2014-03-04, 17:45
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jag förstår inte varför du hakar upp dig på språket rätoromanska i dina svar till mig. Jag har över huvud taget inte kommenterat språket ifråga. Inte heller har jag gjort gällande att schweizarna inte skulle vara stolta över alla sina språk, rätoromanskan inräknad. Jag föreslår att du återigen går tillbaka till mitt initiala inlägg och läser det en gång till. Sedan får du gärna återkomma med ytterligare en förklaring.

Varför annars skulle de människor som talar rätoromanska av somliga anses vara en finansiell "belastning" som du skrev innan? De är inte arbetslösa eller sjuka i större utsträckning än andra människor. Den enda orsaken jag kan tänka mig är att alla federala och Graubündens lagar och förordningar etc. även skrivs på rätoromanska, vilket inte är gratis. Jag har heller aldrig sett att man använder uttryck som "rätoromaner" utan man talar nästan uteslutande om språket och de människor som talar det.
Senast redigerad av Svizzera 2014-03-04 kl. 17:49.
Citera
2014-05-08, 21:58
Medlem
Nu har det beslutats: Schweiz avskaffar banksekretessen helt för utländska bankkunder fr.o.m. 2017:

http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2014/05/07/die-schweiz-verabschiedet-sich-vom-bankgeheimnis/.

Då kommer alltså det s.k. automatiska informationsutbytet att träda i funktion.
Citera
2014-05-17, 12:25
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Nu har det beslutats: Schweiz avskaffar banksekretessen helt för utländska bankkunder fr.o.m. 2017:

http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2014/05/07/die-schweiz-verabschiedet-sich-vom-bankgeheimnis/.

Då kommer alltså det s.k. automatiska informationsutbytet att träda i funktion.

Det är inte alls säkert att det blir så i slutändan, det handlar än så länge enbart om en avsiktsförklaring från Schweiz sida och om allt går i lås kommer informationsutbytet att tidigast kunna införas 2017.

http://www.tagesanzeiger.ch/wirtschaft/konjunktur/Die-Schweiz-sagt-Ja-zum-Informationsaustausch/story/27218555

Personligen tycker jag att detta informationsutbyte är sista grundbulten i ett övervakningssamhälle utan dess like, men lär få många schweizare att transferera tillbaka sina odeklarerade pengar till Schweiz från "skatteparadis" som exempelvis Sverige som inte drar någon skatt på ränteinkomster för skatteutlänningar.
Citera
2014-05-17, 15:49
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Det är inte alls säkert att det blir så i slutändan, det handlar än så länge enbart om en avsiktsförklaring från Schweiz sida och om allt går i lås kommer informationsutbytet att tidigast kunna införas 2017.

http://www.tagesanzeiger.ch/wirtschaft/konjunktur/Die-Schweiz-sagt-Ja-zum-Informationsaustausch/story/27218555

Personligen tycker jag att detta informationsutbyte är sista grundbulten i ett övervakningssamhälle utan dess like, men lär få många schweizare att transferera tillbaka sina odeklarerade pengar till Schweiz från "skatteparadis" som exempelvis Sverige som inte drar någon skatt på ränteinkomster för skatteutlänningar.
Hur står de politiska partierna i frågan idag? Kan det bli en valfråga där folket slutligt bestämmer?
Citera
2014-05-17, 16:44
Medlem
Har nu läst igenom hela tråden, väldigt intressant att få läsa om Schweiz. Dock så var det väl inga direkta nyheter, utan mer bekräftelse på mina teorier. Den största skillnaden verkar vara att makten är jämt fördelad i olika regioner och folket har mycket att säga till om.

Det är just av denna anledningen jag verkligen hatar MP och EU. Väldigt svåra att påverka, och tar sällan hänsyn till geografin, klimatskillnader osv. Nu senast var det väl någon typ av vattenmätare som skulle hålla koll på ens energianvändning och sedan skulle man få straffavgifter om man överskred ett visst värde.

Detta påhitt fungerar säkert jätte bra och är supereffektivt i t.ex Bryssel där det är varmt och man kör med smutsig energi som t.ex kol. Medan i Sverige och norden, speciellt de allra nordligaste delarna där man till största del använder ren energi, och det är väldigt kallt 8 månader om året, skulle det vara betydligt sämre.

Kanske man skulle lära sig tyska eller något för att inom några år flytta till Schweiz
Citera
2014-05-17, 16:56
Medlem
på svar om frågan

Schweiz är världens bästa land ekonomiskt
Schweiz har lägre skatttryck
Schweiz har finare natur än sverige
Schweiz har högre levnadstandard än sverige

och så sist schweiz har äkta DEMOKRATI! inte en falsk låtsas sådan som vi har här...landet är inte styrt av landsförrädare feminister och kulturmarxsister
Citera
2014-05-17, 17:42
Medlem
Rasande-Roses avatar
I Schweiz saknas den politiska kulturmarxismen, som genomsyrar de svenska politiska styrande. De har därmed politiker som inte behöver ta hänsyn till tårdrypande känsloargument i sitt styrande av landet, därav Schweiz fungerar mycket mer rationellt än Sverige. Därav går det också bättre för landet.
Citera
2014-05-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera

Jag skulle kunna slå vad om att det blir precis så: ett automatiskt informationsutbyte. Dessutom ska enligt tidningsuppgifter även schweizare i Schweiz drabbas av att bankerna skickar information till Schweiz skatteverk.

Visst är det ett internationellt övervakningssamhälle, och det är nog få, som var med på 90-talet, som trodde att det skulle gå så här långt. Tyvärr är det inte över än, och man kan undra hur världen kommer att se ut om 15-20 år. OECD har godkänt detta med informationsutbyte, och det handlar om en massa länder, 34 stycken.

Vill man gömma pengar i banker framöver, måste man vara försiktig - och ta sig långt utanför Europa.
Citera
2014-05-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Jag skulle kunna slå vad om att det blir precis så: ett automatiskt informationsutbyte. Dessutom ska enligt tidningsuppgifter även schweizare i Schweiz drabbas av att bankerna skickar information till Schweiz skatteverk.

Visst är det ett internationellt övervakningssamhälle, och det är nog få, som var med på 90-talet, som trodde att det skulle gå så här långt. Tyvärr är det inte över än, och man kan undra hur världen kommer att se ut om 15-20 år. OECD har godkänt detta med informationsutbyte, och det handlar om en massa länder, 34 stycken.

Vill man gömma pengar i banker framöver, måste man vara försiktig - och ta sig långt utanför Europa.

finns ju fortfarande skatt paradiset cayman islands...
Citera
2014-05-17, 22:58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falafel111
finns ju fortfarande skatt paradiset cayman islands...
Det är inte ett skatteparadis mera och dina pengar är inte säkra där.

Mig veterligen är det ytterst få ställen som har "riktig" banksekretess nuförtiden, Hong Kong borde vara helt ok, även Macau.

Schweiz, Panama, Cayman Islands är mig veterligen inte säkra ställen att ha sina pengar på (speciellt om det handlar om svarta pengar).
Citera
2014-05-18, 08:52
Medlem
Rent allmänt har Schweiz direkt demokrati och får därmed mer konkreta valresultat till befolkningens önskemål medan vi har parlamentarism, lögnaktiga politiker och pengahåvare.
Citera
2014-05-18, 09:31
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Rent allmänt har Schweiz direkt demokrati och får därmed mer konkreta valresultat till befolkningens önskemål medan vi har parlamentarism, lögnaktiga politiker och pengahåvare.

Exat! Ge oss Svenskar direktdemokrati, så vi kan avskaffa massinvandringen och andra samhällsproblem. Idag överlåter åt människor som inte är komptenta att få makten, se på Gustav Fridolin, genom korrupt politiker som bara tänker på sitt egna bankkonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in