• 1
  • 2
2014-05-18, 14:49
Medlem
Det är såhär att jag har dragit på mig ett gäng blancolån. Dem ser ut såhär:

1: Privatlån på ca 15 000 kr med ränta på 25%. == Ca 850 kr/månad.
2: Kreditkortsskuld på 15 000 kr med ränta på 19%. == Ca 470 kr/månad. (Betalar mini beloppet)
3: Privatlån 15 000 kr med ränta på 27%. == ca 810 kr/månad.

Totalt: ca 45 000 kr.

Har tillgångar i form av aktier på ca 100 000 kr men det är inget som jag kommer att röra närmaste 6 månaderna i alla fall, så det behöver inte föreslås. Så jag har egentligen inte ett underskott i min ekonomi.

Problemet är att jag nyligen fick sparken. Inte fått besked från a-kassan ännu om jag får några pengar därifrån men jag har bra tidigare jobb och bra referenser så hitta nytt jobb blir inte svårt. Har redan fått ett konkret erbjudande som jag tackade nej till då jag inte gillade arbetsuppgifterna (och ja, jag vet att i denna arbetsmarknad kanske man ska ta vad man får men jag lider av såväl depression som ångest så att trivas på jobbet är extremt viktigt för mig).

Jag har skickat meddelande till samtliga storbanker angående att jag skulle vilja ha ett personligt möte eller telefonmöte för att främst se om vi kan lägga om blancolånen så att jag minskar mina räntekostnader och att jag i gengäld även flyttar över A-kassa (om jag får nån)/kommande lön, pension, aktier, skaffar kort och gör det till min nya huvudbank helt enkelt.

Vad tror ni, finns det nån chans att få en bättre ränta av dem? Eller är bankerna så riskaversa att det är helt kört om man inte har en fast jobbinkomst?
Citera
2014-05-18, 15:09
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Sälj dina aktier och betala av skulderna. Du kommer ALDRIG uppnå en avkastning på aktierna i samma nivå som dina hemska räntor.
Citera
2014-05-18, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Sälj dina aktier och betala av skulderna. Du kommer ALDRIG uppnå en avkastning på aktierna i samma nivå som dina hemska räntor.

Som sagt detta är inget alternativ, så vi kan glömma att dem pengarna finns, borde inte ens skrivet med dem.
Citera
2014-05-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle
Som sagt detta är inget alternativ, så vi kan glömma att dem pengarna finns, borde inte ens skrivet med dem.

EDIT: Eller ja anledningen att jag skrev med det var för att det kanske kunda göra det lättare hos mig hos banken.

EDIT 2: Fail edit.
Citera
2014-05-18, 16:53
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:

Varför skulle du inte använda pengarna på banken till att betala av skulden när du har en effektiv ränta på 20%?
Citera
2014-05-18, 17:07
Medlem
Om det är möjligt borde du belåna dina aktier och lösa skulderna. Räntan hos din mäklare är bra mycket lägre än de ockerräntor som du nu får betala.
Citera
2014-05-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Varför skulle du inte använda pengarna på banken till att betala av skulden när du har en effektiv ränta på 20%?

För jag tror mina aktier kommer överavkasta det.

Citat:
Ursprungligen postat av 88income88
Om det är möjligt borde du belåna dina aktier och lösa skulderna. Räntan hos din mäklare är bra mycket lägre än de ockerräntor som du nu får betala.

Håller på och skickar in belåningsavtalet till Avanza faktiskt
Citera
2014-05-18, 19:40
Medlem
Citat:

Håller på och skickar in belåningsavtalet till Avanza faktiskt

Så du väljer att chansa på en avkastning större än 20% i rådande klimat än att ta en garanterad avkastning på 20%? Dessutom med gearing när kassaflödet i din privata ekonomi är högst osäker? Lika bra att låna pengar till roulette när du ändå håller på. Good game som man brukar säga..
Citera
2014-05-18, 19:50
Medlem
Citat:
Då är mitt råd att du tar ännu mer blancolån och degar in dessa pengar på aktiekontot. Lycka till.
Citera
2014-05-18, 20:04
Medlem
Citat:

den effektiva räntan är tom ännu högre eller c:a 26,5%
Senast redigerad av tmach 2014-05-18 kl. 20:24.
Citera
2014-05-18, 21:20
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach

Självklart är den det, fullkomlig tankevurpa. TS verkar ha fötterna på jorden, belåna dig upp över öronen om du har en avkastning på över blanco-räntan.
Citera
2014-05-19, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
Så du väljer att chansa på en avkastning större än 20% i rådande klimat än att ta en garanterad avkastning på 20%? Dessutom med gearing när kassaflödet i din privata ekonomi är högst osäker? Lika bra att låna pengar till roulette när du ändå håller på. Good game som man brukar säga..

Som gammal professionell onlinepokerspelare i runt 7 år så kan jag endel om sannolikhetslära Jag har räknat väääldigt noga på detta case och det är absolut inte säkert att det går vägen men sannolikheten att aktien avkastar långt över 100% under 2 år är tillräckligt många % för att det ska vara värt ockerräntan som jag har tagit. Det är inte precis så att jag satt en dag och såg en aktie och köpte den och direkt började skicka ut lånförfrågningar, detta är nått jag funderat på över en LÅNG period.

Citat:
Ursprungligen postat av tmach

Skrev faktiskt ut den effektiva vilket jag borde vart tydlig med. Sen har vi ju dock också ränteavdrag så blir mindre

Citat:
Självklart är den det, fullkomlig tankevurpa. TS verkar ha fötterna på jorden, belåna dig upp över öronen om du har en avkastning på över blanco-räntan.

Självklart inget som jag kan veta, ända jag kan göra är att göra en sannolikhetsanalys, sen om den är rätt eller inte är en annan sak.

Dock, väldigt OT här nu, jag vet att det är dumt att ta blancolån till att köpa aktier/konsumera/annat, men frågan är om nån har koll på hur en bank skulle se på detta (skulle inte ta upp aktierna för dem, skulle sagt att jag köpt bil eller konsumerat dem).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in