2014-05-16, 11:24
Medlem
En krasslig ekonomi bådar inget gott i en relation.

En som hamnat hos kronofogden betyder en hel del, pengar är inte allt, fast endå så lever man i ett samhälle som har just detta monetära system och detta förvånar mig fortfarande att folk nästan sätter sig själv hos kronofogden, en annan femma om man det handlar om hur skulden skapats, om det är SMS-lån, kredit, amortering, CSN o.s.v finns massor med lån med olika betydelser, om det är avbetalning på t.ex en säng eller ett bord eller dylik, detta tycker jag är bara dumt att ta kredit på, samt SMS-lån.
CSN är något förståeligt men fortfarande är detta något som jag föraktar lite beroende på vilken utbildning det handlar om, då arbetsmarknaden ändras enormt på vi säga en akademisk utbildning på 5 år, 5 år är en lång tid fast endå inte.

Men det med barn, det där hade jag inte inlett något förhållande med precis. Det handlar inte om 2 barn utan 2 barn + deras pappor som du ska acceptera kommer vara i ditt liv, detta tänker inte folk på när de ser att en kvinna har ett barn utan man tänker mer att det är kvinnan + barnet, vilket är lite naivt då pappan förmodligen vill träffa barnet eller att barnet vill träffa pappan, sedan blir det ett slags inflytande som pappan kommer att göra i den mannens liv som bestämmer sig för att ha ett förhållande med en kvinna som har ett barn.
Citera
2014-05-16, 11:33
Medlem
Katzyns avatar
Det tycker jag bara du ska göra om du tror stenhårt på det här förhållandet, och om du gör det, ska du betala av hennes skulder om du kan.

Är du inte beredd att göra det, vilket är fullt vettigt, tycker jag ni ska fortsätta som särbos. Ni har redan era barn och jag antar att ni inte vill ha flera? I så fall ser jag inte heller varför ni nödvändigtvis måste bli sambos. Det beror lite på sinnelag antar jag, men i er situation med alla barnen etc, hade jag fortsatt som särbos tillsvidare. Det finns ju också den möjligheten som redan påtalats, att en stor del i vad hon ser i dig faktiskt är pengar och kanske en extrapappa.

Avvakta, se vad som händer med skulderna och hennes ekonomiska beteende samt hur hon ser på att du inte vill sätta dig med röven bar i hennes myrstack. Visar hon med tiden att hon tar ansvar och jobbar för att förbättra sin ekonomi på ett seriöst sätt, samt att hennes intresse för dig inte bara handlar om att hon vill ha pengar och vuxenhjälp av dig, så kanske det kan vara aktuellt längre fram att hitta en gemensam lösning på hennes ekonomiska situation och börja ett liv tillsammans?

Med många små barn på varsitt håll ser jag verkligen inte brådskan för er att flytta ihop.
Citera
2014-05-16, 11:36
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benders
Jag hittade en lunta kuvert från diverse bolag högst uppe i ett skåp när jag skulle hämta en sak,dom låg bara där inslängda,inte ens öppnade

Så jag började fatta misstankar och tog bara hennes personnr och ringde KF kundtjänst så läste dom upp allt jag fråga om.

Jag ville inte ifrågasätta henne just då,trots det var konstigt så kände jag att det inte var rätt.

Dock ser jag inget fel i att göra en bakgrundscheck,det görs det ju vid ex en tv för 5000:- på avbetalning på Siba,så varför inte på en ev framtida sambo liksom??

Det här ju väldigt allvarligt. Hon har alltså efterfrågat att ni ska flytta ihop utan att självmant berätta att hon har en kvarts miljon hos kronofogden?

För att utröna mer HUR illa det är tycker jag du ska fråga. Dvs inte "jag vet att du har skulder hos kf" utan mer fråga om hur hon ser på sin ekonomiska situation i nuläget och om hur hon själv tycker att hon fungerar ekonomiskt.

Erkänner hon inte då hade jag dragit öronen åt mig som fan om jag vore du.
Citera
2014-05-16, 12:08
Medlem
provocative77s avatar
Först o främst. Vad känner du för denna kvinna? Är det ett nja så drar du.
Är det starka känslor så bör du rådfråga en jurist så inte du åker på utmätning.
Jag är i samma sits som dig fast det är jag som har skulderna.
Officiellt har vi delad ekonomi för att skydda hennes tillgångar. Men inofficiellt har vi gemensam ekonomi på inkomst o utgifter.
Vi har inte heller mer fasta utgifter än att hennes ekonomi inte blir drabbat om jag åker på löneutmätning.

Du måste skydda dina tillgångar till att börja med. Om inte för din skull så för ditt barns skull.

Vad jag förstått handlar hennes skulder om shopping.
Det problemet kan du själv styra upp.
Gör som min sambo. Hon får min lön. Hon betalar räkningar. Sedan får jag leka med det som är över. (Veckopeng). För mig funkar det kanon o för en gångs skull har jag ordning på finanserna.
Senast redigerad av provocative77 2014-05-16 kl. 12:10.
Citera
2014-05-16, 12:16
Medlem
Så länge hon betalar sina skulder för sig. Ni kan ju ha delad ekonomi, betalar hälften var osv. Sen kan man ju alltid hjälpa den andre, på ett år har du förhoppningsvis lärt känna henne och vet vad du får om du flyttar ihop med henne. Om ni flyttar ihop så blir livet lite billigare för henne och då kan hon kanske prioritera sina skulder lite mer och kanske bli av med dem. Hon är också människa. Dessa tidigare två pappor kanske lovade guld och gröna skogar men lämnade henne i skiten?
Fundera lite själv, skriv ner på papper vad du känner och tycker om detta, kanske prata med henne.
Citera
2014-05-16, 12:20
Medlem
Hon vill bli sambos, hon berättade dock inte att hon har 250k skulder hos KF. Tycker det säger tillräckligt om henne som person. Hade hon sökt en seriös relation borde hon berättat detta innan eller i samband med att hon ville flytta in.

Hon kan mycket väl gilla dig och önska en seriös relation men som person är hon uppenbarligen inte redo.

Ta inte upp frågan, fortsätt som särbo och nämner hon det igen så räcker det väl att säga att ni måste planera och diskutera de ekonomiska aspekterna. Om hon då inte förklarar sin situation på ett för dig acceptabelt sätt och hur hon tänkt lösa det så är det bara att gå din väg.

Risken att du är lösningen på hennes skulder är tyvärr stor...
Citera
2014-05-16, 14:36
Medlem
Majja81s avatar
Snacka med henne. det är det bästa
Citera
2014-05-16, 15:50
Medlem
Nu kanske jag är lite bitter av mig Men jag tror tyvär att du är en mycket bra lösning för henne. Tror tyvär tjejer kan bli kära i pengar
Citera
2014-05-16, 15:53
Medlem
Nu kanske jag är lite bitter av mig Men jag tror tyvär att du är en mycket bra lösning för henne. Tror tyvär tjejer kan bli kära i pengar

Mitt ex och jag delade på oss med hus som vi sålde med förlust och av en hendelse hittade exet en trevlig man med eget hus och mycket god ekonomi och betalat hus. Då är det ju lätt att betala sin skuld har sett dom ihop och jag ser ingen som helst kärlek från hennes mot honnom. Så jävla äckligt att se
Citera
2014-05-16, 15:56
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santa771

Tror tyvärr det är likadant för killar.

Man kan aldrig veta vad som ligger bakom vissa personers ekonomiproblem. Det kan se ut på ytan att vara si eller så, men det kan finnas många djupare faktorer.

En vän till mig hamnade till slut hos KFM efter att han hade varit med om en allvarlig olycka flera år tidigare. Hans ekonomi gick i kras och lån & CSN med mera kunde inte längre betalas. Han hade ett otroligt fint hem, fina kläder, klockor etc -så för en oinvigd så skulle det ha kunnat se ut som om att han lyxkonsumerade med pengar han inte hade. Fast nu var det ju inte så.

Vad jag vill ha sagt är att man inte ska döma andra rakt av sådär.
Citera
2014-05-16, 16:47
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benders
Hejsan expertpanelen

Har en lite svår situation..

Förra sommaren träffade jag en tjej/kvinna (37år,jag 38) som jag började träffa.
Nu vill hon bli mer seriös.och hon har 3 barn med 2 olika,varav dom 2 minsta har deras pappa varannan vecka och den stora har hon på heltid.
Jag har sj en dotter på 12 år jag har varannan vecka.

Nu vill hon vi skall flytta ihop,helt okej tänkte jag tills jag luskade fram att hon har ca 250 000:- i obetalda skulder hos olika bolag liggandes hos kronofogden och utmätning på lön

Vad skall jag göra??

Hon vill jag flyttar hem till henne,men dessa pengar har hon bara lyxkonsumerat upp,olika krediter mm,men hon äger ingenting av VÄRDE.

Jag har massa nytt,2 st bilar mm.

Hur skall detta sluta,vad bör jag göra eller säga??

Tacksam för utförliga råd,känner mig vilsen/lurad..

MVH

Benders

Dumpa såklart. Hon är uppenbarligen instabil och inget att satsa på.
Citera
2014-05-16, 18:40
Medlem
Fyfan 3 ungar med 2 andra pappor och 250 tusen i skulder. Vafan är de haha. Hon är spräckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in