att huset är sålt mellan utan de ägare som "bor där" har uppenbarligen renoverat kåken då den inte var säljbar i det tidigare skicket. Då var det en totalt orenoverad kåk som ingen hade bott i på ett bra tag, säljarna bodde/bor nämligen på annan ort.

Priset har jag för mig låg på 15 miljoner när vi tittade på det, och det var i orenoverat skick. Har sina anledningar till att det inte säljs däremot...
Citera
2014-05-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1

Nej, det är inte så att köket var befintligt utan huset är renoverat under senaste året, då vi tittade på det för ca 2 år sen innan renoveringen gjordes.
Inga spår av att huset är sålt mellan utan de ägare som "bor där" har uppenbarligen renoverat kåken då den inte var säljbar i det tidigare skicket. Då var det en totalt orenoverad kåk som ingen hade bott i på ett bra tag, säljarna bodde/bor nämligen på annan ort.

Priset har jag för mig låg på 15 miljoner när vi tittade på det, och det var i orenoverat skick. Har sina anledningar till att det inte säljs däremot...

Intressant. Kan du utveckla det där med att det har sina anledningar att det inte blivit sålt, syftar du på köket, priset eller något annat?
Citera
2014-05-22, 08:35
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1

Tack för info, alltid intressant med historik! Priset är iofs högt, men det är dock Saltsjöbaden, sjöutsikt, you name it... Varför blir det inte sålt? Möglet växer bakom varje vacker yta? Grannen står vid husknuten med en yxa lördagkvällar? Kommunen ska expropriera huset vilken sekund som helst?
Citera
2014-05-22, 09:29
Medlem
Cliffords avatar
F.d. fotbollsspelaren Niclas Alexandersson säljer sin kåk i Långedrag:

http://www.lundin.se/bilder.aspx?guid=4972ON706OE8CMQI&typ=CMVilla

Inget speciellt, men visar i alla fall hyfsat god smak för att vara fotbollspelare. Gör nog inget direkt klipp på det där, måste ha kostat åtminstone i närheten av 19 millar för tomt + bygge 2005. Oklart varför de säljer, men pengarna kanske börjar sina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in