2014-05-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdinvanaren
Eftersom vi nu vet att det pågått en tio årig manupulation av bostadsrättsvärden genom proggresiv avskrivning av fastighetsbolagen så har vi till slut fått veta svaret på om vi har en svensk bostadsbubbla.

Tyvärr för många så visade det sig att vi har det. Punkt.

Första frågan vid köp av bostadsrätt är numera om det är (eller varit då det i så fall kommer saknas tillångar i framtiden för att underhålla fastigheten) en rak eller progressiv avskrivning på lånen, om svaret är progressiv så drar man bort 30 % av värdet i sitt bud.

Är det inte aktuellt går man därifrån.
Nej det kommer inte saknas tillgångar i framtiden i föreningar med progressiva avskrivningar.

Visst kan du dra bort 30% av budet, men du kommer knappast landa ett kontrakt i Stockholm.
2014-05-20, 02:44
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.Pain.No.Gain
Oftast folk som flyttar från mindre orter till en större ort.
Då kan man fråga sig hur smarta dessa är som snacka om "framtida vinst". Om deras bostad har ökat en del i värde på deras mindre ort så kan man vara tämligen säker på att ökningen i en större ort är minst lika stor eller större. Så vad vinsten blir att sälja något dyrt för att köpa något dyrare har jag svårt att förstå.
2014-05-20, 18:01
Medlem
Artreyaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Då kan man fråga sig hur smarta dessa är som snacka om "framtida vinst". Om deras bostad har ökat en del i värde på deras mindre ort så kan man vara tämligen säker på att ökningen i en större ort är minst lika stor eller större. Så vad vinsten blir att sälja något dyrt för att köpa något dyrare har jag svårt att förstå.
Mindre ort=bostadsbubbla
Större ort=ingen bostadsbubbla jätteenkelt ju tom jag fattar
2014-05-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikrade
Ska man gå genom banken, oavsett om man är intresserad av en närliggande kommun än den som man bor i just nu?

Det hela med bostäder går ut på att man investerar för livet, tanken är ju oftast att man ska bo i ett hus en längre period. Men visst är det många som enbart är här för att göra vinster, och framför allt på bostadsrätter. Om jag hade varit en köpare idag och hade tänkt att bo i en lägenhet i ett par år så hade jag satsat på något som kräver mindre underhåll där det mesta är gjort. Priset blir dyrare på grund av att det mesta är gjort, som renoveringsarbeten och liknande. Just där ser jag en lucka att köpa något, renovera något i bostadsrätten för att efter ett par månader eller år, sälja dyrare. Men frågan är om man verkligen kan sälja dyrare? Räntorna ska väl sänkas i höst någon gång igen. Då har ju folk råd att köpa något dyrt.

Lite väl enkelt sagt, men om man köper en lägenhet där det är nära till skola, affärer, sjukhus och framför allt i en bra kommun, för låt oss säga 1 000 000 kr. Man renoverar för ungefär 100 000 kr, och sedan hyr man ut lägenheten eller alternativt bor där själv i ett par månader. Nu har det gått 4-6 månader och lägenheten är värd 1 350 000 kr. Vinsten blir 250 000 kr och detta ska väl skattas också. Så går det att göra bra affärer? Någon som har erfarenheter av liknande investeringar som kan bidra med lite tankar? Nu har jag kanske räknat för lågt på renovering och kanske ökningen, men det var mer en enkel uträkning.

Någon som kan svara på mitt inlägg, eller som kan bidra med lite hjälp i mitt tänkande kring ifall det är värt att köpa en bostadsrätt med så höga priser som vi har idag? Vill sälja dyrare än vad jag köper den för.
2014-05-20, 20:55
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikrade
Någon som kan svara på mitt inlägg, eller som kan bidra med lite hjälp i mitt tänkande kring ifall det är värt att köpa en bostadsrätt med så höga priser som vi har idag? Vill sälja dyrare än vad jag köper den för.

Hela konstruktionen med i BRF'er i Sverige upplagd på så sätt att det inte ska uppmuntra till spekulation, tvärtom och så kommer det nog att förbli.
Visst du kan köpa en BRF med huvudsyfte att att sälja den kort tid senare med förtjänst men det är förknippat med vissa risker, ju kortare tid desto troligare med högre risk.
Dom flesta som köper en BRF har som huvudsyfte att ha en bostad, att den sedan ökar i värde framför minskar är inget du kan styra över annat än väldigt marginellt.
Köp du din BRF, den är allt annat lika billigare än att hyra en bostad, du tar som sagt en liten risk men du får också chans till värdeökning. Historiskt har detta risktagande generellt varit lönsamt.

Du säger att priserna är så höga i dag, hur vet du det? Har marknaden fel i dag?

Den som skapade den här tråden har fått svaret nej konstant i över fyra år nu.
2014-05-21, 02:40
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artreyara
Mindre ort=bostadsbubbla
Större ort=ingen bostadsbubbla jätteenkelt ju tom jag fattar
Nja, det verkar inte vara så enkelt. Låt mig göra det extremt förenklat:
-Bostad på mindre ort kosta 60K, säljs för 600K efter 10 år.
-Bostad på större ort kosta 500K för 10 år sedan och kostar nu när de skall köpa 3MK.

Så exakt vad är vinster för dem att sälja för 600K (minus skatt, mäklare, etc) för att köpa en bostad som gått upp en satans massa i pris? Visst, vi kan diskutera procent hit och dit, min poäng var inte att framföra två verkliga fall utan visa problematiken med "göra vinst på bostad". För verkligheten är ju den att så länge man inte köper en mindre bostad, flyttar till mindre ort eller flyttar till mindre attraktivt område, så har bostäderna man kan tänkas flytta till också ökat (lika mycket eller mer än den man själv säljer).
2014-05-21, 03:42
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Historiskt har detta risktagande generellt varit lönsamt.
Efter genomgående total misshandel av ordet "risk" kulminerar du alltså i en punkt där du i efterhand nonchalerar till och med din skeva definition av "risk", eftersom vi hamnade på ett visst ställe av utfallsfunktionen.

Det är så jävla dumt att det är briljant.

Citat:
Så exakt vad är vinster för dem att sälja för 600K (minus skatt, mäklare, etc) för att köpa en bostad som gått upp en satans massa i pris?
De har gjort samma vinst ändå.

Att "realisera vinst" är något bokföringsmässigt, konceptet har med skatter att göra, inte med vinster att göra. I verkligheten flyttar du bara rikedom, fiat är inte en bas för din rikedom i verkligheten, det har bara blivit ett naturligt sätt att mäta för att få ett grepp om saken. Även om det är svårt att göra en mer verklighetsförankrad analys blir en sån här situation väldigt tydlig, eftersom vinster relativt fiat är så pass enorm utan att fiat för den sakens skull kraschat.

Det vi generellt kallar för att "investera" handlar om att förflytta rikedom till en punkt vi tror kommer att öka mer i värde - med intentionen att flytta tillbaka rikedomen. Det vill säga du kan exempelvis, om du vill, investera din lägenhet i fiat. Eller investera din bil i en lägenhet.

Missförståndet verkar ungefär lika utbrett som det där med "risk". Är även ett utbrett missförstånd hos dem som spenderar sitt liv med att studera ekonomi, vilket är olyckligt eftersom jag anser att ingen kommer någonsin fatta ekonomi utan att förstå att fiat-basen är något godtycklig. Det verkar orimligt att begripa något alls med den vurpan i grunden.
Senast redigerad av Trillske 2014-05-21 kl. 04:03.
2014-05-21, 11:42
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
De har gjort samma vinst ändå.
Du kan anse det är ett vinstdrivande system att tjäna ca 350K för att sen betala 2,5MK mer för någon annan skall göra den vinsten. Själv så anser jag det är bättre att göra en väldigt liten vinst och köpa något som är väsentligt billigare än 3MK.
2014-05-21, 12:28
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Du kan anse det är ett vinstdrivande system att tjäna ca 350K för att sen betala 2,5MK mer för någon annan skall göra den vinsten. Själv så anser jag det är bättre att göra en väldigt liten vinst och köpa något som är väsentligt billigare än 3MK.
Återigen, du har bara omfördelat din rikedom. Inte förändrat fin vinst. Du tänker fel (alt. skriver fel).
2014-05-21, 15:34
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Återigen, du har bara omfördelat din rikedom. Inte förändrat fin vinst. Du tänker fel (alt. skriver fel).
Nej, jag tänker inte fel.
Jag betalar hellre 600K för en lägenhet än 3MK för att:
1. Det blir mycket mindre i ränta att betala.
2. Sitter säkrare mot framtida ränteökningar/förändringar i ränteavdrag.
3. Har hellre 600K i lån än 3MK i lån när värdet droppar 20-30%.
4. Kan mycket lättare betala av lånet.

Att snacka om rikedom när man tar idiothöga lån är rätt lustigt och visar väl största problemet hur många av dagens människor ser på bostadsmarknaden.
2014-05-21, 20:04
Medlem
Märkligt hur bankerna nu plötsligt tycker att amortering ja det är ju högst rimligt. En bank ska t.o.m ha tillbaka alla pengar på _max_ 50 år.

De underkänner ju sin tidigare utlåning som ansvarslös.

Och så det här med avskrivningsfusket. Trodde inte det fanns sådana byggbolag "i Sverige".
2014-05-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Hela konstruktionen med i BRF'er i Sverige upplagd på så sätt att det inte ska uppmuntra till spekulation, tvärtom och så kommer det nog att förbli.
Visst du kan köpa en BRF med huvudsyfte att att sälja den kort tid senare med förtjänst men det är förknippat med vissa risker, ju kortare tid desto troligare med högre risk.
Dom flesta som köper en BRF har som huvudsyfte att ha en bostad, att den sedan ökar i värde framför minskar är inget du kan styra över annat än väldigt marginellt.
Köp du din BRF, den är allt annat lika billigare än att hyra en bostad, du tar som sagt en liten risk men du får också chans till värdeökning. Historiskt har detta risktagande generellt varit lönsamt.

Du säger att priserna är så höga i dag, hur vet du det? Har marknaden fel i dag?

Den som skapade den här tråden har fått svaret nej konstant i över fyra år nu.

Priserna är höga idag och jag tycker att många bostadsrätter är rent ut sagt övervärderade. Ska det kosta 2 milj för en lägenhet i city, i Stockholm? Eller en villa på 3 milj ute på landet? Jag tycker det är överväderade lägenheter och hus. Därav att jag vill veta mer om det hela innan jag ger mig in på ett köp som sedan kan resultera i flopp.

Fast priserna bara ökar och ökar, men ska det verkligen vara så? Finns inget som säger att de inte kommer ske prisnedsänkningar nästa år, t.ex. Men räntas sänks gång på gång och då blir fler sugna på att köpa eget, så det är där jag tänker att man ska komma in i bilden och sälja dyrare än vad man köpte för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in