2014-02-11, 14:50
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Verkar som det ändrats en del sedan dess. Får man fråga när du studerade på bergsskolan?

I höstas när jag sökte kunde man välja mellan:
2årig berg- och anläggningsstekniker
2årig metall- och verkstadstekniker
3årig högskoleingejör inom berg- och anläggning

Nu för tiden kan man heller inte göra så som du gjort, alltså börja läsa tekniker och sedan hoppa på och bli ingenjör sista året.

Bergsskolan startar hösten 2014 ett nytt högskoleingenjörsprogram inom materialteknik med inriktning metallurgi.

Började 2008 på 2årig metall- och verkstadstekniker tog examen 2010. Egentligen sa de att vi var på en 3 årig, för det hade folk sökt till, men när vi skulle börja på 3e året fick vi vänta in klassen under så att säga, några drog till Borlänge istället för att göra 3e året där. Jag och några andra pluggade lite distanskurser och extrakurser på bergsskolan mellan 2a och 3e året som kändes relevanta.
Sen började jag 2011 på 3årig högskoleingejör inom metallurgi och materialteknik examen 2012.

Okej det verkar ju vettigt, det ska ju skilja, men synd för dem som väljer 2 år och ångrar sig.
Japp, det är samma program, samma namn men med nyanserade kurser. Rekommenderar starkt!
Senast redigerad av gnomepower 2014-02-11 kl. 14:52.
Citera
2014-02-11, 23:35
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
Började 2008 på 2årig metall- och verkstadstekniker tog examen 2010. Egentligen sa de att vi var på en 3 årig, för det hade folk sökt till, men när vi skulle börja på 3e året fick vi vänta in klassen under så att säga, några drog till Borlänge istället för att göra 3e året där. Jag och några andra pluggade lite distanskurser och extrakurser på bergsskolan mellan 2a och 3e året som kändes relevanta.
Sen började jag 2011 på 3årig högskoleingejör inom metallurgi och materialteknik examen 2012.

Okej det verkar ju vettigt, det ska ju skilja, men synd för dem som väljer 2 år och ångrar sig.
Japp, det är samma program, samma namn men med nyanserade kurser. Rekommenderar starkt!

Vad jobbar du med nu och vad har du för arbetsuppgifter? Har du jobbat med samma saker sen du gick ut skolan?
Citera
2014-02-12, 07:07
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Vad jobbar du med nu och vad har du för arbetsuppgifter? Har du jobbat med samma saker sen du gick ut skolan?

Jobbar som CAD-ritare i SolidWorks. Ett program man stöter på oavsett inriktning på Bergsskolan

Ritar om gamla arkiverade ritningar från pappersform, gör nya solider och ritningar på dessa.
Även gjutritningar som skickas till gjuteri och sen ritningar för färdigbearbetning här på verkstan.
Får även göra skärmallar i CAD till plåtkillarna.
Ibland får jag rita på fri hand om det är någon ny sak som ska tillverkas.
Väldigt kul och bara leka runt i CAD. Jobbar helt i min egent takt.

Fick inte jobb på momangen, blev blåst på ett annat jag trodde jag fått. :P Men har jobbat med detta i snart ett år.
Senast redigerad av gnomepower 2014-02-12 kl. 07:26.
Citera
2014-04-15, 22:32
Medlem
Argh123s avatar
Sitter o tittar på alternativ till hösten. Fastnat för Berg- och anläggningsindustri - bergsskoletekniker som är på två år (ej inräknat basår).
Lite osäker på om jag verkligen ska börja redan till hösten, tidsmässigt hade det passat bättre med till våren. Kan man kombinera med arbete? Som maskinförare krävs ca tusen timmars körning de närmsta fem åren för att få yrkesbehörighet. Så behöver få ihop timmar.
Om man vill få ihop basåret, kan man göra det under sommaren och vara godkänd inför kursstart 20 aug eller är det 19 juni, sista kompletteringsdag som gäller?
Citera
2014-04-16, 07:11
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Sitter o tittar på alternativ till hösten. Fastnat för Berg- och anläggningsindustri - bergsskoletekniker som är på två år (ej inräknat basår).
Lite osäker på om jag verkligen ska börja redan till hösten, tidsmässigt hade det passat bättre med till våren. Kan man kombinera med arbete? Som maskinförare krävs ca tusen timmars körning de närmsta fem åren för att få yrkesbehörighet. Så behöver få ihop timmar.
Om man vill få ihop basåret, kan man göra det under sommaren och vara godkänd inför kursstart 20 aug eller är det 19 juni, sista kompletteringsdag som gäller?

Arbeta på sidan kan du nog göra hur mycket du vill, frågan är väl hur många föreläsningar du kan missa.
Tror dock inte att du kan börja på våren eller göra någon kurs där under sommaren.
Det är en liten skola och kör så vitt jag vet går inte samma kurs flera gånger om året. De är väl om du läser basår på någon annan skola, men till teknikerutbildningen kräver inget basår.
Citera
2014-05-20, 01:30
Medlem
Vildmarksskris avatar
Ni som har pluggat eller som pluggar här, hur såg det ut på bostadsfronten? Var det lätt att fixa lägenhet eller hur såg det ut? Jag har hört att det ska vara relativt gott om bostäder för ett hyggligt pris, men var det svårt att fixa under sommaren i och med att många andra letar samtidigt och så?

När jag var där och besökte skolan berättade några elever om att det var en hel del som bodde i Karlstad och pendlade till skolan. Hur vanligt var detta skulle ni säga?
Citera
2014-05-20, 06:55
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildmarksskri
Ni som har pluggat eller som pluggar här, hur såg det ut på bostadsfronten? Var det lätt att fixa lägenhet eller hur såg det ut? Jag har hört att det ska vara relativt gott om bostäder för ett hyggligt pris, men var det svårt att fixa under sommaren i och med att många andra letar samtidigt och så?

När jag var där och besökte skolan berättade några elever om att det var en hel del som bodde i Karlstad och pendlade till skolan. Hur vanligt var detta skulle ni säga?

Tjena, när jag gick där fanns det studentkorridor. Men att fixa lägenhet var både enkelt och billigt. En 1a med vanligt kök kunde gå på 15 000 kr. Hyra strax över 2000 kr. De fanns alltid lägenheter på blocket osv. Nu är korridorn borta så kan tro att de är lite trängre.
Men kolla blocket, hör med HSB som är störst tror ja. Samt så brukar elever som går ur skolan sätta upp lappar i hallen på skolan ifall någon annan elev vill ta över!

Vet att de va några som pendlade med buss, vissa perioder hade man inte mycket lektioner alls.
En del från byar utifrån pendlade med bil. De ja umgicks med va i min ålder och bodde i stan så vet inte hur utbrett det var, men många som gick skolan då kom från närliggande orter.
Citera
2014-05-20, 13:50
Medlem
Vildmarksskris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
Tjena, när jag gick där fanns det studentkorridor. Men att fixa lägenhet var både enkelt och billigt. En 1a med vanligt kök kunde gå på 15 000 kr. Hyra strax över 2000 kr. De fanns alltid lägenheter på blocket osv. Nu är korridorn borta så kan tro att de är lite trängre.
Men kolla blocket, hör med HSB som är störst tror ja. Samt så brukar elever som går ur skolan sätta upp lappar i hallen på skolan ifall någon annan elev vill ta över!

Vet att de va några som pendlade med buss, vissa perioder hade man inte mycket lektioner alls.
En del från byar utifrån pendlade med bil. De ja umgicks med va i min ålder och bodde i stan så vet inte hur utbrett det var, men många som gick skolan då kom från närliggande orter.

Tackar för det snabba svaret!

Jo det var väl ungefär så min tanke var också. När tror du man bör börja kika på lägenheter då för att inte vara ute för sent? Vill ju helst ha beskedet om jag kommit in eller ej först så man inte söker runt i onödan och det lär väl ramla in någon gång kring slutet av juni så som jag förstått det, men är ganska säker på att jag kommer komma in. Har både betygen som krävs med bred marginal och resultat från högskoleprovet som ska hjälpa vid urvalet. Jag sökte till det bergsskoletekniska programmet på två år, i förstahand Berg och anläggning och i andrahand metall och verkstad. Vad gick du för något?

Förresten, hur såg det ut med lov, pluggtider och sånt under din tid där? Tänker i och med att du säger att man ibland inte har så många lektioner alls. Tror du man kan kombinera plugget med eventuellt extrakneg någonstans i stan eller är det mycket plugg? Vore ju gött med att tjäna ihop en slant också så man slipper gå runt och vara pank.

Haha, blev ganska många frågor där!
Senast redigerad av Vildmarksskri 2014-05-20 kl. 13:52.
Citera
2014-05-21, 07:12
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildmarksskri
Tackar för det snabba svaret!

Jo det var väl ungefär så min tanke var också. När tror du man bör börja kika på lägenheter då för att inte vara ute för sent? Vill ju helst ha beskedet om jag kommit in eller ej först så man inte söker runt i onödan och det lär väl ramla in någon gång kring slutet av juni så som jag förstått det, men är ganska säker på att jag kommer komma in. Har både betygen som krävs med bred marginal och resultat från högskoleprovet som ska hjälpa vid urvalet. Jag sökte till det bergsskoletekniska programmet på två år, i förstahand Berg och anläggning och i andrahand metall och verkstad. Vad gick du för något?

Förresten, hur såg det ut med lov, pluggtider och sånt under din tid där? Tänker i och med att du säger att man ibland inte har så många lektioner alls. Tror du man kan kombinera plugget med eventuellt extrakneg någonstans i stan eller är det mycket plugg? Vore ju gött med att tjäna ihop en slant också så man slipper gå runt och vara pank.

Haha, blev ganska många frågor där!

Känner du att du kommer in och har sökt på båda programmen så är det nog solklart. Bergsidan brukar va proppfull medans metallsidan brukar vara mycket mindre, så att du kommer in är nog ganska säkert som du säger så du kan nog kolla runt efter boende. Kan ju va bra att ha lägenhet på gång och sen höra av sig till skolan lite då och då. Har för mig jag fick reda på det ganska sent på sommaren dock..
Klippte gräs sen ringde en och frågade om jag hade Matte D? Ja sa ja. Okej då är du välkommen hit då haha. Jag gick metallsidan 3 årig.

Lov har man väl inte direkt förutom runt julen då, det kan bli ganska långt om man tentat av kanske 5-6 veckor om man har tur. Men höst och vår så är de så att man har tentavecka, sen har man inläsningsvecka före. Så man har 2 veckor utan lektioner, då kan man ju ha ledigt om man har tur beroende på när tentorna är.

Det är rätt olika beroende på kurserna och hur de läggs upp, som sagt vissa perioder kan va tunga med mycket skolnärvaro vissa perioder är de mest hemmastudier och stora arbeten. Men jag tror absolut man kan deltidsjobba samtidigt. Vet att en del, speciellt tjejera jobbade deltid. Personlig assistent eller deltid på COOP/ICA. På sommrarna finns de alternativ som OLW, WASA (Nu barilla) som heltidsjobb. Vet inte hur de ser på deltid under året dock. Boendet är ganska billigt i filly men cash är ju cash.
Citera
2015-03-15, 14:29
Medlem
Någon mer än jag som bor i närheten av Bergskolan som ska söka tekniskt basår nu imorgon?
Citera
2015-04-29, 12:53
Medlem
Någon mer som har sökt tekniskt basår i Filipstad nu till hösten?
Citera
2015-07-24, 21:58
Medlem
Någon här som ska börja nu till hösten? Själv är man antagen till tekniskt basår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in