2014-05-16, 11:29
  #27577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,


Dessa typer av hävstångsinstrument är inte alltid optimala att ha under längre tidsperioder. Det beror på att de har en naturlig urgröpningseffekt vilket gör att du i en volatil marknad (även i en mindre volatil marknad, men det blir inte lika påtagligt) tappar värde.

Alltså, går börsen upp och ner mycket gör de naturliga procentuella förändringarna att värde försvinner även fast index är tillbaka i sitt ursprungsläge.

Exempel med BULL hävstång 4.

Dag1: Index upp 2%
Dag2: Index upp 2%
Dag3: Index ner 3,5%

Index kommer att ha gått upp 0,3986% från sitt ursprungsläge.
Din produkt har dock bara gått upp 0,3104%.

Dvs, en mindre uppgång trots att du har en hävstång på 4.

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!

/ Dan, Avanza

Öhm nu är jag ännu mer förvirrad. Ni skrev att de skall följa underliggande till punkt o pricka.
30% förlorat på 5-6 veckor?

Förstår att bear o bull förlorar pga volatilitet.
Men en termin?
2014-05-16, 11:32
  #27578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag har förmodligen frågat det här förut...

Är fribeloppet brutto eller netto?

Har också funderat kring det, men jag utgår från att det är bruttoinkomst.
2014-05-16, 11:39
  #27579
Medlem
Frågan är alltså hur man på förväg vet vilka som kommer följa terminerna för t.ex OMX eller S&P500?

Inte exakt över en väldigt lång tid. Det kan jag förstå eftersom utställarna också vill tjäna pengar.
Men 30% tapp på några veckor gränsar väl till bedrägeri?
2014-05-16, 11:40
  #27580
Medlem
DrRockzos avatar
Hej!

Begrunda att jag vill spekulera i nedgång på OMXS30. Då kan jag t.ex. köpa XACT Bear eller en minishort (mini future). Hur är det med risken på dessa? Säg att börsen går spikrakt uppåt i stället, det värsta som kan hända med minishorten är att den självdör med inbyggd stop-loss och jag förlorar hela beloppet jag investerat, men hur är det med XACT Bear? Kan jag bli skyldig banken mer pengar än jag investerat?

Har aldrig blankat förut och det känns lite farligt om man kan förlora mer pengar än man investerat.

Har jag förstått det rätt?
2014-05-16, 11:42
  #27581
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Hej!

Begrunda att jag vill spekulera i nedgång på OMXS30. Då kan jag t.ex. köpa XACT Bear eller en minishort (mini future). Hur är det med risken på dessa? Säg att börsen går spikrakt uppåt i stället, det värsta som kan hända med minishorten är att den självdör med inbyggd stop-loss och jag förlorar hela beloppet jag investerat, men hur är det med XACT Bear? Kan jag bli skyldig banken mer pengar än jag investerat?

Har aldrig blankat förut och det känns lite farligt om man kan förlora mer pengar än man investerat.

Har jag förstått det rätt?

CFD's är det enda du kan bli skyldig via, vad jag känner till.
Alla andra produkter knockas du ut när du inte har pengar kvar.
2014-05-16, 12:09
  #27582
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunearne
Öhm nu är jag ännu mer förvirrad. Ni skrev att de skall följa underliggande till punkt o pricka.
30% förlorat på 5-6 veckor?

Förstår att bear o bull förlorar pga volatilitet.
Men en termin?
Anledningen till detta är att det varit utdelningssäsong vilket påverkar värdet på Mini Futures. OMXS30 har gått upp ca 2,8 % inklusive utdelningar sedan den 2 april.

/Daniel, Avanza
2014-05-16, 12:20
  #27583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Anledningen till detta är att det varit utdelningssäsong vilket påverkar värdet på Mini Futures. OMXS30 har gått upp ca 2,8 % inklusive utdelningar sedan den 2 april.

/Daniel, Avanza

Ja men skillnaden är ändå väldigt stor.
2014-05-16, 12:25
  #27584
Medlem
Följer en minis. Sedan igår har CBK tagit ungefär 5-7%.

Saknar en översikt så att man kan handla dessa tryggt utan att bli bestulen.
__________________
Senast redigerad av sunearne 2014-05-16 kl. 12:28.
2014-05-16, 12:27
  #27585
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Josasp
Stämmer det att CSN räknar varje läsår för sig?
Eller räknar de alla HP mot alla bidrag över alla år?

Jag har förstått det som att det som spelar roll inför år tre är resultaten för år två, dvs att man har minst 45/60hp.
Stämmer det?
Inför din ansökan om studiemedel spelar din senaste studieperiod med studiemedel roll. Ingenting annat spelar någon roll.
2014-05-16, 12:27
  #27586
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunearne
Ja men skillnaden är ändå väldigt stor.
Detta är på grund av hävstången som är inbyggd i produkten. Produkten du länkade till har en nuvarande hävstång på 15,51 ggr.

Om du vill ha en Mini Future som inte rör sig lika mycket från index så behöver du investera i en som har mindre hävstång. Hävstången kan du se på respektive emittents hemsida.

/Daniel, Avanza
2014-05-16, 12:41
  #27587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Detta är på grund av hävstången som är inbyggd i produkten. Produkten du länkade till har en nuvarande hävstång på 15,51 ggr.

Om du vill ha en Mini Future som inte rör sig lika mycket från index så behöver du investera i en som har mindre hävstång. Hävstången kan du se på respektive emittents hemsida.

/Daniel, Avanza


Men jag kan ju själv handla i terminer med hög häv utan att värdet urholkas. Varför kan inte CBK och andra utfärdare göra det? De vill sälja sina produkter givetvis men det här...naä
2014-05-16, 12:45
  #27588
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Inför din ansökan om studiemedel spelar din senaste studieperiod med studiemedel roll. Ingenting annat spelar någon roll.
Utifrån perspektivet hur många poäng man klarat (och poäng man ska klara). För att tillägga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in