Citat:
Ursprungligen postat av
JeanLuc
Trådar av det här slaget har en tendens att spåra ur, och alltid på samma tråkigt förutsägbara vis.
Själv gillar jag Bosnien. Fantastiskt land, Sarajevo är en grymt intressant stad, landskapen är storslagna, maten är otrolig och människorna är trevliga.
Men Bosnien är fortfarande ett av Europas klart fattigaste länder; sett till inkomst per invånare är Bosnien inte bara fattigare än varje EU land utan också fattigare än länder som Irak, Albanien, Namibia, Jamaica etc.
Vad gäller livskvalitet (HDI) är Bosnien rankat femte sämst i Europa, bakom länder som Ukraina och Georgien. Tyvärr går utvecklingen åt "fel" hål, då Bosnien tappat flera placeringar på världsrankingen det senaste året.
Än en gång, jag gillar verkligen Bosnien och önskar Bosnien allt gott, men vi kanske kan skippa snacket om Bosnien som en ekonomisk mötesplats eller som Östeuropas Schweiz. Sådant prat överygar inte någon (vem som helskt kan själv kolla upp fakta, som IMFs lista över ekonomier eller FNs lista över HDI). Tvärtom, det ger bara en oseriös bild.
Dessa undersökningar är ju menade till att tvinga till demokratisering och förändring i olika länder och man kan forma dessa undersökningar som HDI hur man vill, och politiska läget i Bosnien är som den är.
Kollar man på politiska reformer är Bosnien förmodligen sist i Europa.
Ang BNP stämmer det verkligen det du skriver du bör nog kolla den där BNP listan återigen? RS entiteten drar ner BNP något också och minst 200 000 människor jobbar svart i landet tack vore systemet
Vissa saker som du skriver stämmer också Bosnien har ändå varit med om det värsta ett land kan vara med om nämligen ett folkmord för inte så länge sedan.
Dock det finns en sak som jag inte förstår mig på, EU har slopat visum för Bosnien för länge sedan dvs med bosniskt pass kan man resa fritt till Tyskland, Sverige, England osv.
Ändå så flyr inte bosnier landet och gömmer sig i Berlin, London, Paris osv (förutom romer då).
Många tex vanliga ryssar skulle säkert göra det om de fick resa visumfritt till Europa.
Sedan tittar man på vissa andra saker som att Bosnien har en av de lägsta statsskulder i Europa sett till BDP, samt mycket lägre självmords frekvens än de flesta andra stater i regionen.
Man hade kunnat lånat miljarder och skuldsatt sig upp till öronen som de flesta fattigare stater i Europa och med dessa miljardlån fått upp löner något, men frågan är vore det rättvist mot de kommande generationer bosniaker i landet?
Hursomhelst har jag absolut inget tvivel alls om landets utveckling, tro mig Bosnien kommer göra stordåd i framtiden på olika fronter och det är inte spriten som talar nu jag menar det till 100%.
De flesta av oss har aldrig tappat hoppet om landet även när tusentals granater föll.