Citat:
Det finns ingen exakt formel för att kunna garantera en vinst på en försäljning. Ta kontakt med en lokal mäklare och hör med honom/henne om vad denne har för åsikter om den lokala marknaden. Satsar kommunen på den ort/stad som du köper i så kan det vara en stor anledning till en framtida prisökning.
Ska man gå genom banken, oavsett om man är intresserad av en närliggande kommun än den som man bor i just nu?
Det hela med bostäder går ut på att man investerar för livet, tanken är ju oftast att man ska bo i ett hus en längre period. Men visst är det många som enbart är här för att göra vinster, och framför allt på bostadsrätter. Om jag hade varit en köpare idag och hade tänkt att bo i en lägenhet i ett par år så hade jag satsat på något som kräver mindre underhåll där det mesta är gjort. Priset blir dyrare på grund av att det mesta är gjort, som renoveringsarbeten och liknande. Just där ser jag en lucka att köpa något, renovera något i bostadsrätten för att efter ett par månader eller år, sälja dyrare. Men frågan är om man verkligen kan sälja dyrare? Räntorna ska väl sänkas i höst någon gång igen. Då har ju folk råd att köpa något dyrt.
Lite väl enkelt sagt, men om man köper en lägenhet där det är nära till skola, affärer, sjukhus och framför allt i en bra kommun, för låt oss säga 1 000 000 kr. Man renoverar för ungefär 100 000 kr, och sedan hyr man ut lägenheten eller alternativt bor där själv i ett par månader. Nu har det gått 4-6 månader och lägenheten är värd 1 350 000 kr. Vinsten blir 250 000 kr och detta ska väl skattas också. Så går det att göra bra affärer? Någon som har erfarenheter av liknande investeringar som kan bidra med lite tankar? Nu har jag kanske räknat för lågt på renovering och kanske ökningen, men det var mer en enkel uträkning.