2014-04-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne
Med tanke på din tankegång kring denna komplexa fråga utgick jag ifrån att du var omyndigförklarad eller alternativt utvecklingsstörd med tanke på att du inte hänger med i utveckling inom den internationella politiken och ländernas ansökan till EU.

Först och främst så kommer Serbien med i EU innan BIH och som du säkert vet så kan en medlemsstat inom EU blockera en ny sökande som då blir BIH, serberna kommer givetvis yrka på att RS och dess folks rättigheter skyddas från Sarajevos förtryck.

Kroatien som redan är medlem i EU har numera som krav att kroaterna i Hercegbosna får en egen entitet där de är i majoritet likt RS fast då i mindre storlek, kroaternas krav stöds och uppmuntras av RS.

Så du kommer inte se 2 st entiteter i fortsättningen utan 3 om BIH skall kunna närma sig EU utan att bli blockerade av Serbien och Kroatien

http://www.balkaninsight.com/en/article/croats-need-equality-in-bosnia-and-herzegovina-hdz

Helt otroligt, bosnienserberna och bosnienkroaterna har världens bästa minoritetsrättigheter i världen men inte ens detta räcker, nu ska kroaterna alltså få en egen entitet för att bli nöjda?
Citera
2014-04-27, 16:20
Medlem
Sunrise01s avatar
Så Tyskland, England och Frankrike kommer fråga några Balkanländer vilka som kommer bli EU medlemmar i framtiden Mycket dumheter man får läsa här på flashback. Självklart ser EU Bosnien som en framtida medlem annars hade man aldrig tagit bort visumkravet till EU för bosniska medborgare för 5 år sedan. Detta är inte för att jag vill att landet ska bli medlem utan för att det helt enkelt är så.
Citera
2014-04-27, 16:39
Medlem
Sunrise01s avatar
Bosnien tar allt mera plats som en riktig bro och mötesplats ekonomiskt mellan Västeuropa och Gulfstaterna främst. Årliga Sarajevo Bussines Forum har på kort tid utvecklats till Sydöstraeuropas största ekonomiska forum något som regionens Davos.
http://www.sarajevobusinessforum.com/

Vilken bosnisk klubb kommer han att köpa undrar nog de flesta fotbollsintresserade i landet, kanske Sloboda fån Tuzla
http://www.sarajevobusinessforum.com/en/news/the_owner_of_manchester_city_will_attend_sarajevo_ business_forum
Senast redigerad av Sunrise01 2014-04-27 kl. 16:44.
Citera
2014-05-02, 00:12
Medlem
Sunrise01s avatar
Prov på ökande religiös tolerans i Bosnien.

Sarajevo, en skulptur på påven Johannes Paulus framför katedralen avtäcktes nyligen.
(Videos tyvärr endast på bosniska dock talar bilderna för sig själva)
http://balkans.aljazeera.net/vijesti/u-sarajevu-otkriven-spomenik-papi
http://www.tv1.ba/vijesti/bosna-i-hercegovina/dogadjaji/16281-u-sarajevu-svecano-otkriven-spomenik-papi-ivanu-pavlu-ii.html

Johannes Paulus var en stor vän med landets första president Alija Izetbegovic. Paulus besökte Sarajevo redan 1997 direkt efter krigsslutet. Vatikanen erkände Bosnien som ett självständigt nation så fort landet förklarade sig självständigt i april 1992.

Banja Luka återuppbyggnaden av stadens största och äldsta Moske Ferhadija är nästan klar. Man ska också säga att majoriteten av de hundratals Moskeer som förstördes under kriget i Bosnien idag är återuppbyggda.
Senast redigerad av Sunrise01 2014-05-02 kl. 00:29.
Citera
2014-05-03, 15:27
Medlem
Sunrise01s avatar
Lite ekonominyheter, Bosnien har en av de lägsta statsskulderna i Europa och överlägset lägsta statsskulden i regionen, knappt 27% av landets BDP, trots att Dodik lånat pengar som tokig de senaste åren.
http://swot.ba/wordpress/bih-najmanje-zaduzena-zemlja-u-regionu/

Vad väntar man på varför lånar man inte mera pengar likt grannländerna? Kanske vill man inte satsa pengar på glesbygden där separatisterna bor utan vill att de ska fortsätta flytta iväg

Flygplatsen i Tuzla väntas ha nära 250.000 resenärer i år. Ena entiteten har 3 välfungerande flygplatser i Sarajevo, Tuzla, Mostar.
Banja Lukas flygplats väntar vi fortfarande på att den ska börja fungera normalt.

Dessutom får Tuzla sitt första riktiga skyskrapa på 130 meter snart
Senast redigerad av Sunrise01 2014-05-03 kl. 16:00.
Citera
2014-05-03, 21:02
Medlem
Trådar av det här slaget har en tendens att spåra ur, och alltid på samma tråkigt förutsägbara vis.

Själv gillar jag Bosnien. Fantastiskt land, Sarajevo är en grymt intressant stad, landskapen är storslagna, maten är otrolig och människorna är trevliga.

Men Bosnien är fortfarande ett av Europas klart fattigaste länder; sett till inkomst per invånare är Bosnien inte bara fattigare än varje EU land utan också fattigare än länder som Irak, Albanien, Namibia, Jamaica etc.

Vad gäller livskvalitet (HDI) är Bosnien rankat femte sämst i Europa, bakom länder som Ukraina och Georgien. Tyvärr går utvecklingen åt "fel" hål, då Bosnien tappat flera placeringar på världsrankingen det senaste året.

Än en gång, jag gillar verkligen Bosnien och önskar Bosnien allt gott, men vi kanske kan skippa snacket om Bosnien som en ekonomisk mötesplats eller som Östeuropas Schweiz. Sådant prat överygar inte någon (vem som helskt kan själv kolla upp fakta, som IMFs lista över ekonomier eller FNs lista över HDI). Tvärtom, det ger bara en oseriös bild.
Citera
2014-05-03, 22:11
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Trådar av det här slaget har en tendens att spåra ur, och alltid på samma tråkigt förutsägbara vis.

Själv gillar jag Bosnien. Fantastiskt land, Sarajevo är en grymt intressant stad, landskapen är storslagna, maten är otrolig och människorna är trevliga.

Men Bosnien är fortfarande ett av Europas klart fattigaste länder; sett till inkomst per invånare är Bosnien inte bara fattigare än varje EU land utan också fattigare än länder som Irak, Albanien, Namibia, Jamaica etc.

Vad gäller livskvalitet (HDI) är Bosnien rankat femte sämst i Europa, bakom länder som Ukraina och Georgien. Tyvärr går utvecklingen åt "fel" hål, då Bosnien tappat flera placeringar på världsrankingen det senaste året.

Än en gång, jag gillar verkligen Bosnien och önskar Bosnien allt gott, men vi kanske kan skippa snacket om Bosnien som en ekonomisk mötesplats eller som Östeuropas Schweiz. Sådant prat överygar inte någon (vem som helskt kan själv kolla upp fakta, som IMFs lista över ekonomier eller FNs lista över HDI). Tvärtom, det ger bara en oseriös bild.

Dessa undersökningar är ju menade till att tvinga till demokratisering och förändring i olika länder och man kan forma dessa undersökningar som HDI hur man vill, och politiska läget i Bosnien är som den är.
Kollar man på politiska reformer är Bosnien förmodligen sist i Europa.
Ang BNP stämmer det verkligen det du skriver du bör nog kolla den där BNP listan återigen? RS entiteten drar ner BNP något också och minst 200 000 människor jobbar svart i landet tack vore systemet
Vissa saker som du skriver stämmer också Bosnien har ändå varit med om det värsta ett land kan vara med om nämligen ett folkmord för inte så länge sedan.

Dock det finns en sak som jag inte förstår mig på, EU har slopat visum för Bosnien för länge sedan dvs med bosniskt pass kan man resa fritt till Tyskland, Sverige, England osv.
Ändå så flyr inte bosnier landet och gömmer sig i Berlin, London, Paris osv (förutom romer då).
Många tex vanliga ryssar skulle säkert göra det om de fick resa visumfritt till Europa.
Sedan tittar man på vissa andra saker som att Bosnien har en av de lägsta statsskulder i Europa sett till BDP, samt mycket lägre självmords frekvens än de flesta andra stater i regionen.
Man hade kunnat lånat miljarder och skuldsatt sig upp till öronen som de flesta fattigare stater i Europa och med dessa miljardlån fått upp löner något, men frågan är vore det rättvist mot de kommande generationer bosniaker i landet?

Hursomhelst har jag absolut inget tvivel alls om landets utveckling, tro mig Bosnien kommer göra stordåd i framtiden på olika fronter och det är inte spriten som talar nu jag menar det till 100%.
De flesta av oss har aldrig tappat hoppet om landet även när tusentals granater föll.
Senast redigerad av Sunrise01 2014-05-03 kl. 22:28.
Citera
2014-05-04, 13:25
Medlem
Nu tror jag visserligen inte att B&H kommer att delas och jag tror inte det skulle vara till fördel för någon. Däremot är jag lite intresserad av varför många bosniaker anser att det var folkrättsligt rätt att lämna Jugoslavien men skulle vara folkrättsligt fel att lämna Bosnien. Om Bosnien kunde ordna en folkomrösting om självständigt från Jugoslavien, kunde då inte delar av Bosnien göra det samma.

Det finns fler saker jag inte förstår. Ingen klok kroat skulle väl vilja att delar av Bosnien ansluts till Kroatien? De kroatiska delarna av Bosnien är mycket fattigare och mindre utvecklade än Kroatien, och skulle bara innebära att andra kroater tvingades betala högre skatter som skulle gå till dessa områden som bidrag. Jag inser förstås att de kroater som kan finnas på Flashback inte bor i Kroatien. De skulle alltså inte drabbas själva, och de kan förstås tycka det skulle vara coolt med ett större land (ett argument jag aldrig förstått, skulle ett självständigt Grönland bli ett mäktigt land? ) men jag talar nu alltså om kroater som faktiskt bor permanent i Kroatien.
Citera
2014-05-04, 15:11
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Nu tror jag visserligen inte att B&H kommer att delas och jag tror inte det skulle vara till fördel för någon. Däremot är jag lite intresserad av varför många bosniaker anser att det var folkrättsligt rätt att lämna Jugoslavien men skulle vara folkrättsligt fel att lämna Bosnien. Om Bosnien kunde ordna en folkomrösting om självständigt från Jugoslavien, kunde då inte delar av Bosnien göra det samma.

Det finns fler saker jag inte förstår. Ingen klok kroat skulle väl vilja att delar av Bosnien ansluts till Kroatien? De kroatiska delarna av Bosnien är mycket fattigare och mindre utvecklade än Kroatien, och skulle bara innebära att andra kroater tvingades betala högre skatter som skulle gå till dessa områden som bidrag. Jag inser förstås att de kroater som kan finnas på Flashback inte bor i Kroatien. De skulle alltså inte drabbas själva, och de kan förstås tycka det skulle vara coolt med ett större land (ett argument jag aldrig förstått, skulle ett självständigt Grönland bli ett mäktigt land? ) men jag talar nu alltså om kroater som faktiskt bor permanent i Kroatien.

Vill bara upplysa dig att BIH är delat redan och att nuvarande situation är ohållbar för en positiv utveckling
Citera
2014-05-04, 15:33
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Denna tråden borde väl ändå sammankopplas med "Bosniens framtid i Balkan" , ungefär samma innehåll?
Citera
2014-05-04, 15:48
Medlem
Sunrise01s avatar
Väldigt amatörmässigt att jämföra Jugoslavien och dagens BiH då Jugoslavien var en konfederation av 6 delrepubliker som enligt den jugoslaviska konstitutionen hade all lagligt rätt att folkomrösta om självständighet. Dagens Bosnien består av 2 entiteter som enligt Dayton fredsavtal har ingen rätt att folkomrösta om självständighet, detta har Milosevic skrivit under.
Bosnienhatarna kan upprepa samma mantra år efter år men faktum är att deras chanser att destabilisera landet blir allt mindre för varje år som går. Inte nog med att allt fler bosniaker från Sandzak, Kosovo flyttar in till landet utan även för det mesta sydslaviskttalande muslimer från Makedonien och Bulgarien, i princip alla muslimer som har sydslaviska som modersmål på Balkan är egentligen bosniaker
Den nyinflyttade Sacir Ameti blir Sacir Ahmetovic så småningom
http://www.youtube.com/watch?v=tsBykPTcwgc
Senast redigerad av Sunrise01 2014-05-04 kl. 16:09.
Citera
2014-05-05, 16:23
Medlem
Delija.Severs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLux
Jag håller med! Läser man en del inlägg här, framförallt Sunrise, så skulle man kunna tro att allt är frid och fröjd..skyskrapor, projekt och annat bullshit. Mentaliteten att bosniens enda problem är RS är just det som gör att saker och ting inte fungerar där nere..och det gäller åt bägge hållen. Ska bosnien funka så måste folk sammarbeta, inte gotta sig i "motståndarens" misär.
Jag förstår att man även måste lyfta fram det positiva, men kom igen, det hjälper inte att lura oss själva..bosnien är fucked up så länge Banja Luka och Sarajevo inte drar åt samma håll, svårare än så är det inte..med eller utan skyskrapor, business centers eller andra pizde materine!

Just precis, håller med dig... men problemet är ju att det alltid, precis som i det forna Jugoslavien, kommer att finnas folk som kommer att sabotera för den "andra gruppen", därför är det bättre för alla parter att sköta sig själva och gå sina egna vägar i framtiden. För fortsätter det såhär så kommer det att gå åt skogen för alla, i värsta fall kan det helt spåra ur och bli ännu ett eländigt krig, dock tror jag inte att det i dagsläget är troligt, men man har ju sett det förr i de trakterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in