2014-05-18, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No.Pain.No.Gain
Det finns ingen exakt formel för att kunna garantera en vinst på en försäljning. Ta kontakt med en lokal mäklare och hör med honom/henne om vad denne har för åsikter om den lokala marknaden. Satsar kommunen på den ort/stad som du köper i så kan det vara en stor anledning till en framtida prisökning.

Ska man gå genom banken, oavsett om man är intresserad av en närliggande kommun än den som man bor i just nu?

Det hela med bostäder går ut på att man investerar för livet, tanken är ju oftast att man ska bo i ett hus en längre period. Men visst är det många som enbart är här för att göra vinster, och framför allt på bostadsrätter. Om jag hade varit en köpare idag och hade tänkt att bo i en lägenhet i ett par år så hade jag satsat på något som kräver mindre underhåll där det mesta är gjort. Priset blir dyrare på grund av att det mesta är gjort, som renoveringsarbeten och liknande. Just där ser jag en lucka att köpa något, renovera något i bostadsrätten för att efter ett par månader eller år, sälja dyrare. Men frågan är om man verkligen kan sälja dyrare? Räntorna ska väl sänkas i höst någon gång igen. Då har ju folk råd att köpa något dyrt.

Lite väl enkelt sagt, men om man köper en lägenhet där det är nära till skola, affärer, sjukhus och framför allt i en bra kommun, för låt oss säga 1 000 000 kr. Man renoverar för ungefär 100 000 kr, och sedan hyr man ut lägenheten eller alternativt bor där själv i ett par månader. Nu har det gått 4-6 månader och lägenheten är värd 1 350 000 kr. Vinsten blir 250 000 kr och detta ska väl skattas också. Så går det att göra bra affärer? Någon som har erfarenheter av liknande investeringar som kan bidra med lite tankar? Nu har jag kanske räknat för lågt på renovering och kanske ökningen, men det var mer en enkel uträkning.
2014-05-18, 20:22
Medlem
BlankaAfNamurs avatar
Jag skulle aldrig lyssna till en mäklares åsikter! Det finns ingen grupp som förvränger och förskönar som de kan.
2014-05-18, 20:34
Medlem
Eftersom vi nu vet att det pågått en tio årig manupulation av bostadsrättsvärden genom proggresiv avskrivning av fastighetsbolagen så har vi till slut fått veta svaret på om vi har en svensk bostadsbubbla.

Tyvärr för många så visade det sig att vi har det. Punkt.

Första frågan vid köp av bostadsrätt är numera om det är (eller varit då det i så fall kommer saknas tillångar i framtiden för att underhålla fastigheten) en rak eller progressiv avskrivning på lånen, om svaret är progressiv så drar man bort 30 % av värdet i sitt bud.

Är det inte aktuellt går man därifrån.
2014-05-18, 20:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdinvanaren
Eftersom vi nu vet att det pågått en tio årig manupulation av bostadsrättsvärden genom proggresiv avskrivning av fastighetsbolagen så har vi till slut fått veta svaret på om vi har en svensk bostadsbubbla.

Tyvärr för många så visade det sig att vi har det. Punkt.

Första frågan vid köp av bostadsrätt är numera om det är (eller varit då det i så fall kommer saknas tillångar i framtiden för att underhålla fastigheten) en rak eller progressiv avskrivning på lånen, om svaret är progressiv så drar man bort 30 % av värdet i sitt bud.

Är det inte aktuellt går man därifrån.

Jaså det har vi fått svar på?

Om du tror det svaret är att det finns en bubbla rekommenderar jag dig att inte hålla andan medans du väntar på att den ska spricka.
2014-05-18, 20:47
Medlem
LagomLats avatar
Det är inte lånen föreningen skriver av, utan värdet på fastigheten, som alla vet är en nybebyggd fastighet värd vad man betalat, sedan minskar värdet med en fyrtiondedel per år i fyrtio år tills kåken är värdelös.

Villaägare skriver inte av något alls på sina villor

LL
2014-05-18, 20:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Det är inte lånen föreningen skriver av, utan värdet på fastigheten, som alla vet är en nybebyggd fastighet värd vad man betalat, sedan minskar värdet med en fyrtiondedel per år i fyrtio år tills kåken är värdelös.

Villaägare skriver inte av något alls på sina villor

LL

Nej och varför skulle de det?
2014-05-19, 09:40
Bannlyst
Citat:
Det finns ingen exakt formel för att kunna garantera en vinst på en försäljning. Ta kontakt med en lokal mäklare och hör med honom/henne om vad denne har för åsikter om den lokala marknaden. Satsar kommunen på den ort/stad som du köper i så kan det vara en stor anledning till en framtida prisökning.

Observera, inget påhopp, men jag ryser en smula när jag läser det där. Får mig att tänka på Spanien innan smällen eller var satsas det inte i kommuner på köpcentrum och skit? Vilken fundamenta gör satsningarna hållbara? Och det är ju uppenbart att folk spekulerar, som fan själv, istället "för att bara bo" som det så vackert heter. Och då är kalkylerna ute på hal is.
2014-05-19, 10:17
Medlem
No.Pain.No.Gains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Observera, inget påhopp, men jag ryser en smula när jag läser det där. Får mig att tänka på Spanien innan smällen eller var satsas det inte i kommuner på köpcentrum och skit? Vilken fundamenta gör satsningarna hållbara? Och det är ju uppenbart att folk spekulerar, som fan själv, istället "för att bara bo" som det så vackert heter. Och då är kalkylerna ute på hal is.

Du har helt rätt! Jag gav endast en faktor till en prisökning. Det är massor av andra faktorer som påverkar priset.

Roligt att du nämner det (det fetstilta)! Jag satt och diskuterade med kollegorna hur alla som köper bostäder alltid diskuterar om att de vill investera! Det har blivit en "fluga" sedan börjar på 2000-talet att man köper inte längre en bostad för "att bara bo i" utan för att man ska göra en framtida vinst.
2014-05-19, 11:01
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Roligt att du nämner det (det fetstilta)! Jag satt och diskuterade med kollegorna hur alla som köper bostäder alltid diskuterar om att de vill investera! Det har blivit en "fluga" sedan börjar på 2000-talet att man köper inte längre en bostad för "att bara bo i" utan för att man ska göra en framtida vinst.

Vilket ju bara är ännu ett tecken på den rådande hysterin.
2014-05-19, 12:28
Medlem
nins avatar
Citat:
Planerar dessa personer att flytta till en mindre stad eller mindre attraktivt område?
2014-05-19, 12:30
Medlem
No.Pain.No.Gains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Vilket ju bara är ännu ett tecken på den rådande hysterin.

Precis!

Citat:
Planerar dessa personer att flytta till en mindre stad eller mindre attraktivt område?

Oftast folk som flyttar från mindre orter till en större ort.
2014-05-19, 12:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin

Man kan göra som jag. Stå i hyreskön parallellt med att man äger bostadsrätt och sedan casha hem lagom till pensionen. Under tiden bor man förhållandevis billigt till självkostnadspris.

Att investera i boendet för att få låga boendekostader är mycket klokt anser jag. Särskilt om man köper på en efterfrågad marknad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in