2014-05-16, 14:36
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Händer mer på ytan i Sopranos medan Mad men är subtilare. Mad men är svårare att se, kräver mer koncentration.

Tack, det var det här svaret jag var utefter. Mad Men är såklart en bra serie men kanske inte så jättespännande att följa.

Ska försöka börja se Sopranos nu så snart som möjligt.
Citera
2014-05-16, 14:47
Medlem
DonDrapers avatar
Citat:
Händer mer på ytan i Sopranos medan Mad men är subtilare. Mad men är svårare att se, kräver mer koncentration.

Jag håller med om att Sopranos innehåller lite mer "action" och att den antagligen fångar in fler tittare ur allmänheten på grund av detta, men vill också understryka att hur oerhört subtil serien är på det djupare planet. Som många andra säkert påpekat innan mig upptäcker man och kommer att tänka på och analysera fler och fler bitar ju mer man ser den.

Jag gillar Mad Men starkt (mitt alias skvallrar väl om detta ) men Sopranos är mer genial enligt mig. Bara min åsikt dock, såklart.

Apropå Paulie, som det skrivits om i några inlägg här på sistone, så måste jag bara säga att de avsnitten i säsong 6 som handlar om hans förhållande till sin mamma (eller "mamma") är några av mina favoriter i hela serien. När de sitter där framför TVn i hennes hem, efter all skit de gått igenom, och vinden viskar i träden utanför...briljant.
Senast redigerad av DonDraper 2014-05-16 kl. 14:52.
Citera
2014-05-16, 21:24
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Säkerligen en dum fråga.
Men jag såg aldrig serien när den gick på tv, jag har dock en DVD-box med hela serien. Är den värd att titta på?
Säg så här, om det finns en enda tv-serie som är värd det så är det den här. Resten kan du välja bort.
Citera
2014-05-16, 21:36
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Säkerligen en dum fråga.
Men jag såg aldrig serien när den gick på tv, jag har dock en DVD-box med hela serien. Är den värd att titta på?
Nej! Gör det inte! När du har sett den kommer allt annat upplevas som skit i jämförelse. Jag har nog inte sett en enda hel serie, trots tappra försök, sedan Sopranos avklarades
Citera
2014-05-16, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Nej! Gör det inte! När du har sett den kommer allt annat upplevas som skit i jämförelse. Jag har nog inte sett en enda hel serie, trots tappra försök, sedan Sopranos avklarades
Det skulle vara den enda nackdelen. Jag skulle gärna ha serien osedd för att kunna se om den med nya ögon helt och hållet. Är så himla selektiv när det kommer till tv-serier men de jag har sett som t.ex. Breaking Bad, Suits, House of Cards U.S., Game of Thrones, Oz, Boardwalk Empire, Sons of Anarchy, True Detective o.s.v. så har ingen serie ens kommit i närheten att fånga mig på samma sätt som The Sopranos även om de har varit väldigt bra och även om jag fortfarande följer dem eller såg klart dem. Det jag glädjer mig åt är att jag har tagit del av serien och kan göra det om och om igen - vilket jag gör. Får alltid ett okontrollerbart leende när jag ser och hör introt sätta igång.

3 000 inlägg i den här tråden kanske bör firas med ett avsnitt!
Citera
2014-05-16, 22:40
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDraper
Jag håller med om att Sopranos innehåller lite mer "action" och att den antagligen fångar in fler tittare ur allmänheten på grund av detta, men vill också understryka att hur oerhört subtil serien är på det djupare planet. Som många andra säkert påpekat innan mig upptäcker man och kommer att tänka på och analysera fler och fler bitar ju mer man ser den.

Jag gillar Mad Men starkt (mitt alias skvallrar väl om detta ) men Sopranos är mer genial enligt mig. Bara min åsikt dock, såklart.

Apropå Paulie, som det skrivits om i några inlägg här på sistone, så måste jag bara säga att de avsnitten i säsong 6 som handlar om hans förhållande till sin mamma (eller "mamma") är några av mina favoriter i hela serien. När de sitter där framför TVn i hennes hem, efter all skit de gått igenom, och vinden viskar i träden utanför...briljant.
Håller med dig fullt, men mitt svar var lika kort som uttömmande
Och som du skrev, det händer mycket på ytan i Sopranos och det i sig är behållning nog, medan serien så klart växer när man ser om serien en andra gång medan jag tror att en del folk kan tycka att "ingenting händer" i Mad Men eftersom den är mer subtil, och för att stora saker kan ske (ska ej spoila här) utan att det följs upp, vilket är jävligt bra.
Citera
2014-05-17, 02:27
Avslutad
Jag är frälst.

Jag är nu i början av säsong fyra, Bacalas fru har precis dött, och det är faktiskt väldigt synd om honom. Han är så ledsen.

Detta är redan nu den bästa serien jag har sett. Jag hoppas att slutet inte gör mig besviken, bra serier har ju en tendens att ha skitdåliga avslut. Fast jag HATAR Ralphie-karaktären, ska njuuuta när de "waistar den snubben". Jag bara utgår ifrån att han dör snart, alla hatar honom i princip.

Ska tillägga vilken underbar twist det var att Tonys syrra fick ända Richies liv. Jag såg inte alls det komma.
Senast redigerad av GenesisP 2014-05-17 kl. 02:29.
Citera
2014-05-17, 03:35
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Läste ett par sidor bak om att någon klagade på att karaktärsutveckligen var för klen.
Tycker det är helt onödigt då karaktärerna i serien kör på i samma spår som dom gjort i x antal år. De gör. det de gör och vet inte bättre. Visst, Tony går hos Dr Melphi och får råd/vägledning i livet som han då och då använder.

I Sopranos letar man inte efter karaktärsutveckling, dom är som dom är. De mördar, misshandlar och tjänar pengar på olagliga vägar. Det är det som är grejen med Sopranos, de förskönar inte, ursäktar inte deras sätt eller varför de är som de är. Det bara är så. Kanske de gillar det, kanske det gör det för att de inte har något annat val.

Vem vet? Vem vill veta? Jag bildar mi hellre en egen verklighet av serien.
Citera
2014-05-18, 02:56
Avslutad
Ralph är döööööööööd!!!!

Och T Fucking Soprano dödade aset.
Citera
2014-05-18, 11:52
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Ralph är döööööööööd!!!!

Och T Fucking Soprano dödade aset.
Ralph har inget hår!
Citera
2014-05-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ralph har inget hår!

Älskar scenen när Christopher ska choppa upp Ralph i badkaret, höjer köttyxan och rycker av honom peruken
Citera
2014-05-18, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaboeg
Älskar scenen när Christopher ska choppa upp Ralph i badkaret, höjer köttyxan och rycker av honom peruken

Fett bra scen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in