2014-01-31, 12:46
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Tror ni man kan komma ut offshore med den här utbildningen?

Hm, kanske på anläggningssidan, känner nog inte till någon som gör det dock.
Jag gick metall så kan inte svara riktigt på de.
Citera
2014-01-31, 12:49
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swetimas
Känner du någon som läste programmet? Vet du vart jobbar dem?

Känner nog ingen som bara gått 2 årig på bergsidan men de som gått 3 år till ingenjör jobbar som sagt på olika gruvor, en del på tunnelbyggen eller som konsult.
Citera
2014-02-02, 05:30
Medlem
Grattans avatar
Jag funderar på att söka till berg och anläggningsteknik, ingenjör såklart! Jag saknar behörigheten just nu men funderar på att antingen plugga upp dom innan vid sidan av mitt gruvjobb som jag har just nu och sedan söka in. Eller är det bättre om jag går basår på skolan eftersom jag har platsgaranti på ingenjörsutbildningen? Är det högt tryck på den utbildningen?
Citera
2014-02-02, 17:21
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grattan
Jag funderar på att söka till berg och anläggningsteknik, ingenjör såklart! Jag saknar behörigheten just nu men funderar på att antingen plugga upp dom innan vid sidan av mitt gruvjobb som jag har just nu och sedan söka in. Eller är det bättre om jag går basår på skolan eftersom jag har platsgaranti på ingenjörsutbildningen? Är det högt tryck på den utbildningen?

Vad som är bäst beror ju givetvis på hur många ämnen du behöver plugga upp, och hur bra plugghjärna du har

Utan att veta nåt om dej skulle jag säga att om du inte har läst fysik B och den sista gymnasiematten så borde du överväga basåret. Enligt många rätt tunga kurser som känns rätt svårkombinerade med ett heltidsjobb.

Och ja du får platsgaranti om du klarar alla kurser i basåret!
Och ja, av vad jag fått höra verkar det vara "högre tryck" i basåret än vad det är när man väl kommit in på ingenjörsutbildningen
Citera
2014-02-02, 17:36
Medlem
Grattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Vad som är bäst beror ju givetvis på hur många ämnen du behöver plugga upp, och hur bra plugghjärna du har

Utan att veta nåt om dej skulle jag säga att om du inte har läst fysik B och den sista gymnasiematten så borde du överväga basåret. Enligt många rätt tunga kurser som känns rätt svårkombinerade med ett heltidsjobb.

Och ja du får platsgaranti om du klarar alla kurser i basåret!
Och ja, av vad jag fått höra verkar det vara "högre tryck" i basåret än vad det är när man väl kommit in på ingenjörsutbildningen

Tack för snabbt svar!

Jag saknar Kemi A. Fysik A-B. Matte B-D. Då jag redan jobbar i gruvbranchen så är det ledigt varannan vecka så nog finns det tid till att studera

Jag formulerade mig nog dåligt angående högt tryck på utbildningen. Den riktiga frågan är om det är svårt att komma in på ingenjörsutbildningen om man inte gått basåret och därmed inte har någon platsgaranti. Räcker det med betyg i kravämnerna eller måste man ha ett bra HP också?
Citera
2014-02-02, 17:53
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grattan
Tack för snabbt svar!

Jag saknar Kemi A. Fysik A-B. Matte B-D. Då jag redan jobbar i gruvbranchen så är det ledigt varannan vecka så nog finns det tid till att studera

Jag formulerade mig nog dåligt angående högt tryck på utbildningen. Den riktiga frågan är om det är svårt att komma in på ingenjörsutbildningen om man inte gått basåret och därmed inte har någon platsgaranti. Räcker det med betyg i kravämnerna eller måste man ha ett bra HP också?

Jag hade lätt valt basåret om jag saknade sådär många kurser, har en polare som bara behövde FyB och MaD för att komma in men han valde att gå basåret ändå.. Men tror du att du klarar av det samtidigt som du jobbar så varför inte

Jaha, då förstår jag! Jag hade så gott som endast G:n i alla ovan nämnda kurser, inget basår och hade aldrig gjort ett högskoleprov men båda åren jag sökte kom jag in. Till hösten ska dom ju öppna ännu ett ingenjörsprogram på bergsskolan, så lär ju bli ännu mer lediga platser då
Citera
2014-02-10, 18:14
Medlem
swetimass avatar
men är det verkligen värt att läsa den 2-åriga programmen inom berg- och anläggningsindustri? Jag hittade några extra kurser som man kan läsa efter examen men tyvärr man får inte läsa master efteråt.
Citera
2014-02-11, 07:41
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swetimas
men är det verkligen värt att läsa den 2-åriga programmen inom berg- och anläggningsindustri? Jag hittade några extra kurser som man kan läsa efter examen men tyvärr man får inte läsa master efteråt.

Jag vet inte, det är väldigt få som brukar stanna på 2 år, de flesta väljer att hoppa på det 3e året endå efter att de gått 2 år.
Citera
2014-02-11, 07:42
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Till hösten ska dom ju öppna ännu ett ingenjörsprogram på bergsskolan, så lär ju bli ännu mer lediga platser då

Jasså, är det ett helt nytt program?
Jag vet att ingenjörsprogrammet för metallurgi och materialteknik brukar försvinna och återkomma varannat år i brist på folk.
Senast redigerad av gnomepower 2014-02-11 kl. 07:47.
Citera
2014-02-11, 13:29
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
Jasså, är det ett helt nytt program?
Jag vet att ingenjörsprogrammet för metallurgi och materialteknik brukar försvinna och återkomma varannat år i brist på folk.

Haha okej, det var nog "förr" i tiden det fungerade så Nu verkar dom ju storsatsa, dom håller på för fullt att renovera upp så gott som hela skolan, ny datasal osv!

Det nya programmet ska heta nåt i stil med "ingenjör metall- och verkstadsindustri". Tycker det låter riktigt intressant och har funderat lite på om det kan vara värt att hoppa av nu för att läsa det till hösten istället.
Citera
2014-02-11, 13:59
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Haha okej, det var nog "förr" i tiden det fungerade så Nu verkar dom ju storsatsa, dom håller på för fullt att renovera upp så gott som hela skolan, ny datasal osv!

Det nya programmet ska heta nåt i stil med "ingenjör metall- och verkstadsindustri". Tycker det låter riktigt intressant och har funderat lite på om det kan vara värt att hoppa av nu för att läsa det till hösten istället.

Hehe okej, vet du om det ersätter det gamla 3 åriga ingenjörsprogrammet?
Har du någon länk att bju på?

När jag gick hette det:
2 årig produktionstekniker inom Metall och verkstadsindustri
ett år till efter det ledde till titeln
3 årig högskoleingenjör inom Metallurgi och materialteknik

och jag läste båda, tvivlar på att det skulle vara någon större skillnad på kurserna.
Citera
2014-02-11, 14:35
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
Hehe okej, vet du om det ersätter det gamla 3 åriga ingenjörsprogrammet?
Har du någon länk att bju på?

När jag gick hette det:
2 årig produktionstekniker inom Metall och verkstadsindustri
ett år till efter det ledde till titeln
3 årig högskoleingenjör inom Metallurgi och materialteknik

och jag läste båda, tvivlar på att det skulle vara någon större skillnad på kurserna.

Verkar som det ändrats en del sedan dess. Får man fråga när du studerade på bergsskolan?

I höstas när jag sökte kunde man välja mellan:
2årig berg- och anläggningsstekniker
2årig metall- och verkstadstekniker
3årig högskoleingejör inom berg- och anläggning

Nu för tiden kan man heller inte göra så som du gjort, alltså börja läsa tekniker och sedan hoppa på och bli ingenjör sista året.

Bergsskolan startar hösten 2014 ett nytt högskoleingenjörsprogram inom materialteknik med inriktning metallurgi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in