2014-05-17, 23:37
Medlem
Cineastens avatar
Vredesverk av Erik Granström och Raines dagbok av numera hädangångne Situation Stockholm-säljaren Raine Gustafsson.
Citera
2014-05-18, 10:27
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Vredesverk av Erik Granström och Raines dagbok av numera hädangångne Situation Stockholm-säljaren Raine Gustafsson.
Åh, det var det värsta. Jag har helt missat att det kommit ut en tredje del i Femte konfluxen-serien! Har i och för sig inte ens läst Svavelvinter ännu.
Vad är intrycket än så länge?
Och vad är den samlade bedömningen av de tidigare, Svavelvinter och Slaktare små?
Citera
2014-05-18, 11:13
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Åh, det var det värsta. Jag har helt missat att det kommit ut en tredje del i Femte konfluxen-serien! Har i och för sig inte ens läst Svavelvinter ännu.
Vad är intrycket än så länge?
Och vad är den samlade bedömningen av de tidigare, Svavelvinter och Slaktare små?
Lite OT, men jag recenserade Svavelvinter här. Intrycket var: imponerad, jo, men vad handlar det om då? Habil underhållning men jag störs lite av avsaknaden av mening. Men jag kanske missat något.
Citera
2014-05-18, 15:40
Avslutad
Brev till Utlandet, av Eric Ericson. En av de roligare böckerna man kan läsa. Och en lättläst, kort, slagkraftig, och perfekt läsa-på-flyget-bok.

Handlar kort om att han skriver tramsiga brev till företag/myndigheter i andra länder, och han får seriösa svar tillbaka. Exempel på brev han skriver är: han vill skänka bort familjens dvärg till ett zoo, han frågar ett företag om det är ofarligt att äta deras tandkräm och om de vill ha hans hund och katt som bild på tandkrämstuberna, han skriver till ett solarieföretag att han använt ett av deras solarium i en tävling som gick ut på att man skulle sola 24 timmar om dygnet, 30 dagar i sträck.. Osv! Kul.
Citera
2014-05-18, 15:48
Medlem
Danielsantanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Vredesverk kommer definitivt inte göra dig besviken!
Citera
2014-05-18, 16:11
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Kalevala. Är inne på 5:e "kapitlet". Är inte sådär jättelätt finska och dessutom är jag väldigt ovan versläsare.
Senast läste jag "Women" av Bukowski och det är ju en viss stilskillnad.

Innan det var det "Lasinen pyykkilauta" av Marko Tapio. Kanske världens mest underskattade författare.
Det är synd och skam att hans påbörjade fyrarromanersepos aldrig blev färdigt och dessutom är de första delarna som kom ut, mig veterligen, inte översatta.
Arktinen hysteria 1 & 2 hör ju till bland det bästa som skrivits på finska.
Citera
2014-05-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob'sYerUncle
Innan det var det "Lasinen pyykkilauta" av Marko Tapio. Kanske världens mest underskattade författare.
Det är synd och skam att hans påbörjade fyrarromanersepos aldrig blev färdigt och dessutom är de första delarna som kom ut, mig veterligen, inte översatta.
Arktinen hysteria 1 & 2 hör ju till bland det bästa som skrivits på finska.

Finns inte på svenska m a o ?
Citera
2014-05-19, 11:43
Medlem
ToMegaTherions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob'sYerUncle
Kalevala. Är inne på 5:e "kapitlet". Är inte sådär jättelätt finska och dessutom är jag väldigt ovan versläsare.
Senast läste jag "Women" av Bukowski och det är ju en viss stilskillnad.
Har läst på svenska, ruggigt bra!

NR: American Gods, Neil Gaiman. Cirka 60 sidor in, jag tror att jag gillar den.
Citera
2014-05-19, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag har inte läst den, men eftersom den i viss mån baserar sig på Lovecrafts mythos så kommer jag läsa den förr eller senare. Har dock hört många som inte gillar den, så du är långt ifrån ensam. Det verkar inte vara en bok för alla.

På tal om just Lovecraft så har jag nu tagit mig igenom 45 av hans historier, vilket innebär att 19 återstår (innan jag ger mig in på samarbeten o dyl). Idag har jag börjat läsa på vad som mycket väl kan komma att bli min Lovecraft-favorit. Jag älskar allt jag läst hittills i Skuggan över Innsmouth.

Måste säga att Fagers bok börjar ta sig nu. När man kommit in i hans sätt att skriva går det lättare och nu börjar historierna bli riktigt intressanta, men tror många ger upp i början på denna faktiskt. Jag tänkte att den skulle få en etta efter första 40 sidorna men nu efter 240 är den 3/4 istället. Men den här Lovecraft skriver liknande säger du ? Får skriva upp han på listan iaf känner jag.
Citera
2014-05-19, 17:11
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasManU
Måste säga att Fagers bok börjar ta sig nu. När man kommit in i hans sätt att skriva går det lättare och nu börjar historierna bli riktigt intressanta, men tror många ger upp i början på denna faktiskt. Jag tänkte att den skulle få en etta efter första 40 sidorna men nu efter 240 är den 3/4 istället. Men den här Lovecraft skriver liknande säger du ? Får skriva upp han på listan iaf känner jag.
Huruvida de skriver på liknande sätt vet jag inte, jag har inte läst något av Fager ännu. Men så vitt jag förstått saken rätt så ska han i mångt och mycket ha utgått ifrån Lovecrafts mytologi i sina historier. En skillnad ska dock vara att Fager är beskrivande, grotesk och rakt på när han beskriver skräcken, medan Lovecraft snarare beskrev "onämnbara fasor", "namnlösa ting" och liknande.

Kanske nämner Fager rentav vissa element från Lovecrafts mytologi. Har du exempelvis snubblat över namn som Necronomicon, Cthulhu, Azathoth eller Yog-Sothoth?
Citera
2014-05-19, 20:59
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag har börjat läsa Blood Meridian, efter att ha avslutat Child of God som jag tyckte var i det närmaste perfekt.

Stilen är väldigt spartansk, yttre karaktärsteckning och inre monolog saknas helt som i Child of God, man får i stället sluta sig till sådant via händelser och miljöbeskrivning.

Jag hoppas att man kommer att få en förståelse via handlingen om varför vissa blir våldsamma och grymma, och att detta inte enbart får vara ett mysterium. Det är ju det som är en av de starka sidorna i Child of God: även om vi aldrig får läsa sida upp och sida ned av psychobabble, så kan vi följa huvudpersonens personliga utveckling och motiv i detalj.
Citera
2014-05-19, 21:13
Medlem
ToMegaTherions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag har börjat läsa Blood Meridian, efter att ha avslutat Child of God som jag tyckte var i det närmaste perfekt.

Stilen är väldigt spartansk, yttre karaktärsteckning och inre monolog saknas helt som i Child of God, man får i stället sluta sig till sådant via händelser och miljöbeskrivning.

Jag hoppas att man kommer att få en förståelse via handlingen om varför vissa blir våldsamma och grymma, och att detta inte enbart får vara ett mysterium. Det är ju det som är en av de starka sidorna i Child of God: även om vi aldrig får läsa sida upp och sida ned av psychobabble, så kan vi följa huvudpersonens personliga utveckling och motiv i detalj.
För egen del tycker jag att Child of God är McCarthys svagaste. Nog hade jag behållning av den, men känslan av fullständig konklusion som jag fick av Outer Dark (som för mig är en närmast perfekt bok) fick jag inte. Jag ska läsa om den dock!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in