Det tycker jag bara du ska göra om du tror stenhårt på det här förhållandet, och om du gör det, ska du betala av hennes skulder om du kan.
Är du inte beredd att göra det, vilket är fullt vettigt, tycker jag ni ska fortsätta som särbos. Ni har redan era barn och jag antar att ni inte vill ha flera? I så fall ser jag inte heller varför ni nödvändigtvis måste bli sambos. Det beror lite på sinnelag antar jag, men i er situation med alla barnen etc, hade jag fortsatt som särbos tillsvidare. Det finns ju också den möjligheten som redan påtalats, att en stor del i vad hon ser i dig faktiskt är pengar och kanske en extrapappa.
Avvakta, se vad som händer med skulderna och hennes ekonomiska beteende samt hur hon ser på att du inte vill sätta dig med röven bar i hennes myrstack. Visar hon med tiden att hon tar ansvar och jobbar för att förbättra sin ekonomi på ett seriöst sätt, samt att hennes intresse för dig inte bara handlar om att hon vill ha pengar och vuxenhjälp av dig, så kanske det kan vara aktuellt längre fram att hitta en gemensam lösning på hennes ekonomiska situation och börja ett liv tillsammans?
Med många små barn på varsitt håll ser jag verkligen inte brådskan för er att flytta ihop.