2014-01-29, 13:36
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Du måste tjäna rätt mycket för att det ska bli billigare än Sverige, och äga ditt eget boende. Nu är det förstås väldigt stor skillnad beroende på vart man bor, men i de centrala delarna där de flesta arbetena finns, är boendekostnaden skyhög. Hyrorna tar en stor del av lönen om man inte tjänar femsiffrigt i månaden, och att köpa hus eller lägenhet kräver väldigt mycket kapital i jämförelse med Sverige. Många sparar dock pengar genom att handla t.ex. mat över gränserna. Specifikt mat och boende är det jag tycker är mycket dyrare i Schweiz än Sverige, med en Schweizisk lön.

Sambeskattning gör det å andra sidan enklare för familjer, ofta räcker det med en person som arbetar heltid. Så för en person som är singel, utan barn, och ett uselt betalt jobb, kommer troligen ha mindre pengar på fickan än i Sverige.

Jag har dock inget emot det, det är helt klart ett av de bästa länderna i världen att leva i.
Jag ska inte säga emot dig i det du skriver. Min utgångspunkt är en god ekonomi. Att flytta till Zurich för att plugga på universitet och svenskt studielån är kanske inte någon bra idé. Men njutningsfaktorn av att befinna sig i Zurich är å andra sidan väldigt hög. Jag har inte kunnat hitta en enda negativ sak (relativt Sverige) i tyskspråkiga Schweiz. Men smakar det så kostar det.
Citera
2014-02-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jag ska inte säga emot dig i det du skriver. Min utgångspunkt är en god ekonomi. Att flytta till Zurich för att plugga på universitet och svenskt studielån är kanske inte någon bra idé. Men njutningsfaktorn av att befinna sig i Zurich är å andra sidan väldigt hög. Jag har inte kunnat hitta en enda negativ sak (relativt Sverige) i tyskspråkiga Schweiz. Men smakar det så kostar det.

Har ni som bor i S följt folkomröstningen om invandringen ? Hur tänker lokalbefolkningen och vad är det som gjort dessa negativa till EU-invandring ? I svensk media får man nästan uppfattningen att röstningen avser att Schweiziska högutbildade inte skall bli utsatta för konkurrens från lägre lönekrävande "EU medborgare". Men jag har en känsla att det avser andra saker såsom tiggare,prostituerade eller "arbetssökande" från sydöstra europa.
Citera
2014-02-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Har ni som bor i S följt folkomröstningen om invandringen ? Hur tänker lokalbefolkningen och vad är det som gjort dessa negativa till EU-invandring ? I svensk media får man nästan uppfattningen att röstningen avser att Schweiziska högutbildade inte skall bli utsatta för konkurrens från lägre lönekrävande "EU medborgare". Men jag har en känsla att det avser andra saker såsom tiggare,prostituerade eller "arbetssökande" från sydöstra europa.
Högutbildade har ingen konkurrens, tvärtom skriker arbetsgivarna efter högutbildade utlänningar, och lönerna har så vitt jag vet inte sjunkit. Inte heller har de någon arbetslöshet att tala om. Det jag uppfattar som de främsta argumenten är helt enkelt platsbrist. Högre hyror, trängre på bussen, mer bilköer osv.
Citera
2014-02-11, 15:56
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Bor inte i S nu men en vinkel på det hela är att Schweizarna är ganska högfärdiga (vilket inte nödvändigtvis är något negativt). De tycker inte om riff-raff helt enkelt. Redan som Rätoroman blir du litet snett sedd i landet, då kan du ju tänka dig hur man ser på zigenare och skrikande, ouppfostrade människor från Mellanöstern. Som svensk känner du dig välkommen även om du inser att du är utlänning. Min erfarenheter är från tyskspråkiga Schweiz. Och som sagt, välutbildade och helst väluppfostrade personer är nog fortfarande välkomna. Schweizarna är inte direkt dumma.
Citera
2014-02-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Högutbildade har ingen konkurrens, tvärtom skriker arbetsgivarna efter högutbildade utlänningar, och lönerna har så vitt jag vet inte sjunkit. Inte heller har de någon arbetslöshet att tala om. Det jag uppfattar som de främsta argumenten är helt enkelt platsbrist. Högre hyror, trängre på bussen, mer bilköer osv.

Lasp bor du i S ? jobbar med?
Citera
2014-02-13, 15:21
Medlem
Kolla även det som skrivits förut, ofta med god insikt om Schweiz:
(FB) Förslag: Ett helt nytt styrelseskick i Sverige med det bästa ur det schweiziska
Citera
2014-03-03, 17:31
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Bor inte i S nu men en vinkel på det hela är att Schweizarna är ganska högfärdiga (vilket inte nödvändigtvis är något negativt). De tycker inte om riff-raff helt enkelt. Redan som Rätoroman blir du litet snett sedd i landet, då kan du ju tänka dig hur man ser på zigenare och skrikande, ouppfostrade människor från Mellanöstern. Som svensk känner du dig välkommen även om du inser att du är utlänning. Min erfarenheter är från tyskspråkiga Schweiz. Och som sagt, välutbildade och helst väluppfostrade personer är nog fortfarande välkomna. Schweizarna är inte direkt dumma.

Vem tittar sned på folk som talar rätoromanska i Schweiz? Jag har aldrig upplevt just detta, men du har givetvis rätt med att man inte gärna ser skrikande och ouppfostrade människor utan någon form av utbildning (oavsett härkomst).

Var är tvåspråkiga Schweiz någonstans? Har du varit nere i röstigraven?
Citera
2014-03-03, 18:32
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Vem tittar sned på folk som talar rätoromanska i Schweiz? Jag har aldrig upplevt just detta, men du har givetvis rätt med att man inte gärna ser skrikande och ouppfostrade människor utan någon form av utbildning (oavsett härkomst).
Jag har träffat en del som upplever rätoromanerna som en statsfinansiell "belastning".

Citat:
Var är tvåspråkiga Schweiz någonstans? Har du varit nere i röstigraven?
Eh, vad!?
Citera
2014-03-03, 18:43
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Jag har träffat en del som upplever rätoromanerna som en statsfinansiell "belastning".

Eh, vad!?

Ok. Det har däremot inte jag gjort och jag har bott i Schweiz nu i snart 20 år. Snarare tvärtom att man är stolt över att detta språk finns kvar, även om det är utdöende. Graubünden har ju inte mindre än tre officiella språk; tyska, italienska och rätoromanska. Jag tror inte att det är särskilt utbrett att ogilla rätoromanskan eller att anse att språket i sig skulle utgöra en finansiell belastning någonstans i Schweiz.

Såg nu att du faktiskt skrev tyskspråkiga och inte tvåspråkiga Schweiz, ursäkta.
Senast redigerad av Svizzera 2014-03-03 kl. 18:58.
Citera
2014-03-03, 19:39
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Ok. Det har däremot inte jag gjort och jag har bott i Schweiz nu i snart 20 år. Snarare tvärtom att man är stolt över att detta språk finns kvar, även om det är utdöende. Graubünden har ju inte mindre än tre officiella språk; tyska, italienska och rätoromanska. Jag tror inte att det är särskilt utbrett att ogilla rätoromanskan eller att anse att språket i sig skulle utgöra en finansiell belastning någonstans i Schweiz.

Såg nu att du faktiskt skrev tyskspråkiga och inte tvåspråkiga Schweiz, ursäkta.
Jag förstår inte varför du hakar upp dig på språket rätoromanska i dina svar till mig. Jag har över huvud taget inte kommenterat språket ifråga. Inte heller har jag gjort gällande att schweizarna inte skulle vara stolta över alla sina språk, rätoromanskan inräknad. Jag föreslår att du återigen går tillbaka till mitt initiala inlägg och läser det en gång till. Sedan får du gärna återkomma med ytterligare en förklaring.
Citera
2014-03-03, 21:30
Medlem
Det skulle väl vara kusten i så fall, och att vi slipper ha fransmän som grannar.
Citera
2014-03-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Det skulle väl vara kusten i så fall, och att vi slipper ha fransmän som grannar.

Haha ja, lyckliga oss! Istället har vi somalier, araber och allehanda negrer till grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in