2014-05-08, 10:49
Medlem
Delija.Severs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Varför diskuterar ni om Republika Srpska kommer bli självständigt eller inte? De kommer aldrig bli en folkomröstning eller självständighet, men på Flashback fortsätter man prata om något sådant ändå.

Märks att vilken okunnig och icke insatt i dagens händelser, de allra färskaste, kan skriva här.

Förövrigt kommer Serbiens premiärminister Vucic till Sarajevo på tisdag, för och inleda samtal med Sarajevo och för att normalisera relationerna mellan Belgrad och Sarajevo.
Detta är ett historiskt besök i huvudstaden, och detta kommer leda till att en rad olösta frågor mellan Bosnien och Hercegovina och Serbien kommer rätas ut.

Kort sagt, de kommer hända mycket när de gäller relationerna mellan Belgrad och Pristina/Sarajevo den närmaste tiden innan året är slut. Men Delija och ni andra kan fortsätta bolla olika idéer och fortsatt prata om ett självständigt Republika Srpska.

Vi diskuterar bara vad som hade varit det bästa, inte vad som kommer att hända. Sen är Vucic Serbiens premiärminister och inte RS, så det har inte så mycket att göra med relationen mellan Banja Luka och Sarajevo utan precis som du säger relationen mellan Belgrad och Sarajevo. Jag måste förövrigt säga att jag är glad att dessa samtal inleds och hoppas att det kan leda till bättre relationer mellan länderna och folken där nere.
Citera
2014-05-08, 11:01
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delija.Sever
Du har en fin idé som tyvärr inte funkar i praktiken, det har man försökt med utan något större resultat i 15-20 år nu. Jag kan dessutom lova dig att det inte är många som vill flytta tillbaks till ett ställe där "fienden" idag bor. Sedan kan man garantera trygghet och lika rättigheter för alla även med ett självständigt RS utan att ha alla de andra problemen som ett komplicerat Bosnien med 2 entiteter + ett kroatiskt Hercegovina i ett land tillför.

Förövrigt, visst fanns det, före kriget, i områdena som idag är RS fler Bosniaker än det finns idag men i dessa områden har serber fortfarande alltid varit en majoritet, idag är 88% utav befolkningen i RS serber. Så jag förstår inte varför du påstår att dessa områden aldrig varit övervägande serbiska?
Varför är du inne på att stycka Bosnien och Hercegovina? Jag förstår inte ditt resonemang alls. Har du någon aning om hur RS ens bildades? "Rs gränser" är inte dragna efter områden med en serbisk majoritet utan det är en "gränsdragning" på hur frontlinjen såg ut hösten 1995, "Rs" är tom ännu mindre i och med bosniakerna fick lämna tillbaka städer som Prijedor, Bosanski Novi, Zepa och Banja Lukas utkanter då man drog "gränserna" i Ohio 1995 med USA i spetsen, bara för att det ska vara rättvist och er serbiska diplomati lyckades övertyga fredsmäklarna den gången.

Ni serber är helt inne på att stycka Bosnien, varför? Ni tar exempelvis inte hänsyn att det faktiskt bodde väldigt många fler bosniaker i "RS" för 25 år sedan än idag, städer som Prijedor, Bijelijina, Bosnaski Novi hade en bosniakisk majoritet, Banja Luka (tätort) hade en klar serbisk majoritet från 1950 och framåt , Banja Luka kommun hade jämnare fördelning.

Tänk er om bosniaker hela tiden förespråkade för ett Sandzak som skulle införlivas i Bosnien, samtidigt som Ungrarna ville ha Vojvodina, hur hade det känts för dig tror du? Sandzak har faktiskt tillhört Bosnien fram till Berlinkongressen , något RS aldrig gjort med Serbien. Nu säger jag inte att Sandzak bör införlivas med BiH, för jag tänker inte med retoriken "bara för vi är majoritet" så är det automatiskt vårt.

Angående Hercegovina så är kroaterna majoritet i några fåtal kommuner (av någon "betydelse"), och inte alls hela området, så dom är bortblåsta rent demografiskt, diplomatiskt och politiskt, dom är ju EU-medborgare.
Senast redigerad av ZmajOdBosne 2014-05-08 kl. 11:03.
Citera
2014-05-08, 12:51
Medlem
Messials avatar
Men dessa samtal mellan Belgrad och Sarajevo som inleds på tisdag, är betydelsefulla när de gäller RS också.
För RS är de inte bra om nu Belgrad och Sarajevo börjar prata med varandra regelbundet och börjar ta itu med olösta frågor och med tiden normaliserar de diplomatiska relationerna.
Om Belgrad vänder sig till Sarajevo, och med tiden överger RS helt (inget stöd till RS från Belgrad och uppbackning som tidigare år under tidigare serbiska regeringar), så innebär de att RS försvagas kraftigt och i princip står utan någon som helst uppbackning.
Det är möjligt att Serbien inte vill överge RS i hjärtat, dvs hjärtat vill inte överge - men hjärnan säger någonting annat. Om Serbien skall släppas in i EU, och detta har Bryssel klargjort för serberna noga, så måste Serbien göra upp med Pristina och Sarajevo och sitt förflutna. Relationerna med grannländerna måste stabiliseras, de skall se ut som relationen mellan exempelvis Serbien och Grekland.

Dodik måste nog vara den mest ensamma mannen i forna Jugoslavien just nu, i konkurrens med Ivo Sanader kanske, han är som en liten fisk på fast land kan man säga - hans tid är snart förbi (fem månader kvar) och han ligger där på marken och sprattlar (kör med sitt gamla mantra och pratar om självständighet för RS och folkomröstning då hans idéer och politik är slut) - när valet är över, och när koalitionen har vunnit, så kommer Bosic i SDS jaga honom med blåslampa.
Sedan skall han ställas till svars inför domstol, och berätta för de stackars människorna i RS, vart de pengar som han har stulit från dessa under 8 års tid - har tagit vägen.

EU och USA har förövrigt meddelat att gränsdragningarna i forna Jugoslavien är slut, det innebär även att Vojvodina blir kvar som en del utav Serbien. Med eller utan autonomi, det återstår att se.

Edit: Ett serbiskt EU-medlemskap kommer stabilisera läget på Balkan. Den tråkiga period som startade när Slobodan Milosevic kom till makten i Serbien och i dåvarande Jugoslavien, blir då ett avslutat kapitel.
Dock kommer de nog finnas de som i fortsättningen också skriver "RS och Herceg-Bosna kommer bli självständiga", men den politiska och diplomatiska verkligheten kommer vara en annan. Exempelvis Vucic kommer bara vifta bort sådana påståenden när allt är löst och över.

Citat:
Vi diskuterar bara vad som hade varit det bästa, inte vad som kommer att hända. Sen är Vucic Serbiens premiärminister och inte RS, så det har inte så mycket att göra med relationen mellan Banja Luka och Sarajevo utan precis som du säger relationen mellan Belgrad och Sarajevo. Jag måste förövrigt säga att jag är glad att dessa samtal inleds och hoppas att det kan leda till bättre relationer mellan länderna och folken där nere.
Senast redigerad av Messial 2014-05-08 kl. 12:56.
Citera
2014-05-08, 14:47
Medlem
Delija.Severs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Varför är du inne på att stycka Bosnien och Hercegovina? Jag förstår inte ditt resonemang alls. Har du någon aning om hur RS ens bildades? "Rs gränser" är inte dragna efter områden med en serbisk majoritet utan det är en "gränsdragning" på hur frontlinjen såg ut hösten 1995, "Rs" är tom ännu mindre i och med bosniakerna fick lämna tillbaka städer som Prijedor, Bosanski Novi, Zepa och Banja Lukas utkanter då man drog "gränserna" i Ohio 1995 med USA i spetsen, bara för att det ska vara rättvist och er serbiska diplomati lyckades övertyga fredsmäklarna den gången.

Ni serber är helt inne på att stycka Bosnien, varför? Ni tar exempelvis inte hänsyn att det faktiskt bodde väldigt många fler bosniaker i "RS" för 25 år sedan än idag, städer som Prijedor, Bijelijina, Bosnaski Novi hade en bosniakisk majoritet, Banja Luka (tätort) hade en klar serbisk majoritet från 1950 och framåt , Banja Luka kommun hade jämnare fördelning.

Tänk er om bosniaker hela tiden förespråkade för ett Sandzak som skulle införlivas i Bosnien, samtidigt som Ungrarna ville ha Vojvodina, hur hade det känts för dig tror du? Sandzak har faktiskt tillhört Bosnien fram till Berlinkongressen , något RS aldrig gjort med Serbien. Nu säger jag inte att Sandzak bör införlivas med BiH, för jag tänker inte med retoriken "bara för vi är majoritet" så är det automatiskt vårt.

Angående Hercegovina så är kroaterna majoritet i några fåtal kommuner (av någon "betydelse"), och inte alls hela området, så dom är bortblåsta rent demografiskt, diplomatiskt och politiskt, dom är ju EU-medborgare.

Jo jag vet hur RS bildades, man kan väl säga att gränserna också "råkade" dras ungefär så som de olika etniska grupperna är fördelade idag. Men min vilja att RS ska få bli självständigt beror inte på att jag skulle vilja se Bosnien och Hercegovina bli "styckat". Utan jag har i tidigare inlägg redan förklarat att det dåliga läget i Bosnien och Hercegovina mycket beror på att de två entiteterna tyvärr väldigt ofta motarbetar varandra, vilket förmodligen beror på serbernas i dagsläget absoluta majoritet vad gäller befolkningen i RS. Därför tror jag att för att slippa de problemen i framtiden så hade det varit bäst för alla med ett självständigt RS.

Nu hör inte Sandzak och Vojvodina till tråden men jag får väl svara på din fråga. Vad gäller Sandzak så känner jag faktiskt en hel del Bosniaker som har förespråkat en införlivning med Bosnien. Men Sandzak är inte en entitet i Serbien så situationen går inte att jämföra med den i RS, alltså går det inte för Sandzak och Belgrad att motarbeta varandras utveckling på samma sätt som Sarajevo och Banja Luka gör. Så Serbien har inte det problemet och läget är inte lika problematiskt som i Bosnien. Dessutom är bosniakerna knappt i majoritet i Sandzak, serberna är nästan lika många där.

Vad gäller Vojvodina är det bara löjligt att snacka om en införlivning med Ungern. Vojvodina är redan en autonom provins samtidigt som serberna utgör en absolut majoritet och ungranra "bara" ca 14% av befolkningen.
Citera
2014-05-08, 15:11
Medlem
Delija.Severs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Men dessa samtal mellan Belgrad och Sarajevo som inleds på tisdag, är betydelsefulla när de gäller RS också.
För RS är de inte bra om nu Belgrad och Sarajevo börjar prata med varandra regelbundet och börjar ta itu med olösta frågor och med tiden normaliserar de diplomatiska relationerna.
Om Belgrad vänder sig till Sarajevo, och med tiden överger RS helt (inget stöd till RS från Belgrad och uppbackning som tidigare år under tidigare serbiska regeringar), så innebär de att RS försvagas kraftigt och i princip står utan någon som helst uppbackning.
Det är möjligt att Serbien inte vill överge RS i hjärtat, dvs hjärtat vill inte överge - men hjärnan säger någonting annat. Om Serbien skall släppas in i EU, och detta har Bryssel klargjort för serberna noga, så måste Serbien göra upp med Pristina och Sarajevo och sitt förflutna. Relationerna med grannländerna måste stabiliseras, de skall se ut som relationen mellan exempelvis Serbien och Grekland.

Dodik måste nog vara den mest ensamma mannen i forna Jugoslavien just nu, i konkurrens med Ivo Sanader kanske, han är som en liten fisk på fast land kan man säga - hans tid är snart förbi (fem månader kvar) och han ligger där på marken och sprattlar (kör med sitt gamla mantra och pratar om självständighet för RS och folkomröstning då hans idéer och politik är slut) - när valet är över, och när koalitionen har vunnit, så kommer Bosic i SDS jaga honom med blåslampa.
Sedan skall han ställas till svars inför domstol, och berätta för de stackars människorna i RS, vart de pengar som han har stulit från dessa under 8 års tid - har tagit vägen.

EU och USA har förövrigt meddelat att gränsdragningarna i forna Jugoslavien är slut, det innebär även att Vojvodina blir kvar som en del utav Serbien. Med eller utan autonomi, det återstår att se.

Edit: Ett serbiskt EU-medlemskap kommer stabilisera läget på Balkan. Den tråkiga period som startade när Slobodan Milosevic kom till makten i Serbien och i dåvarande Jugoslavien, blir då ett avslutat kapitel.
Dock kommer de nog finnas de som i fortsättningen också skriver "RS och Herceg-Bosna kommer bli självständiga", men den politiska och diplomatiska verkligheten kommer vara en annan. Exempelvis Vucic kommer bara vifta bort sådana påståenden när allt är löst och över.

Du verkar politiskt kunnig och jag håller faktiskt med dig i mångt och mycket, men jag tror faktiskt inte att Serbien i dagsläget skulle sluta backa upp RS helt och hållet bara för att vara EU till viljes. Sen tror jag att för att normalisera relationerna mellan Belgrad och Sarajevo får man kompromissa från båda hållen vad gäller de "olösta frågorna" för att det gynnar båda länderna. Mao tror jag inte att bara RS kommer att ta stryk utav det. Med det sagt är det dock inte i dagsläget troligt att RS inom någon snar framtid kommer att bli helt självständigt från Sarajevo. Men samtidigt i o.m. att Belgrad och Sarajevo kompromissar om de "olösta frågorna" är det inte omöjligt att RS stärker sitt självstyre ytterligare.
Citera
2014-05-09, 20:06
Medlem
Bembss avatar
Tänk nu på att det är Balkan vi pratar om, så det där med att Vucic besöker Sarajevo det behöver ju egentligen inte betyda något...

Med tanke på vad Serbiens president uttalade idag så vet man snart varken fram eller bak när det gäller politiken där nere..

http://www.blic.rs/Vesti/Politika/463837/Lajcak-sa-Nikolicem-Srbija-postala-pozeljan-partner

I rutan längst ner står det viktigaste, eller man kanske ska säga det mest intressanta.

Sen så tror jag min käre Messial att du faktiskt underskattar herr Dodik lite. Han har större stöd än vad man tror. För faktum är att välja mellan honom och Bosic, så är det som att välja mellan pest o kolera. Folket har fortfarande inte glömt om hur det var när SDS senast styrde RS.

Men som jag sagt tidigare och jag säger det igen... Valet i höst kommer bli viktigt på alla sätt.
Citera
2014-05-09, 23:34
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLux
Jag håller med! Läser man en del inlägg här, framförallt Sunrise, så skulle man kunna tro att allt är frid och fröjd..skyskrapor, projekt och annat bullshit. Mentaliteten att bosniens enda problem är RS är just det som gör att saker och ting inte fungerar där nere..och det gäller åt bägge hållen. Ska bosnien funka så måste folk sammarbeta, inte gotta sig i "motståndarens" misär.
Jag förstår att man även måste lyfta fram det positiva, men kom igen, det hjälper inte att lura oss själva..bosnien är fucked up så länge Banja Luka och Sarajevo inte drar åt samma håll, svårare än så är det inte..med eller utan skyskrapor, business centers eller andra pizde materine!

Sunrise har aldrig skrivit att det är frid och fröjd dock går det framåt mina länkar som jag har postat är knappast något synvilla som tex den om årliga SBF som bara är en början.
Och självklart är det viktigt att RS entiteten är den svagare delen utav landet och att Dodik sålt allt som fanns av värde i RS redan för 4-5 år sedan. Fed. håller fortfarande hårt i BHtelecom, Bosnalijek, Enegergoinvest osv. För att inte tala om att skulderna är mycket högre i RS än i Fed.
http://www.klix.ba/vijesti/bih/cci-gradjani-rs-a-skoro-dvostruko-zaduzeniji-od-gradjana-federacije-bih/140305048

Liksom man vill leka en stat i staten samtidigt kan man inte få en jävla flygplats i BL att fungera normalt efter alla dessa år för att inte tala om att RS är delad i två delar tack vore Brcko.

Med det menar jag självklart att läget i Fed. är utmärkt långtifrån men avsevärt bättre rent ekonomiskt än i RS. Tom firmor från Serbien och ryska Gazprom flyttade från RS till Fed.
http://www.starmo.ba/biznis/item/27346-video-firme-iz-rs-sele-u-federaciju-bih.html

Vanligt folk borde protestera i båda entiteterna för att få politikerna att förbättra det ekonomiska läget och stärka demokratin precis som människor gör i stabilare länder som tex Spanien eller Frankrike.

Citat:
Du verkar politiskt kunnig och jag håller faktiskt med dig i mångt och mycket, men jag tror faktiskt inte att Serbien i dagsläget skulle sluta backa upp RS helt och hållet bara för att vara EU till viljes..

Vore jag Bosnienserb skulle jag knappast satsa mina pengar på Belgrads hjälp med tanke på hur det gick för Krajinaserber och Kosovoserber som litade blint på Belgrad.
Serbien har tungan långt inne i Bryssels röv och helt ärligt ett land som har sådana här "förutsättningar" är knappast den som kan ställa krav på Unionen.
Senast redigerad av Sunrise01 2014-05-10 kl. 00:27.
Citera
2014-05-10, 00:12
Medlem
Sunrise01s avatar
Ledaren för Bosnjacki pokret Sejfudin Tokic har med sin familj flyttat till Banja Luka.

http://www.youtube.com/watch?v=AO93wDTVQls

Bara det betyder att Bosnien ändå har kommit en bit på vägen då en i bosnienserbernas ögon "provokativ" person som Tokic inte är rädd att flytta till en stad där majoriteten är just bosnienserber, detta hade varit otänkbart för 10 år sedan. Tokic ima muda kan man säga
RS entiteten består idag av c:a 85% serber medans Federationen består av 80% bosniaker. Dock kan antalet bosniaker i RS komma att stiga precis som den har stigit de senaste 15 åren. 1997 utjorde bosniakerna mindre än 1% av RS totala befolkning.

Dodik stöttas nog av Putin förmodligen men Putin är långt bort och dessutom har nog med sina problem som bara kommer bli värre med tiden.
Senast redigerad av Sunrise01 2014-05-10 kl. 00:47.
Citera
2014-05-10, 11:08
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Ledaren för Bosnjacki pokret Sejfudin Tokic har med sin familj flyttat till Banja Luka.

http://www.youtube.com/watch?v=AO93wDTVQls

Bara det betyder att Bosnien ändå har kommit en bit på vägen då en i bosnienserbernas ögon "provokativ" person som Tokic inte är rädd att flytta till en stad där majoriteten är just bosnienserber, detta hade varit otänkbart för 10 år sedan. Tokic ima muda kan man säga
RS entiteten består idag av c:a 85% serber medans Federationen består av 80% bosniaker. Dock kan antalet bosniaker i RS komma att stiga precis som den har stigit de senaste 15 åren. 1997 utjorde bosniakerna mindre än 1% av RS totala befolkning.

Dodik stöttas nog av Putin förmodligen men Putin är långt bort och dessutom har nog med sina problem som bara kommer bli värre med tiden.

Putin har väl inga problem, tvärtom så går det allt bara bättre och bättre för både honom och Ryssland, och just Serber är ju nära allierade med Ryssland.

Putin och Ryssland hade idag tex aldrig låtit Nato bomba Serbien över Kosovo på det sätt som hände.
Citera
2014-05-10, 18:04
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Putin har väl inga problem, tvärtom så går det allt bara bättre och bättre för både honom och Ryssland, och just Serber är ju nära allierade med Ryssland.
Det trodde Milosevic också våren 1991 när kriget i Slovenien och Kroatien började efter 10 års allt hårdare sanktioner mot Slobo kom bombplanen till slut.

Citat:
Putin och Ryssland hade idag tex aldrig låtit Nato bomba Serbien över Kosovo på det sätt som hände.

Hmm Putin hade väl låtit bomba Serbien då han förmodligen är sur för att Serbien stuckit kniven i ryggen på Ryssland idag klart valt EU närmanden före just Ryssland. Men jag förstår vad du menar Ryssland är något starkare nu än 1999 men samtidigt har man ett inbördeskrig vid gränsen, det alltid rebelliska Kaukasus och en stor del av egen befolkning som inte är direkt nöjd med ekonomin i landet. Bådar ej gott för framtiden med tanken på allt detta + allt hårdare sanktioner och Gud vet vad allt mer väntar Ruski i framtiden.

För att återgå till trådens ämne den storslagna biblioteket i Sarajevos osmanska gamla stan Bascarsija öppnade sina portar igår återigen.
Putins förlängda arm på Balkan Dodik bojkottade självklart öppningsceremonin .

"Tonight ... we mark the triumph of civilisation over barbarism, of light over darkness, of life over death
http://www.independent.ie/world-news/sarajevo-reopens-landmark-city-hall-and-library-destroyed-in-war-30261366.html
http://www.youtube.com/watch?v=uESTp4HOabU

Och Sarajevo skickade "hälsningar" till Radovan Karadzic och Ratko Mladic i fängelsehålan i Haag.
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=113901867&postcount=10248

Senast redigerad av Sunrise01 2014-05-10 kl. 18:42.
Citera
2014-05-17, 00:52
Medlem
Sunrise01s avatar
Svåra översvämningar i delar av Bosnien och grannländerna de senaste dagarna. Dramatiskt räddning av en liten bebis och dennes mamma utförd av bosniska armen.

http://www.haber.ba/vijesti/bih/84837-pogledajte-dramaticni-snimak-spasavanja-bebe-i-majke-video.html

Lillen vaknade inte ens när han hissades upp i helikoptern. Dessa människor är sanna hjältar.
Citera
2014-05-17, 02:05
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Det trodde Milosevic också våren 1991 när kriget i Slovenien och Kroatien började efter 10 års allt hårdare sanktioner mot Slobo kom bombplanen till slut.

Hmm Putin hade väl låtit bomba Serbien då han förmodligen är sur för att Serbien stuckit kniven i ryggen på Ryssland idag klart valt EU närmanden före just Ryssland. Men jag förstår vad du menar Ryssland är något starkare nu än 1999 men samtidigt har man ett inbördeskrig vid gränsen, det alltid rebelliska Kaukasus och en stor del av egen befolkning som inte är direkt nöjd med ekonomin i landet. Bådar ej gott för framtiden med tanken på allt detta + allt hårdare sanktioner och Gud vet vad allt mer väntar Ruski i framtiden.

För att återgå till trådens ämne den storslagna biblioteket i Sarajevos osmanska gamla stan Bascarsija öppnade sina portar igår återigen.
Putins förlängda arm på Balkan Dodik bojkottade självklart öppningsceremonin .

"Tonight ... we mark the triumph of civilisation over barbarism, of light over darkness, of life over death
http://www.independent.ie/world-news/sarajevo-reopens-landmark-city-hall-and-library-destroyed-in-war-30261366.html
http://www.youtube.com/watch?v=uESTp4HOabU

Och Sarajevo skickade "hälsningar" till Radovan Karadzic och Ratko Mladic i fängelsehålan i Haag.
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=113901867&postcount=10248

närma sig Ryssland? hehe, det finns inte ett enda land som gör det frivilligt
vad har Ryssland att erbjuda Serbien? rysk korruption är värre, kriminaliteten värre, och en kortare levnadstid med 10 år,

Bosnien vad är det? bergsfolk, fåraherdar som i hundratals år har krigat med varandra och lekt rövare och de ständiga oförrätter och vendettor,
de älskar slivovica, fårost, getmjölk, vad kan det bli för framtid?

må en syndaflod komma och skölja bort alla som bor där så att vi får en naturpark
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in