2014-05-19, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Då är mitt råd att du tar ännu mer blancolån och degar in dessa pengar på aktiekontot. Lycka till.

Jag försöker Dock är det lite svårt utan fast inkomst och flera UC/Creditsafe förfrågningar nyligen.
Citera
2014-05-19, 07:23
Medlem
Bara för att göra detta off topic snack lite relevant och intressant så kommer jag från och med jag postade första inlägget posta en graf över mitt aktieinnehav efter 1, 3, 6, 12 och 24 månader. Kommer också posta en "start graf" idag, ska bara se klart på GOT först Så får vi se sen om det blev rätt eller fel i slutändan (och bara för att jag får rätt behöver det inte betyda att beslutet var rätt eller fel men ändå).
Citera
2014-05-19, 08:03
Medlem
Du:
1) lider av depression och ångest
2) har skaffat dig ganska stora skulder för (vad det verkar) konsumera
3) har fått sparken (har du blivit avskedad eller blivit uppsagd)
4) du har tackat nej till erbjudet arbete
5) du vet inte om du får ersättning från a-kassan
6) du har tillgångar som kan säljas för att dels göra dig skuldfri samt behålla en buffert
7) du är ovillig att ta till dig av de råd som de som försöker hjälpa dig i tråden ger
8) du är en tidigare storspelare av poker och är relativt säker på att dina aktier kommer att ge dig en avkastning som överstiger 20% det närmaste året men med en potential på flera hundra procent

Jag skulle vilja påstå att du har betydligt större problem än dina skulder. Att du är så pass skuldsatt när du går in i en inkomstmässig osäker period är verkligen illavarslande.

För att svara på din fråga om "hur flexibla storbankerna är" så skulle jag säga att det är väldigt låg chans att någon av dem skulle låna ut pengar till dig. Om dina aktier ska kunna öka i värde med flera hundra procent på kort sikt så är deras belåningspotential förmodligen väldigt låg.

Mitt råd till dig:
a) Sälj aktierna
b) Använd avkastningen till att hålla dig flytande tills du är säker på om / hur mycket du kan få från a-kassan alternativt få ett nytt jobb
c) När du ser att du får en inkomst som täcker det mest nödvändiga så kan du betala av skulderna
d) Klipp kreditkortet och spärra dig hos kreditgivarna

Även om du har potential på 100% - 200% avkastning på ditt kapital om 100 000 så förändrar ett sådant (osannolikt) aktieklipp ditt liv. Däremot sitter du i skiten redan nu och har en möjlighet att räta upp livet.
Citera
2014-05-19, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Du:
1) lider av depression och ångest
2) har skaffat dig ganska stora skulder för (vad det verkar) konsumera
3) har fått sparken (har du blivit avskedad eller blivit uppsagd)
4) du har tackat nej till erbjudet arbete
5) du vet inte om du får ersättning från a-kassan
6) du har tillgångar som kan säljas för att dels göra dig skuldfri samt behålla en buffert
7) du är ovillig att ta till dig av de råd som de som försöker hjälpa dig i tråden ger
8) du är en tidigare storspelare av poker och är relativt säker på att dina aktier kommer att ge dig en avkastning som överstiger 20% det närmaste året men med en potential på flera hundra procent

Jag skulle vilja påstå att du har betydligt större problem än dina skulder. Att du är så pass skuldsatt när du går in i en inkomstmässig osäker period är verkligen illavarslande.

För att svara på din fråga om "hur flexibla storbankerna är" så skulle jag säga att det är väldigt låg chans att någon av dem skulle låna ut pengar till dig. Om dina aktier ska kunna öka i värde med flera hundra procent på kort sikt så är deras belåningspotential förmodligen väldigt låg.

Mitt råd till dig:
a) Sälj aktierna
b) Använd avkastningen till att hålla dig flytande tills du är säker på om / hur mycket du kan få från a-kassan alternativt få ett nytt jobb
c) När du ser att du får en inkomst som täcker det mest nödvändiga så kan du betala av skulderna

Även om du har potential på 100% - 200% avkastning på ditt kapital om 100 000 så förändrar ett sådant (osannolikt) aktieklipp ditt liv. Däremot sitter du i skiten redan nu och har en möjlighet att räta upp livet.

Stort tack för svaret, uppskattar det väldigt mycket

Börjar med att svara på några av dina antagenden:

"2) har skaffat dig ganska stora skulder för (vad det verkar) konsumera"

Dessa skulder har jag enbart köpt aktier för, ingen konsumtion alls. Har ytterligare 1st Kreditkort med 5K kr i limit men den betalar jag av till fullo varje månad.

"3) har fått sparken (har du blivit avskedad eller blivit uppsagd)"

Blev uppsagd under en provanställning så fick 2 veckors betald ledighet men det tog slut förra veckan.

"4) du har tackat nej till erbjudet arbete"

Saken var med jobbet som jag fick sparken ifrån, jag mådde inte bra där och hade flera gånger tänkt säga upp mig och skulle troligen gjort det inom 1 månad om jag inte blivit avskedad. Var dels ett säljjobb och dels kvällstider jag arbetade. Ringa ut till människor när man har en dålig dag med extra ångest är otroligt jobbigt. Lägg därtill att arbetstiderna "förstörde" dygnsrytmen vilket gjorde min depression ännu värre. Så jag lovade mig själv efter det jobbet att jag aldrig nånsin igen skulle ta ett utåtringande säljjobb och inte heller ett 5 dagar i veckan kvällsjobb.

I annonsen som jag sökte för jobbet som jag blev erbjuden så framkom det inte att det var kvällstider eller utgående samtal utan fick intrycket att det var inkommande samtal, därför jag tackade nej för jag visste jag skulle inte må bra och skulle troligen säga upp mig inom några månader. Satsar nu istället på att hitta ett arbete longterm som jag trivs med och det får ta sin tid. I värsta fall om pengarna tar slut så har jag världens bästa mor som lånar mig pengar

Så nu letar jag jobb där det är tydligt vad det är för arbetsuppgifter och arbetstider.

"5) du vet inte om du får ersättning från a-kassan"

Jag uppfyller alla krav, har lusläst deras regler och jag har gjort allt rätt. Däremot vad jag förstått det är dem otroligt långsamma och det kan ta lång tid innan man börjar få utbetalningar.

"6) du har tillgångar som kan säljas för att dels göra dig skuldfri samt behålla en buffert"

Hade jag tyckt att min aktie var korrekt värderad +-25% felmarginal hade jag direkt sålt den. Nu när jag är 80% säker att den kommer öka med 50% inom 3 månader och 50% säker den kommer öka med 100% inom 1 år och 25% säker den kommer öka med 500%+ inom 2.5-3.5 år så behåller jag dem. Vi lever bara en gång och jag ser detta som min stora chans att bygga upp ett ordentligt aktiekapital för framtiden.

Sen du har helt rätt i sak. Har man skulder och samtidigt tillgångar så bör man sälja sina tillgångar för att betala skulderna sålänge inte skulderna har lägre ränta än vad tillgångarna ger mig. Nu är ju inte så fallet för mig men jag är väldigt övertygad att mina aktier kommer öka i värde snabbare än skulderna ger mig ränta.

"7) du är ovillig att ta till dig av de råd som de som försöker hjälpa dig i tråden ger"

Jag gjorde det glasklart i mitt första inlägg att sälja aktierna är inget alternativ, så det borde inte ens tagits upp. Jag uppskattar råden, det gör jag verkligen men som sagt sälja aktierna är inget alternativ.

"8) du är en tidigare storspelare av poker och är relativt säker på att dina aktier kommer att ge dig en avkastning som överstiger 20% det närmaste året men med en potential på flera hundra procent"

Korrekt, försörjde mig på enbart poker under 7 år. Drog in i genomsnitt runt 1M sek/år (vilket konsumerades på flyg, hotell, mat, alkohol/festande/droger och annat strunt, hehe ger mig extra ångest när jag tänker på det ). Så visst jag är väldigt van vid risk, och jag är inte rädd att ta risk. Sålänge som jag ser värde (som i detta fallet) så tar jag risken, sålänge som risken inte är så stor att den ruinerar mig/gör mig pank.

Skulle worst case scenario hända: Aktien/företaget går i konkurs, jag får ingen a-kassa och jag hittar inget nytt jobb så är det inte så att jag behöver gå till soc och belasta samhället. Jag har den turen att jag har en väldigt snäll mamma som har det ok ställt ekonomiskt som jag kan bo och leva gratis hos. Sen i extremt nödfall om det skulle ta väldigt lång tid att hitta jobb så finns det ALLTID säljjobb och telekom-kundservice med mersälj jobb som jag kan få.

"Jag skulle vilja påstå att du har betydligt större problem än dina skulder. Att du är så pass skuldsatt när du går in i en inkomstmässig osäker period är verkligen illavarslande."

Absolut, hade jag haft kvar mitt jobb hade situationen varit avsevärt bättre med flera magnituder. Men nu är läget såhär tyvärr och visst skulle jag kunna lösa det inom några dagar om jag säljer aktierna men som sagt, det kommer inte hända.

"Mitt råd till dig:
a) Sälj aktierna

Även om du har potential på 100% - 200% avkastning på ditt kapital om 100 000 så förändrar ett sådant (osannolikt) aktieklipp ditt liv. Däremot sitter du i skiten redan nu och har en möjlighet att räta upp livet."

a) Aktierna kommer inte säljas.
b) Hade varit superbra om jag inte sett sån extrem potential. Och när jag säger 100% är det på mellankort sikt medans på längre sikt (2-3 år) så tror jag på ännu högre avkastning så jo det kan förändra mitt liv om jag har 1M i aktiekapital.
c) Direkt när jag får ett jobb så kommer jag att börja extra amortera på det dyraste lånet. Har även börjat leva mycket mer sparsamt. Har skärt ner mina månadsutgifter med över 4K kr/månad under detta året och jag har en del "fläsk" kvar att ta av. Så när jag väl får arbete, så kommer jag kunna amortera av lånen väldigt snabbt. 1st lån kanske tar 2 månader för mig att betala av beroende på mitt kommande jobbs lön.
d) Direkt när jag är skuldfri så kommer jag spärra mig hos kreditgivarna och jag kommer klippa 1st kort och säga upp krediten där och ha kvar 1st kreditkort med en max limit på 5000 kr som används för månadens rörliga kostnader som betalas till fullo vid varje månadsslut så det ej blir nån ränta.

Uppskattar verkligen svaren och tiden du la ner på ditt inlägg, genuint snäll människa verkar du vara
Citera
2014-05-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle
Stort tack för svaret, uppskattar det väldigt mycket

d) Direkt när jag är skuldfri så kommer jag spärra mig hos kreditgivarna och jag kommer klippa 1st kort och säga upp krediten där och ha kvar 1st kreditkort med en max limit på 5000 kr som används för månadens rörliga kostnader som betalas till fullo vid varje månadsslut så det ej blir nån ränta.

Uppskattar verkligen svaren och tiden du la ner på ditt inlägg, genuint snäll människa verkar du vara

Det är bra att du tänker göra detta. Tyvärr tror jag att din ovilja att sälja nu är ytterligare ett symtom på underliggande problem.

Magiskt tänkande och orimligt höga förväntningar är ett vanligt inslag hos de som lider av ångest och / eller depression.

I ditt läge skulle jag fokusera på att söka vård för din problematik. Hur konstigt det än låter så hade det faktiskt varit bättre om du hade satt dig i skuld för att resa eller att du har köpt en massa elektronik (i och med att spel och risktagning verkar vara en trigger för dig). Skulle det vara så att ditt långskott inte går hem är risken stor att din problematik förvärras med hävstång. Du har då inte bara förlorat 100 000 (varav 45 000 är pengar som du har lånat till en väldigt hög ränta), i ditt undermedvetna kommer du förmodligen att känna att du har förlorat 1 000 000.
Citera
2014-05-19, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Det är bra att du tänker göra detta. Tyvärr tror jag att din ovilja att sälja nu är ytterligare ett symtom på underliggande problem.

Magiskt tänkande och orimligt höga förväntningar är ett vanligt inslag hos de som lider av ångest och / eller depression.

I ditt läge skulle jag fokusera på att söka vård för din problematik. Hur konstigt det än låter så hade det faktiskt varit bättre om du hade satt dig i skuld för att resa eller att du har köpt en massa elektronik (i och med att spel och risktagning verkar vara en trigger för dig). Skulle det vara så att ditt långskott inte går hem är risken stor att din problematik förvärras med hävstång. Du har då inte bara förlorat 100 000 (varav 45 000 är pengar som du har lånat till en väldigt hög ränta), i ditt undermedvetna kommer du förmodligen att känna att du har förlorat 1 000 000.

Har sökt vård. Men Sveriges psykvård är ett stort skämt där man själv inte tas på allvar. Har t.om depression som går/gått i släkten om man nu tror på sånt för både min syster är kliniskt deprimerad med borderline, min pappa tog livet av sig p.g.a depression (för han fick ingen hjälp även fast han frågade efter det) och sen ett par till på min fars sidan som lidit av depression.

Har försökt söka vård 3 gånger. Ena gången var när jag jobbade på ett skitjobb som var ökänt för att göra människor deppade så där blev det en "byt jobb, det är jobbets fel, punkt" typ, inte mer.

Andra gången fick jag prata med en kurator vilket var jätteskönt (skönt att prata av sig) och jag frågade henne efter möjligheten att få träffa en doktor där jag och honom/henne kunde komma fram till en nedtrappningsplan (benso beroende), för jag ville/vill verkligen sluta men det är otroligt svårt på egen hand när man måste köpa det olagligt, det är olika kvalité varje gång osv. Men där fick jag ett tvärnej, doktorn hade tydligen sagt utan att ens vilja prata med mig "vi vill inte att missbrukare ska få ännu mer droger från oss". Visst jag kan se poängen men kunde väl i alla fall träffat mig och skapat en uppfattning av mig som person. Så där gav jag upp den gången, åkte till Thailand och knarkade och söp mer än aldrig förr (sjukt att jag ens lever när jag tänker på allt jag tog)

Senaste gången så ringde jag till beroendemottagningen om dem kunde hjälpa mig trappa ner. Men enda chansen var att lägga in mig på behandlingshem på avgiftning. Då hade jag precis fått ett nytt jättebra jobb (trodde jag) så ville inte sluta det för att lägga in mig, något som jag nu i efterhand ångrar och borde ha gjort.

Så egentligen kanske nu är perfekta tillfället att söka avgiftning på behandlingshem. Vad jag förstått så betalar man enbart 100 kr/natt och då ingår mat, medicin osv så det skulle ju sänka mina kostnader avsevärt och skulle jag göra det skulle min mor garanterat betala mina fasta räkningar och räntor under tiden tills jag blivit avgiftad och hittat jobb.

Aja det blev mycket off topic nu men du fick mig att tänka efter så jag får tacka ytterligare en gång!

Ska lägga en post i "Drogrehabiliterings delen" och se hur jag ska gå tillväga.

Tusen tack återigen!
Citera
2014-05-19, 21:15
Medlem
Den gudomliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle
Som sagt detta är inget alternativ, så vi kan glömma att dem pengarna finns, borde inte ens skrivet med dem.

Varför startar du ens den här tråden om du inte är villig att lyssna på ekonomiskt kloka råd?
Citera
2014-05-20, 04:27
Medlem
Om du inte heller vill hamna I den sitsen att din sjukdom tar over dig en dag och så ser du ingen annan väg än att oxå begå självmord, och på sä sätt förstöra din mammas framtid, då tycker jag att du inte ska utsätta dig för dem här riskerna som du tar.

Jag menar är inte din mamma värd mer än dem här potentiela 500% avkastningen? Med din erfarenhet så borde du veta att det krävs bara ett bakslag som är tillräkligt stark för att få dig att hoppa framför tåget, även om du inte själv kan tänka dig det just nu.
Citera
2014-05-20, 04:30
Medlem
Du verkar vara tillräkligt smart till att driva eget företag, så du borde sträva efter det istället för att köpa in dig I företag som du inte ens vet vilka det är som jobbar där.

Jobba och bygg upp din kreditfärdighet och så tar du ett lån till en idé som du planerar in I minsta detalj och siffra.
Citera
2014-05-20, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den gudomlige
Varför startar du ens den här tråden om du inte är villig att lyssna på ekonomiskt kloka råd?

Jag var GLASKLAR med att det inte var ett alternativ just för jag visste att det rådet skulle komma flera gånger. Jag hade själv gett andra samma råd om jag inte hade sån koll på dem bakomliggande faktorerna (läs aktierna).

Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Om du inte heller vill hamna I den sitsen att din sjukdom tar over dig en dag och så ser du ingen annan väg än att oxå begå självmord, och på sä sätt förstöra din mammas framtid, då tycker jag att du inte ska utsätta dig för dem här riskerna som du tar.

Jag menar är inte din mamma värd mer än dem här potentiela 500% avkastningen? Med din erfarenhet så borde du veta att det krävs bara ett bakslag som är tillräkligt stark för att få dig att hoppa framför tåget, även om du inte själv kan tänka dig det just nu.

Jo absosolut är hon värd mer än några 100% uppgång, ovärderlig. Men som sagts skulle worst case scenario hända med konkurs av aktiens företag, ingen a-kassa, inget jobb osv kan jag alltid flytta hem tilll min kära mor. En liknande sak hände under min senaste Thailandsresa, jag hade då tröttnat på pokern under ett längre tag så var enbart festande och inge poker = inga inkomster. Kom hem till Sverige mitt i kalla vintern utan en krona och flyttade in hos mamma. Visst mådde jag inte speciellt bra, men var inte superfarligt. Har man lite streetsmart (vilket ni kommer skratta åt pga inte sälja aktierna ) så löser det sig alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Du verkar vara tillräkligt smart till att driva eget företag, så du borde sträva efter det istället för att köpa in dig I företag som du inte ens vet vilka det är som jobbar där.

Jobba och bygg upp din kreditfärdighet och så tar du ett lån till en idé som du planerar in I minsta detalj och siffra.

Absolut, det är faktiskt ett mål, jag håller på att fila på några idér
Citera
2014-05-20, 07:24
Medlem
Just ja, tillbaks till huduvtopic.

Igår så fyllde jag i formulär på samtliga storbankers hemsida angående personlig rådgivning. På dem flesta sidorna (alla förutsom Swedbank tror jag) så kunde man fylla i vad man ville prata om så jag beskrev min kreditsituation och att jag är villig att byta bank helt med a-kassa/lön (tar dem lönespecar får man väl göra en fuling ), pension, aktier, kort osv.

Fick svar från Länsförsäkringar efter enbart några timmar. Otroligt proffsigt e-mail också där personen verkligen hade läst igenom min "ansökan", bokade in mig på ett möte i slutet av denna veckan

Sen ringde SHB, var sämsta. "Gör en låneansökan på hemsidan bara" jag: "men" hon: "Ha en bra dag hejdå" *klick*, så dem är döda för mig Sen ringde SEB lite senare, inte så proffsigt samtal då hon som ringde inte hade läst igenom vad jag ville prata om men hon var duktig annars och bokade in mig på möte nästa vecka.

Så vi får se vad som händer
Citera
2014-09-16, 20:42
Medlem
Tänkte bara uppdatera vad som hänt sedan mitt inlägg. Hade då lån på 45K kr och aktier sin var värda runt 100K kr.

Efter att min aktie steg kraftigt så även fast jag ser en fortsatt stor uppsida så sålde jag av lite. Har betalat av båda privatlånen helt och har betalat 8K kr på kreditkorts skulden.

Så nu har jag lån på 7K kr jämfört med 45K kr innan. Aktierna är nu värda 150k kr jämfört med 100K kr trots jag sålde lite.

Så denna gången gick det vägen. Dock inget jag kommer göra om, alltså att ta blancolån för att köpa aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in