Citat:
Ursprungligen postat av
oneofmany
Du:
1) lider av depression och ångest
2) har skaffat dig ganska stora skulder för (vad det verkar) konsumera
3) har fått sparken (har du blivit avskedad eller blivit uppsagd)
4) du har tackat nej till erbjudet arbete
5) du vet inte om du får ersättning från a-kassan
6) du har tillgångar som kan säljas för att dels göra dig skuldfri samt behålla en buffert
7) du är ovillig att ta till dig av de råd som de som försöker hjälpa dig i tråden ger
8) du är en tidigare storspelare av poker och är relativt säker på att dina aktier kommer att ge dig en avkastning som överstiger 20% det närmaste året men med en potential på flera hundra procent
Jag skulle vilja påstå att du har betydligt större problem än dina skulder. Att du är så pass skuldsatt när du går in i en inkomstmässig osäker period är verkligen illavarslande.
För att svara på din fråga om "hur flexibla storbankerna är" så skulle jag säga att det är väldigt låg chans att någon av dem skulle låna ut pengar till dig. Om dina aktier ska kunna öka i värde med flera hundra procent på kort sikt så är deras belåningspotential förmodligen väldigt låg.
Mitt råd till dig:
a) Sälj aktierna
b) Använd avkastningen till att hålla dig flytande tills du är säker på om / hur mycket du kan få från a-kassan alternativt få ett nytt jobb
c) När du ser att du får en inkomst som täcker det mest nödvändiga så kan du betala av skulderna
d) Klipp kreditkortet och spärra dig hos kreditgivarna
Även om du har potential på 100% - 200% avkastning på ditt kapital om 100 000 så förändrar ett sådant (osannolikt) aktieklipp ditt liv. Däremot sitter du i skiten redan nu och har en möjlighet att räta upp livet.
Stort tack för svaret, uppskattar det väldigt mycket
Börjar med att svara på några av dina antagenden:
"2) har skaffat dig ganska stora skulder för (vad det verkar) konsumera"
Dessa skulder har jag enbart köpt aktier för, ingen konsumtion alls. Har ytterligare 1st Kreditkort med 5K kr i limit men den betalar jag av till fullo varje månad.
"3) har fått sparken (har du blivit avskedad eller blivit uppsagd)"
Blev uppsagd under en provanställning så fick 2 veckors betald ledighet men det tog slut förra veckan.
"4) du har tackat nej till erbjudet arbete"
Saken var med jobbet som jag fick sparken ifrån, jag mådde inte bra där och hade flera gånger tänkt säga upp mig och skulle troligen gjort det inom 1 månad om jag inte blivit avskedad. Var dels ett säljjobb och dels kvällstider jag arbetade. Ringa ut till människor när man har en dålig dag med extra ångest är otroligt jobbigt. Lägg därtill att arbetstiderna "förstörde" dygnsrytmen vilket gjorde min depression ännu värre. Så jag lovade mig själv efter det jobbet att jag aldrig nånsin igen skulle ta ett utåtringande säljjobb och inte heller ett 5 dagar i veckan kvällsjobb.
I annonsen som jag sökte för jobbet som jag blev erbjuden så framkom det inte att det var kvällstider eller utgående samtal utan fick intrycket att det var inkommande samtal, därför jag tackade nej för jag visste jag skulle inte må bra och skulle troligen säga upp mig inom några månader. Satsar nu istället på att hitta ett arbete longterm som jag trivs med och det får ta sin tid. I värsta fall om pengarna tar slut så har jag världens bästa mor som lånar mig pengar
Så nu letar jag jobb där det är tydligt vad det är för arbetsuppgifter och arbetstider.
"5) du vet inte om du får ersättning från a-kassan"
Jag uppfyller alla krav, har lusläst deras regler och jag har gjort allt rätt. Däremot vad jag förstått det är dem otroligt långsamma och det kan ta lång tid innan man börjar få utbetalningar.
"6) du har tillgångar som kan säljas för att dels göra dig skuldfri samt behålla en buffert"
Hade jag tyckt att min aktie var korrekt värderad +-25% felmarginal hade jag direkt sålt den. Nu när jag är 80% säker att den kommer öka med 50% inom 3 månader och 50% säker den kommer öka med 100% inom 1 år och 25% säker den kommer öka med 500%+ inom 2.5-3.5 år så behåller jag dem. Vi lever bara en gång och jag ser detta som min stora chans att bygga upp ett ordentligt aktiekapital för framtiden.
Sen du har helt rätt i sak. Har man skulder och samtidigt tillgångar så bör man sälja sina tillgångar för att betala skulderna sålänge inte skulderna har lägre ränta än vad tillgångarna ger mig. Nu är ju inte så fallet för mig men jag är väldigt övertygad att mina aktier kommer öka i värde snabbare än skulderna ger mig ränta.
"7) du är ovillig att ta till dig av de råd som de som försöker hjälpa dig i tråden ger"
Jag gjorde det glasklart i mitt första inlägg att sälja aktierna är inget alternativ, så det borde inte ens tagits upp. Jag uppskattar råden, det gör jag verkligen men som sagt sälja aktierna är inget alternativ.
"8) du är en tidigare storspelare av poker och är relativt säker på att dina aktier kommer att ge dig en avkastning som överstiger 20% det närmaste året men med en potential på flera hundra procent"
Korrekt, försörjde mig på enbart poker under 7 år. Drog in i genomsnitt runt 1M sek/år (vilket konsumerades på flyg, hotell, mat, alkohol/festande/droger och annat strunt, hehe ger mig extra ångest när jag tänker på det

). Så visst jag är väldigt van vid risk, och jag är inte rädd att ta risk. Sålänge som jag ser värde (som i detta fallet) så tar jag risken, sålänge som risken inte är så stor att den ruinerar mig/gör mig pank.
Skulle worst case scenario hända: Aktien/företaget går i konkurs, jag får ingen a-kassa och jag hittar inget nytt jobb så är det inte så att jag behöver gå till soc och belasta samhället. Jag har den turen att jag har en väldigt snäll mamma som har det ok ställt ekonomiskt som jag kan bo och leva gratis hos. Sen i extremt nödfall om det skulle ta väldigt lång tid att hitta jobb så finns det ALLTID säljjobb och telekom-kundservice med mersälj jobb som jag kan få.
"Jag skulle vilja påstå att du har betydligt större problem än dina skulder. Att du är så pass skuldsatt när du går in i en inkomstmässig osäker period är verkligen illavarslande."
Absolut, hade jag haft kvar mitt jobb hade situationen varit avsevärt bättre med flera magnituder. Men nu är läget såhär tyvärr och visst skulle jag kunna lösa det inom några dagar om jag säljer aktierna men som sagt, det kommer inte hända.
"Mitt råd till dig:
a) Sälj aktierna
b) Använd avkastningen till att hålla dig flytande tills du är säker på om / hur mycket du kan få från a-kassan alternativt få ett nytt jobb
c) När du ser att du får en inkomst som täcker det mest nödvändiga så kan du betala av skulderna
d) Klipp kreditkortet och spärra dig hos kreditgivarna
Även om du har potential på 100% - 200% avkastning på ditt kapital om 100 000 så förändrar ett sådant (osannolikt) aktieklipp ditt liv. Däremot sitter du i skiten redan nu och har en möjlighet att räta upp livet."
a) Aktierna kommer inte säljas.
b) Hade varit superbra om jag inte sett sån extrem potential. Och när jag säger 100% är det på mellankort sikt medans på längre sikt (2-3 år) så tror jag på ännu högre avkastning så jo det kan förändra mitt liv om jag har 1M i aktiekapital.
c) Direkt när jag får ett jobb så kommer jag att börja extra amortera på det dyraste lånet. Har även börjat leva mycket mer sparsamt. Har skärt ner mina månadsutgifter med över 4K kr/månad under detta året och jag har en del "fläsk" kvar att ta av. Så när jag väl får arbete, så kommer jag kunna amortera av lånen väldigt snabbt. 1st lån kanske tar 2 månader för mig att betala av beroende på mitt kommande jobbs lön.
d) Direkt när jag är skuldfri så kommer jag spärra mig hos kreditgivarna och jag kommer klippa 1st kort och säga upp krediten där och ha kvar 1st kreditkort med en max limit på 5000 kr som används för månadens rörliga kostnader som betalas till fullo vid varje månadsslut så det ej blir nån ränta.
Uppskattar verkligen svaren och tiden du la ner på ditt inlägg, genuint snäll människa verkar du vara