Utbildning är inte att förakta men jag är Socialdemokrat tack vare vilka värderingar S står för. Inte faan bryr jag mig om Löfven har magisterutbildning eller liknande i sitt CV.
Sedan kanske åtminstone TS som strör ut en massa förakt, mot ej högskoleutbildade, kan svara på min tidigare fråga?
Finns under spoilern.
Det är tragikomiskt när vissa påstår att det är lätt att vara fackföreningsordförande i allmänhet och i Metall i synnerhet. Skulle man möjligen kunna få reda på grunderna till dessa utsagor?
Ingen vän av sossarna men tusen gånger hellre en arbetare än den typiska politiska broilern som gjort hela sin karriär inom ungdomsförbund, partiet, kommunpolitik osv.
Senast redigerad av UlphSvenson 2014-05-17 kl. 14:53.
Anledning: +n
Många bra inlägg som man kan reflektera över.
Kontentan av allt blir att ett CV på en statsminister bör se ut ungefär såhär.
Hög akademisk examen i relevant ämne såsom statsvetare, ekonomi eller juridik.
Skall ha arbetat minst 15 år i det verkliga livet.
Skall ha fått genomför stora tunga förändringsarbeten och fått bära konsekvenserna av brutala beslut.
Skall ha haft ekonomiskt ansvar på riktigt.
Skall ha helst en diplomatutbildning i bagaget.
Skall ha fusionerat olika organisationer.
Skall ha rört sig inom aktuella områden under delar av sin karriär, gärna/ skallkrav(?) i ett globalt företag.
Osv,
osv,
osv?
Ni får gärna utveckla skallkraven för mycket kan man anklaga FB för men inte fan är alla saftskallar här, det skall Gudarna ha klart för sig.
Detta CV torde sedan kunna ligga till grund för en statsministerutbildning samt att deras HR-avdelning annonserar ut jobbet enligt gängse kanaler.
En militär grad bör han (hon är uteslutet) också ha. Minst löjtnant men helst kapten eller högre. Utlandstjänst är ett måste och ett par "kills" är meriterande.
DNA test skall också tas, för att garantera pursvenskhet, men även för att exkludera tattar/zigenar-gener. Ashkenazi-gener vettetusan?
tattargener kan vara extremt lömska, även fast man bara är bråkdelen av tattare…
Utbildning är inte att förakta men jag är Socialdemokrat tack vare vilka värderingar S står för. Inte faan bryr jag mig om Löfven har magisterutbildning eller liknande i sitt CV.
Sedan kanske åtminstone TS som strör ut en massa förakt, mot ej högskoleutbildade, kan svara på min tidigare fråga?
Finns under spoilern.
Det är tragikomiskt när vissa påstår att det är lätt att vara fackföreningsordförande i allmänhet och i Metall i synnerhet. Skulle man möjligen kunna få reda på grunderna till dessa utsagor?
Jahaja! Här på FB har vi väl en mer eller mindre oskriven regel att författar man ett infantilt inlägg och vill ha ett svar ifrån TS så citerar man denne för att så att säga rikta frågan till denne?
Är det inte så det funkar här?
Visst läste jag ditt flum men ansåg inte det värdigt ett svar och i och med att det bara var skit utkastat anonymt i rymden så uppfattade jag inte att frågan var direkt ställd till mig.
För det första så kan du INTE utläsa något som helst förakt mot den vanlige Svensson i något djävla inlägg ifrån mig i denna fråga. Jag lever med dessa Svenssons varje dag och trivs många gånger alldeles utmärkt med deras engagemang och insats i de olika verksamheterna.
Bitterfittorna som finns är extremt sällsynta men symboliseras på ett föredömligt sätt av din uttrycksform här.
Aldrig nöjda, besvikna på allt och i hemlighet mest på sig själva och vad de har åstadkommit.
Men okej, min erfarenhet av facken. Jag arbetar med/ mot facken i 3 olika regioner.
Jag kör ofta MBL paragraf 11-14 och 19 samt 38.
Jag kan väl lugnt säga att det är sällan de skarpaste knivarna i lådan som gör facklig karriär.
Att avancera fackligt är skitenkelt. Var oftast mest negativ och förklara för medlemmarna hur djävla duktig och bra du är och allt dåligt som händer är företagets fel.
Att göra facklig karriär är inte svårt i sin klubb för inbördes beundran, du har ju inget ansvar för det som sker och du kan alltid skylla på företaget.
Det är inte du som är tvungen att ha personalansvaret och ibland ge djävligt beska besked som berör folks framtid i grunden.
Du som fack är bara en axel att gråta emot och hålla med om att allt är fel och företaget är ett djävla avlopp.
Du som fack har inget ansvar eller möjlighet att påverka så det är inte svårt alla "lalla" omkring i en sådan befattning och göra kometkarriär.
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att svetsaren har varit världsmästare i dessa "lallande" organisationer och aldrig ha behövt agera kraftfullt och ta ansvar för många människors liv.
Det är ju bara att se hur han presenterar sin politik och vilket sätt han visar upp i TV.
Helt utan karisma, vilja, engagemang och han gjuter inget som helst framtidstro eller hopp i människorna.
De andra som jublar och håller med är ju medlemmarna i "lallandeklubben" och de är ju redan frälsta och vill själva göra samma unika karriär helt utan kompetens.
Aldrig i helvete att jag skulle se ner på en av mina Metallare, de är många gånger satan så kreativa, skickliga och helt oumbärliga på sin funktion.
Mina Metallare tjänar också 3000- 5000 mer i månaden än vad motsvarande befattningar gör i andra sektorer.
Vi lönar dem för gott arbete och det är också ett bevis på hur mycket vi anser dem vara värda.
Våra nyckeltal är extremt bra och mycket beror på den stora viljan, engagemanget och ansvaret som mina Metallare känner för sitt jobb.
Har vi nu rett ut min erfarenhet angående fack och mitt förhållningssätt till de (outbildade som du säger) metallarna?
Du ger bitterheten ett helt nytt ansikte för övrigt. Pröva att förändra ditt liv!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-05-17 kl. 16:34.
Du förstår tydligen inte min poäng, formella meriter är nån sorts bevis på förmåga, som det finns få hinder numera att få, att våra folkvakda trots detta saknar det är mycket märkligt och kan leda till misstankar att de i klartext är för korkade eller ambitionslösa för att få det. Att förneka att det är ett problem är märkligt. Du är oerhört naiv, utan att avslöja mig för mycket vet jag tyvärr hur en outbildad minister agerar. Dina övriga argument hade varit varit mycket mer övertygande 1960 då det verkligen fanns hinder för vanliga människor att utbilda sig. I gengäld fanns autodidaktiker som Gunnar Sträng (som rätteligen borde ha blivit statsminister om inte Erlander låtit sig förföras av opportunisten och revanschisten Palme) . Att t.ex, jämföra Sträng eller Nancy Eriksson med Monica Green är inte uppbyggande.
Och nej, demokratins fundament är inte att vem som helst kan bli statsminister, även om det tyvärr är sant så är det inte fundamentet utan demokratins främsta svaghet.
Du är historielös.
Det är endast personer födda före 1975, som har en examen baserad på studentexamen och 3-årig linje, som kan bedömas som smarta och intelligenta, utan vidare prövning.
Dagens akademiker kan inte bedömas utan djupare kartläggning. Betyg och examen kan vara resultat av betygsinflation och låga intagningspoäng.
Löfven tillhör en generation där smarta individer från arbetarklassen, utan studietraditioner hemifrån, kunde göra en karriär som hans. Man kan inte heller avgöra vem som är smart eller dum bara genom att kika på en examen, undantaget är som sagt äldre generationer.
Tror att en livserfaren långväga arbetare med facklig erfarenhet som ledare, som Löfven, har mycket mer att tillföra än en politisk broiler som Reinfeldt, eller ännu värre, Annie Lööf, som lider av ungdomens största synd, den att man tror sig veta allt…
De individer som lever hela sitt liv politiskt, riskerar att ha väldigt smala visioner från ungdomen, som de sjösätter utan att se hela samhället i stort. Det som är bra för deras smala grupp, antas vara bra för alla.
Egentligen borde statsministerposten nog ha några krav och det är minst fem års anställning och/eller företagande. På så sätt prövas personen mot andra, och får lära sig vad det innebär att vara beroende av politiska beslut. Det politiska frälset idag lever som kungar, det är sjukt!
Senast redigerad av Cinnabar 2014-05-17 kl. 17:13.
Stefan Löfven har också upplevt hur det känns att bli arbetslös vilket han tog upp i senaste debatten. De övriga partiledarna har inte denna erfarenhet.
Innan Löfven så är senaste statsministern som haft tillstymmelse till verkligt arbete Thorbjörn Fälldin 79-81 som var lantbrukare i yngre dagar och innan dess var det ingen som haft ett verkligt arbete förrän vi kommer ner på 20-talet då några var egna företagare.
Det känns bättre om vi har en statsminister som både är välutbildad och som pluggat och sett sådana sidor av svenska samhället.
Att ha en hög akademisk utbildning gör att vi får ett bevis på att personen klarar av att ta in en stor mängd med data, analysera den, processa den, källkritiskt kolla den och utifrån det skapa sig en RIMLIG slutsats av vad som bör göras.
Du menar alltså att alla akademiker, men främst statsvetare och ekonomer besitter en större egenskap att ta in, analysera och fatta vettiga beslut än övrigt folk? Tror du på allvar att ett parti väljer att utse en imbecill, icke lyssnande, ointelligent person att vara statsministerkandidat?
Du anser att politik ska handla om utbildning, inte visioner och en vilja att skapa/förändra något?
Personligen ser jag helst att en politiker har erfarenheter från livet och då även erfarenheter att vara lågbetald, bostadslös och så vidare. Det är idéerna och viljan jag bryr mig om. Att politikern sedan har hjälp av välutbildade proffs (i form av statssekreterare, utredare m.m.) för att driva igenom politiken, precis som idag, anser jag är en självklarhet.
Att ha en hög akademisk utbildning gör att vi får ett bevis på att personen klarar av att ta in en stor mängd med data, analysera den, processa den, källkritiskt kolla den och utifrån det skapa sig en RIMLIG slutsats av vad som bör göras.
Det där är första klassens blaj. I nästan alla fall är en "akademiker" en vanlig svensson med en större förmåga än normalt att lära sig utantill från böcker. De är alltså inte människor som drivs av intellektuell nyfikenhet utan bara folk som vill ha ett fint jobb med bra betalt. De kan inte sätta policy för de har inte förmågan till självständigt rationellt tänkande, och ska man sitta på en hög position i samhället och göra ett bra jobb måste man besitta denna förmåga. Jag har studerat frågan lite närmare, och jag uppskattar att cirka 2% av Sveriges befolkning har de mentala egenskaper som krävs för att kunna leda och kunna göra det bra. Det är cirka 2000 personer i varje årskull. Mer än så har vi inte att jobba med. I ett demokratiskt system som vårt kan de omöjligen komma till tals, för vårt politiska system premierar skickliga intrigmakare med psykopatiska drag.
Jahaja! Här på FB har vi väl en mer eller mindre oskriven regel att författar man ett infantilt inlägg och vill ha ett svar ifrån TS så citerar man denne för att så att säga rikta frågan till denne?
Är det inte så det funkar här?
Visst läste jag ditt flum men ansåg inte det värdigt ett svar och i och med att det bara var skit utkastat anonymt i rymden så uppfattade jag inte att frågan var direkt ställd till mig.
För det första så kan du INTE utläsa något som helst förakt mot den vanlige Svensson i något djävla inlägg ifrån mig i denna fråga. Jag lever med dessa Svenssons varje dag och trivs många gånger alldeles utmärkt med deras engagemang och insats i de olika verksamheterna.
Bitterfittorna som finns är extremt sällsynta men symboliseras på ett föredömligt sätt av din uttrycksform här.
Aldrig nöjda, besvikna på allt och i hemlighet mest på sig själva och vad de har åstadkommit.
Men okej, min erfarenhet av facken. Jag arbetar med/ mot facken i 3 olika regioner.
Jag kör ofta MBL paragraf 11-14 och 19 samt 38.
Jag kan väl lugnt säga att det är sällan de skarpaste knivarna i lådan som gör facklig karriär.
Att avancera fackligt är skitenkelt. Var oftast mest negativ och förklara för medlemmarna hur djävla duktig och bra du är och allt dåligt som händer är företagets fel.
Att göra facklig karriär är inte svårt i sin klubb för inbördes beundran, du har ju inget ansvar för det som sker och du kan alltid skylla på företaget.
Det är inte du som är tvungen att ha personalansvaret och ibland ge djävligt beska besked som berör folks framtid i grunden.
Du som fack är bara en axel att gråta emot och hålla med om att allt är fel och företaget är ett djävla avlopp.
Du som fack har inget ansvar eller möjlighet att påverka så det är inte svårt alla "lalla" omkring i en sådan befattning och göra kometkarriär.
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att svetsaren har varit världsmästare i dessa "lallande" organisationer och aldrig ha behövt agera kraftfullt och ta ansvar för många människors liv.
Det är ju bara att se hur han presenterar sin politik och vilket sätt han visar upp i TV.
Helt utan karisma, vilja, engagemang och han gjuter inget som helst framtidstro eller hopp i människorna.
De andra som jublar och håller med är ju medlemmarna i "lallandeklubben" och de är ju redan frälsta och vill själva göra samma unika karriär helt utan kompetens.
Aldrig i helvete att jag skulle se ner på en av mina Metallare, de är många gånger satan så kreativa, skickliga och helt oumbärliga på sin funktion.
Mina Metallare tjänar också 3000- 5000 mer i månaden än vad motsvarande befattningar gör i andra sektorer.
Vi lönar dem för gott arbete och det är också ett bevis på hur mycket vi anser dem vara värda.
Våra nyckeltal är extremt bra och mycket beror på den stora viljan, engagemanget och ansvaret som mina Metallare känner för sitt jobb.
Har vi nu rett ut min erfarenhet angående fack och mitt förhållningssätt till de (outbildade som du säger) metallarna?
Du ger bitterheten ett helt nytt ansikte för övrigt. Pröva att förändra ditt liv!
Kort fakta kring Stefan Lövfen och Metall numera IF Metall.
Anställd av Metall som centralt placerad ombudsman i Metall -95, Internationell sekreterare -98, 99-02 chef för organisationsenheten.
Sedan var Stefan Lövfen biträdande förbundsordförande fram till det nya förbundet IF Metall bildades -05. Därefter förbundsordförande i IF Metall tills han valdes som ordförande för Socialdemokraterna 2012.
IF Metall har ca 325000 medlemmar.
Du baserar dina kunskaper om Metall efter att ha förhandlat paragraferna 11-14 i MBL dvs de paragrafer som endast avser att tuta innan arbetstagarna körs över.
Ordföranden i en fackförening har en helt annan roll än de metallare du möter. Inget ont om dem men i sammanhanget är de amatörer precis som du, trots magisterkompetens.
Ditt övriga dravel behöver inte kommenteras mer än att jag är man men provade att ikläda mig rollen som kvinna i ett mansdominerat forum men pallade inte i längden. Vilket framgår av min undertext.
Senast redigerad av Powergirl 2014-05-17 kl. 18:11.
Du menar alltså att alla akademiker, men främst statsvetare och ekonomer besitter en större egenskap att ta in, analysera och fatta vettiga beslut än övrigt folk? Tror du på allvar att ett parti väljer att utse en imbecill, icke lyssnande, ointelligent person att vara statsministerkandidat?
Du anser att politik ska handla om utbildning, inte visioner och en vilja att skapa/förändra något?
Personligen ser jag helst att en politiker har erfarenheter från livet och då även erfarenheter att vara lågbetald, bostadslös och så vidare. Det är idéerna och viljan jag bryr mig om. Att politikern sedan har hjälp av välutbildade proffs (i form av statssekreterare, utredare m.m.) för att driva igenom politiken, precis som idag, anser jag är en självklarhet.
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det där är första klassens blaj. I nästan alla fall är en "akademiker" en vanlig svensson med en större förmåga än normalt att lära sig utantill från böcker. De är alltså inte människor som drivs av intellektuell nyfikenhet utan bara folk som vill ha ett fint jobb med bra betalt. De kan inte sätta policy för de har inte förmågan till självständigt rationellt tänkande, och ska man sitta på en hög position i samhället och göra ett bra jobb måste man besitta denna förmåga. Jag har studerat frågan lite närmare, och jag uppskattar att cirka 2% av Sveriges befolkning har de mentala egenskaper som krävs för att kunna leda och kunna göra det bra. Det är cirka 2000 personer i varje årskull. Mer än så har vi inte att jobba med. I ett demokratiskt system som vårt kan de omöjligen komma till tals, för vårt politiska system premierar skickliga intrigmakare med psykopatiska drag.
Ni gör er själva en otjänst om ni argumenterar på detta sätt. Ni blir snudd på värre än massmedia.
Om ni nu tar ett djupt andetag så ser ni att det där är bara en liten del av vad jag skriver.
Skulle jag som exempel ha använt ordet nazist i ett inlägg så skulle ni nog ha kopierat ut det och sagt att jag var en sådan.
Nu får ni allt använda det akademiska förhållningssättet och läsa inlägget igen samt gärna flera så ser ni exakt vad jag tycker och tänker samt anser är rimligt.
Det finns en utmärkt sökfunktion för att kunna plocka upp någons inlägg specifikt i en tråd så man slipper tröska igenom varenda sida.
Nu funderar vi till lite innan vi vinklar och lägger ord i annans mun med prolongerade slutsatser utifrån ett litet stycke.
Gör om, gör rätt!
Ni blir ganska så ointressanta att debattera med ifall ni inte har förmågan att ta in en större mängd med information (se inlägg) analysera dem och utifrån hela textmassa dra kloka och rimliga slutsatser som ni sedan för upp till diskussion.
Kort fakta kring Stefan Lövfen och Metall numera IF Metall.
Anställd av Metall som centralt placerad ombudsman i Metall -95, Internationell sekreterare -98, 99-02 chef för organisationsenheten.
Sedan var Stefan Lövfen biträdande förbundsordförande fram till det nya förbundet IF Metall bildades -05. Därefter förbundsordförande i IF Metall tills han valdes som ordförande för Socialdemokraterna 2012.
IF Metall har ca 325000 medlemmar.
Du baserar dina kunskaper om Metall efter att ha förhandlat paragraferna 11-14 i MBL dvs de paragrafer som endast avser att tuta innan arbetstagarna körs över.
Ordföranden i en fackförening har en helt annan roll än de metallare du möter. Inget ont om dem men i sammanhanget är de amatörer precis som du, trots magisterkompetens.
Ditt övriga dravel behöver inte kommenteras mer än att jag är man som framgår av undertexten men provade att ikläda mig rollen som kvinna i ett mansdominerat forum men pallade inte i längden. Vilket framgår av min undertext.
Du har inte mycket att komma med i något inlägg tyvärr.
Dock så är det föredömligt av dig att du nu citerar så man ser vilket drävel man förväntas svara på.
Vad är det du kommer med?
Ingenting!
Han har bara varit med i varenda djävla "lallande" klubb för inbördes beundran som finns.
Du ger INGA exempel på där han personligen har fått fatta ett svårt beslut som påverkar många människor direkt OCH vara den som med FULLT ansvar och konsekvenser stå och meddela det samt SEDAN leva med det folket och försöka få verksamheten att fungera.
Han har bara suttit vid förhandlingsbord och "lallat" UTAN personlig ansvar och konsekvenserna för pest eller kolerabeslutet.
Det kan vara hur många djävla miljoner som helst med i ett fack utan att du påverkar eller behöver ta personligt ansvar för besluten. Det är ju bara att skylla på företaget och du som fack hade ingenting att göra.
Vafanihelvete betalar då mina Metallare runt och ibland mer än 1000 spänn i månaden för?
Vad jag säger och har sagt hela tiden. Denne svetsare har inte levt ett tillräckligt hårt liv för att bli statsminister. Han kan verka i "lallande" organisationer som har till största uppgift att gynna sig själva och de övriga i den klubben.
Hade han varit den enorma profeten så skulle han ge ett helt annat intryck än vad han gör idag offentligt.
Han verkar tro att han kan "lalla" på i samma takt inom Sossarna och kanske som statsminister.
Men då lär han för första gången till del få lära sig vad ett pest eller kolerabeslut är och skiter han för mycket i det blåa skåpet så rasar hela partiet ännu mer och då djävlar får han för första gången ta ansvar för sina beslut.
Ingen ryker i facksvängen även om man bara gör fel, det är inte seden där.
Capice?
EDIT: Du en man? Aldrig i helvete. Du för dig som några av mina bitterfittor så det är inte det som definierar en man alla gånger, om man har kuk eller inte.
Jag har damer som har så djävla mycket större kulor än dig så hälften vore nog. Det är "mina" favoritkärringar, de kan baxa undan ett berg vid behov.
Du? Tillåt mig småle!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-05-17 kl. 18:34.