Citat:
Ursprungligen postat av
Shadow913
Ditt konstaterande bär med sig premisser: att allting utvecklas till det mer kompexa.
På 6000 år torde skillnaden i komplexitet vara extremt liten, om ens mätbar. Generellt sett går (den genetiska) utvecklingen mot större komplexitet, ja. Har du något exempel på motsatsen är jag idel öra.
Citat:
Men har Gud skapat människan direkt genom underverk så kan det vara mer komplex då än nu i varje individ, för att Gud vet att hela människosläktet skall utgå ur dem och dessutom skapar en perfekt värld. Även detta uttalande innehåller premissen att Gud skapat världen. Jag sågar bara ditt "rimligtvis" som är långt ifrån förutsättningslöst.
Visst. allt du behöver göra nu är att visa upp 6000 år gamla människogener som är mer komplexa än dagens. Lycka till.
Citat:
Man måste särskilja data från tolkning av data. Vetenskapens konsensus utgår från naturalistiska premisser. Det är ju ingen hemlighet alls. Det är därför jag lärt mig detta av en ateistisk professor som tror på evolutionsteorin (Hans Rosing).
Evolutionsteorin är inget man "tror" på. Den bara är.
Citat:
Vetenskapen har sina spelregler, premisser och världsbild. Eftersom man vill hålla isär religion från vetenskap, och eftersom övernaturliga företeelser i det förflutna varken kan bevisas eller motbevisas rent empiriskt så tas de inte med i hypoteserna, även om de teoretiskt sett vore möjliga för den som tror att det finns en Gud som gör under.
Vadå "vill hålla isär"? Jag skulle tyckt det hade varit häftigt om någon kunde bevisa en guds existens. Problemet troende och andra vidskepliga personer har är detsamma som alla andra som försöker bevisa något som inte finns, inte att det inte skulle gå att bevisa. I annat fall måste du först bevisa att det inte går att bevisa och det kan du inte heller såvida du inte känner till gudens sanna natur och hade du gjort det skulle du sannolikt kunna bevisa den. Du kan bara dra en av två slutsatser: antingen har vetenskapen inte kommit så långt att vi kan uppfatta guden, eller så går han inte att upptäcka eftersom han inte finns. Simple as that.
Citat:
Hans Rosing:
"Slutsatsen blir alltså: Även om det finns klara motbevis mot evolutionsteorin, så skulle detta inte hjälpa kreationisterna ett dugg.
Det skulle bara innebära att biologerna måste jobba hårt på att skapa en helt ny rationell teori som förklarar allt som evolutionsteorin förklarar, men som inte innehåller dess brister. En teori som förutsätter mirakel kan aldrig komma i fråga som en allvarlig vetenskaplig konkurrent till evolutionsteorin.
Måste man godkänna vetenskapens spelregler? Naturligtvis inte. Det finns massor av andra viktiga saker i livet än vetenskap. Den som vill tro på mirakel och underverk har naturligtvis full rätt att göra detta. Om man tror att Gud skapade människan för ca 10 000 år sedan genom mirakel så är detta ingenting att skämmas över. Men för tron gäller helt andra spelregler än för vetenskapen."
Stycke 1 och 2: ja, naturligtvis.
Stycke 3: vet man inte bättre är det klart att man inte ska skämmas. Men att tro på sådana dumheter i Sverige år 2014... Ok, man ska inte behöva skämmas om man t ex har Downs syndrom, men en i övrigt normalt fungerande människa som tror på sagor? Inte så säker.