2014-05-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Behknot
Har fått i skoluppgift att svara på denna fråga, insåg sen hur dålig insatt jag är i religion
Hade varit tacksamt om ni hade något trevligt att komma med
Frågan är alltså
Är de religiösa levnadsreglerna inom islam och judendom tydliga eller öppna för egna tolkningar?

Fråga en Imam och en Rabbi.
Citera
2014-05-11, 18:04
Medlem
det är öppna för egna tolkningar.
Citera
2014-05-11, 20:28
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Behknot
Har fått i skoluppgift att svara på denna fråga

Infogad i tråden för skoluppgifter /MOD
Citera
2014-05-15, 04:03
Medlem
Har ett vetenskapligt arbete att skriva och har som frågeställning:

1. Hur har kristendomen påverkat jämställdheten i Sverige?

Någon som kan något om saken?

Med vänliga hälsningar,
Unthz.
Citera
2014-05-15, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UnthzUnthz
Har ett vetenskapligt arbete att skriva och har som frågeställning:

1. Hur har kristendomen påverkat jämställdheten i Sverige?

Någon som kan något om saken?

Med vänliga hälsningar,
Unthz.

Kanske orkar gå in närmare senare, men man kan säga att i tidiga år var den positiv, medan den nu har blivit negativ.

Anledningen är att religion ofta inte vill ändra sig, utan lever kvar med sina absoluta oföränderliga regler som inte lägre fungerar i samhället.
Citera
2014-05-19, 14:52
Medlem
Scientologi kunnig?

Hej. Finns det någon här som är kunnig inom Scientologin och som skulle kunna hjälpa mig med en fråga?

Har ett arbete som ska vara klart imorgon och jag har en fråga kvar som jag inte själv riktigt kan svara på, så lite hjälp uppskattas!

Frågan jag behöver hjälp med:
Ta också upp en aspekt av sekten som skulle kunna utgöra ett problem i vardagslivet eller något som strider mot vårt samhälles grundläggande värden. Resonera om hur man skulle kunna lösa problemet samtidigt som man tar hänsyn till människans rätt att tänka kring frågor om tro, livsval och etik.
Citera
2014-05-19, 15:02
Medlem
Föreslår att du googlar om sektens behandling av barn och deras undervisnings- samt arbetskrav.
Citat:
http://www.ilsehruby.at/AChildhoodinScientology.html

A childhood in Scientology means children who were born into the Scientology system or who were brought into it when their parents joined the organization. They were raised according to the fundamentals of this organization and grew up doing the drills of Scientology. From the time they are infants they were quashed by a prefabricated thought system that isolated them from social contact and human interaction in society outside of Scientology.
Citera
2014-05-20, 02:43
Medlem
HJÄLP tolka Ursprungshymnen#Hinduism

Hej jag har ett skolarbete som handlar delvis om att tolka Ursprungshymnen i boken Rigveda som har indiskt ursprung och härstammar ifrån hinduism. Allt jag har lät på internet är sjukt oklart och det ända jag hittar är massa svettiga hemsidor som säger att den är så fantaistisk när jag själva inte förstår ett jota. Vore grym om någon förklarade vad det hela handlar om! Tack !!
Citera
2014-05-20, 15:54
Medlem
Skillnader och likheter mellan kyrkor och moskeér

Tjo! har fått i uppgift att jämföra skillnader och likheter mellan kyrkor och moskeér, hittar inte särskilt mycket på google men ifall ni kunde skriva lita skillnader och likheter emellan dom skulle jag varit tacksam. ty
Citera
2014-05-20, 16:13
Medlem
kinesarsles avatar
För fan. Du kan väl börja med att komma med någonting du har kommit fram till själv istället för att tigga om att andra ska göra din läxa?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mosk%C3%A9
https://en.wikipedia.org/wiki/Mosque
https://en.wikipedia.org/wiki/Church_%28building%29

Jag hjälper dig med detta:
Muslimer går till moskéer. Kristna går till kyrkor. Där har du en skillnad.
Citera
2014-05-20, 16:33
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tkosj
Tjo! har fått i uppgift att jämföra skillnader och likheter mellan kyrkor och moskeér, hittar inte särskilt mycket på google men ifall ni kunde skriva lita skillnader och likheter emellan dom skulle jag varit tacksam. ty
Du får gå in i en kyrka med skorna på men inte i en moské
Kvinnor och män får sitta tillsammans i kyrkan men inte i moskèn
Klockor ringer in till gudstjänst i kyrkan medan moskén har böneutropare
Kyrkan har Kristus som fundament och moskén har Muhammed
I kyrkan sker bönen på svenska medan arabiska är bönespråket i moskén
Kvinnor måste ha huckle på huvudet i moskén men inte i kyrkan
I kyrkan sitter man i bänkar men i moskén finns bara bönemattor

Flera skillnader än likheter
Citera
2014-05-20, 19:01
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whailcum
Hej jag har ett skolarbete som handlar delvis om att tolka Ursprungshymnen i boken Rigveda som har indiskt ursprung och härstammar ifrån hinduism. Allt jag har lät på internet är sjukt oklart och det ända jag hittar är massa svettiga hemsidor som säger att den är så fantaistisk när jag själva inte förstår ett jota. Vore grym om någon förklarade vad det hela handlar om! Tack !!

Inlagd i skoluppgiftstråden/MOD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in