• 1
  • 2
2014-05-18, 00:05
Medlem
Caxzs avatar
Jag vill ena hela världen, bort med länderna. Gör alla länder till en nation, bort med dikaturen, bort med styren och låt folket få makten där det behövs som mest, speciellt Afrika och nordkorea. Att ena hela världen till en nation. Att frige världens folk, sådan ära skulle överträffa äran av Acilles och Herkules och alla andra mystiska mytologier.Att bygga språkvägar, och förena alla kulturer till en oavsett religion. Att hat dystnar och att kärlek övervinner hatet.

Men jag vill inte härska, och jag vill inte styra. Jag vill inte erövra eller besegra någon. Helst så skulle jag faktist vilja hjälpa alla oavsett vad man har för hudfärg eller religion. Egentligen så vill vi alla hjälpa varandra innerst inne, det är så vi människor fungerar. Vi vill egentligen leva tillsamans med varandras glädje inte varandras lidande. Innerst inne så vill vi inte hata eller avundas av varandra. Varför är denna värld så full med hat när det finns plats för alla, jorden är stor och full med resurser så att alla kan leva på denna jord. Vägens liv är vackert och fritt, men vi har förlorat vägen, den har blivit igentäckt av dimma. Girighet har förgiftat människors själar och barrikerat in oss med hat. Tekniken har kommit ikapp oss men vi har stängt in oss själva, vi tänker för mycket men vi visar inga känslor längre. Vi behöver egentligen inte teknologi vi behöver omsorg och vördnad för varandra. Internet och mobiler har fört oss närmare varandra, men till vilket pris? Men det finns hopp...

Låt oss frige världens människor, låt oss skapa en ny värld i namnet av demokrati. Vi kan skapa en bra värld där människor kan få en chans att arbeta, att vara jämnlika och inte behöva vara slavar under någon regeringen eller person. Låt oss skapa en värld som kan ge den unga generation en framtid och den gammla generation en trygghet. Låt oss kämpa för en ny värld. Och tro för guds skull att din röst inte är hörd, tro inte att du som ensam individ inte kan göra något för att förändra denna jord eller rädda någon från sig själv ty den som räddar en person räddar hela världen. Molnen lyfter och solen skiner igenom mörkret och vi kan fortfarande låta ljuset stiga ner, ett ljus som står för hopp och framtid. En vacker framtid som tillhör dig, mig och varje person med ett hjärta av kärlek och inte av hat. En framtid som tillhör den med sinnet med givmildhet och inte girighet. En framtid som alla ska få dela på.

Ty en sån värld skulle vara värd att leva och dö för.
Senast redigerad av Caxz 2014-05-18 kl. 00:34.
Citera
2014-05-18, 00:23
Medlem
Naiva dåre. Det har alltid funnits, och kommer alltid att finnas, människor som skapar hierarkier och agerar utifrån dessa. Det ligger i vår natur. Varför förkasta och förneka det? Omfamna det
Citera
2014-05-18, 00:25
Medlem
DoMMs avatar
Du skriver att man ska rädda en person från sig själv...

För mig är konflikter något av det vackraste som finns, jämte vidsträckta öde slätter skådade från en hög bergskam. Våld, hat, avund och osämja är det friaste och självklaraste naturliga som överhuvud taget kan manifesteras i en människa. Olikheter är vackra för att de skiljer, segregerar och väcker reaktioner. Även kärleken är vacker, då den väcker reaktioner från alla håll. Glädje, sorg, välmående, hat och avund. Din värld skulle skapa skönhet i de konflikter som skulle uppstå, när en hel värld rasar och undergång blir ett faktum.

Du kan redan här och nu leva i din värld, det handlar bara om inställning...
Senast redigerad av DoMM 2014-05-18 kl. 00:27.
Citera
2014-05-18, 00:31
Medlem
wencas avatar
Mycket fint och nyanserat tänkande.
Citera
2014-05-18, 01:02
Medlem
yggdrazils avatar
Jaha, låter lite som klassisk kommunism. Hur hade du tänkt att detta skulle genomföras? Hur ska du se till att det styre som kommer i efterhand, vad det än är, hålls fritt från korruption och maktmissbruk?
Citera
2014-05-18, 01:15
Medlem
Golden.Rations avatar
Din Ts påminner om Charlie Chaplins tal.

http://www.youtube.com/watchv=WibmcsEGLKo
Citera
2014-05-18, 01:20
Bannlyst
Har du läst 1984? Det är så "en värld" skulle se ut, inte på något annat sätt.
Citera
2014-05-18, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Naiva dåre. Det har alltid funnits, och kommer alltid att finnas, människor som skapar hierarkier och agerar utifrån dessa. Det ligger i vår natur. Varför förkasta och förneka det? Omfamna det

Nej, det har aldrig funnit hierarkier förutom i huvudet på kulturaliserade människor.

En hierarki är en abstraktion. Man kan inte ta och se på den. Den finns inte i verkligheten.

En hierarki låter de som är högre upp styra de lägre, det är alltså ett verktyg för tämjning, alltså en väg bort från naturlighet. Därför kan det inte ligga i vår natur.
Citera
2014-05-18, 09:53
Medlem
derivats avatar
Till TS och yggdrazil. Kolla in the venus project. inte riktigt vad TS menar men betydligt närmare än dagens omogna lekstuga. Vi bör acceptera teknologin fullt ut, utan den är vi inte mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts

Dårar använder ord som "alltid". Hur vet du vad som ligger i naturen och vad som skapas av miljön vi utvecklas i?

Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Du skriver att man ska rädda en person från sig själv...

För mig är konflikter något av det vackraste som finns, jämte vidsträckta öde slätter skådade från en hög bergskam. Våld, hat, avund och osämja är det friaste och självklaraste naturliga som överhuvud taget kan manifesteras i en människa. Olikheter är vackra för att de skiljer, segregerar och väcker reaktioner. Även kärleken är vacker, då den väcker reaktioner från alla håll. Glädje, sorg, välmående, hat och avund. Din värld skulle skapa skönhet i de konflikter som skulle uppstå, när en hel värld rasar och undergång blir ett faktum.

Du kan redan här och nu leva i din värld, det handlar bara om inställning...

Intressant vinkel, att acceptera eländet istället för att förbättra. Rätt tragiskt ur mitt perspektiv, men helt rätt ur överlevnadssynpunkt för stunden, men att ha det som mål?
Citera
2014-05-18, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caxz
jorden är stor och full med resurser så att alla kan leva på denna jord. .
Ja du ja du, man undrar ju vem fan du egentligen ar. Om du tanker med roven eller - Du vet redan min far berattade for mig att under kriget, andra varldskriget var aarna och vattendragen fulla med fisk, bar fans i skogen, folk lanade varandras batar utan att fraga...hur skall jag uttrycka mig sa att du fattar?

Kan du tanka dig en varld dar resurserna KONSTANT under en tidsperiod pa sag nagra tusen ar har minskat tills dom idag ar minimala. Knappast! Du tror att vi lever i overflod du min herre om det finns tusen socker och fettpinnar i affaren med olika etiketter pa att valja mellan och sa lange herrarna pa tv berattar sagor for dig om hur bra sjukvarden ar for forr grasserade sjukdomar.

Jorden ja, den ar full med resurser den, just det ja, alla ryms att leva har - har inte tusentals unika fullstandigt fantastiska - namligen dom mest kansliga varelserna TOTALT utrotats pa denna jord full med resurser? har inte tusentals vaxter med otroliga egenskaper aven dom forsvunnit? Men vanta lite! Vi maste tro att vetenskapen ser ni - det sager herrarna medan dom sista resterna av jorden som ar sa full av resurser toms - vi maste tro att vetenskapen aterskapar allt, t o m manniskan. At helvete med hela varlden! Vi bygger om den! Den ar sa full med resurser.

Allvarligt talat! Var det skont att onanera ur dig den dar smorjan!

Jag skall beratta en sann historia for dig. I morse vaknade jag upp, sondag morgon i mitt talt, trodde att jag skulle fa vara i fred med min yoga. I helvete heller! En grekisk djavla bil rullade fram och ut stiger en bog nar jag var i barnstallningen, slanger fram slangen och star dar som en fane tills jag forsoker vara cynisk och fragar honom "Ar ni intresserad av yoga?" Nagot som bogdjaveln givetvis inte fattar da han reagerar med att borja forgifta luften med en cigarett varefter jag redan givetvis ar stord i denna rymliga varld dar alla ryms att leva och utropar "Can I help you sir? What do you want?"
Lyckligtvis uppfattar skiten en schaferliknande tikhund som brukar hanga med mig varefter skiten som er kultur skapar gar in i bilen for att leta efter nagon annan att stora. Tycker du verkligen att det finns utrymme nog for alla, precis alla?

Lat mig saga sa har. Idag i denna varld full med resurser ar det ytterst svart att ens hitta nagot atbart. Nastan allt ar forgiftat! T o m vissa biologiskt odlade produkter ar mindre bra och man far anvanda fornuftet nar man valjer foda. Vatten finns inte langre att fa nagonstans utom i plastflaska och dar galler ocksa forsiktighetsprincipen. Forr, redan for 100 ar sedan var vattnet rent, fans i brunnar overallt och maten var bra och kostade nada. Det blir battre och battre mina herrar, tack vare framsteget och vetenskapen, alla ar sa lyckliga sa.
Senast redigerad av Tinman 2014-05-18 kl. 12:20.
Citera
2014-05-18, 12:13
Medlem
Perfectscores avatar
Öppna fönstret och skrik att du är galen som fan och att du inte tänker tillåta detta längre.
Senast redigerad av Perfectscore 2014-05-18 kl. 12:27.
Citera
2014-05-18, 14:58
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Intressant vinkel, att acceptera eländet istället för att förbättra. Rätt tragiskt ur mitt perspektiv, men helt rätt ur överlevnadssynpunkt för stunden, men att ha det som mål?
Acceptera och acceptera, omfamna och fröjdas är ord som bättre förklarar hur jag ser på det hela. Det automatiserade, högteknologiska och extremaltruistiska utopisamhället du och dina gelikar i The Venus Project förespråkar skulle i praktiken bli ett fängelse. Tänk dig 1984, alla har det bra och är lyckliga; de som tror något annat har fel och behöver tränas i etiskt tänkande...

Dynamik och konflikt är de ledord ett i sanning välfungerande människosamhälle torde byggas utifrån, där vi inte är mer än de primitiva livsformer vi faktiskt föddes som. Livet är skört och oförutsägbart, skrämmande och farligt. Det är just därför det är värt att leva, ur min artificiellt självmedvetna synpunkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in