2014-02-09, 04:59
Medlem
Rebali179s avatar
Har lyssnat på Abba rätt mycket nu på senare tid. Tyckte det lät för jävligt när.jag var mindre.
Men nu så kan jag nog säga att Abba är ett av Sveriges största och starkaste band vi har gett ut.

Klart bättre än det skit Per Gessle & Gyllene Tider har spelat in.
Citera
2014-02-09, 05:01
Medlem
Rebali179s avatar
Ghost har gjort en cover på Abbas låt Iam a marionett. Tycker dock att Abbas version är mörkare än Ghost.

Vad tycker ni om Abba covers egentligen.
Själv önskade man att A-Teens kunde gå och hänga sig.
Citera
2014-02-22, 20:43
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Ghost har gjort en cover på Abbas låt Iam a marionett. Tycker dock att Abbas version är mörkare än Ghost.

Vad tycker ni om Abba covers egentligen.
Själv önskade man att A-Teens kunde gå och hänga sig.

Jag tycker ABBA är världens bästa band om man ska se till helheten d.v.s. den musikaliska kreativiteten, produktion, musiker/sångare (alltid medlemmarna själva med ett undantag, barnkören i I have a dream) och jag blir vansinnig när band och artister kopierar ABBA rakt av, för det går inte göra bättre - nånsin.

MEN gör artister och band ABBAs låtar till något helt annat, gör de låtarna till deras egna version så kan jag uppskatta en cover väldigt mycket och tycka det är riktigt bra.

Några exempel är The Czars version av Angel eyes, de gjorde den till en mörkare ballad - precis tvärt emot vad ABBAs version är! http://www.youtube.com/watch?v=0EVvWhcwAxM

Och Viktoria Tolstoys version av When all is said and done är också en cover jag diggar.
http://www.youtube.com/watch?v=66ujOmP88ao (live)

Det finns naturligtvis fler exempel.
Citera
2014-03-29, 00:18
Medlem
iseereds avatar
Och nu får första LP:n "Waterloo" 4 stjärnor i brittiska Q magazine:

http://abbamikory.blogs.com/abbamikory/2014/03/british-q-review-reissues.html
Citera
2014-03-29, 09:23
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann

Ja det var rolig läsning, stackarn han kan inte ha det lätt med det uppsving ABBA nu har.

Det där upprepande av textrader och ord körde Beatles rätt friskt med också.
'She loves you' upprepas i refrängen, 'Yellow subamarine' - samma sak.
'All you need is love' 3 ggr. (Dessutom 3*3 'love' i början, som fortsätter under verssången.)
Och 'Lucy in the sky' upprepsas 3 ggr i refrängen. I 'Sgt. Pepper' återkommer samma fenomen, även i 'Get back'.

Det jag vill säga är det knappast unikt för ABBA, jag skulle tro att fler band gjorde och gör samma sak - det verkar fungera?
Jag bode kanske göra svara på snubbens artikel istället för här..?
En hyllad låttextförfattare som Bob Dylan har förstås utnyttjat upprepandets konst han också. I t.ex. Knockin' on Heaven's Door upprepas låttiteln i inte mindre än tio av sexton textrader.
Citera
2014-03-29, 15:04
Medlem
PhG.s avatar
Britterna har en hat-kärlek till ABBA, fast mest verkar det vara kärlek, djup och innerlig sådan. En gnagande misstanke är att de är förbannade över att ABBA inte var ett brittiskt band
Citera
2014-04-06, 09:20
Bannlyst
Nu kör tv4 någon hyllning till abba igen.
Blir så trött att jag vill gråta och spy.
Citera
2014-04-17, 21:38
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
En hyllad låttextförfattare som Bob Dylan har förstås utnyttjat upprepandets konst han också. I t.ex. Knockin' on Heaven's Door upprepas låttiteln i inte mindre än tio av sexton textrader.

Se där ja! Ja det är ytterligare bevis på att det är recept som fungerade.

Citat:
Ursprungligen postat av PhG.
Britterna har en hat-kärlek till ABBA, fast mest verkar det vara kärlek, djup och innerlig sådan. En gnagande misstanke är att de är förbannade över att ABBA inte var ett brittiskt band

Jag tror att somliga britter är jäkligt förbannade över detta faktum!

Men jag håller med, de flesta visar en stor kärlek till ABBA och deras musik. Samlingsskivan "Gold" är ju en riktig storsäljare.
Citera
2014-05-20, 00:38
Medlem
Jag tror att ABBA hade blivit ännu större om Agneta och Frida stått för låtskrivandet, och Björn och Benny för sången.
Citera
2014-05-20, 23:47
Medlem
Alecia79s avatar
Jag fattar inte varför ABBA är ett så stort band..dom är ju värdelösa..
Citera
2014-05-21, 19:55
Bannlyst
Var det inte så att ABBA revolutionerade soundet på populär-musiken på 70-talet?
Senast redigerad av Chittagong 2014-05-21 kl. 19:57.
Citera
2014-05-21, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Jag tror att ABBA hade blivit ännu större om Agneta och Frida stått för låtskrivandet, och Björn och Benny för sången.

Haha, men jag vet inte ens om dom har sjungit själva??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in