Citat:
Ursprungligen postat av
Cyrano
För övrigt är det en märklig paradox att utbildningsnivån hos medborgarna blir allt högre medan den sjunker bland våra beslutsfattare. Politik verkar ha blivit en födkrok för personer med ambitioner som saknar förmåga eller vilja att få formella meriter (jag tänker något mer betydligt elakt, men besparar er det).
Riksdagen 1960 var jämförelsevis (dvs. jämfört med nu) en intellektuell högborg, med folk med höga akademiska examina och beundransvärda autodidaktier.
Samtidigt är det ju demokratins fundament att vem som helst ska kunna engagera sig politiskt. Det går inte att tumma på. Intelligens har inte heller alltid med utbildning att göra, det måste man vara medveten om. Det finns bra många idioter och personlighetsstörda akademiker också. Vad är bäst, en arbetare med sunt förnuft eller en akademiker med psykopatiska drag?
Att vara en lyckad politiker tror jag även handlar om att ha sett alla sidor av samhället, det kan vara viktigare än att ha en akademisk examen. Det är omöjligt att kunna allt. Vissa akademiker tror sig veta mer än andra och om de inte vet allt, tror de sig kunna ta reda på allt, själva. De lyssnar bara på sin egen övertygelse och har svårt att ta in andras kunskaper. Bilden är inte svartvit.
Vad utmärker framgångsrika? Det är förmågan att kunna ta in mycket information, ja, men krävs det utbildning för det? Inte säkert.
Ingen statsminister kommer någonsin att vara expert på nationalekonomi, juridik eller miljö samtidigt. Så vilken examen är en garanti för framgång? Ingen. IQ.test däremot, det kanske kan vara värt att överväga? Men, så har vi de smarta som inte kan planera och strukturera och de medelmåttiga som är riktigt strukturerade och med hjälp av expertis ändå kommer snabbare fram. Vad är viktigast?
Kan tänka mig att Alliansen nu till varje pris vill nedgöra socialdemokraterna och andra som kan hota makten. Det går i alla fall inte jag på. Jag tänker pröva sakfrågorna utan att smutsa ned mig med snicksnack om regeringsduglighet, för som vi sett, kunde varken examen eller duglighet räta ut problemen med bostadsbristen i Stockholm, arbetslösheten eller hoten från omvärlden. Sådana enkla frågor borde akademikerna inom alliansen ha löst, men de vill nog inte. "Svetsaren" kanske vill? Jag vill att unga ska få bostäder, sen struntar jag i vad statsministern har på sitt visitkort.