Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-18, 19:53
Medlem
tjenare, jag har tänkt att ta ett billån på 200-300k jag är fastanställd inga utgifter alls. Men undrar ifall kontantinsatsen är 20% överallt och hur går man tillväga är det bara att ansöka om det eller?

Jag är 19år för tillfället men fyller 20 inom några dagar..

har tänkt att låna till något liknande

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_A....htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_....htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/BM....htm?ca=15&w=3

är det möjligt eller? jag vill inte stå på bilen heller, kan jag låna till bilen bara att morsan står på den? eller är det möjligt?

tack för all hjälp.

mvh quad
Citera
2014-05-18, 19:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaddare
tjenare, jag har tänkt att ta ett billån på 200-300k jag är fastanställd inga utgifter alls. Men undrar ifall kontantinsatsen är 20% överallt och hur går man tillväga är det bara att ansöka om det eller?

Billån förutsätter hos de flesta banker att den som tar lånet står som ägare på bilen, eftersom bilen pantsätts som säkerhet.

Ja, 20% är lagstiftat. Jag citerar konsumentkreditlagen:

Kontantinsats vid kreditköp
26 § Vid kreditköp av en vara ska säljaren ta ut en kontantinsats av köparen i enlighet med god kreditgivningssed. Kontantinsatsen ska motsvara minst 20 procent av varans kontantpris, om inte särskilda förhållanden föranleder annat.
Som kontantinsats anses inte betalning med medel som köparen får låna av säljaren eller av någon annan kreditgivare på grund av en överenskommelse mellan denne och säljaren.
Citera
2014-05-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Billån förutsätter hos de flesta banker att den som tar lånet står som ägare på bilen, eftersom bilen pantsätts som säkerhet.

Ja, 20% är lagstiftat. Jag citerar konsumentkreditlagen:

Kontantinsats vid kreditköp
26 § Vid kreditköp av en vara ska säljaren ta ut en kontantinsats av köparen i enlighet med god kreditgivningssed. Kontantinsatsen ska motsvara minst 20 procent av varans kontantpris, om inte särskilda förhållanden föranleder annat.
Som kontantinsats anses inte betalning med medel som köparen får låna av säljaren eller av någon annan kreditgivare på grund av en överenskommelse mellan denne och säljaren.

ah okej, för jag kollade på wiki då stod det 10%.. 20% blir hmm runt 60k? har förtillfället max 30 att lägga i handpenning isåfall. Då är de ju kört.

tack för hjälpen
Citera
2014-05-18, 20:05
Medlem
EvilGuys avatar
Du kan alltid ansöka om ett blancolån utan bilen som säkerhet. Kan vara ett privatlån, medlemslån eller vad de nu kan kallas i din bank.
Citera
2014-05-18, 20:06
Medlem
carlpetersen73s avatar
Många handlare trixar runt kontantinsatsen, bland annat genom att temporärt helt enkelt höja priset på bilen. De är måna om att du ska få finansieringen, de säljer bilen och får en kick back på finansen. Ska bilen stå som säkerhet så måste det vara ägaren som tar lånet. Om du funderar på en bil liknande de du länkar till och inte ens har till kontantinsatsen så är du precis på väg att göra bort dig ordentligt. Det här är bilar som kostar. Du kan heller inte skriva den på morsan för att få billigare försäkring, eller jo du kan, men om det händer något så kommer försäkringsbolaget lägga en hel del energi på att ta reda på vem som är den egentliga brukaren. Många som gjort bort sig där. Dessutom kan du inte hantera någon av de bilar du länkar till, så skit i det.
Citera
2014-05-18, 20:06
Medlem
cammos avatar
Citat:
tjenare, jag har tänkt att ta ett billån på 200-300k

Kul, då får vi se dig i "Lyxfällan" på tv3 om några år.
Citera
2014-05-18, 20:11
Medlem
edge22s avatar
Vanligtvis kan du inte få ett billån i banken för att köpa bil av en privatperson.
Såhär står det på min banks hemsida
Citat:
För att få ett billån måste du köpa bilen av en auktoriserad handlare

Kolla ett privatlån i stället om du absolut måste pröjsa 300' för en begagnad bil, då kan du låna allt och behöver ingen handpenning.
Senast redigerad av edge22 2014-05-18 kl. 20:14.
Citera
2014-05-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Kul, då får vi se dig i "Lyxfällan" på tv3 om några år.

snälla vadå lyxfällan, jag har 0 utgifter, jag kan lätt lägga 12k+ i månaden på bil och ändå leva gött, och har inte tänkt att flytta på minst 3 år.

Ni förstår inte situationen riktigt här antar jag jag har 0! utgifter, varför jobbar jag ens?
Mitt intresse är bilar och har varit länge, jag har en bmw 328i e46 som jag köpt kontant och vill ha något nyare och lite mer fräschare.

Jag vill ha en hobby och jag har råd med det anser jag, vadå lyxfällan jag har fortfarande 0 utgifter minst 3 år framåt i tiden...
Citera
2014-05-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Många handlare trixar runt kontantinsatsen, bland annat genom att temporärt helt enkelt höja priset på bilen. De är måna om att du ska få finansieringen, de säljer bilen och får en kick back på finansen. Ska bilen stå som säkerhet så måste det vara ägaren som tar lånet. Om du funderar på en bil liknande de du länkar till och inte ens har till kontantinsatsen så är du precis på väg att göra bort dig ordentligt. Det här är bilar som kostar. Du kan heller inte skriva den på morsan för att få billigare försäkring, eller jo du kan, men om det händer något så kommer försäkringsbolaget lägga en hel del energi på att ta reda på vem som är den egentliga brukaren. Många som gjort bort sig där. Dessutom kan du inte hantera någon av de bilar du länkar till, så skit i det.

jag har kanske 30 000:- och har fortfarande 0 utgifter jag kan dvs spara minst 10-12k i månaden och ändå leva gott. så förstår ej vad jag gör bort mig på. Jag jobbar för ingenting för tillfället, jag bara jobbar och jobbar och sen lägger pengar på skräp typ super, köper skit helt enkelt för pengarna... anser att detta är bättre än så jag lever nu iallafall..
Citera
2014-05-18, 20:44
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
snälla vadå lyxfällan, jag har 0 utgifter, jag kan lätt lägga 12k+ i månaden på bil och ändå leva gött, och har inte tänkt att flytta på minst 3 år.

Ni förstår inte situationen riktigt här antar jag jag har 0! utgifter, varför jobbar jag ens?
Mitt intresse är bilar och har varit länge, jag har en bmw 328i e46 som jag köpt kontant och vill ha något nyare och lite mer fräschare.

Jag vill ha en hobby och jag har råd med det anser jag, vadå lyxfällan jag har fortfarande 0 utgifter minst 3 år framåt i tiden...

För att det är en jävla massa pengar i sjön bara för att ha en cool bil i dina ungdomsår.

Risken är att du ångrar det i framtiden när du flyttat och inte har en lika lätt ekonomi. Då skulle dom där pengarna passat bra. Det är min erfarenhet av att spendera pengar i ungdomsåren innan man vet vad man vill.

Skaffa lite vuxenpoäng och flytta istället din odåga

När du krockar bilen och försäkringsbolaget undrar om det verkligen är din morsa som kör en bmw m3 (vilket dom lätt kommer motbevisa genom hur du skryter på sociala medier osv) så står du utan bil och ett lån på över 200k att betala av.
Senast redigerad av Bbobi 2014-05-18 kl. 20:46.
Citera
2014-05-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Vanligtvis kan du inte få ett billån i banken för att köpa bil av en privatperson.
Såhär står det på min banks hemsida

Kolla ett privatlån i stället om du absolut måste pröjsa 300' för en begagnad bil, då kan du låna allt och behöver ingen handpenning.

Men jag antar att man tar det igenom en "auktoriserad handlare" och inte privat när man väl kommer överens om något. Men jag undrar bara hur man ska gå tillväga.

behöver absolut inte lägga 300, men har spanat in bilar i prisklassen 200-300. 270-280 är max jag kommer låna isåfall.
Citera
2014-05-18, 20:49
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Men jag antar att man tar det igenom en "auktoriserad handlare" och inte privat när man väl kommer överens om något. Men jag undrar bara hur man ska gå tillväga.

behöver absolut inte lägga 300, men har spanat in bilar i prisklassen 200-300. 270-280 är max jag kommer låna isåfall.

Hur länge har du jobbat och vad är din årsinkomst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in